Superduke-tråden

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Hade ju inne hojen på service, som nämnt tidigare i tråden. Skulle åka från jobbet igår och såg två fläckar på backen, vänster om hojen. Både läck från kylarslang (där slangklämma byttes vid service, hade inget läck innan service, men den kanske var kass när man väl började riva i området) samt läck från dräneringsskruven i oljetanken. Vet att det sitter helicoil i oljetanken sedan tidigare, men något verkar inte vilja vara med där. Och nu blöder den olja från pluggen.

Pratade med verkstan idag igen och ska lämna in den för koll på onsdag, men diskussionen var mest att "det är en gammal hoj" så saker kan hända när man väl börjar skruva... Håller med, till viss del såklart, men när jag meckat, gamla hojar, själv har det sällan blivit sådana här effekter bara för att "hojen är gammal" eller för "att man är där och skruvar"... Aja, vi får se vad det blir av detta.

- - - Updated - - -

Nog är väl den där reg skylten olaglig va?
Kan ju vara värt att påpeka...
Och ser dessutom förjävlig ut. :)
 

sewerin

Braap
Gick med
30 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Superduke 990 -09

Det blev affär ändå! Jag tog den för 63.9, nyservad olja&oljefilter, då var det med touringruta, powercommander, sportluftfilter och lite annat tillbehör. Trodde den saknade passagerarfotstöd, men det fanns med i lådan.

Jag påpekade även regskylten, och jo det var t.om. en liten lapp under där det stod "ej bruk i trafik" eller något liknande. De fick fixa dit en reflex så får jag se om de släpper igenom den på besiktning eller ej. Kostar 90kr att beställa hem en regskylt annars genom transportstyrelsen verkar det som.

Tack för svar om vad ni tyckte om era SD-köp. Personligen tyckte jag det var en ruskigt stor skillnad mellan 950 SM och denna, mer framåtlutad, bra mycket mer kraft, samt mindre svängradie. Lite väl lik sporthoj för min smak vanligtvis, men får se om man lär sig den allt eftersom :).
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition

Det blev affär ändå! Jag tog den för 63.9, nyservad olja&oljefilter, då var det med touringruta, powercommander, sportluftfilter och lite annat tillbehör. Trodde den saknade passagerarfotstöd, men det fanns med i lådan.

Jag påpekade även regskylten, och jo det var t.om. en liten lapp under där det stod "ej bruk i trafik" eller något liknande. De fick fixa dit en reflex så får jag se om de släpper igenom den på besiktning eller ej. Kostar 90kr att beställa hem en regskylt annars genom transportstyrelsen verkar det som.

Tack för svar om vad ni tyckte om era SD-köp. Personligen tyckte jag det var en ruskigt stor skillnad mellan 950 SM och denna, mer framåtlutad, bra mycket mer kraft, samt mindre svängradie. Lite väl lik sporthoj för min smak vanligtvis, men får se om man lär sig den allt eftersom :).

Jag törs nästan lova att du inte klarar en besiktning med den skylten, så det är bara slöseri med tid och pengar att försöka.
Dessutom var det 1500:- i böter för felaktig skylt på den tiden innan jag kom fram till att det inte var värt det. :gnissla

Hur som helst; grattis till hojen. Nu ska bara våren komma fram ordentligt också.
 

sewerin

Braap
Gick med
30 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Superduke 990 -09
Jag törs nästan lova att du inte klarar en besiktning med den skylten, så det är bara slöseri med tid och pengar att försöka.
Dessutom var det 1500:- i böter för felaktig skylt på den tiden innan jag kom fram till att det inte var värt det. :gnissla

Hur som helst; grattis till hojen. Nu ska bara våren komma fram ordentligt också.

Tackar :), och du har nog rätt. Frågan är om en originalskylt får plats mellan rören, ser rätt tight ut på den här mindre som sitter på nu.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Tackar :), och du har nog rätt. Frågan är om en originalskylt får plats mellan rören, ser rätt tight ut på den här mindre som sitter på nu.

De gjorde ju om storleken för ett par år sedan. De nya är bara 170 mm i bredd, så det är bara att mäta.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Jag köpte ju ny skylt i hopp om att den skulle rymmas nu då den är smalare.
Jag har dock Yoshi kolfiberrör som jag inte riktigt får att sitta som jag vill till 100%.
Vid montage går det fritt men har en tendens att vibrera ihop en aning så slutade med att jag bröt in övre hörnen på reg.skylten får att slippa få hål i dämparna. Känns dyrare än ev. ny skylt i framtiden...
Fult dock tyvärr. :)

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Det blev affär ändå! Jag tog den för 63.9, nyservad olja&oljefilter, då var det med touringruta, powercommander, sportluftfilter och lite annat tillbehör. Trodde den saknade passagerarfotstöd, men det fanns med i lådan.

Jag påpekade även regskylten, och jo det var t.om. en liten lapp under där det stod "ej bruk i trafik" eller något liknande. De fick fixa dit en reflex så får jag se om de släpper igenom den på besiktning eller ej. Kostar 90kr att beställa hem en regskylt annars genom transportstyrelsen verkar det som.

