Superduke-tråden

magi

POOOWEEER!!!!!!
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Superduke 1290R
Ah nu hittade jag det!

Stort grattis till grymt val av hoj! Du kommer va mer än nöjd!:tummenupp
 

GothTownDuke

Medlem
Gick med
12 Mar 2019
Ort
GBG
Hoj
Panigale V2
Ah nu hittade jag det!

Stort grattis till grymt val av hoj! Du kommer va mer än nöjd!:tummenupp

Tack, det tror jag med!
Gillar även att nya 1290:n har en mer aggressiv körställning likt 790 Duke. Föredrar en lite mer framlutad position än gen 1-2.

Verkar som att hela hojen är mer vinklad för bankörning den här gången vilket är nice. Tummar väl lite på komforten men tror det blir en grym gathoj ändå.
 

GothTownDuke

Medlem
Gick med
12 Mar 2019
Ort
GBG
Hoj
Panigale V2
Är tydligen blinkers som måste vara urkopplat för att hojen ska starta med akra-mappen.

Tappade suget helt och beställde en Panigale V2 istället.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Har en oljetank till en 990 SD 08/09 (passar säkert fler) liggandes och tar plats. Om någon behöver. Alltså. :)
 

holm77

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Karlstad
Hoj
Superduke 990, Honda VF750C
Precis införskaffat en SD 990 -06. Att den ska gå ryckigt osv har man ju läst mycket om (inget jag upplever som något bekymmer dock). Däremot hur motorn låter när man belastar på lägre varvtal (<3000rpm) funderar jag lite på. Det slamrar och låter inte alls trevligt. När man sedan kommer över 3000rpm (cirka) försvinner detta och motorn låter finfint. Är detta ett vanligt fenomen som ni andra också upplever?

Sedan går jag i tankarna att göra ventilkontrollen på egen hand. Har gjort detta på bland annat LC4 tidigare, är det svinjobbigt att genomföra på LC8an? :va
 

bushoj

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2009
Ort
Norrköping
Hoj
Superduke -08
det var ett tag sedan man var aktiv här, men nu är det dags för en ny hoj.
Hade den SD -08 sist jag hade hoj, men nu funderar jag på om man ska gå upp till 1290 eller om man ska köpa 890 duke.

Någon som har Någon bra input på detta?
Hur ligger försäkringen på 1290, och vilket bolag som försäkrar den?
990 hade jag på bilsportmc.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Precis införskaffat en SD 990 -06. Att den ska gå ryckigt osv har man ju läst mycket om (inget jag upplever som något bekymmer dock). Däremot hur motorn låter när man belastar på lägre varvtal (<3000rpm) funderar jag lite på. Det slamrar och låter inte alls trevligt. När man sedan kommer över 3000rpm (cirka) försvinner detta och motorn låter finfint. Är detta ett vanligt fenomen som ni andra också upplever?

Sedan går jag i tankarna att göra ventilkontrollen på egen hand. Har gjort detta på bland annat LC4 tidigare, är det svinjobbigt att genomföra på LC8an? :va

Att segdra låter väl sällan bra på någon hoj. Jag håller mig nog aldrig under 4000 varv mer än vid start/stopp på 1ans växel.

Allt är svinjobbigt att skruva på en SD. Haha! Förutom bromsbyte! Smidigt som fan!
 

holm77

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Karlstad
Hoj
Superduke 990, Honda VF750C
Att segdra låter väl sällan bra på någon hoj. Jag håller mig nog aldrig under 4000 varv mer än vid start/stopp på 1ans växel.

Allt är svinjobbigt att skruva på en SD. Haha! Förutom bromsbyte! Smidigt som fan!

Det fick jag uppleva idag :gråta haha!
Har kollat ventilspelet nu, ( insug: 0,12-0,13 och avgas 0,21-0,23). Lät det vara så utan några ändringar. Hojjen har gått 3000mil och tror inte att ventilspelet är kollat tidigare (hittar ingen historik på det). Förväntade mig det värsta.
 
