Sporthoj Piteå

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nå, ska någon fler än jag och Daniel åka ner till mc-mässan nästa vecka? Nähä, varför inte då? Oj, vilka dålig ursäkter:7peta.... Jag såg rubriken på en tråd här på sporthoj där det stod; "snart vår":rofl:rofl... Minus trettio utomhus. Det finns inga dåliga kläder, bara fel väder:fakta! Jag vet att ni finns där ute, ni är bara osynliga och väldigt tystlåtna:hej.
Hej:hej

Tyvärr inte i år för min del, jag är mer för Stockholmsträffarna :( Men jag hoppas få noggranna rapporter från mässan om vilka muskedunder Ni hittat och vilka trevliga typer Ni stöter på!

Jag ska kolla med mina kontakter om det planeras något partaj när mässportarna stängt... ;)
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Alltså. Vart fan ska man åka på sina dagsturer? Sitter här hemma och är sugen på åka en sväng. Men jag är så jävla less på åka till lule eller pite för att inse att det inte finns något att se och sen åka hem och fortsätta ligga i soffa.

Vart åker man. Vilka vägar kör man? Vart fikar man? Och vart träffar man andra hojåkare?

Låter kanske dessperat men tror nästan jag ger upp hojåkningen snart för det känns inget kul längre.
Och ja jag bor numera i Piteå kommun.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Amenvafan

Dra ett streck på kartan 25 km innanför kusten i nord-sydlig riktning. Följ de vägarna istället för E4.

Fin slinga från Piteå:
Bergsviken-Svensbyn-Roknäs-Långnäs-Sikfors (S älven, nån mil grus)-Arnemark-Sjulsmark-Ersnäs-Vallen-Trundön-Rosvik-Norrfjärden-Bölebyn-Öjebyn-Piteå

Sedan har du långslingan via Långträsk-Koler-Älvsbyn-Rosfors-Sjulsmark-Norrfjärden




Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Tack för tipset Brooklyns. Inser nu hur gnälligt mitt inlägg var.

Iallafall så blev det en liten sväng till storforsen och tillbaks. Körde över visträsk och vidsel från älvsbyn. Fick ihop lite drygt 20mil.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Alltså. Vart fan ska man åka på sina dagsturer? Sitter här hemma och är sugen på åka en sväng. Men jag är så jävla less på åka till lule eller pite för att inse att det inte finns något att se och sen åka hem och fortsätta ligga i soffa.

Vart åker man. Vilka vägar kör man? Vart fikar man? Och vart träffar man andra hojåkare?

Låter kanske dessperat men tror nästan jag ger upp hojåkningen snart för det känns inget kul längre.
Och ja jag bor numera i Piteå kommun.
Det är Västerbotten som gäller för riktigt fina asfaltrundor. Avsätt en hel helgdag och ca 30-40 mil i bensinpengar så har Du mycket fin mc-körning i kroppen. Alla rundor värda namnet innehåller dock sträckan upp mot Bastuträsk och vidare mot Norsjö.

Är Du i närheten av Älvsbyn gäller Storsund - Koler - Långträsk. Trevlig om än jag inte vet hur mycket tjälen skadat den vägen över vintern.

Helsicke, jag tror snart vi sticker iväg på en riktig kulturrunda som i forna tider, till och med Gurkis ska enligt egna ord vara from som ett lamm numera och inte dra iväg som en avlöning så fort det dyker upp en raksträcka!

Danne och Niklas må naturligtvis följa med, om än det är viktigt att Hr Köttfärslimpa inte hetsar andra deltagare in absurdum... :) Stackars Hoppe får väl åka bakom eller kämpa på med sin fyrhjuling numera.

Men som sagt - finns mycket fina vägar i vårt södra grannlän om Du, som föregående inlägg påpekar, undviker E4 och de andra stora vägarna som pesten. Tjälskador - javisst, på delar av sträckan. Men det svänger i alla fall :)
 
Last edited:

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Tack för tipset. Jag ska prova åka mera kring västerbotten i sommar.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hemmingsmark-Ålund-Fällfors-Sandfors-Renström-Norsjö osv. Som Roffe påpekar är Norsjö alltid en bra vändpunkt. Alternativt Burträsk-Vindeln och så norrslinga hemåt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Vart fikar/käkar man då? Gästgivargården i byske har jag redan på min lista.
Mysiga fik i ingenstans är rätt trevligt men tyvärr måste man oftast veta vart dom ligger för att ens veta att dom finns.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Termos och macka i tankväskan. :)

Trevliga fikaställen växer inte på träd, men när vi är ute och svänger brukar det bli:

Retro café Boden
Statoil Boden (rätt bra sortiment)
Statoil Norrfjärden
OK Rosvik
OK Älvsbyn
OK Arvidsjaur
OK Töre
Vippabacken Överkalix
OK Solbacken Skellefteå


Mackar, frågar man sig? Ja, i allmänhet stannar man för att man vill tanka, samtidigt passar man på att äta, fika, göra tvåan osv.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jo jag vet att det finns mackar. Hoppades mera att ni skulle avslöja smultronställen jag aldrig hört talas om.

