Ja Ja ! Jag har blivit sugen på att prova turbo

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Hej på er alla!
Jag har velat fram och tillbaka om att sälja hojen och köpa något annat typ motard eller en gsxr1100.Men jag blir tveksam till att sälja varje gång jag kör hojen, den är som gjord efter min kropp och så har man kostat på den för mycket.
Men det jag saknar det där botten klippet, har drevat ner ett kugg fram och det blev en mycket roligare hoj men det kan ju bli roligare.
Nu drog polaren ut sin 91 1100 och då hade man inte mycket att hemta på rakorna (men den klumpen till hoj har ju inte mycket att hämta på kurviga vägar i stället)
Nu till frågan vad behöver man till min Gsxr750 -85.
Turbo vilken storlek ? Märke ?
Intercooler ett måste eller ?
Skall jag montera 34cv förgasare ? eller finns andra altenativ ?
Kompsänka hur mycket ?
Hur mycket kan man plocka ut 750 utan att överanstränga den ?
Jag är inte ute efter bara en kick på toppen utan vi att det kommer tidigt i ett jämt sug.
Detta är tänkt i så fall som ett vinter projekt.
 

Eastman

Offroad Adventures!
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Mest på Hotel
Hoj
DR65SE, CBR900RR, GSX750R.
Lite tidigt för ett vinter projekt? :va
Börja med att lyfta i en 1100 motor, fundera sedan på tjurbo :hihi
 

gixxertompa

villa,volvo,vovve
Gick med
9 Feb 2006
Ort
KALMAR
Hoj
en gixxer m fyra tassar, gixxer 1100R-Turbo. gixxer 7/11 streetfighter.GSX 1100E-Turbo, RG 50. nån kina leksak m
Eastman skrev:
2148233 Lite tidigt för ett vinter projekt? :va
Börja med att lyfta i en 1100 motor, fundera sedan på tjurbo :hihi
håller m,börja m 1100r motor sen snurr :banana du få ta en sväng ner förbi eastmans å mitt garage,där står turbo hojarna på rad (3 st)ivf :yoparty hihi
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Den 6-växlade 750-lådan börjar tröttna på riktigt runt 200 hästar. Att koppla till sig hjulspinn är inte att tänka på med turbo. En TD04HL13-5 eller TD04HL13-7 från Saab och Volvo funkar. Maxar ut runt 240 häst på en bra motor. Med 0.7 i laddtryck för det bli runt 200 hästar.
 

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Eastman skrev:
2148233 Lite tidigt för ett vinter projekt? :va
Börja med att lyfta i en 1100 motor, fundera sedan på tjurbo :hihi

Tidig ? Fan man vill väl ha tid på sig att samla delar.
1100 har tänkt på det många gånger, men det är så enkel spårit, alla gör ju lika och då kan det kvitta tycker jag. :huvet
 

Eastman

Offroad Adventures!
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Mest på Hotel
Hoj
DR65SE, CBR900RR, GSX750R.
Tycker alla bygger turbo jah :brinnerup :tummenupp

Som sagt, kruter Du på m snurra så vill Du så småning om ha fler än 200 pållar & då lyder Brinks inlägg(som alltid, som en strickt lag!) :D Lägg i 1100:an först...går betydligt fortare & ger betydligt mindre "hoppas de kommer funka" tro...men sök runt, läs på turbo biten & finurla lite först!! (...bygger själv min första turbo hoj, typ klar...) :hihi
 

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Har fuskat lite med att turbo matat en golf 1, men man tröttnar när man inte har dom rätta grejern tyvärr. Kommer inte ens ihåg hur många topplocks pakningar det gick åt.

Det är därför jag frågar här om vilka grejer som funkar och om jag skulle få ut nära 200hp skulle jag vara mycket nöjd.

Jag är inte intersserad av att åka över 300km/t utan jag önskar bara lite mer som trycker på mellen kurverna.

Visst kan jag stoppa i en 1100, bara man hittar en man vill ha. Men en så funkar min motor och man kanske skall ta dö på den innan man byter.
 

Eastman

Offroad Adventures!
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Mest på Hotel
Hoj
DR65SE, CBR900RR, GSX750R.
Du ska inte ta död på nå Gixxer motor alls! :7peta

Rekomenderar bok:
Motorcycle Turbocharging, supercharging & nitrous oxide, ISBN: 1-884313-07-8

Klurigt e o få till sitt första grenrör, IC + plenum beställas(om man int e nå fena på alu.), komp.sänk genom cylinderfots packning, justerbara kamdrev, bensin pump, tryck regulator, dump ventil, turbo snurra m wg, bestycka om förgasare, ställa om tändning...

Kika in på de olika trådarna i Turbo forumet & bläddra igenom! När Du väl bestämt Dig skapa egen bygg tråd! Alla e nyfikna! ...eller sjuka av avund :D :tummenupp Finns många väldigt duktiga här som tillrätta visar en & ger hjälp & hån påvägen :tuttar :banana
 

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Polaren skall använda en KKK 04 från en Audi A4 på sin 1100, kan det eventuelt funka på min 750 ?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top