Last edited:

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Jag har en plats ledig i garaget och har sneglat lite smått på 1290R. Jag vet att försäkring är individuellt men hittills har jag inte lyckats få prisuppgift över nätet på ett enda regnummer jag försökt slå upp. Är det SÅ illa...? Ska man behöva sätta sig och ringa som en grottmänniska? Vad ger ni som bor på landet och är 30+ för helförsäkring?
 

bloom

Guest
Jag har en plats ledig i garaget och har sneglat lite smått på 1290R. Jag vet att försäkring är individuellt men hittills har jag inte lyckats få prisuppgift över nätet på ett enda regnummer jag försökt slå upp. Är det SÅ illa...? Ska man behöva sätta sig och ringa som en grottmänniska? Vad ger ni som bor på landet och är 30+ för helförsäkring?

1290R 2019 Helförsäkring året om hos IF 1278 kr i månaden 33 år västerås. Reg nr LJN83A
 

Polizei

Nulli Secundus
Gick med
16 Jul 2010
Ort
Kalifatet
Hoj
ktm 1290 advr 2020 ktm 1290 superduke
Tackar, usch...

1290r 2014 4700/år helförs bilsport/mc (bilsport/mc ville ha 14200/år för min 2020)
1290r 2020 8000/år helförs if
40år/skåne

Så kolla upp premien för aktuell årsmodell, där ligger många 2014-2015 ute nu till bra pris och med en massa extra godis.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
1290r 2014 4700/år helförs bilsport/mc (bilsport/mc ville ha 14200/år för min 2020)
1290r 2020 8000/år helförs if
40år/skåne

Så kolla upp premien för aktuell årsmodell, där ligger många 2014-2015 ute nu till bra pris och med en massa extra godis.

Ja, lite skillnad på 4 och 14 tusen...
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Tycker spontant att den är dyr. Sålde min 2007 år 2011 med 1700 mil för en liknade summa...
Skulle uppenbarligen haft kvar den...
Fast jag gillar klart den generationen av SD. Samt Touno V2 som har ännu brutalare motor.
 

kevinEk

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2021
Hoj
f800st -10 BMW
Tjena, har en fråga till er som åker på bakhjulet. Jag kan inte gasa upp min 990 på bakhjulet på 2an, med koppling kommer det upp lite men inte mycket alls. På 1an är det inget problem, men med 2an växeln får jag inte upp den, hur mycket jag än gasar...
Min fråga är, kan den vara strypt på något sätt? Hur undersöker jag detta? Väldigt tacksam för svar.
Mvh
 

Raderad medlem 61114

Guest
Hej!

Jag tänkte kolla om någon här är sugen att avyttra sin 990 -07 och uppåt, helst en R men vanliga Duken är med av intresse.

Pm vad ni har om ni går i säljtankar.
Det enda R:et ger dig är en styrdämpare (som jag aldrig saknade på min 07). Nu har jag en -13 R, lite mer effekt men det märks inte av, min förra var omdrevad lite, ska dreva om denna med nu men inte lika mkt. Så hittar du två att välja mellan, låt inte R:et vara avgörande :)
 

Raderad medlem 61114

Guest
Tjena, har en fråga till er som åker på bakhjulet. Jag kan inte gasa upp min 990 på bakhjulet på 2an, med koppling kommer det upp lite men inte mycket alls. På 1an är det inget problem, men med 2an växeln får jag inte upp den, hur mycket jag än gasar...
Min fråga är, kan den vara strypt på något sätt? Hur undersöker jag detta? Väldigt tacksam för svar.
Mvh
Jag suger visserligen på bakhjulsåka, men ska du ha upp den på tvåan måste du koppla, möjligen kan avslag-påslag på gasen funka (har inte testat). Justering av fjädring kan också hjälpa. Men det ska absolut inte vara några problem att koppla upp den på tvåan, det lyckas tom jag med :) Trean blir för svårt för mig som inte kan det här med bakhjula. Har originaldrevning.

Vad får du för toppfart?
 
Last edited by a moderator:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top