Superduke-tråden

@NdReA5

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Ort
malmö
Hoj
Yamaha yz250, HYM 1100
Tjena
Har ett par kolfiber skydd till acra burkar som bara ligger..
Har suttit på min gamla SD 05 eller 06.
Finns i Lund,skåne
Pris bud
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Fick igår tummen ur ändan och skulle ge mig på att koppla på snabbladdarkontakterna till ctek'en. Helvete, den mest efterblivna batteriplaceringen jag varit med om. Säkert bra ur viktbalanspunkt, men i övrigt, skitet, trångt, eländigt och jävligt. Fick inte riktigt stängt luckan med de påskruvade klamrarna som går till snabbkopplingssladden, men det får jag lösa på nåt sätt.

Vidare har jag bokat in 3000-milaservice nu. Ventilkoll och hela köret. Blir Bike Göteborg som få göra det. Nästan 10kkr blir det. Men då får jag tyvärr byta bakdäck också, för det Sportmax som gått en säsong nu har fått två orimligt välplacerade spikar rakt i slitagebanan (som jag muttrade om tidigare i tråden). Min konspiratoriska gen tror inte att de bara hamnat där... Frågan är iofs när i helvete nån skulle smackat dit dem? Dessutom är det ju en blank och fin spik och en rostig jävel, så kan kanske ska släppa konspirationen ändå. Hur det var lär jag aldrig få veta iofs. Blir iaf ett RoadSmart 3 som läggs på. Blir nog bättre för mina många pendlingsmil.

Nu får gärna våren komma...
 
Last edited:

bloom

Guest
Fick igår tummen ur ändan och skulle ge mig på att koppla på snabbladdarkontakterna till ctek'en. Helvete, den mest efterblivna batteriplaceringen jag varit med om. Säkert bra ur viktbalanspunkt, men i övrigt, skitet, trångt, eländigt och jävligt. Fick inte riktigt stängt luckan med de påskruvade klamrarna som går till snabbkopplingssladden, men det får jag lösa på nåt sätt.

Vidare har jag bokat in 3000-milaservice nu. Ventilkoll och hela köret. Blir Bike Göteborg som få göra det. Nästan 10kkr blir det. Men då får jag tyvärr byta bakdäck också, för det Sportmax som gått en säsong nu har fått två orimligt välplacerade spikar rakt i slitagebanan (som jag muttrade om tidigare i tråden). Min konspiratoriska gen tror inte att de bara hamnat där... Frågan är iofs när i helvete nån skulle smackat dit dem? Dessutom är det ju en blank och fin spik och en rostig jävel, så kan kanske ska släppa konspirationen ändå. Hur det var lär jag aldrig få veta iofs. Blir iaf ett RoadSmart 3 som läggs på. Blir nog bättre för mina många pendlingsmil.

Nu får gärna våren komma...

10 papp:näsblod lämnade in min superduke på stora servicen hos lelles förra sommaren. 3400:- kollade ventiler bytte alla vätskor, nya stift, filter osv. bytte även nån dålig kylarslang som dom bjöd på.
 
Last edited by a moderator:

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
10 papp:näsblod lämnade in min superduke på stora servicen hos lelles förra sommaren. 3400:- kollade ventiler bytte alla vätskor, nya stift, filter osv. bytte även nån dålig kylarslang som dom bjöd på.

Jävlar, viss skillnad. Och då skulle ändå Bike ge 25% på arbetskostnaden... Aja, vi får la se vad det slutar på. Drabbar ingen fattig. :död
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
någon som bytt batteri på sin SD och kan vara riktigt snälla och länka vart ni köpt det? 990 -07 det handlar om.
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
1900 + eventuell frakt är ju rätt saftigt :/
grejjen är ju den att hojen står 3 mil hemifrån så har ingen större lust att åka dit bara för att skruva ur batteriet för att ta mått och kolla hur polerna sitter placerade, tänkte först på ett snålbatteri ifrån biltema men de duger nog inte. någon som provat billigare märke än yuasa som passar och orkar med?
hoppas på att ha med mig nytt batteri när det är dags att börja köra så ja slipper åka en massa i onödan.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
YTZ14S har måtten 150 mm x 87 mm x 110 mm och polen sitter med +-polen på vänster sida(framifrån sett)
Batteriet sitter ju upprätt på Duken. Jag tror jag har kvar hemma ett AGM-batteri(med syrapack), ett ersättninsbatteri till Gelbatterierna. Måtten är 152.4 mm x 87.31 mm x 111.13 mm(dvs, 2,5mm bredare, 0,31mm högre och 1,1mm djupare) Liksom på Yasan sär är CCA:an 230A på den. Kostar 652 spänn + frakt 69
 

nrd

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2016
Ort
Trelleborg
Hoj
KTM Superduke 990 2005
1900 + eventuell frakt är ju rätt saftigt :/
grejjen är ju den att hojen står 3 mil hemifrån så har ingen större lust att åka dit bara för att skruva ur batteriet för att ta mått och kolla hur polerna sitter placerade, tänkte först på ett snålbatteri ifrån biltema men de duger nog inte. någon som provat billigare märke än yuasa som passar och orkar med?
hoppas på att ha med mig nytt batteri när det är dags att börja köra så ja slipper åka en massa i onödan.

