Superduke-tråden

AddeRS

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Honda SCV100 Lead-04, porsc....
Hej.
Jag har en liten irriterande grej på min Superduke som jag undrar om någon annan har erfarenhet av.
När man släpper av gasen inför långsamma kurvor så går inte motorvarvet ner helt och hållet till en början utan "hänger" kvar vid 3-3,5k några sekunder för att sedan gå ner.
Man förlorar ju då motorbroms och det driver på in i kurvan..... :rolleyes:

För övrigt så är det stort spel i gashandtaget ca 1cm (verkar lite väl stort) men det ska man kanske inte justera ifall det påverkar trottelsensorn.
Kanske är det jag som inte släpper tillbaka gasen riktigt hela vägen utan bara tills själva "spelet".....då den börjar motorbromsa......måste kanske släppa tillbaka helt.....alltså förbi 1cm spelet.... :confused:

För övrigt så är jag mycket nöjd med hojen.....den har iof bara gått 35 mil ännu, börjar få till det på slangen oxå :banana
 

AddeRS

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Honda SCV100 Lead-04, porsc....
Tillbehör

Någon som monterat kraschpuckar på superduke, tips, ideer??
 

Psychodad

Varför tar semestern alltid slut?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
i garaget
Hoj
Liten men naggande god KTM -12
AddeRS skrev:
2221466 Hej.
Jag har en liten irriterande grej på min Superduke som jag undrar om någon annan har erfarenhet av.
När man släpper av gasen inför långsamma kurvor så går inte motorvarvet ner helt och hållet till en början utan "hänger" kvar vid 3-3,5k några sekunder för att sedan gå ner.
Man förlorar ju då motorbroms och det driver på in i kurvan..... :rolleyes:

Har samma "problem" med min. Har inte forskat djupare i det äån, tänkte att någon annan skulle få göra det, och posta resultaten här... :tummenupp
 

Mary

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2004
Ort
Utanför Gbg
Hoj
KTM 690 Duke
Har fixat min lite! Tycker det blev schysst som f-n!
 

Bifogat

  • Superduken.jpg
    Superduken.jpg
    106.6 KB · Visningar: 1,574

thalle

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2005
Ort
Norrort
Hoj
KTM 950 SM
AddeRS skrev:
2221466 Hej.
Jag har en liten irriterande grej på min Superduke som jag undrar om någon annan har erfarenhet av.
När man släpper av gasen inför långsamma kurvor så går inte motorvarvet ner helt och hållet till en början utan "hänger" kvar vid 3-3,5k några sekunder för att sedan gå ner.
Man förlorar ju då motorbroms och det driver på in i kurvan..... :rolleyes:

Vet inte om det kan vara samma sak som bilar har, en del märks det mer på en del mindre. Men hörde mig för då jag störde mig på det, precis samma fenomen men enligt fackmän var det en "feature" som förbättra avgasreningen och eld upp den sista soppan...typ...skyddar väl kat'en också antar jag...!?
 

Number 2

Living the dream
Gick med
6 Feb 2006
Ort
göteborg
Hoj
GSXR 1000 K5
servicemanualer

har lgt in länkar till service manualer i teknik och mekhörnan tråden om nån är intresserad, dom kan komma att försvinna då ktm tidigare tvingat ktmduke.de att ta bort dem från sidan så ladda hem dem medans det går.

Nån som ska ut och åka i göteborgtrakten inom det närmsta? har lite dåligt med åkarkompisar just nu och tycker inte det är så skoj att åka själv.
 

Psychodad

Varför tar semestern alltid slut?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
i garaget
Hoj
Liten men naggande god KTM -12
Jag har läst på superduke.net att många har haft motorproblem med sina superduke. Kan inte alla som haft något problem skriva det här, och gärna också hur det löstes, via garanti eller liknande. Hög oljeförbrukning verkar ju vara mer regel än undantag till exempel...
 

Macco

Vilsen
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Jönköping
Hoj
GSXR750 -07, CX500 -80 och RD125-74
thalle skrev:
2227640 Vet inte om det kan vara samma sak som bilar har, en del märks det mer på en del mindre. Men hörde mig för då jag störde mig på det, precis samma fenomen men enligt fackmän var det en "feature" som förbättra avgasreningen och eld upp den sista soppan...typ...skyddar väl kat'en också antar jag...!?

Blir det nån föränding när man byter pipor & mappar om styrboxen?
Har också hänt att min stannat efter gasavslag, dels direkt men också nån gång några sekunder efter man slagit av dvs när den gått på tomgång en stund, kanske nåt som går att fu bukt på med en ommappning.
Har inte kollat detta med lokala KTM gurun, ska ta det när han är tillbaka från semestern. Bäst att påpeka alla eventuella fel innan garantitiden går ut :)
Förresten nån mer som märkt att startmotorn inte hakar i ordentligt alltid, inget stort problem (än) men det låter illa. Kollade med EJFA i jkpg, säljaren där hade tydligen märkt samma sak på en 990 adventure de haft och provkört, de hade inte fått nåt bra svar av KTM om det, lika bra att påpeka det också ifall det dyker upp nån garantifix.
 