Tack för svar om vad ni tyckte om era SD-köp. Personligen tyckte jag det var en ruskigt stor skillnad mellan 950 SM och denna, mer framåtlutad, bra mycket mer kraft, samt mindre svängradie. Lite väl lik sporthoj för min smak vanligtvis, men får se om man lär sig den allt eftersom :).
Fan va gött! Grattis!
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Jag fick knicka av mina hörn på originalskylten lite grann, men knappt så att det syns. Orka köra med för liten skylt och bli stannad i onödan för det. Har nån sorts Akra-burkar. Och blinkers ska jag byta ut, nån gång. Har nya liggandes i påse som jag inte orkat mig på att få dit än.

ktm.jpg
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Jag fick knicka av mina hörn på originalskylten lite grann, men knappt så att det syns. Orka köra med för liten skylt och bli stannad i onödan för det.

Håller helt och fullt med. Miniskylt känns väldigt 2002.
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Jag fick knicka av mina hörn på originalskylten lite grann, men knappt så att det syns. Orka köra med för liten skylt och bli stannad i onödan för det. Har nån sorts Akra-burkar. Och blinkers ska jag byta ut, nån gång. Har nya liggandes i påse som jag inte orkat mig på att få dit än.

View attachment 436514

Fan va snygg den är
Akta evo burkar har du... och hemmasmidda fotpinnar!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Fan va snygg den är
Akta evo burkar har du... och hemmasmidda fotpinnar!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
:kär Haha, fan va gött att du har koll på mig!

Det var inte du (såklart!) som drog gängpaj i oljetanken eller? Läste i nåt papper om att det var helicoil där, och som jag skrev längre upp, nu läcker skiten som fan efter service på Bike Kärra... Ska dit imorgon igen och se vad de gör åt det...

Här är kvällens status på läck. Stått sådär sedan i torsdags. Yay! Både kylvätska och ôlja.20170328_192918.jpg
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
:kär Haha, fan va gött att du har koll på mig!

Det var inte du (såklart!) som drog gängpaj i oljetanken eller? Läste i nåt papper om att det var helicoil där, och som jag skrev längre upp, nu läcker skiten som fan efter service på Bike Kärra... Ska dit imorgon igen och se vad de gör åt det...

Här är kvällens status på läck. Stått sådär sedan i torsdags. Yay! Både kylvätska och ôlja.View attachment 436527

Nä va trist, och nej det var självklart inte jag som drog sönder gängorna...
Den var mint när jag sålde.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Nä va trist, och nej det var självklart inte jag som drog sönder gängorna...
Den var mint när jag sålde.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Klart att det inte var du! :):tummenupp

Verkar som att Helicolien satt lite snett och när de drog dit pluggen med alubricka (ska visst vara det, och inte koppar?) visade det sig senare vid demontering att brickan bara komprimerats på halva sidan, därav läck. Nu sitter en kopparbricka istället och den verkar tät, så det är gött. Beställde dock en beg. oljetank på Ebay som jag får ha i bakgrunden om den fortsätter läcka.

Kylvätskemässigt är det tydligen lamineringen i slangarna som gett sig. Låter lite långsökt, men läcker gör det ju. Likaså har de ju satt dit vanliga bonneslangklämmor som antagligen dragit sönder slangen lite, jämfört med original fjäderbelastade slangklämmor. Så det får bytas ut i nästa vecka när grejer kommer hem.

Fick en Multistrada (sprojlans) 950 som lånehoj. Jävlar vilken trött historia. Eller väldigt trevlig, men FÖR bra. FÖR sofistikerad. Själlöst. Trodde inte Ducati kunde vara såpass sömlösa och balanserade. När jag hoppade på Duken igen hem från servicen var det riktigt sköj att köra igen. Omväxling förnöjer.
 
Last edited:

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Återfall...

Jaha.. då "blev man med" en duke igen!
Har gått i cirklar och är tillbaka där jag en gång började... :D:D
IMG_0430.JPG
 

alex!

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Malmö
Hoj
Triumph Street Triple R
Hehe, vad för blivit för hojjar imellan? Vad fick dig att gå tillbaka till SD?
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Någon som satt på seat cover på sin duke? Sugen på att beställa från Ebay, men 1 är i kolfiber (blir inte samma färg) och 1 var hemmagjord/ inte lika snygg.

http://www.ebay.com/itm/KTM-Super-D...ash=item3f78ed4679:g:K-AAAOSw5ClXxY3d&vxp=mtr

http://www.ebay.com/itm/KTM-Superdu...ash=item566809a456:g:h2UAAOSwFTRTpprQ&vxp=mtr

Tycker det ser lite tetigt ut faktiskt. Hade nån liknande lösning på en gammal FZR600 från 1992 för hundra år sedan.
 

sewerin

Braap
Gick med
30 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Superduke 990 -09
Tycker det ser lite tetigt ut faktiskt. Hade nån liknande lösning på en gammal FZR600 från 1992 för hundra år sedan.

Ingen aning vad tetigt betyder, men antar att det inte är positivt :hihi Tyckte det såg hyfsat cleant ut ändå, om man inte tänkt skjutsa på ett tag. Just nu vill jag bara att det ska bli lite +grader så man kan köra hem den!! 0-gradigt 10 dagar till framöver :(
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top