Triumph Speed Triple-tråden.

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
TuneBoy map

Här är min 10159-baserade mappning för Speed Triple 02-04 (och Sprint RS/ST motsvarande år).

Den är inte särskilt hårt modifierad öht, lite utjämnad bränslekurva mest.

Tänker ha den som utgångspunkt när jag börjar labba med bredbandslambda.

http://sill.rtfm.se/~eh/10159smooth.dat
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
selin skrev:
2164796 Tackar!

EDIT: Har du S.A.I på din hoj?

Ventilerna och slangarna sitter där, så jag har gjort det antagandet. Kanske felaktigt?

Hur som helst så skiljer inte bränsle och tändningskurvorna mellan SAI och icke-SAI mapparna.
SAI har mig veterligen bara betydelse när ECUn går i Closed Loop läge.
(Samt att det ställer till det när man vill mäta A/F, då får man koppla ur ventilerna).
 

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
xyx skrev:
2164879 Ventilerna och slangarna sitter där, så jag har gjort det antagandet. Kanske felaktigt?

Hur som helst så skiljer inte bränsle och tändningskurvorna mellan SAI och icke-SAI mapparna.
SAI har mig veterligen bara betydelse när ECUn går i Closed Loop läge.
(Samt att det ställer till det när man vill mäta A/F, då får man koppla ur ventilerna).


Då antar du nog rätt :)

När blev det standardmonterat? Min tidigare -04 hade det, medans nuvarande saknar. Måste vart mitten -03 då kanske?
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
selin skrev:
2165280 Då antar du nog rätt :)

När blev det standardmonterat? Min tidigare -04 hade det, medans nuvarande saknar. Måste vart mitten -03 då kanske?


Enligt folk på t595.net så ska det vara standard på europeiska 955i-maskiner från och med 2002. Du måste vara undantaget som bekräftar regeln då ;)

Hur som helst, du kan bara kopiera över mappen till 10158 om du vill.
 

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
xyx skrev:
2165377 Enligt folk på t595.net så ska det vara standard på europeiska 955i-maskiner från och med 2002. Du måste vara undantaget som bekräftar regeln då ;)

Hur som helst, du kan bara kopiera över mappen till 10158 om du vill.


En kompis som åker Triple har inte heller det på sin 03. Hur menar du med kopiera över? Ladda in 10158 först, sen ladda din?
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
selin skrev:
2165498 En kompis som åker Triple har inte heller det på sin 03. Hur menar du med kopiera över? Ladda in 10158 först, sen ladda din?


Näe, men om du kan ta Copy/Paste Table i Edit-menyn :)
 

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
Nyligen hemkommen från bromsningen i Västerås. Har lärt mig att det är dumt att åka i sommarhandskar när det är +6, var nära att begå harakiri på OK-macken i Fagersta.

Hursomhelst.

Tyvärr har jag ingen scanner som funkar och känner ingen med ett sånt uråldrigt hjälpmedel heller. Får vänta med det så länge, gör ett bondmeck istället.

Är ju ingen fena på det här med motorjustering och värden. Men syftet med bromsningen var ju att få ett någorlunda hum på hur A/F såg ut. Det började dåligt i.o.m att vi inte fick tag i nån kabel att stjäla varvsignal från (det är trångt under luftburken när tanken är på), efter mycket letande säger jag att vi skiter i det och gör det som kan göras.

Som jag sa,jag är inte bra på det här, och meken förklarar ganska snabbt för mig att det är så gott som omöjligt att få ett bra A/F värde utan PCIII inpluggat, men han skulle mäta vid lite olika belastningar.


Effektmässigt hade jag väntat mig lite mer, bromsade strax över 109 hk på bakhjulet. Enligt meken hade man ~12% som försvinner i drivningen. Tycker hojjen går kanon och behöver jag mer kan jag byta hoj.

Nu till A/F, vid ungefär 25% på rullen så ser inte kurvan bra ut alls. Och det verkar ju som om den går snålt hela tiden, fullgasrepan ser dock bäst ut?. Nån som kan Tuneboy och kan kanske ge mig lite tips hur jag ska göra?

