Triumph Speed Triple-tråden.

jimla

Ganska trevlig
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Torshälla
Hoj
Ducati Streetfighter 848
Är det förresten någon som vet om det strular till de olika motorinställningarna om man bänkar en speed-16 eller nyare med PCV?
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Är det ngn som har en cuts till en -02:a till salu så är jag intresserad. Kontakt via pm.
 

simont

Ny medlem
Gick med
1 May 2013
Ort
östergötland
Hoj
triumph speed triple
Hej!
Köpte mig en S3 -06 för ca en vecka sedan och har märkt att den misständer ("bluddrar") om man kör på låga varv eller med lite gas och sen drar gashandtaget fullt i botten. Den går bra om man är försiktigare med gasen och varvar upp den långsammare, men som sagt om man gasar för mkt och för fort så bluddrar den bara. Har försökt läsa mig till vad det kan vara och hittade några svar om att det är ganska vanligt att det kommer in fukt och lägger sig vid tändstiften? Kan det bero på detta eller är det troligare att det beror på något annat?

Tack på förhand
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Den kan behöva en reset av dator/insprutet.
Om den stått strömlös en längre period, eller man gasat hårt med kall motor så kan den gå i detta läge. Någon form av felläge.
Det hade hänt på min 955 när jag köpte den.
Efter nollning på verkstad gick den kanon igen.
 

Renström

Ny medlem
Gick med
4 May 2012
Ort
Piteå
Hoj
Cbr900rr Fireblade 92
Första inlägget på forumet, går i banorna att köpa en speed triple 08. Men vad bör man ungefär betala för en sådan maskin, håller dom ett pris på 50k och uppåt? Ser vissa ligga på blocket mot närmare 60 men då känns det ju mer värt att gå på den faceliftade modellen med mer godis på för nån tusing till. :)

Hjälp en vilsen själ i triumph världen!
 

newflag

Medlem
Gick med
8 Jun 2012
Ort
OUttA
Hoj
Hayabuzzza Turbo with NOS running on LH2
Har en Speed triple 955 2004 och min fråga är kan ni dra bromshandtaget ända in så det nuddar styret om ni bromsar riktigt hårt?


Köpte hojen för någon någon månad sen, har luftat frambromsar 2 gånger men får inte handtaget att bli mer stelt.

Känns som det är ganska dåligt bett i bromsarna är det så på era också? (kan bero på att det sitter dåliga belägg men svårt att veta)
 
Last edited:

Triumph-Jocke

Medlem
Gick med
6 Feb 2014
Ort
Hagfors
Hoj
2010, Triumph Speed Triple
Har en Speed triple 955 2004 och min fråga är kan ni dra bromshandtaget ända in så det nuddar styret om ni bromsar riktigt hårt?


Köpte hojen för någon någon månad sen, har luftat frambromsar 2 gånger men får inte handtaget att bli mer stelt.

Känns som det är ganska dåligt bett i bromsarna är det så på era också? (kan bero på att det sitter dåliga belägg men svårt att veta)

Det låter inte rätt... även om dom oken flexar lite mer jämfört med dom nyare.
När du skriver "...om ni bromsar riktigt hårt" är det bromsning under färd du menar, eller är det vid stillastående och "torrbromsning" som du kan klämma bromsgreppet in till styret?
 

newflag

Medlem
Gick med
8 Jun 2012
Ort
OUttA
Hoj
Hayabuzzza Turbo with NOS running on LH2
Det låter inte rätt... även om dom oken flexar lite mer jämfört med dom nyare.
När du skriver "...om ni bromsar riktigt hårt" är det bromsning under färd du menar, eller är det vid stillastående och "torrbromsning" som du kan klämma bromsgreppet in till styret?

Det är mest vid torrbromsning när jag är i garaget, men tycker handtaget åker för långt in när jag bromsar hårt vid lite hårdare körning. Måste liksom dra handtaget halva travel sträckan innan något märkvärt händer.

Sen tycker jag de biter väldigt dåligt men det kan ju vara dåliga belägg också då jämför jag med xj6 2014 street triple 2009 zx6r 2010
 
Last edited:

Davidof

Sporthojsnörd
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Ådalen
Hoj
Ktm 790 adventure
Likadant på fugans 01'a. Går inte riktigt ända mot handtaget men inte långt ifrån. Har du orginalgrepp på eller eftermarknads? Då jag köpte frugans satt det något piratgrepp på och då kunde man trycka ända till handtaget vid "torrbromsning". Blev bättre med orginalgreppet men långt ifrån bra.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Tjenare! Efter några år utan hoj (sålde min Street Triple 2015 om jag minns rätt) är jag på väg att köpa hoj igen och det blir en Speed Triple! Tänker mig 2011 och framåt. Något särskilt jag ska tänka på med dessa årsmodeller vid köp?
 

newflag

Medlem
Gick med
8 Jun 2012
Ort
OUttA
Hoj
Hayabuzzza Turbo with NOS running on LH2
Likadant på fugans 01'a. Går inte riktigt ända mot handtaget men inte långt ifrån. Har d.


Exakt samma för mig satt "Ride it" svarta eftermarknadsgrepp på min och jag bytte till original så blev det bättre men inte så bra som jag ville tar jag i så går det mot styret men kan kanske tar I för mycket...


Jag har läst runt en del och många har detta problem och de säger att det är luft bakom kolvarna i oken som endast går att få ut genom att motionera kolvarna fram och tillbaka under luftning.

Många skriver också att även vid perfekt luftat system så är det fortfarande i det mjukare laget och rekomenderar byte till Nissin 5/8" (15,9mm) bromspump (original 14mm) som sitter på de flesta R japanerna runt år 2000 +-5 år
 
Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Att köpa ABS! Sen är R att föredra med fina Öhlinare, Brembo, mm mm Lycka till!

