Superduke-tråden

GothTownDuke

Medlem
Gick med
12 Mar 2019
Ort
GBG
Hoj
Panigale V2
Blir en Super Duke för min del, ser för jävla brutal ut asså :bow

xbRRpS5.jpg
 

NBB

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2019
Ort
sundsvall
Hoj
ktm 450 exc 2019
Tjena grabbar! Jag har hittat en Superduke 990 från 2006 i mina hemtrakter som inte verkar allt för tokigt prisatt.

Jag hoppas på svar här angående köpråd för dom här hojarna.

Hur håller motor på dom ? övrig kvalité på grejerna? Detta kommer bli min första väghoj, och jag är inte intresserad av att skruva mer än vad jag kommer att få köra. Problemet med packboxen till vattenpumps axeln är åtgärdat.

anledningen att jag frågar är att jag har sett ganska få SDare överlag med många mil på mätaren, och hojen jag är sugen på har gått 2500 mil och har haft 11 ägare genom åren! Kom jättegärna med köperåd!

https://www.blocket.se/annons/vasternorrland/ktm_superduke_990/86721371 Här är hojen i fråga

tacksam för svar, Mvh NBB
 

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Ort
Västra Skåne
Hoj
KTM Superduke R
Jag hade aldrig första modellen av SD men en 07 hade jag. Problem med fukt i mätarhuset var/är vanligt på den modellen. Då att även skrivit att det är en spricka i den nu gör det inte bättre. Fotpackning till bakre cylinder (tror jag) har felat på alla mina lc8:eek:r. Slavcylindern går också rätt "lätt" men har den klarat sig så här långt ska den nog inte behöva bytas.
2500 mil är inte farligt för en 06 tycker jag. Jag sålde min vid 3500 mil och lc8:an används flitigt på ADV hojarna. Mina egna ord är att milen ska du inte lägga stor vikt på vid denna.

Edit*
Xenonen han har monterad kan läcka spänning och förstöra annan elektronik på hojen. Ballasten till dessa och ofta billigare är inget att lita på.

Skulle jag få säga mer hade jag valt nästkommande modell och inte första som kom 05-06.
Jättretrevlig hoj förövrigt!
 
Last edited:

G3ting

Medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Växjö
Hoj
Aprilia Tuono V4R APRC - 14
Skulle också köpa en senare årsmodell om jag hade varit på jakt på en SD igen. En stor anledning till detta är bränsletanken, som är 3,5 l större.
Vill också minnas att jag läst att bränslet matades från fronten av tanken på 05:an, vilket gjorde att man vid hårda accelerationer med låg bränslenivå kunde uppleva misständningar pga. att bränslet åkte bak i tanken och inte nådde ner till spridarna.

Gaffelvinkeln justerades också något.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Tjena grabbar! Jag har hittat en Superduke 990 från 2006 i mina hemtrakter som inte verkar allt för tokigt prisatt.

Annars är min SD -06 till salu. =) Men tänkte nog inte släppa den för 35k... 1940mil.
Dock annonsen borta från blocket nu då det kändes som jag får vänta till våren att sälja.

Rottweiler, Yoshi rör etc.

Skicka PM om det är intressant.

Ska jag vara dålig säljare kan jag hålla med om att större tank nog är trevligt, men vill ha för mig att slangen är ansluten längst bak på tanken, så att det skulle dö av kraftig acc vid lite soppa har jag då aldrig upplevt. Men kanske kört för försiktigt. =)
Gaffelvinkeln är det många som snackat om också, iofs aldrig testat en nyare, men har då aldrig upplevt den som instabil på något vis. Men kanske samma där att jag inte direkt tok pressat den i kurvorna. Men aldrig fått styrvobbel med den vad jag kan minnas.
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Om nu inte jag minns fel så var problemet med att 05-06 inte fick soppa under kraftig inbromsning med lite soppa i tanken. Då kunde den dö vid gaspådrag efter inbromsningen. Detta var väl framförallt ett problem på bana. Har för mig att vissa vände på någon "svalp kopp?" i tanken för att motverka detta. Modellen 07 och nyare är väl att föredra (framförallt det snyggare utseendet), men en äldre för rätt pris är mycket kul för pengarna :).
Jag hade en 2007 som jag körde 1700 hårda mil med utan problem. Min uppfattning är att 990n är stryktålig. Definitivt jämfört med mina 4 andra KTM (640,660,690) som bara har jävlats och gått sönder...
 