AddeRS

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Honda SCV100 Lead-04, porsc....
Superduke

Om en vecka så är det andra pipor och annan mappning på min :D
Det kommer i alla fall att bli mer vrid och effekt. Kolla kurvorna noga nedan de är lite svårlästa.
Jag tror att det gäller att vrida tillbaka gasen helt till ändläget och inte bara släppa av tills den börjar motorbromsa, det finns ju ett spel i gashandtaget på ca 1cm, kan ha med ju kanske ha att göra med programeringen av insprutningen måste känna av att gasen går tillbaka helt till ändläget för att inte ligga kvar i "drivläge" (ca2500 rpm). Det är bara vad jag har märkt när jag kör alltså inget konstaterat.
 

Bifogat

  • Sduke.slipon.map.doc
    126 KB · Visningar: 452

Macco

Vilsen
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Jönköping
Hoj
GSXR750 -07, CX500 -80 och RD125-74
AddeRS skrev:
2256041 Om en vecka så är det andra pipor och annan mappning på min :D
Det kommer i alla fall att bli mer vrid och effekt. Kolla kurvorna noga nedan de är lite svårlästa.
Jag tror att det gäller att vrida tillbaka gasen helt till ändläget och inte bara släppa av tills den börjar motorbromsa, det finns ju ett spel i gashandtaget på ca 1cm, kan ha med ju kanske ha att göra med programeringen av insprutningen måste känna av att gasen går tillbaka helt till ändläget för att inte ligga kvar i "drivläge" (ca2500 rpm). Det är bara vad jag har märkt när jag kör alltså inget konstaterat.

Gött för dig!
va är det för pipor du ska ha? har precis börjat få ordning på ekonomin så det vankas nytt till min också, håller som bäst på att kolla diverse system, passform, utseende, ljud och annat som är viktigt. :)
 

Psychodad

Varför tar semestern alltid slut?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
i garaget
Hoj
Liten men naggande god KTM -12
AddeRS skrev:
2256041 Om en vecka så är det andra pipor och annan mappning på min :D ...

Verkar nästan som om vi kommer att träffas på lelles. Jag har tid för 100-mila på torsdag. Mina pipor sitter redan monterade, men på torsdag ska den mappas och då åker även mina dB-killers ur.
 
Gick med
10 Nov 2005
Ort
Täby
Hoj
Yamaha FZR 600 91 V&H
funderar också på en ktm, antingen nån 600 eller 950 sm eller en superduke, vad kostar det i försäkring för er och hur gamla är ni?
 

Psychodad

Varför tar semestern alltid slut?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
i garaget
Hoj
Liten men naggande god KTM -12
kamikaze.MC skrev:
2257430 funderar också på en ktm, antingen nån 600 eller 950 sm eller en superduke, vad kostar det i försäkring för er och hur gamla är ni?

Ca 7000 hel/hel har jag för mej... och ungefär 3000 halvförsäkring/helår... 30 år och bor ganska ocentralt.
 

t4

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2005
Ort
pajala
Hoj
dakota
halloj, ska iväg o testköra en super duke imårn,,
undrar om det finns någon vänlig själ som vill låna ut sitt reg nummer till mig, måste ju se om försäkringen går att lösa :Bugar
ska kolla på en -05


emil
 

Psychodad

Varför tar semestern alltid slut?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
i garaget
Hoj
Liten men naggande god KTM -12
t4 skrev:
2257922 halloj, ska iväg o testköra en super duke imårn,,
undrar om det finns någon vänlig själ som vill låna ut sitt reg nummer till mig, måste ju se om försäkringen går att lösa :Bugar
ska kolla på en -05


emil

Kolla premien hos Bilsport&Mc, dom är troligen billigast för dej. Där behöver du dessutom inget regnummer för att kolla... :tummenupp
 

t4

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2005
Ort
pajala
Hoj
dakota
Psychodad skrev:
2258002 Kolla premien hos Bilsport&Mc, dom är troligen billigast för dej. Där behöver du dessutom inget regnummer för att kolla... :tummenupp



tack ska kolla upp det hela..

på er här verkar det iaf vara en väldigt rolig hojj....

jaja en testkörning, sen e man kanske frälst :tummenupp
 

baldessarini

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2006
Ort
ub salum
Hoj
R1 2006
bensinlampan?

En bensinlampa som lyser för tidigt (ca 6-7 liter kvar, istället för 4 liter enligt boken), är det nån som känner igen detta? jäkligt irriterande (en 05:a snackar jag om)
 
Last edited:

AddeRS

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Honda SCV100 Lead-04, porsc....
Det blir Sebring titan pipor för mig, de är ovala jag kan lägga upp en bild när de är monterade.
När jag tankat så har jag fått i ca 10 liter när bensinlampan lyst.....spelar det vekligen nån roll om det är 6-7 liter kvar? om man vet om att så är fallet....då kan man ju åka lite längre innan man fyller på mera sås bara.
För övrigt så har jag läst att Superduke ska dra så otroligt mycket bensin.
Jag var ute på en 35 mila tripp på stora och mindre kurviga (jävligt roliga) vägar och jag tankade 2ggr och låg på ca 0,63 l/mil vid båda tillfällena.
Kanske blir annat efter servicen då blir det full gas mest hela tiden :D
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top