Tiggare (poll) Brukar ni få sympati nog att ge dom pengar?

Brukar nog ge dom krakarna era pengar?


  • Antal röstningar
    0

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Tycker de har ökat med tiggare i alla fall här i karlstad dom senaste åren.

Senast idag kom de en äldre man med en lapp (kan väll antagligen inte svenska) på lappen stod det "Min dotter har 3 händer............"

Läste inte ens hela lappen utan vinkade hejdå! Skulle aldrig få nog sympati för någon som tagit sig hit från annat land för att tigga pengar (skaffa jobb som vanligt folk :mad: )
 

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Ort
Inomhus
Hoj
...Brittisk...
Mr Helmut skrev:
2147524 Tycker de har ökat med tiggare i alla fall här i karlstad dom senaste åren.

Senast idag kom de en äldre man med en lapp (kan väll antagligen inte svenska) på lappen stod det "Min dotter har 3 händer............"

Läste inte ens hela lappen utan vinkade hejdå! Skulle aldrig få nog sympati för någon som tagit sig hit från annat land för att tigga pengar (skaffa jobb som vanligt folk :mad: )

Kanske hon borde varit med för att effektivisera det hela...
 

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Ort
götet
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
kom på att jag en gång slängde några småmynt till några alkisuteliggare i London för 6-7 år sen när jag var där.
Fick väl fyllesympati eller nåt :va
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Jag har aldrig gett pengar till de som delar ut lappar på tågen om att de har 12 barn att försörja etc. Jag brukar mest fundera på hur de hade råd att trycka upp lapparna.

Däremot har det hänt att jag köpt kaffe + bulle och nån frukt till någon hemlös person på T-centralen som suttit och frysit mitt i vintern.
Det kändes bättre än att bara ge pengar.
 

Ludde-man

örrnnn öööörrrrrrnnnnn ööööööörrrnnnnnnn
Gick med
15 Nov 2004
Ort
Stockholm
Hoj
/Honda cbr 1000 rr -08/GSXR1000 -03 rosa edition/Yamaha RX1 skoter-06/mini cross 125cc/KTM 640 -05
Brukar ge lite pengar ibland... men då brukar jag glida fram å fråga om de vill ha en 20:- de brukar bli chokade men en god gärning ibland skadar väl inte .. dock ger jag inte pengar till de som går o tigger i t-banan..
 

Solid snake

Guest
Bikerbitch skrev:
2147561

Däremot har det hänt att jag köpt kaffe + bulle och nån frukt till någon hemlös person på T-centralen som suttit och frysit mitt i vintern.
Det kändes bättre än att bara ge pengar.

Snällt. :)
 

Frazze

Kall om handen...
Gick med
28 Apr 2003
Ort
Älvsjö/Östersund
Hoj
Hoj på dig själv du...
Har bott i Oslo, där går det en tiggare per invånare känns det som ibland, så man har blivit lite avtrubbad.

Ger inte pengar.

Har gett en påse bullar en gång.
 

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gödeborg
Hoj
Hornet
Frazze skrev:
2147599 Har bott i Oslo, där går det en tiggare per invånare känns det som ibland, så man har blivit lite avtrubbad.

Ger inte pengar.

Har gett en påse bullar en gång.


I Oslo är det konstigt som fan...
Dom är ju inte ens smutsiga, har ofta dyrare kläder än jag?
Ofta man ger nån en spänn som sitter med helly-hansen jacka och nya puma-dojjor?
Även om han snott dom så kan han ju sälja dom först... mkt konstigt.
Sen har jag sett att dom byter av varandra, kanske finns platser som är bättre än andra :lol


Dock gillar jag saxofoner, jag gav en blind man som spelade sax pengar varje morgon på t-banan i Oslo.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Nej. Tycker inte synd om tiggare som luktar sprit och som sitter och smsar med ena handen och röker med den andra........ Finns gott om såna här i Sthlm.
 

Frazze

Kall om handen...
Gick med
28 Apr 2003
Ort
Älvsjö/Östersund
Hoj
Hoj på dig själv du...
NoicE skrev:
2147648 I Oslo är det konstigt som fan...
Dom är ju inte ens smutsiga, har ofta dyrare kläder än jag?
Ofta man ger nån en spänn som sitter med helly-hansen jacka och nya puma-dojjor?
Även om han snott dom så kan han ju sälja dom först... mkt konstigt.
Sen har jag sett att dom byter av varandra, kanske finns platser som är bättre än andra :lol

Ja, hängde du med i den här historien om skopusser-Lars?
För er andra kan jag säga att polisen beslagtog hans skoputsarprylar när han satt på Karl-Johan och erbjöd folk skoputs, för han hade inte tillstånd att bedriva näringsverksamhet där, eller nåt i den stilen.
Det blev ett jädra ståhej kring det där och han Lars blev intervjuad i massa skvallertidningar och sånt. Han fick tillslut tillbaka sina prylar.
Det året hade han en inkomst på ca 300.000 norska kroner...

Iofs visade det sig sedan att han köpt heroin för alla pengar, men ändå... för dom pengarna kunde han ju leva normalt istället.

skopusserlars skrev:
Om skopusserlars og hans aktive dager siden juletider..

Han sier: Jeg har tjent 270.000 kroner på alt oppstyret. Det er dritflaut. Jeg sitter ikke igjen med en dritt... Skopusser-Lars (30) er mer heroinavhengig enn noen gang.