En kompis justerade sin CBR 929 med PCIII, slip-on & KN. Han hade 132hk på hjulet. Verkar som Honda har specat upp den lite väl mycket.

Fridens.
 

Bifogat

  • P1010045.JPG
    P1010045.JPG
    73.2 KB · Visningar: 280
  • P1010049.jpg
    P1010049.jpg
    88.1 KB · Visningar: 244
Last edited:

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
109 hästar på bakhjulet (nu antar vi att bänken ger hyggligt korrekta värden) är absolut inte fy skam på en hoj enligt fabriksuppgift ska ge 120hk på veven.
:)

Sen det operatören säger att det inte går att få bra värden utan PC3 är rappakalja. Han säljer möjligtvis inte PowerCommander? :D

Du kan göra precis samma sak, bara bättre, med TuneBoy. Till och med den automatiska justeringen man kan göra med DynoJets bänkar och DynoLink går ju att köra med TuneBoy. Bara operatören "släpper till" och låter en koppla in bänken mot dator med TuneBoy.
Det sistnämda är väl det största hindret.

Som jag skrev i PM så börja med att kolla om du ser några uppenbart tunna områden i mappen i TuneEdit som kan stämma med de tunna områdena på grafen, sen kan du försiktigt öka på dom.
Det är även bra att ha 3D grafen uppe när du gör detta, så kan du passa på att jämna ut områden som ser konstiga ut.


#Olsson# har kanske ett och annat att säga om saken? :)

Länk till TuneBoy:
http://www.tuneboy.com.au/

Edit: I mina lekmanaögon så ser iaf kurvorna väldigt jämna o fina ut. Sen går de säkert att få upp en bit överlag :)
 
Last edited:

Sp3

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Ljungby
Hoj
Speed Triple -01
Diod ?

Är det nån som vet vad dioden som sitter under tändlåset är till ? visa felkoder eller?
 

Bifogat

  • diod.jpg
    diod.jpg
    116.5 KB · Visningar: 263

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
xyx skrev:
2174406 109 hästar på bakhjulet (nu antar vi att bänken ger hyggligt korrekta värden) är absolut inte fy skam på en hoj enligt fabriksuppgift ska ge 120hk på veven.
:)

Sen det operatören säger att det inte går att få bra värden utan PC3 är rappakalja. Han säljer möjligtvis inte PowerCommander? :D

Du kan göra precis samma sak, bara bättre, med TuneBoy. Till och med den automatiska justeringen man kan göra med DynoJets bänkar och DynoLink går ju att köra med TuneBoy. Bara operatören "släpper till" och låter en koppla in bänken mot dator med TuneBoy.
Det sistnämda är väl det största hindret.

Som jag skrev i PM så börja med att kolla om du ser några uppenbart tunna områden i mappen i TuneEdit som kan stämma med de tunna områdena på grafen, sen kan du försiktigt öka på dom.
Det är även bra att ha 3D grafen uppe när du gör detta, så kan du passa på att jämna ut områden som ser konstiga ut.


#Olsson# har kanske ett och annat att säga om saken? :)

Länk till TuneBoy:
http://www.tuneboy.com.au/

Edit: I mina lekmanaögon så ser iaf kurvorna väldigt jämna o fina ut. Sen går de säkert att få upp en bit överlag :)


Jag orkade inte dra igång en diskussion med bänkmannen om det, sen att börja förklara vad Tuneboy är osv. Nej, det orkade jag inte med, sen är det ju som du säger, han hade nog gett mig en lavett om jag föreslagit att jag skulle koppla in mig på bänken :hihi Tyckte dock det var ganska jobbigt att inte få med varvtal.

Du kanske såg att Windrifter hade en snabbkurs med mig på t955i.net :lol
Får se hur jag gör om jag kanske fettar på 5-8% där det ser ut att behövas.

EDIT: LtJake hade ju 113,5 hk, ville ju ha mer än han :hihi
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
selin skrev:
Du kanske såg att Windrifter hade en snabbkurs med mig på t955i.net :lol
Får se hur jag gör om jag kanske fettar på 5-8% där det ser ut att behövas.

