Triumph Speed Triple-tråden.

Jezqio

Coca-Cola skall drickas ur burk!
Gick med
24 Jun 2005
Ort
Uppsala Salabackar
Hoj
Honda Africa Twin -93
xyx skrev:
2155836 Det där är till en äldre speed triple/daytona.

Tror Pyramid Plastics (bland annat) säljer undertailkit med integrerade lysen.
Ajustja, tänkte inte på att dom ser annorlunda ut efter -02 :fattartil :rodnar
 

TM

Bluegrass n' shit
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Trampcyklar
Jag kan vara intresserad, vad vill du ha för den?
 

Da Fris

Segla gör dom som ej har råd med bensin
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Ducati 1098S, TM 450 MX Fi
Alltid trevligt med en S3-tråd...... :tummenupp

Är det någon med en -05:a eller nyare som kommit på något bra knep att bli av med svampinfektionen som frambromsen verkar lida av...... :mad:

Drar man till verkar det som om det är champinjoner som trycker mot bromsskivan och inget annat.

En annan som är lite kort om fingrarna når ju inte ut om jag inte har bromshandtaget inställt på 3 eller 4, 4 innebär att jag kan dra handtaget mot gasrullen utan en minsta tendens till hjullås..... :jisses

Polarens hoj (Maanders) som är en -01:a är helt annorlunda i bromsningarna, hur hård och skön som helst :D i handtaget i jämförelse med min.....

Alla tips som inte leder till ekonomisk ruin mottages tacksamt....
 

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Ort
East Grinstead, UK
Hoj
En gul Triple 06
Da Fris skrev:
2158846 Alltid trevligt med en S3-tråd...... :tummenupp

Är det någon med en -05:a eller nyare som kommit på något bra knep att bli av med svampinfektionen som frambromsen verkar lida av...... :mad:

Drar man till verkar det som om det är champinjoner som trycker mot bromsskivan och inget annat.

En annan som är lite kort om fingrarna når ju inte ut om jag inte har bromshandtaget inställt på 3 eller 4, 4 innebär att jag kan dra handtaget mot gasrullen utan en minsta tendens till hjullås..... :jisses

Polarens hoj (Maanders) som är en -01:a är helt annorlunda i bromsningarna, hur hård och skön som helst :D i handtaget i jämförelse med min.....

Alla tips som inte leder till ekonomisk ruin mottages tacksamt....

Det där känner jag inte alls igen på min, den biter i riktigt ordentligt med bra kontroll. Pröva att byta bromsvätska, har du fått vatten i den så kan de symtomen du har uppstå.
 

Da Fris

Segla gör dom som ej har råd med bensin
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Ducati 1098S, TM 450 MX Fi
Visst kan det hända hända men jag skulle bli totalt vanhelig om det visar sig vara så...... :4skrika

Hojen har rullat 190 mil, alltså rullat lite mer än 100 mil sedan service och alltid förvarats i varmgarage.

Hur kontrollera om det är vatten i bromsvätskan, lägger det sig upptill eller.....?????
 
Last edited:

TM

Bluegrass n' shit
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Trampcyklar
Da Fris skrev:
2158846
Är det någon med en -05:a eller nyare som kommit på något bra knep att bli av med svampinfektionen som frambromsen verkar lida av...... :mad:

Häp häpp,det där känner nog de flesta (alla?) S3-05 ägare igen, bromsen tar bra men alltför långt in. Det finns inte på tidigare modeller (annan broms) och verkar åtgärdat på de senare S3-06 modellerna. Det spekuleras i större bromscylinder i handtaget eller andra packningar + fett i oken, anpassad avluftning etc, på TriumphRAT-forumet.
Jag har samma problem på min, förra säsongen vid ett regnigt Rörken-pass så drog jag handtaget ända till stopp (styret) utan att låsa frambromsen :3freak Kändes inte allt för förtroendeingivande...
Lät verkstaden byta bromsvätska & avlufta förra säsongen utan någon förbättring.
Hursomhelst har jag kontaktat Johan Blixt (trevlig & hjälpsam Technical Manager) på Triumph Sverige och han lovade att försöka fixa det (av någon märklig anledning återkallades inte 05:eek:rna för detta, för få klagomål från kunderna?). Då min hoj är uppbokad på en 1.000-milaservice på MC-experten så tas det i samband med den (annars erbjöd Johan Blixt mig att komma över med hojen till deras verkstad). Han skulle skicka ett komplett åtgärdspaket (packningar, ny bromscylinder etc) till verkstaden och så ska dom få prova sig fram till en lösning.
 