- Jeg regna på det da jeg var på avrusning sist. Det er helt sinnssykt. Det var et par måneder da det hagla penger. Men jeg sitter ikke igjen med en dritt, ingenting. Alt sammen har jeg trykt inn i blodårene.


Journalisten sprø mens lars svare:


- Er du mer avhengig nå enn før?

- Ja.

- Hvor avhengig er du?

- Grisehekta, for å si det sånn.
 
Last edited:

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mitt i säntrum av Muppsala
Hoj
Svart Bandithona
Jag brukade ge pengar (händer väl fortf emellanåt) men en dag så hade jag en kanonfin macka som jag skulle ha till lunch. Istället gav jag den, paketerad såklart, till en gubbe som hade en lapp där det stog att han vill ha mat. Det var INTE uppskattat..mackan for efter mig i luften med diverse mindre vackra beskrivningar om vart jag kunde stoppa den.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Man kan ju undra varför det finns svenska infödda tiggare. varför plockas inte de in i socialtjänsten famn? Vill de inte eller vad?
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Är dom ärliga och frågar om man kan ge dom en femma till en öl, så brukar jag ge. Frågar dom däremot om busspengar så blir det nobben.

Ibland så har man gett nån burgare och så till någon bättre behövande med. Om ens människovärde har sjunkit så lågt att men letar i papperskorgar efter föda, så har jag svårt att bli förbannad på dom.


Edit: Jag pratar om vanliga uteliggare och inga yrkestiggare med prefabricerade lappar.
 
Last edited:

Gabor

Guest
Brukar ibland bjuda på korv å dricka till en snubbe som är riktigt nere och äter fan det han hittar . Han hälsar jämt, å han är faktiskt ganska sjyst. Ingen bråkstake eller så, bara uteliggare.
 

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gödeborg
Hoj
Hornet
UrbanTiger skrev:
2147657 Vet du vad en Saxofon av lite kvalitet betingar i värde :7peta
Skulle han fått kränga saxen innan han fått några kulor i alle fall :fakta


Jag skrev ju att jag gillar saxofoner :4skrika ;)

Frazze skrev:
2147694 Ja, hängde du med i den här historien om skopusser-Lars?


Jaaa... vet inte om jag var där men jag har nog hört talas om nått i den stilen.
 

Maldiani

Ny medlem
Gick med
1 May 2004
Ort
västra hamnen
Hoj
min hoj
Zee skrev:
2147702 Man kan ju undra varför det finns svenska infödda tiggare. varför plockas inte de in i socialtjänsten famn? Vill de inte eller vad?

Just på tal det. Har hört att det i Malmö ska finnas en tiggare/burksamlare som tydligen ska vara väldigt förmögen..

Dessutom så finns det en annan som är hemlös och kränger runt med allt han äger i plastsäckar och alltid sover på en av bänkarna i stan, konstigt nog så vägrar han att ta emot pengar, mat eller något annat från folk... dessutom så äter han på Donken varje dag.. Kredit ska han ha!!
 

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Blandat
Hoj
ZX-6R -04
Zee skrev:
2147702 Man kan ju undra varför det finns svenska infödda tiggare. varför plockas inte de in i socialtjänsten famn? Vill de inte eller vad?

Finns ju dom som är psykiskt sjuka också, inte tillräckligt sjuka för att åka in men inte tillräckligt normala för att klara sig själv.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
General E skrev:
2147947 Finns ju dom som är psykiskt sjuka också, inte tillräckligt sjuka för att åka in men inte tillräckligt normala för att klara sig själv.

Problemet är att vi har i princip avvecklat psykvården och ersatt den med divers kemikalier, är man manodepresiv får man lyckopiller, är man våldsamt aggresiv får man piller mot det, men ingen jävel set till att dom tar sina piller, så nu går dom omkring i tunnelbanan och funderar på att hoppa ner på spåret eller knuffa ner någon annan dit beroende på vilka piller dom inte har tagit.

Jag jobbade tidigare med en alkis, han har jag alltid ett par spänn över till, men yrkestiggare ger jag aldrig något.
Skoputsare, bilfönstertvättare och DUKTIGA gatumusiker kan jag ge ett par spänn, för dom "jobbar" ju ändå för sina stålar, om än på sitt sätt och i sitt eget "DIFUM-företag"*

Nu har även Umeå börjat få kassa proffstiggare/gatumusiker, dom får inte en spänn.


*DIFUM-företag = Direkt I Fickan Utan Moms
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
En gång gav jag en läsk till en man på norrköpings tågstation :pannkyss

Han som kom hit idag såg lite rädd ut, höll en schäfer under armen :hihi
 

MadManAxel

Badass offroader
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Karlstad
Hoj
B1 och en Jeep 5.9!!!
Riktiga uteliggare - ja, ibland ( fast hellre en smörgås än pengar, de som är "äkta" uppskattar det)
De som går runt med div.papperslappar eller invandrarbarn som tigger - fuck no. Har de råd att trycka upp hur synd det är om dem kan de inte ha det så dåligt...
Speciellt invandrarbarn som plånkar på nåt instrument får mig nästan att se rött, för deras föräldrar brukar oftast stå några meter därifrån och glo elakt på dem som inte ger ungen pengar :va
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top