När jag var liten fanns det ett cafe i Norra sunderbyn. Som hette Evas konstiga cafe. typ sånna ställen jag menade.

Kan bidra med ett smultronställe till er också. Borgaruddens camping.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Termos och macka i tankväskan. :)
Trevliga fikaställen växer inte på träd...
Min herre har god smak ock rätt inställning när civiliserat folk är ute och finåker. Vägen Malå - Abborrträsk ska tydligen vara bra om man till äventyrs inte vill svänga och köra bakspår från Norsjö. Sedan, när campingen öppnat, rekommenderas varmt en räkmacka endera vid Finnforsfallet innan kurvorgien mot Bastuträsk, eller den något kostsammare men kalasgoda vid Stackgrönnan. Fantastisk bra och prisvärd viltvouk intas vid Jävrebodarnas fiskecamp eller så snackar man sig in i Svansele Vildmarkscenter (och då inträde till utställningen ingår bör man vika både tid och kassa för stoppet - men det är det värt)

Krysset i Inavelsträsk (som sämre sportsmän envisas med att kalla Skellefteå) är annars ett legendariskt stopp för hungrande mc-åkare. Valmöjligheterna i Norsjö är begränsade men Pizzeria- och grillhaket mitt i samhället är bra, sedan finns alltid korv i olika valörer och utföranden vid macken. Tillbaka i Norrbotten och Långträsk finns alltid campingen om den råkar ha öppet men vi seriösa kurvfrossare stannar ALLTID i Koler innan vi kastar oss mot Storsund och senare Älvsbyn. Och har Du inte besökt Retrocafe på A8-området i Boden åker Du dit genast. Bums. Det första Du gör i morgon bitti. Och glöm inte kontanterna :)

Sådär, nu har vi kompletterat listan med lite fler stopp och matställen, på väg mot Finnforsen bör man inte bomma vare sig gamla Kågevägen (som tyvärr tagit rätt mycket stryk av tjälen de senaste åren) samt Medle/Mycklevägen som inte är snabb (till dess man passerar Dahlgrens Cementgjuteri) men vacker. Tusan också - nu blev jag ju körsugen :)
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Aha, ja i Sikeå (eller om det är Ånäset) finns det ett värdshus som är riktigt bra!

Åtminstone förr höll Rosfors herrgård öppet på helgerna. Retro Café i Boden har helt sjukt gott fika, men alla känner väl till det tänker jag. Mycket customfolk där och tänk på att de inte tar kort.

Brändön norr om Luleå är trevligt - bra hojväg dit, trevligt folk som driver det och aldrig omöjligt att fixa en fika eller nåt att äta även om det inte är någon öppen servering...

Mackarna ovan nämnde jag för att de har acceptabelt fikasortiment och skapligt kaffe.


Och hur kunde jag glömma Brittas i Harads?
 
Last edited:

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Retrocafet i boden har jag varit på några gånger. Era tips har faktist gett mig lite glöd tillbaka så jag tackar ödmjukast för dom.
 

Meatloaf

Går ut stenhårt och ökar successivt....
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Päjtbow
Hoj
CBR 900 RR-98, GSX 1168-82, R1 02.
Försöker väcka dödens tråd...Den 13e november kl 1400, är det årets sista motogprace och jag undrar om det finns något intresse av att träffas på O'learys och se finalen tillsammans? Förra året gick jag och svärfar dit och såg finalen och det var riktigt trevligt.
 

Meatloaf

Går ut stenhårt och ökar successivt....
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Päjtbow
Hoj
CBR 900 RR-98, GSX 1168-82, R1 02.
Men åååååååå, lämna fäjsbok och utstagram en stund nu!!
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Försöker väcka dödens tråd...Den 13e november kl 1400, är det årets sista motogprace och jag undrar om det finns något intresse av att träffas på O'learys och se finalen tillsammans? Förra året gick jag och svärfar dit och såg finalen och det var riktigt trevligt.

Fanken att jag missade det här. Hade varit trevligt. Bra initiativ!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top