Triumph Speed Triple-tråden.

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Triumph Speed Triple -11
Sådär. Ikväll bär det av mot kontinenten med 1l+ rad-3a! Började lite lugnt nu på förmiddagen att dra fram ström till GPS'en och tänkte att jag lika bra kan lägga på tankväskan samtidigt. Den har alltid suttit bra med de inbyggda magneterna på andra hojar jag haft. Döm till min förvåning när jag mycket snart upptäcker att 1050an har plasttank :gnissla

Fram med en kniv och 2 spännband senare sitter bottendelen kvar på tanken.
Nu ska jag packa packrullen och spänna fast den över passagerarsadeln. Whish me luck! :D

(Lägga märke till den "fiffiga" lösningen med att använda Jenga-spelet som distans mellan tank/ram :D)
Snälla snälla, lova att du spänner fast väskan där bak ordentligt. Vet inte om du läst vad som hände med Ezzo.... Hans väska släppte och åkte in i hjulet... Begravdes idag :gråta
Så spänn fast väskan ordentlig och ta hand om dig :krama
Och ha en riktigt kul resa.
 

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös! :(
Tjenare, nybliven 1050 '06 Speed Triple ägare här som har en fråga som ni kanske kan hjälpa mig med.
Hur är markfrigången på era Speed Triplar när ni kör bana? :confused:
Har hunnit med två bandagar sen jag köpte min och har redan börjat skrapa i både fotpinnar och motorkåpan på vänster sida.

Bakfjädringens förspänning är inställd så att tre linjer syns och kompressionen är något högre än standardinställningen.

Hur funkar det för er? Blir det någon större skillnad på Triplen om jag drar upp förspänningen tror ni?
 

illebror

Calcatea Bellator
Gick med
8 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
D675R
har redan börjat skrapa i både fotpinnar och motorkåpan på vänster sida.

Hur är din sittställning? Antingen kör du fort som attan (för att behöva alla marginaler till varvtider som Rossi), eller så kan du jobba en hel del på din sittställning (troligt).

Ofta när man försöker komma till knäskrap i början av sin bankarriär så pressar man ner hojen alldeles för mycket mot backen... (räknar ut att det är början av din bankarriär på att du skrapar vänster sida och inte höger ;) )

Kan rekommendera en SMC kurs! Skitkul och skitbra!

Speedyn går o köra FORT utan varesig pinnskrap eller annat släpandes i backen :tummenupp
 

triple kungen

Här kunde man hålla fullt på playstation
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Örebro
Hoj
Triumph Speed Triple
Tjenare, nybliven 1050 '06 Speed Triple ägare här som har en fråga som ni kanske kan hjälpa mig med.
Hur är markfrigången på era Speed Triplar när ni kör bana? :confused:
Har hunnit med två bandagar sen jag köpte min och har redan börjat skrapa i både fotpinnar och motorkåpan på vänster sida.

Bakfjädringens förspänning är inställd så att tre linjer syns och kompressionen är något högre än standardinställningen.

Hur funkar det för er? Blir det någon större skillnad på Triplen om jag drar upp förspänningen tror ni?

Visst kan en viss justering av "ridehight" eller "sag" som en del kallar det hjälpa. men ju fler kurser man går så märker man tydligt att man kör både säkrare och med mindre skrap! Illebror slog nog huvudet på spiken med körställningen..... Det känner jag ingen.......... SMC kurserna är skitroliga att åka!
 

illebror

Calcatea Bellator
Gick med
8 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
D675R
Här är en enkel guide hur man ställer in hänget/fjäderförspänningen om det nu ändå är hojen som strular: Länk

Glöm inte att ta med personlig utrustning, de prylarna väger en del också.
 
Last edited:

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Hallsberg
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
Ridehight och sag är inte riktigt samma sak.
Om jag lossar gaffelbenen och drar upp dem i kronorna så har jag minskat ridehight fram.
Sag eller, på svenska, häng är hur mycket fjädringen trycks ihop när man sätter sig på hojen. Det är belastat häng. Sen pratar man också om obelastat häng och det är hur mycket fjädringen trycks ihop av endast hojens egen vikt.
 

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Triumph Speed Triple -11
Hur är din sittställning? Antingen kör du fort som attan (för att behöva alla marginaler till varvtider som Rossi), eller så kan du jobba en hel del på din sittställning (troligt).

Ofta när man försöker komma till knäskrap i början av sin bankarriär så pressar man ner hojen alldeles för mycket mot backen... (räknar ut att det är början av din bankarriär på att du skrapar vänster sida och inte höger ;) )

Kan rekommendera en SMC kurs! Skitkul och skitbra!

