Äntligen turbo hoj!!

Frösö Ante

Boost
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Östersund
Hoj
KTM 525 SX -05
Jippie :) i går inhandlades en Yamaha R1 med turbo!! :yoparty Nån som har nått tips på hur man kan justera in laddtrycket när cykeln står still. Eftersom jag inte är så van att åka turbo hoj så är inte laddtrycksmätaren det första jag tittar på när det börjar kicka iväg...är mest koncentrerad att hålla fast mig i styret :banana
 

überkill

Guest
Shit va grymt. Hur är accet? Försök förklara....
 

Eastman

Offroad Adventures!
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Mest på Hotel
Hoj
DR65SE, CBR900RR, GSX750R.
Dainese skrev:
2141870 Jippie :) i går inhandlades en Yamaha R1 med turbo!! :yoparty Nån som har nått tips på hur man kan justera in laddtrycket när cykeln står still. Eftersom jag inte är så van att åka turbo hoj så är inte laddtrycksmätaren det första jag tittar på när det börjar kicka iväg...är mest koncentrerad att hålla fast mig i styret :banana

Ska Du justera ned eller ska de redan laddas mer? :hihi Justera via spänningen på wasten...lycka t o have fun i turbo träsket! :yoparty
 

Frösö Ante

Boost
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Östersund
Hoj
KTM 525 SX -05
Jag vet hur man justerar på wg:n...d är inga problem. Men jag vill om man kan kolla hur mkt den kommmer ladda när cykeln står stil...finns det inget trix för det?
 

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Silvertejpa fast en mobiltelefon med film-funktion och vips har du det på video!



.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Dainese skrev:
2141891 Jag vet hur man justerar på wg:n...d är inga problem. Men jag vill om man kan kolla hur mkt den kommmer ladda när cykeln står stil...finns det inget trix för det?
bör ju gå om du har ettan i o bromsar bakbromsen o släpper ut kopplingen o gasar går på bilar iallafall
 

Frösö Ante

Boost
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Östersund
Hoj
KTM 525 SX -05
Lurch skrev:
2141893 Silvertejpa fast en mobiltelefon med film-funktion och vips har du det på video!



.

Hmm...rätt bra ide faktiskt!!

überkill skrev:
2141874 Shit va grymt. Hur är accet? Försök förklara....

Det går inte förklara...det är ett jävla ösa..alla som gillar snabba bågar borde prova på det här med turbo :Bugar
 

Eastman

Offroad Adventures!
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Mest på Hotel
Hoj
DR65SE, CBR900RR, GSX750R.
...ah va lite snabb i tangenterna & missuppfatta :3freak

Ska Du höja ladd trycket? Då rekomenderas nog bänk & ha koll på beräkningar & siffror...annars kan säsongen bli kort... :brinnerup
 

Frösö Ante

Boost
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Östersund
Hoj
KTM 525 SX -05
Eastman skrev:
2142066 ...ah va lite snabb i tangenterna & missuppfatta :3freak

Ska Du höja ladd trycket? Då rekomenderas nog bänk & ha koll på beräkningar & siffror...annars kan säsongen bli kort... :brinnerup

Cykeln är bänkad med 0.94 i ladd och 2,5" raka rör. Har slängt på ett slip on nu så jag måste sänka laddet..ja ni läste rätt..sänka laddet :D så inte mottrycket blir för stort.
 

Frösö Ante

Boost
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Östersund
Hoj
KTM 525 SX -05
Eastman skrev:
2142105 De är nog marginellt om d ä "trim" dämpare...vad har Du för komp?

Det sitter andra kolvar i den för lägre komp...kommer inte ihåg vad kompet ligger på. Men jag tror jag börjar med lägre tryck för att sen öka desto vanare cyklen jag blir.
 

Eastman

Offroad Adventures!
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Mest på Hotel
Hoj
DR65SE, CBR900RR, GSX750R.
Låter vettigt! Men då e de juh bara oh skruva ned, ge bara wgn lite spänn. Sen e d bara oh burna ur oh kolla på ladd klockan :hihi

...nån annan ha säkert vettigare svar :D ..nu ut i solen!
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Börja från andra hållet och skruva ut wasten så att den knappt laddar. Skruva sen upp trycket steg-för-steg tills du inte längre vågar titta på laddtrycksmätaren, då är det lagom.
 

