Superduke-tråden

sewerin

Braap
Gick med
30 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Superduke 990 -09
Fan vad segt. Hoppas det löser sig smidigt.
Känns ju som att det är precis därför man har säkringar på grejerna, men det kanske inte lirat fullt ut då?

Tyvärr stärker dina problem min tes om att KTM besitter helt bedrövlig kvalitet. Trodde jag inte alls när jag fick in i det här... :/

- - - Updated - - -

Gick in. Inte fick in...

Har bara sysslat med KTM senaste 8åren som gått, 660, 950 och denna, har haft problem med förgasare på samtliga (nu har jag äntligen insprut tänkte jag), och växellåda (dock delaktig själv pga bakhjulsåkande). Men det verkar ju som att man har lite väl mycket otur helt klart.

Vet inte hur mycket powercommandern har bidragit heller till det, killen på verkstaden sa att om det hade vart en auktoriserad KTM-verkstad så hade det kunnat bli snack (vet inte om vad eftersom det inte skulle vart någon garanti därifrån ändå). Oavsett bör det ha varit bra skadat vid köpet redan, även om symptomen inte uppstod förrän man kommer upp på uppfarten hem. Hoppas man hinner få tillbaks den innan värmen kommer i alla fall :brinnerup
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Känns ju som att det är precis därför man har säkringar på grejerna, men det kanske inte lirat fullt ut då?

Om det bara är lite sådär lämpligt mycket kortslutning så löser aldrig säkringen. Utan då blir det sakta men säkert varmare.
Vid stum kortslutning ska särkingen lösa. Men är det bara lite "läckage" är det inte alls säkert.

Därav det trevliga med att ha en jordfelsbrytare hemma i huset. (Som alltså känner av om det är lite ström som smyger iväg någon annanstans än att komma raka vägen tillbaka)
Risken för brand p.g.a el minimeras betydligt då. =)
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
NU har jag äntligen fått hela min kabelsats för att mecka TuneECU.

Frågan är hur brötigt det är? Några tips&tricks på vad man absolut inte ska göra/ska göra?
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
NU har jag äntligen fått hela min kabelsats för att mecka TuneECU.

Frågan är hur brötigt det är? Några tips&tricks på vad man absolut inte ska göra/ska göra?
Det är inte så farligt svårt faktiskt.

Det viktigaste skulle jag säga är att spara originalmappen!
Alltså börja ladda ned den från hojen och spara på ett bra ställe. Tråkigt om man inte får ordning på någon annan mapp och sen inte har någon original kvar...

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Det är inte så farligt svårt faktiskt.

Det viktigaste skulle jag säga är att spara originalmappen!
Alltså börja ladda ned den från hojen och spara på ett bra ställe. Tråkigt om man inte får ordning på någon annan mapp och sen inte har någon original kvar...

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Bra där! Ska väl kanske börja med att ladda ner programmet först. :)
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Japp sen är det bara läsa på. Börjar man med färdiga lovordade/välkända mappar och tar det steg för steg lugnt å fint ska det mkt till för att misslyckas.
Själv har ju inte vågat peta något själv i mapparna utan litar på den som gjort dom. Funkat så bra på min så. :)
Men finna dom här på forumet som petat lite själva.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Nu har varvräknaren fått sig ett jävla frispel också. Hänger och dinglar, och vaknar till ibland, men mestadels bakisskakig och allmänt röten.

Magisk kvalitet på grejerna ändå.

Någon som haft liknande bekymmer?

Den andra instrumenteringen funkar (peppar peppar) fortfarande, såsom hastighet, indikationslampor, osv.
 

Fredrikmehlin

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Triumph Street Triple 675R -13
Har bromsskivor och belägg över sen såld hojj.

Newfren skivor fram, 100mil har dom gått.
Sprillans nya belägg newfren s4r sintrade.

Någon som är sugen?
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Tycker att många klagar på dålig kvalité på Superduken. Jag köpte en ny 07 som jag körde jag körde 1700 mil med på drygt 4 år. Enda felet jag hade var att ett par bultar till bakdrevet ville lossna. Annars inga fel alls och den kördes som en SuperDuke ska göras :).
Där emot hat jag haft 1-cylindriga som bara bråkade. Varav 2 motorras på 690 vid 280mil och nr2 100 mil senare...
 

sewerin

Braap
Gick med
30 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Superduke 990 -09
Hallå!
Min duke har vart på verkstad i 1.5 månad nu.. helt stört, enbart pga att en kabel var skadad till startreläet nere vid batteriet. Tjaffs om att byta hela kabelstammen och vilka som skulle stå för kostnad osv, men nu är startreläet bytt istället för hela kabelstammen, men nu vill den inte starta.. Killen på verkstaden vet ej varför, och jag vet ej varför. Någon som har NÅGOT tips alls vad det kan vara?? säkringarna var hela.

Edit: Jag frågade om han försökt starta den då stödet var nere, vilket det hade vart. Funkade då det var uppe.. Hade för mig att det bara brukar vara då man trycker i 1an annars? Aja, håller tummarna.
 
Last edited:

mickloh

Medlem
Gick med
5 Feb 2010
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha MT-09 2017
Nu är Duken borta, och jag har blivit en smutsig Yamaha-ägare. Det fick bli en MT-09 årsm. 2017. :rodnar
 

Rallarn

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2017
Ort
Söderhamn
Hoj
Superduke 990-11
Hallå! Tänkte höra lite med er Superduke gurus om det är någon som vet vilken Map jag ska ha till Tune Ecu?
Jag har följande mods:
Akra slipon
Motohooligan Box
sas borttagen

Finns ju en uppsjö med mappar men fattar inte vilken "Akra" mappen är :confused:
Tack på förhand:)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top