EDIT: LtJake hade ju 113,5 hk, ville ju ha mer än han :hihi


Windrifter kan sina saker :tummenupp
Postar även här ibland...

Fråga du kan välja att svara på:
Hur mycket fick du pynta för dina bänkningar på 25, 50, 75 och 100% gas?

Jag försöker bestämma mig för om jag ska göra det samma eller bara ta o köpa en bredbandslambdasensor och mecka själv.
 

Lt Jake

Sassa Brassa.....
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Danderyd, Sthlm
Hoj
XS500
Den här tråden var ju inte en dag för tidig..

Jag skall sticka ut hakan lite och rekommendera clip-on till S3. väghållningen kommer verkligen till sin rätt och den ser asgrym ut.. dock så är det ingen höjdare att köra längre perioder i stan.'

Om någon är intresserad så säljer jag ett vitt baklyse med blinkers (clear alternatives) till en 02-04, och har även en flyscreen för mycket.

/J.
 

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
xyx skrev:
2174763 Windrifter kan sina saker :tummenupp
Postar även här ibland...

Fråga du kan välja att svara på:
Hur mycket fick du pynta för dina bänkningar på 25, 50, 75 och 100% gas?

Jag försöker bestämma mig för om jag ska göra det samma eller bara ta o köpa en bredbandslambdasensor och mecka själv.

Fick betala 600:-

Angående lambdan, det duger med vilken modern lambda som helst? Har en som ligger på jobbet, till en Renault Megane. Vet inte om den funkar dock.
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
selin skrev:
2174861 Fick betala 600:-

Angående lambdan, det duger med vilken modern lambda som helst? Har en som ligger på jobbet, till en Renault Megane. Vet inte om den funkar dock.

Det ska vara bredbandslambda, smalbandslambda har du redan på hojen.
Vad som sitter på en Renault Megane vet jag inte.

Åter igen, vi får ragga hit #Olsson# i tråden :)
 

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
xyx skrev:
2174876 Det ska vara bredbandslambda, smalbandslambda har du redan på hojen.
Vad som sitter på en Renault Megane vet jag inte.

Åter igen, vi får ragga hit #Olsson# i tråden :)


Får kolla det, har en kompis som har en "Trimfirma", han kunde fixa lambdor till bra pris sa han förut, intresserad?
 

TM

Bluegrass n' shit
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Trampcyklar
TM skrev:
2159885 [klipp]


Det kommer att gå på garantin, jag återkommer efter servicen.

Jaha, nu har jag hämtat hojen efter 1.000-milaservicen och kan väl säga att frambromsen nu är perfekt (hoppas att den fortsätter att vara det bara). Dom (MC-experten) bytte bromscylindern mot den nya (06) som dom hade fått ifrån Svenska Triumph. Det var tydligen ingen skillnad i cylinderdiameter jämfört med 05, så de bytet behöver man nog inte göra. Däremot plockade dom av hela bromssystemet och luftade det riktigt grundligt på arbetsbänken innan montering. Det verkar som det gjorde susen, nu kör jag med handtaget inställt i läge 4 och bromsen tar betydligt tidigare än förut (då i läge 1). Jag tror att det räcker med att plocka av oken och vinkla dem så att nippeln hamnar som högsta punkt (vid oken) under avluftningen för att fullgott resultat skall uppnås.

När dom ringde och meddelade att hojen var klar för avhämtning frågade de mig om den brukade baktända vid gasavslag eller gick allmännt dåligt. Nä, det kunde jag inte påstå. Det visade sig att stiften var alldeles rostiga pga att vatten runnit ner i stifthålen (förbi gummipackningen) men inte kommit ut/dunstat bort. Detta har tydligen varit ett ganska vanligt fel på tidigare hojar och Triumph har alltså ännu inte kunnat lösa det med ett dräneringshål (likt vissa andra hojtillverkare) eller tillsett att packningen tätar ordentligt (eller inte alls, så att vattnet dunstar bort). Hursomhelst bytte dom stiften som ett garantijobb på eget initiativ :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top