Last edited:

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Trevligt med en S3-tråd!

En fråga till Stockholms-tripleägare: vart servar ni era hojar? Freewheel eller verkstaden som ligger bredvid MC-Varuhuset men som inte tillhör MC-Varuset(?) (knepigt eftersom MCV är Triumph-giganter - varför i helvete servar inte deras egen verkstad trajjor?!).

Jag har alltid servat på Freewheel men är inte främmande för att prova på något annat alternativ.
 

Da Fris

Segla gör dom som ej har råd med bensin
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Ducati 1098S, TM 450 MX Fi
TM skrev:
Han skulle skicka ett komplett åtgärdspaket (packningar, ny bromscylinder etc) till verkstaden och så ska dom få prova sig fram till en lösning.
Det låter intressant, du kan väl hålla oss uppdaterade med hur det går. Kommer du att få pröjsa detta själv eller är det något man kan kräva på garanti.... :confused:

Känns ju som om man borde kunna kräva att ha en hoj med vettiga bromsar....
 

Lantis

Ny medlem
Gick med
4 May 2005
Ort
Färingsö
Hoj
KTM Superduke 08:a
Länktips

Vet inte om ni känner till denna länk:

http://www.newspeed3.com/

Snubben som driver sajten (Brent) har nästan en av varje Triumph och både tillverkar egna tillbehör samt är ÅF. Har shopat där till min Bonneville funkar kanon.

S3 shopen är rätt ny så utbudet är inte så stort än, men det utökas kontinuerligt.
 
Last edited:

Hagbard

HO
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
f.d fordonsägare
sgtpepper skrev:
2159686 Trevligt med en S3-tråd!

En fråga till Stockholms-tripleägare: vart servar ni era hojar? Freewheel eller verkstaden som ligger bredvid MC-Varuhuset men som inte tillhör MC-Varuset(?) (knepigt eftersom MCV är Triumph-giganter - varför i helvete servar inte deras egen verkstad trajjor?!).

Jag har alltid servat på Freewheel men är inte främmande för att prova på något annat alternativ.
Jag använder MC-experten, tycker att dom är hur bra som helst.
 
Last edited:

TM

Bluegrass n' shit
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Trampcyklar
sgtpepper skrev:
2159686 Trevligt med en S3-tråd!

En fråga till Stockholms-tripleägare: vart servar ni era hojar? Freewheel eller verkstaden som ligger bredvid MC-Varuhuset men som inte tillhör MC-Varuset(?) (knepigt eftersom MCV är Triumph-giganter - varför i helvete servar inte deras egen verkstad trajjor?!).

Jag har alltid servat på Freewheel men är inte främmande för att prova på något annat alternativ.

Jag servar min S3:a på MC-experten, vägg-i-vägg med MC-varuhuset, dom sköter all hantering (montering, service, garantirep etc) av Triumph för MC-Varuhusets räkning. Så det är i princip som deras egen verkstad fast på entreprenad. Annars sysslar MC-varuhusets egna verkstad bara med japshojar som jag förstått det. Min tidigare Tiger servade jag först hos Triumph i Segeltorp, när de slog igen öppnade mekanikerna Freewheel på tobaksspinnargatan och då lämnade jag in hojen där. Jag tycker att båda firmorna verkar bra.

Da Fris skrev:
2159740 Det låter intressant, du kan väl hålla oss uppdaterade med hur det går. Kommer du att få pröjsa detta själv eller är det något man kan kräva på garanti.... :confused:

Känns ju som om man borde kunna kräva att ha en hoj med vettiga bromsar....

Det kommer att gå på garantin, jag återkommer efter servicen.
 

Hagbard

HO
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
f.d fordonsägare
selin skrev:
2159901 Skicka gärna upp lite bilder på dina lysen! Tyckte jag skymtade nåt på profilbilden :tummenupp
En bild i alla fall. Har dock både orginal lyse och styre på igen.
 

Bifogat

  • S32.JPG
    S32.JPG
    115.5 KB · Visningar: 773
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top