GothTownDuke

Medlem
Gick med
12 Mar 2019
Ort
GBG
Hoj
Panigale V2
Lagt en order på en ny Super Duke nu med Akra systemet, kuts, ergo säte, bromsskydd, tech pack (quickshifter, msr, track pack). Blir nog tank pads med men tvekar på värmehandtag, inte kännt att det vart något jag måste ha.

Sjukt att akra-mappen stänger av baklampa och blinkers.. vet inte riktigt hur jag löser den biten då hojen ska gå främst på gatan.

Kan ju köra enbart PCV men då kommer motorlampan lysa hela tiden precis som på 2017 modellerna om man inte har akramappen.

Eller om jag kör openflash istället. Möjligtvis att man kan släcka lampan den vägen?

Eller att det dyker upp nåt sätt som lurar akramappen att blinkers och baklampa inte är ikopplat. Hojen startar tydligen inte ens om den känner av blinkers och baklampa.
 

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Ort
Västra Skåne
Hoj
KTM Superduke R
Lagt en order på en ny Super Duke nu med Akra systemet, kuts, ergo säte, bromsskydd, tech pack (quickshifter, msr, track pack). Blir nog tank pads med men tvekar på värmehandtag, inte kännt att det vart något jag måste ha.

Sjukt att akra-mappen stänger av baklampa och blinkers.. vet inte riktigt hur jag löser den biten då hojen ska gå främst på gatan.

Kan ju köra enbart PCV men då kommer motorlampan lysa hela tiden precis som på 2017 modellerna om man inte har akramappen.

Eller om jag kör openflash istället. Möjligtvis att man kan släcka lampan den vägen?

Eller att det dyker upp nåt sätt som lurar akramappen att blinkers och baklampa inte är ikopplat. Hojen startar tydligen inte ens om den känner av blinkers och baklampa.


Grattis, kul!
Är du allvarlig att blinkers och lampan bak skulle sluta fungera, har väldigt svårt att tro det nämligen. Det är inte så att du bara hört fel :)? Kul hoj, dock har jag själv börjat fundera att lämna det orangea och gå till rött istället.
 

GothTownDuke

Medlem
Gick med
12 Mar 2019
Ort
GBG
Hoj
Panigale V2
Grattis, kul!
Är du allvarlig att blinkers och lampan bak skulle sluta fungera, har väldigt svårt att tro det nämligen. Det är inte så att du bara hört fel :)? Kul hoj, dock har jag själv börjat fundera att lämna det orangea och gå till rött istället.
Tack, inte betalat än dock men tingat hojen som kommer i Januari och köper den i mars ungefär.

Yes helt seriös, har sett KTMs excelfil som säljaren får och mappen stänger av baklampa och blinkers.

Tydligen så fick KTM/Akra lova myndigheter att man inte kunde använda systemet på gatan.
Ingen aning men mappen stänger av vissa lampor iallafall så jag får hitta på nån annan lösning än att använda akra-mappen.
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Tack, inte betalat än dock men tingat hojen som kommer i Januari och köper den i mars ungefär.

Yes helt seriös, har sett KTMs excelfil som säljaren får och mappen stänger av baklampa och blinkers.

Tydligen så fick KTM/Akra lova myndigheter att man inte kunde använda systemet på gatan.
Ingen aning men mappen stänger av vissa lampor iallafall så jag får hitta på nån annan lösning än att använda akra-mappen.


Absurt, men är man förvånad när myndigheten lägger sig i?
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Absurt, men är man förvånad när myndigheten lägger sig i?

Helt vansinnigt. Misstänker att det mest kommer resultera i fler hojar utan fungerande lyse och blinkers på gatorna.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Har nte en auktoriserad åf verktyg för att komma in tillräckligt långt i mjukvaran för att "åtgärda" detta sas? Borde väl vara en programmeringsfråga eller är det låst även för auktoriserade åf?
 