Tack, ja en med ABS blir det absolut. Det är klent med 2011-12 R på marknaden, jag vll heller inte ha (eller jo, men är för snål...) en av de allra senaste årsmodellerna, har tänkt betala max runt 80k. Vill gärna hitta en med Arrow-system, flyscreen och ej vit. Mil är nästan skitsamma om den är skött.

Inga andra kända typfel på dessa årsmodeller? Alla hojar har ju sina quirks :crash
 

Smygarn76

Medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Chav-ville
Hoj
Speed Triple
Tack, ja en med ABS blir det absolut. Det är klent med 2011-12 R på marknaden, jag vll heller inte ha (eller jo, men är för snål...) en av de allra senaste årsmodellerna, har tänkt betala max runt 80k. Vill gärna hitta en med Arrow-system, flyscreen och ej vit. Mil är nästan skitsamma om den är skött.

Inga andra kända typfel på dessa årsmodeller? Alla hojar har ju sina quirks :crash

Kommer du inte köra bana eller älskar den snygga matgrå färgen (eller några av de andra R färgerna) så kan du lika gärna köpa en "vanlig" fast med ABS.
Det sitter Brembo även på dom fram.

Öhlins är supertrevligt men glöm att fixa packboxarna själv eller att den lokala verkstaden fixar det, den ska in på Öhlinscertifierad verkstad.

Just R 2011-2013 såldes med PVM fälgar, lättare än de vanliga, efter det är det samma fälg på R och de vanliga.

Om du ska kolla på en vanlig så kolla på tidiga 2016 (inte dom som heter S efteråt) då har du möjlighet att köra Tune ECU och lägga på ny programvara själv.

Mina tips är att du kollar det gamla vanliga man kollar på alla hojjar och ta en titt fram på framgaffeln. Jag har bytt packboxar 2 ggr men då har den rullat ca 3000 mil (en 2013).
Verkar även som Triumph ändrat designen på de senaste jag köpte, gissar att det var en svag punkt.
Skeva skivor fram på de tidiga 2011-2013 kan också vara värt att kolla lite extra, du märker direkt om det vibrerar fram när du bromsar.

Har hojjen passerat 2000mil så ska en stor service vara gjort med ventilkontroll och smörj av nållager osv. Kolla så att ägaren gjort detta.

Den stora nackdelen med Triumph just nu är att dom verkar helt strunta i ÅF och att hitta verkstäder blir allt svårare vilket är trist.
Visst finns det Amazon och Ebay men då får man ju vänta ett tag på delar.

Får hoppas att Triumph tar tag i saken och inser att ska man sälja hojjar behöver man ÅF och verkstäder som kan och kan ta hand om sina kunder.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Kommer du inte köra bana eller älskar den snygga matgrå färgen (eller några av de andra R färgerna) så kan du lika gärna köpa en "vanlig" fast med ABS.
Det sitter Brembo även på dom fram.

Öhlins är supertrevligt men glöm att fixa packboxarna själv eller att den lokala verkstaden fixar det, den ska in på Öhlinscertifierad verkstad.

Just R 2011-2013 såldes med PVM fälgar, lättare än de vanliga, efter det är det samma fälg på R och de vanliga.

Om du ska kolla på en vanlig så kolla på tidiga 2016 (inte dom som heter S efteråt) då har du möjlighet att köra Tune ECU och lägga på ny programvara själv.

Mina tips är att du kollar det gamla vanliga man kollar på alla hojjar och ta en titt fram på framgaffeln. Jag har bytt packboxar 2 ggr men då har den rullat ca 3000 mil (en 2013).
Verkar även som Triumph ändrat designen på de senaste jag köpte, gissar att det var en svag punkt.
Skeva skivor fram på de tidiga 2011-2013 kan också vara värt att kolla lite extra, du märker direkt om det vibrerar fram när du bromsar.

Har hojjen passerat 2000mil så ska en stor service vara gjort med ventilkontroll och smörj av nållager osv. Kolla så att ägaren gjort detta.

Den stora nackdelen med Triumph just nu är att dom verkar helt strunta i ÅF och att hitta verkstäder blir allt svårare vilket är trist.
Visst finns det Amazon och Ebay men då får man ju vänta ett tag på delar.

Får hoppas att Triumph tar tag i saken och inser att ska man sälja hojjar behöver man ÅF och verkstäder som kan och kan ta hand om sina kunder.

Tack för fin-fina tips. Jag kommer till största delen serva själv, för det jag inte vill/kan göra har vi JE68 här i södern.

Bra reflektion där kring Öhlins på R-modellen. Det lutar åt en 2011-2013 just nu, mest pga priset. Känns som jag får en riktigt fin för 70-80k.
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Hoppar in här och gluttar lite ..... hämtar min SpeedTriple RS 2019 nu i mars , beställd med QS som enda tillbehör :)

Sjukt nyfiken på kopplingen till telefonen och navi till displayen , lär se till att det blir monterat innan leverans det med

Bara hoppas det blir en jääääääkligt kort vinter :Bugar
 
Last edited:

Simon76

Medlem
Gick med
6 Dec 2017
Ort
Hässleholm
Hoj
Street Triple RS
Hoppar in här och gluttar lite ..... hämtar min SpeedTriple RS 2019 nu i mars , beställd med QS som enda tillbehör :)

Sjukt nyfiken på kopplingen till telefonen och navi till displayen , lär se till att det blir monterat innan leverans det med

Bara hoppas det blir en jääääääkligt kort vinter :Bugar

Vad fick du ge för BT-kopplingen till telefonen?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top