Speedyn går o köra FORT utan varesig pinnskrap eller annat släpandes i backen :tummenupp
Tänkte precis kommentera det samma om sittställningen. :tummenupp

Och vilket sammanträffande, vi har platser kvar på SMC Skånes utbildningar på Ring Knutstorp, redan nästa vecka och även längre fram i sommar.
Spana in kurserna här.

Varmt välkommen på kurs :)
 

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös! :(
Tack för tipsen, men jag tror tyvärr inte att sittställningen är roten till mitt onda. :död

Jag är ingen nybörjare, ingen fartdemon heller men jag har kört en hel del bana tidigare, tävlat en del i roadracing och så.
Anledningen till att jag frågade var för att jag i princip bara kört sporthojar på bana tidigare, trodde inte att markfrigången skulle vara så dåligt tilltagen på speed triplen så jag tänkte höra hur det var för er, om ni laborerat med fjädringen eller nåt för att få det att funka.

Börjar tyvärr tro att en Superduke R skulle vara mer rätt hoj för mig. Älskar verkligen konceptet med både Superduken och Speed Triplen men jag vill samtidigt kunna pressa den på bana utan att behöva råka ut för otrevligheter när "vitala" delar skrapar i...
 

Josth

Ny medlem
Gick med
9 May 2011
Ort
Umeå
Hoj
Triumph Speed Triple -07
Tack för tipsen, men jag tror tyvärr inte att sittställningen är roten till mitt onda. :död

Jag är ingen nybörjare, ingen fartdemon heller men jag har kört en hel del bana tidigare, tävlat en del i roadracing och så.
Anledningen till att jag frågade var för att jag i princip bara kört sporthojar på bana tidigare, trodde inte att markfrigången skulle vara så dåligt tilltagen på speed triplen så jag tänkte höra hur det var för er, om ni laborerat med fjädringen eller nåt för att få det att funka.

Börjar tyvärr tro att en Superduke R skulle vara mer rätt hoj för mig. Älskar verkligen konceptet med både Superduken och Speed Triplen men jag vill samtidigt kunna pressa den på bana utan att behöva råka ut för otrevligheter när "vitala" delar skrapar i...

Vad har du för dimension på bakdäcket?
Läste någonstans i tråden att det kan spela en viss roll ang hur och när pinnar mm tar i backen.
 

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös! :(
Det är 180/55 bak.
Kruxet tror jag tyvärr mest är fjädringen, då det är i svackorna som hojen skrapar i som hårdast. I snabba platta svängar är det inget problem, det är när fjädringen komprimerar sig som det börjar skrapa i på riktigt.
 

Ogmike

Mitgleider
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Jönköping
Hoj
2020 Kawa Ninja 1000 SX
Har du mätt upp sagget? Jag gjorde det på min, det är en -10 så kanske fjädringen är ändrad sedan -06. I vilket fall så mätte jag upp 20/42mm fram och 10/30mm bak (fri/belastad), jag väger 89kg och jag mätte utan utrustning (ställ/stövlar/hjälm). Ganska normalt sag för normal körning, men kanske man vill ha lite mindre sag för hårdkörning på bana, iaf fram.
 

illebror

Calcatea Bellator
Gick med
8 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
D675R
Tack för tipsen, men jag tror tyvärr inte att sittställningen är roten till mitt onda. :död

:glömdet :krama :)

Anledningen till att jag frågade var för att jag i princip bara kört sporthojar på bana tidigare, trodde inte att markfrigången skulle vara så dåligt tilltagen på speed triplen så jag tänkte höra hur det var för er, om ni laborerat med fjädringen eller nåt för att få det att funka.

Generellt sett så är dessa maskiner inte riktigt lika hårda i fjädringen som rena sporthojar. Den mer upprätta sittställningen gör också att man måste hänga mer aktivt än på en hoj med clipons.
Men med "normalt" uppstyvad fjädring och en aktiv körställning ska det inte behöva skrapa i...
 
Last edited:

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös! :(
Köp en Street Triple R då :) då slipper du problem med markfrigång.


Ja, jag kan tänka mig att Street Triple R är kanonfin på bana! Har kört Daytona 675 mycket på bana och den är fantastiskt fin.

När det gäller gatkörning har jag dumt nog blivit hooked på vridet och busfaktorn i en större motor :banana, så jag tror tyvärr att Street:en kommer kännas lite tom...

:glömdet :krama :)



Generellt sett så är dessa maskiner inte riktigt lika hårda i fjädringen som rena sporthojar. Den mer upprätta sittställningen gör också att man måste hänga mer aktivt än på en hoj med clipons.
Men med "normalt" uppstyvad fjädring och en aktiv körställning ska det inte behöva skrapa i...

