Triumph Speed Triple-tråden.

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Funderar på återfall till en triple. Sugen på en årsmodell 08-10. Om någon är sugen på att sälja till schysst höstpris eller har tips så pm:a :tummenupp
 

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
Vad är schysst höstpris för dig? Ska lämna in min 10a SE med arrow och annat på 2000 milaservice imorn.
Har väl egentligen inga planer på att sälja men kan samtidigt vara kul med något nytt till nästa år.
 
Last edited:

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Jag funderar lite på att byta min mot en 6-750 sporthoj.
Någon som har något?
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Nån som kört "nya" speed triplen samt den "gamla. Menar alltså jämförelse mellan 2005-2010 mot 2011-2015.

Jag hade en 05a och hade följande tankar kring den:
* Underbar motor
* Undermåligt chassi framförallt framgaffel. Upplevde den som väldigt dålig känsla och stötig.
* Lätt att wheela
* Koppling som kunde kännas lite underlig ibland, typ som den ville driva fast man kopplade ur, kanske sliten kopplingskorg..
* Sittställning på bana inget vidare (men bra på gata), inget bra grepp om tank med knän och trångt iochmed sluttande sadel.

Nån som kört både den gamla och den nya och kan ge lite insikt om hur den nya är gärna på ovanstående punkter. Lite nyfiken på den nu när min SV blivit stulen
 

Smygarn76

Medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Chav-ville
Hoj
Speed Triple
Jaha, då blev man med Triple igen:kär. Sålde min Street Triple och hade bestämt mig för att nakenhoj inte var min grej. 2 år senare så står man som ägare till en Röd Speed Triple 2013.

Klurar lite på hur man ska kunna få med sig lite grejer på långturen genom Europa. Någon som testat SW-Motech BLAZE® H Panniers på sin Speed Triple?
 

triple kungen

Här kunde man hålla fullt på playstation
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Örebro
Hoj
Triumph Speed Triple
DB killer i helsystem...

Hej. Jag undrar om någon har en bra lösning på en DB killer till ett helsystem Trajas egna Arrow med en pipa vid hjulet? Det börjar bli besiktningsdax och det vore bra om man slapp jiddra med gubbarna.
Den har aldrig varit för högljud på banorna runt om i Svedala då man har pangat förbi mätningarna,, men besiktningsgubbarna är lite lynniga....:huvet
HadeGött.
Staffan
 

triple kungen

Här kunde man hålla fullt på playstation
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Örebro
Hoj
Triumph Speed Triple
Svar till Daniz.

Då jag har kört mycket bana och gata med båda så tycker jag såhär....
Motorn är ganska lik. Beror lite på om du har slipön eller helsystem och vilken mappning som avgör på karaktären lite.
Chassit är mycket bättre på den nyare svänger in väldigt bra, bra viktfördelning. Sittställningen är rymligare, Svårt att montera klipon på nya vilket är synd.
När det gäller dämpning är det som gäller för alla hojar att man gör en bra settup så fungerar det br. Iom att jag är en rejäl pjäs så byter jag till viktanpassade fjädrar, (Bästa trimningen du kan göra på en hoj till en billig peng).
Aldrig problem med koppling på någon hoj. Saknar dock slirkoppling ibland på bana.
Sittställning på bana är bra men man måste sätta på stompgrips, snakeskins eller liknade för att få ett bra knägrepp.

Kör nu en S3 R och kan inte gnälla på komponenterna, Bromsarna är som käppihjulet vilket är ett lyft. Öhlins snackar man inte bort heller. Har kört den "vanliga" en del och skillnaden märks mest när man kör väääääldigt inspirerande.
Tjong!
 
Last edited:

AxelSa

Medlem
Gick med
7 Jun 2013
Ort
Norrlänning
Hoj
2017 Ktm 1290 Super Adventure R
Halloj alla Triumph fantaster! Håller på med mc kortet precis och är såklart på jakt efter en vettig hoj.

Efter vissa efterforskningar inom försäkringsdjungeln så har jag kommit fram till att Triumph's märkesförsäkring är the way to go! För mig i alla fall. Förstår att denna tråden mest behandlar frågor om Speed triple, men jag antar att många har kört andra märken också. Så därav min fråga, tror ni det är ett bättre val att gå på Speed'en direkt än att välja den lite billigare, samt billigare att försäkra Street'en?

Har dessutom några hundra mil under bältet med en Yamaha XJ6 som jag tyckte man snabbt tröttnade på, så ren magkänsla säger att Speed'en är ett bättre val. Men är det något jag har missat? För och nackdelar med att välja den större? Ge mig alla era åsikter om ni har några! :arsele
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Halloj alla Triumph fantaster! Håller på med mc kortet precis och är såklart på jakt efter en vettig hoj.

Efter vissa efterforskningar inom försäkringsdjungeln så har jag kommit fram till att Triumph's märkesförsäkring är the way to go! För mig i alla fall. Förstår att denna tråden mest behandlar frågor om Speed triple, men jag antar att många har kört andra märken också. Så därav min fråga, tror ni det är ett bättre val att gå på Speed'en direkt än att välja den lite billigare, samt billigare att försäkra Street'en?

Har dessutom några hundra mil under bältet med en Yamaha XJ6 som jag tyckte man snabbt tröttnade på, så ren magkänsla säger att Speed'en är ett bättre val. Men är det något jag har missat? För och nackdelar med att välja den större? Ge mig alla era åsikter om ni har några! :arsele
Om du vet med dig att du inte är en fullständig galenpanna på vägen så tycker jag man likaväl kan gå på större motorn, så är det "gjort" så att säga. Då du redan nu har funderingen så kommer den garanterat bara att växa för dig, det gjorde den för mig och nu inte ens ett år efter jag tog mitt kort har jag bytt från 600cc till 1000cc.
 

