Tips om fina vägar i småland

maverick3

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2005
Ort
Växjö
Hoj
Yamaha R1
Tänkte jag kunde göra en tråd med lite tips om bra mc vägar, främst i småland med även i andra delar av vårt avlånga land.

Så var åker ni för vägar när ni är ute och gasar?
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Du råkar inte vara medlem i SMC? De har en karta med alla bra MC vägar utmärkta. :tummenupp
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
philsson skrev:
2152688 Du råkar inte vara medlem i SMC? De har en karta med alla bra MC vägar utmärkta. :tummenupp

Vet inte om detta är samma karta, men kolla på www.bikemap.se där kan man beställa mc-kartor. Jag har nyligen beställt och tycker de verkar vara helt ok, skön kvalitet på pappret, känns nästan som en vaxduk..hehe.. Nu har jag ju inte varit ute och kört nåt så jag vet inte hur bra deras definitioner av vägtyperna är, men i övrigt rekommenderar jag kartan.
 

maverick3

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2005
Ort
Växjö
Hoj
Yamaha R1
PerJohan skrev:
2152734 Vet inte om detta är samma karta, men kolla på www.bikemap.se där kan man beställa mc-kartor. Jag har nyligen beställt och tycker de verkar vara helt ok, skön kvalitet på pappret, känns nästan som en vaxduk..hehe.. Nu har jag ju inte varit ute och kört nåt så jag vet inte hur bra deras definitioner av vägtyperna är, men i övrigt rekommenderar jag kartan.

Kanon! Den ska jag ta och beställa med då. Du får gärna skriva här vad du tycker om den sen när du har varit ute och kört lite.
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
maverick3 skrev:
2153251 Kanon! Den ska jag ta och beställa med då. Du får gärna skriva här vad du tycker om den sen när du har varit ute och kört lite.

Japp, det ska jag göra, ska bara klara uppkörningen först..hehe :) Nästa vecka smäller det.. börjar bli lite nervös faktiskt. Med tanke på att jag igår fick reda på att körskolläraren ville flytta min tid från 30:e som jag hade innan till den 17:e. Härligt att få det tidigare, men nu blev det ju jättesnart helt plötsligt.. *s*
 

maverick3

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2005
Ort
Växjö
Hoj
Yamaha R1
PerJohan skrev:
2154820 Japp, det ska jag göra, ska bara klara uppkörningen först..hehe :) Nästa vecka smäller det.. börjar bli lite nervös faktiskt. Med tanke på att jag igår fick reda på att körskolläraren ville flytta min tid från 30:e som jag hade innan till den 17:e. Härligt att få det tidigare, men nu blev det ju jättesnart helt plötsligt.. *s*

Det går nog bra. Glöm inte läsa på när man får parkera var och statistik och sånt skräp. Brukar komma lite på det.
 

MestHemlig

När kommer våren?
Gick med
9 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
ingen
maverick3 skrev:
2154828 Det går nog bra. Glöm inte läsa på när man får parkera var och statistik och sånt skräp. Brukar komma lite på det.
sånt brukar väll inte komma på uppKÖRNINGEN? den var ganska simpel uppkörningen. Det enda som kan vara knivigt är ju banan men har man bara övat ska den inte heller va några problem.

Brukar alltid tänka på hur många idioter och puckon det är som lyckats ta mc-kort så då blir jag lugnt.. menar kan dom så kan garanterat jag! :hihi
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Jag använder "Mc-Kartan" från Liber:
http://www.bokus.com/cgi-bin/book_search.cgi?FAST=mc-karta&FAST_VALUE=TITLE&x=15&y=9
Otroligt fina kartor, har använt Södra Götaland och Västra Götaland. Fina mc-vägar är utmärkta samt fikaställen och soppaställen utanför tätort. Dessa kartor har gett mig många sköna kurvor som jag aldrig hittat annars. Kartorna är plastade för att tåla regn samt i rätt storlek för (Lidls ;-) tankväska. :tungan

Min favvoväg i Småland är: Mellan Vetlanda och Sävsjö svänger man norrut mot Bodafors. Mycket fina kurvor med oftast fri sikt. Jag fortsätter sedan norrut över Forserum, Lekeryd och hamnar till sist i Huskvarna. Den vägen rekommenderas.

Min absoluta mc-väg är annars Askersund-Laxå-Åtorp-Skottlanda. Underbar !!! :D
 
Last edited:

maverick3

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2005
Ort
Växjö
Hoj
Yamaha R1
MestHemlig skrev:
2154836 sånt brukar väll inte komma på uppKÖRNINGEN? den var ganska simpel uppkörningen. Det enda som kan vara knivigt är ju banan men har man bara övat ska den inte heller va några problem.

Brukar alltid tänka på hur många idioter och puckon det är som lyckats ta mc-kort så då blir jag lugnt.. menar kan dom så kan garanterat jag! :hihi

Läste fel, helt rätt kommer nog inte på uppkörningen. Tänkte på uppskrivningen, fick sånna frågor när jag skrev upp.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top