Jag beställde från ett företag som heter MDS i England, tog 3 dagar att få hem och kostar hälften av vad dom tar i Sverige. Var ett Yuasa, samma som sitter original. 99 pund.

https://www.mdsbattery.co.uk/shop/p...entName=Motorcycle+Batteries&departmentID=155
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
1900 + eventuell frakt är ju rätt saftigt :/
grejjen är ju den att hojen står 3 mil hemifrån så har ingen större lust att åka dit bara för att skruva ur batteriet för att ta mått och kolla hur polerna sitter placerade, tänkte först på ett snålbatteri ifrån biltema men de duger nog inte. någon som provat billigare märke än yuasa som passar och orkar med?
hoppas på att ha med mig nytt batteri när det är dags att börja köra så ja slipper åka en massa i onödan.
Köpte på Jula jag. :)
Tror det var deras 8ah jag köpte. Funkar över förväntan faktiskt. Var samma som satt där innan också. Vet dock inte hur länge det suttit där innan men höll då 2år för mig iaf.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Hundra år sedan jag meckade bromsar, och har dessutom aldrig dönat med ok som har fyra separata belägg, men hur i helvete får jag dit det sista belägget? "Sista" kolven är ju i princip omöjlig att rubba, och när den väl tryckts in lite åker den ju tillbaka nära skivan så jag absolut inte får in belägget.

Vafan, vill minnas att jag bara tryckt tillbaka kolvarna back in the days och dönat dit beläggen?

Kanske är läge att öppna bromsvätskebehållaren när jag trycker tillbaka sista kolven?
 

sewerin

Braap
Gick med
30 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Superduke 990 -09
Tjena folk1!

Kommer inom kort kolla på en 990 superduke -09 efter att jag nu sålt min 950 SM -06. Siktat in mig på denna: https://www.blocket.se/vasternorrland/KTM_990_Super_Duke_LC8_69728546.htm?ca=2&w=3&last=1

Tänkte bara höra om det finns folk här som gjort samma övergång eller kan ge lite tankar kring ert SD-köp (vad gillar ni mest med hojen, vad är sämst?)

P.S I blocket-annonsen så står det 25 000mil, vilket självklart är en felstavning.
Kollar man fordonsuppgifter på transportstyrelsen så står den som en "Superduke R", måste väl vara något fel? R-modellen är väl orange ram samt annan bakdel?
 
Last edited:

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Tjena folk1!

Kommer inom kort kolla på en 990 superduke -09 efter att jag nu sålt min 950 SM -06. Siktat in mig på denna: https://www.blocket.se/vasternorrland/KTM_990_Super_Duke_LC8_69728546.htm?ca=2&w=3&last=1

Tänkte bara höra om det finns folk här som gjort samma övergång eller kan ge lite tankar kring ert SD-köp (vad gillar ni mest med hojen, vad är sämst?)

P.S I blocket-annonsen så står det 25 000mil, vilket självklart är en felstavning.
Kollar man fordonsuppgifter på transportstyrelsen så står den som en "Superduke R", måste väl vara något fel? R-modellen är väl orange ram samt annan bakdel?
Har inte gjort samma övergång, utan gick från en Ducati 1000 Sport Classic till SDn. Natt och dag på alla sätt och vis, så sett.

Det som jag gillar mest med SDn är ju ändå att den är jävligt lättjobbad, upprätt, rätt brutal och duglig till det mesta. Det enda jag tycker är lite mindre bra är väl att det inte är en Ducati. :) Nä, men den är väl rätt bra på det mesta som sagt. Lite trött batteriplacering (bra ur viktsynpunkt, såklart) men bökig när man ska ladda och blir jävligt kladdigt och smutsigt i området.

Min är också registrerad som en R, vet inte varför, för det är ingen R. Verkar väl vara något som skedde vid denna årsmodellen.

Till sist, jag tycker ändå att den du länkade till, trots att det är genom firma, är rätt dyr. Betalade 55 för min förra våren, och då hade den gått 2200 och typ samma utrusning som den där.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top