Tro mig, ingen hade varit gladare än jag om en flytt på röven hade löst alla problem! :arsele
Visst, jag kan säkert arbeta ännu mer aktivt, men eftersom det redan börjat skrapa ganska rejält efter bara två körningar med den så börjar jag oroa mig.
Som jag skrev tidigare är det stora problemet dock i svackorna, tänk lito-kurvan på Knutstorp eller backböjen på Kinnekulle.
 
Last edited:

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Som jag skrev tidigare är det stora problemet dock i svackorna, tänk lito-kurvan på Knutstorp eller backböjen på Kinnekulle.

Orginalfjädrar är saggiga om du väger 80+.
10W i shock gaffelbenet är också en bra idé (5W i returbenet).

Dämparn bak är ingen höjdare och fjädern är rätt klen.
 

jonny_jp

Revs Your Heart
Gick med
20 Aug 2005
Ort
utanför Värnamo
Hoj
MT-07 2016
Jag antar att din kedjesträckning på enkelsvingen funkar som på min CB1000R, dvs excentriskt, då kan man välja medsols eller motsols, vrider du så att axel kommer "neråt" så får du mer ridehight=markfrigång om du inte redan har den så förstås...
 

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös! :(
Tack för svaren, får la ta och göra vad jag kan med fjädringen och se hur det går.
Jonny- Där ser man! Har aldrig haft en hoj med enkelsving tidigare, så där lärde jag mig nåt nytt! Ska ta en titt på det.
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Rövrens.

Jag har kikat på Rizoma och Mad doctor's skylthållare och förstår inte riktigt vad det är för skillnad och varför de kostar mellan 2 å 3 tusen? :va

Vilken ska man ha?

Om någon har tips på bra inköpsställe tas även detta tacksamt emot!
 

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Hallsberg
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
Är det någon som har ett par 45mm clip-on i brukbart skick som man skulle kunna få adoptera?

Skicka PM om pris och så.
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
...Snälla snälla, lova att du spänner fast väskan där bak ordentligt...

Tackar för omtanken. Tragiskt det som hände. Jag var väldigt noggrann.


Nu har sparven landat igen. 6 dagar på resande fot, ca 160mil och ett bröllop har jag hunnit med. Att packa lätt är A och O har jag märkt. Man tar med sig alldeles för mycket grejor per automatik. Hälften av kläderna jag fick med mig har inte använts.

Inte heller kniv, multitång eller punka-spray men det ska nog med på nästa runda också.
De polska vägarna håller överlag hög standard numera (på de flesta ställena) och Polackerna kör ungefär som Stockholmare skulle man kunna säga. Man kan inte ligga och sova i trafiken med andra ord utan tight'a filbyten och omkörningar hör till. Ständig uppsikt bakåt är ett måste.

Jag fick vara med om 2 stora oväder i samband med körningen och i båda fallen fick jag beklaga mig över hur värdelösa mina kläder är.
"Water-proof" i dojorna funkar endast när man försöker torka ut de. Då kan de stå i solen i 12h utan att släppa ut någon fukt :huvet

På väg till färjan igår kväll slog det andra ovädret till och det var nog första gången som jag verkligen blev rädd för åska. Det regnade 0.5l-vattendroppar och allt var genomblöt. Samtidigt slog det blixtar av rent biblisk proportion överallt runt om mig. Inte alls så mysigt som åska ibland kan vara.

Överlag är jag grymt nöjd med turen och väntar redan med spänning på min Norge-resa om 3 veckor :yoparty

Biltemas 60l packrulle ska också få sig ett eloge. Helt klart mitt bästa köp. Lätt att packa, får plats med mycket prylar och håller snustorrt därinne.

Den fick t.o.m. fyllas på med lite nyinköpta kläder, parfym och så klart en fin Singel Malt som avnjuts i skrivande stund.

PS. Byte bakdäck ett par dagar innan avresa, nyss beställde jag ett nytt framdäck. :gnissla
 

Bifogat

  • IMG_2436.jpg
    IMG_2436.jpg
    239.9 KB · Visningar: 126
  • IMG_2437.jpg
    IMG_2437.jpg
    239.5 KB · Visningar: 98
  • IMG_2439.jpg
    IMG_2439.jpg
    250.8 KB · Visningar: 108
  • IMG_2444.jpg
    IMG_2444.jpg
    256.1 KB · Visningar: 89
  • IMG_2474.jpg
    IMG_2474.jpg
    238.2 KB · Visningar: 95
  • IMG_2511.jpg
    IMG_2511.jpg
    239.3 KB · Visningar: 89
  • IMG_2514.jpg
    IMG_2514.jpg
    238.9 KB · Visningar: 86
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top