GothTownDuke

Medlem
Gick med
12 Mar 2019
Ort
GBG
Hoj
Panigale V2
Har nte en auktoriserad åf verktyg för att komma in tillräckligt långt i mjukvaran för att "åtgärda" detta sas? Borde väl vara en programmeringsfråga eller är det låst även för auktoriserade åf?

Hmm bra fråga, vet att min säljare frågade ktm säljaren om det inte gick att kringgå det på nåt sätt och han sa nej.

Tror att Akra har säkrat sin flash på nåt vänster som gör att man inte kan gå in och pilla i deras utan då får man väl göra en custom flash och slänga in. Vilket är det jag lutar åt just nu med en OpenFlash Tablet.

Garantin ryker ju oavsett rent tekniskt om jag inte använder Akrapovics mapp.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Ja fast lampfunktionen styrs rimligen via ECUn. Det finns ju ingen egen Akra-styrbox.
 

GothTownDuke

Medlem
Gick med
12 Mar 2019
Ort
GBG
Hoj
Panigale V2
Uppdatera gärna hur det går, tycker det skulle vara intressant då jag inte stött på det här tidigare.

Tack på förhand. :tummenupp

Samma här :D

Yes uppdaterar med info om allt ang nya SDR så fort jag får info :tummenupp

Kan även nämna att röret ger 6 hästar extra och droppar 6kg på vikten så ca 186hk på 183kg torr med Akrasystemet plus flash.
Inte streetfighter V4-nivå men inget har toppat dukens vridnoment än iaf i nakenklassen ;)
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Samma här :D

Yes uppdaterar med info om allt ang nya SDR så fort jag får info :tummenupp

Kan även nämna att röret ger 6 hästar extra och droppar 6kg på vikten så ca 186hk på 183kg torr med Akrasystemet plus flash.
Inte streetfighter V4-nivå men inget har toppat dukens vridnoment än iaf i nakenklassen ;)

Tror det är effekt nog att få ett brutalt smile ändå ;) Hade själv streetfighter 1098 innan scramblern så jag vet vad du menar med effekt och fighter :D

Är själv rätt sugen på Husqvarnas nya adventure och man vet ju hur nära huskie, akra och ktm står så lite därför man är lite extra intresserad. En del system från akra till Husqvarna är väg-godkända men det är knappt nån effektökning, brorsan har en vitpilen 701 med akra, fint ljud men inte samma sak som ett rent effektsystem.
 

magi

POOOWEEER!!!!!!
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Superduke 1290R
Samma här :D

Yes uppdaterar med info om allt ang nya SDR så fort jag får info :tummenupp

Kan även nämna att röret ger 6 hästar extra och droppar 6kg på vikten så ca 186hk på 183kg torr med Akrasystemet plus flash.
Inte streetfighter V4-nivå men inget har toppat dukens vridnoment än iaf i nakenklassen ;)

Vilket Akrapovic system är det du avser? Dåligt med info angående detta...
Det sytemet som finns på bilden du postade är de det officiella helsystemet?
På KTM:s hemsida finns endast slip-on för 14 tusen kronor att välja på vilket inte känns speciellt lockande för att i stort sett bara få en annan ljudbild...
 

GothTownDuke

Medlem
Gick med
12 Mar 2019
Ort
GBG
Hoj
Panigale V2
Vilket Akrapovic system är det du avser? Dåligt med info angående detta...
Det sytemet som finns på bilden du postade är de det officiella helsystemet?
På KTM:s hemsida finns endast slip-on för 14 tusen kronor att välja på vilket inte känns speciellt lockande för att i stort sett bara få en annan ljudbild...

Akrapovics helsystem som du ser på bilden högst upp. Det finns på KTM´s hemsida men man får gräva runt lite innan man hittar det. Dom har inte gått ut med all info än på deras egna hemsida än.

https://www.ktm.com/se/powerparts/e...-679e8311/?category=KE3-16007213/KE4-16007218

26800kr vilket är samma pris som systemet för gen 2.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top