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Halloj alla Triumph fantaster! Håller på med mc kortet precis och är såklart på jakt efter en vettig hoj.

Efter vissa efterforskningar inom försäkringsdjungeln så har jag kommit fram till att Triumph's märkesförsäkring är the way to go! För mig i alla fall. Förstår att denna tråden mest behandlar frågor om Speed triple, men jag antar att många har kört andra märken också. Så därav min fråga, tror ni det är ett bättre val att gå på Speed'en direkt än att välja den lite billigare, samt billigare att försäkra Street'en?

Har dessutom några hundra mil under bältet med en Yamaha XJ6 som jag tyckte man snabbt tröttnade på, så ren magkänsla säger att Speed'en är ett bättre val. Men är det något jag har missat? För och nackdelar med att välja den större? Ge mig alla era åsikter om ni har några! :arsele
..............................................................................................................................

Jag har gått andra hållet, ifrån 1000cc till mindre hoj.
Har haft en Speed Triple 1050 -10'a men har nu en Street Triple R -14.
Båda hojarna är fantastiska! Härlig motorgång, vrid å körbarhet, å låter grymt!

Jag trodde att avsaknad av vridmoment och power skulle kännas mer men inte.
Jag tror att den lägre vikten hos Street Tripler eliminerar detta. Körbarheten tycker jag är den viktigaste (bästa) egenskapen hos Street Triple. Jag vill inte jmf och säga att Speed'en ärsom en minibuss och Street'en är som en personbil men kanske något åt det hållet... :)
Oavsett val så tror jag du blir nöjd! Grymma hojjar med karaktär!! :tummenupp
 

Ares

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2006
Ort
Nässjö
Hoj
Speed Triple -09
Tja på er, var ett tag sen man var här på forumet nu och då man äntligen tagit tag i åkandet lite mer seriöst igen var jag tvungen att införskaffa mig en av mina drömmars hoj- SP3. :) Alltid gillat modellen 07-10, delvis p g a dess lite kantigare och aggressivare look men också dess karaktär. :krama

Ville egentligen bara dela med mig lite av min hoj samt önska alla ett gött hojåkar-år, suget blir ju mer och mer påtagligt för varje dag som går mot våren.

Blir lite bar-end speglar + ev. stompgrip på den annars är jag ganska nöjd :) Någon annan som har någon kritik/förslag att komma med?

IMG_6450.JPG
 
Last edited:

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
Någon som har tips på vart jag kan få tag på fästelementen till en belly till en 2010 för en vettig penning?
Har köpt en kolfiberbelly och tycker inte att 700 spänn för 8 skruv och några plåtbitar är i rätt storleksordning...
 

Ride4real

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Sollefteå
Hoj
På g
Tjena alla hoj åkare!
Nu har man börjat att fundera på att köpa en s3a för runt 30-40k. Men det hade varit bra att få reda på vilken årsmodell man ska satsa på och vilka man ska undvika pga fel m.m
Tacksam för svar
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Fram till 01 är, i mitt tycke snyggast. De två sista årsmodellerna, innan nya motorn, är fria från barnsjukdomar. Nyare hade ibland problem med laddningsbox som smällte men det finns förbättrade grejer att köpa. (Inga egna erfarenheter.)
Gemensamt för alla är att dämparlänkage måste smörjas minsta vartannat år om de inte ska torka. När du märker att de behöver smörjas brukar det vanligtvis vara försent...
Annars är det "normala" fel att kolla efter. Bakhjulskörning är sällan bra men Trajan inbjuder till det...

http://www.blocket.se/hela_sverige?...=s&ps=&pe=6&rs=&re=31&c=&ca=11&is=1&l=0&md=th

Den här borde vara intressant för dig. Lite högt pris och lite långt från Sollefteå men ser bra ut i annonsen.
http://www.blocket.se/skaraborg/Triumph_speed_triple_65813020.htm?ca=11&w=3
 

Ride4real

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Sollefteå
Hoj
På g
Tack för bra info och har själv kollat på den där hojen och visst är det en bit att åka men det börjar nog komma fler hojar här uppe nu när det har börjat bli lite vår här med :)
dämparlänkage som ska smörjas? Fettar man bara in dom menar du?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Tack för bra info och har själv kollat på den där hojen och visst är det en bit att åka men det börjar nog komma fler hojar här uppe nu när det har börjat bli lite vår här med :)
dämparlänkage som ska smörjas? Fettar man bara in dom menar du
Nja, det är inte bara att enkelt fetta in utan det blir lite mer jobb att plocka isär, fetta in och sätta ihop igen... Tre timmars jobb på verkstad. Jag tar lite längre tid på mig eftersom jag gör rent allting också...
 
Last edited:

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Tjena alla hoj åkare!
Nu har man börjat att fundera på att köpa en s3a för runt 30-40k. Men det hade varit bra att få reda på vilken årsmodell man ska satsa på och vilka man ska undvika pga fel m.m
Tacksam för svar

Jag ägde en -01 som jag körde med ca 1200 mil.
Efter det så köpte jag min nuvarande -07.

Skillnaden mellan de två är enorm. -01 känns tung och långsam jämfört med -07.
Det en enorm skillnad i känsla till den nyares fördel. Du får mer pulver i alla register. Motorn känns mer rå och rolig.

Mitt tips är att du letar efter en -05, det är då de uppdaterade hela modellen. Du får en hoj som känns ganska ny och du får mycket nöje för pengarna:
http://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/triumph/speed-triple-1050/2005/

Du bör kunna hitta en som runt toppen på din budget, håll bara koll på servicehistorik, och allmänt skick. Jag fixade min gaffel i vintras då den började läcka lite. Det var inte gjort på ca 5 år och jag hade inga problem med den.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top