R1Lillen

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Aug 2003
Ort
Eksjö
Hoj
R1-98 polka som ny,R1-15
om man får fråga va får man betala för en r1 turbo??
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
andersbrink skrev:
2142607 Börja från andra hållet och skruva ut wasten så att den knappt laddar. Skruva sen upp trycket steg-för-steg tills du inte längre vågar titta på laddtrycksmätaren, då är det lagom.



:tummenupp :D :D

Sanningen i ett nötskal...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Sätt en laddtrycksmätare via en y-koppling på WG-slangen, mata sedan den "lediga" änden med handpump eller nerställd kompressor, där stången börjar att röra sig, i den "häraden" bör ditt ladd hamna, med undantag för skenande laddtryck pga utformningen på grenrör kontra turbininlopp....
Menmen, laddtryck är inte allt
:tungan
 

Frösö Ante

Boost
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Östersund
Hoj
KTM 525 SX -05
Blykometen skrev:
2143016 Sätt en laddtrycksmätare via en y-koppling på WG-slangen, mata sedan den "lediga" änden med handpump eller nerställd kompressor, där stången börjar att röra sig, i den "häraden" bör ditt ladd hamna, med undantag för skenande laddtryck pga utformningen på grenrör kontra turbininlopp....
Menmen, laddtryck är inte allt
:tungan


Har suttitoch funderat på det där själv....ska prova med kompressor i morgon. Har monterat en high-low knapp i dag oxå som ska justeras in.

andersbrink skrev:
2142607 Börja från andra hållet och skruva ut wasten så att den knappt laddar. Skruva sen upp trycket steg-för-steg tills du inte längre vågar titta på laddtrycksmätaren, då är det lagom.

Men det är så förbaskat trångt att skruva på wg stången så man vill inte göra det så ofta...osså bränner man sig så fint oxå :3freak
 

Turbo

Built For Speed
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Läbbiga Skogen
Hoj
436 HK....Sålda
Dainese skrev:
2143054 Har suttitoch funderat på det där själv....ska prova med kompressor i morgon. Har monterat en high-low knapp i dag oxå som ska justeras in.



Men det är så förbaskat trångt att skruva på wg stången så man vill inte göra det så ofta...osså bränner man sig så fint oxå :3freak

Jag sa ju att du skulle unnat dig laddtrycksstyrningen också,
kompet enl beräkn 8.9:1 . Tror inte du behöver sänka laddtrycket, du ligger nog inte över 0.8bar som det är nu. Om inte du skall använda high/low switchen förståss. Fast den funkar inte så bra med så liten tryckskillnad som det kommer bli om du skall ha grundtrycket under 0.8, säg 0.7 och det högre 0.8. Annars då, har det blivit några mil ännu....?
 

Frösö Ante

Boost
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Östersund
Hoj
KTM 525 SX -05
Turbo skrev:
2143303 Jag sa ju att du skulle unnat dig laddtrycksstyrningen också,
kompet enl beräkn 8.9:1 . Tror inte du behöver sänka laddtrycket, du ligger nog inte över 0.8bar som det är nu. Om inte du skall använda high/low switchen förståss. Fast den funkar inte så bra med så liten tryckskillnad som det kommer bli om du skall ha grundtrycket under 0.8, säg 0.7 och det högre 0.8. Annars då, har det blivit några mil ännu....?

Jo men jag hade inte dom stålarsarna...men det kan bli en sånn ändå framöver...var det mkt strul med att bygga om den? Jag tänkte köra med low-high switchen ett tag....tror du att det blir för högt mot tryck med highpipen om jag laddar 0,9?
 

Turbo

Built For Speed
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Läbbiga Skogen
Hoj
436 HK....Sålda
Dainese skrev:
2145209 Jo men jag hade inte dom stålarsarna...men det kan bli en sånn ändå framöver...var det mkt strul med att bygga om den? Jag tänkte köra med low-high switchen ett tag....tror du att det blir för högt mot tryck med highpipen om jag laddar 0,9?

Lite pill med att byta ut kontakterna, så man kunde förlänga vissa kablar,
0.9 med high pipen inte att rekommendera, det håller nog för kortare laddningar, men du kommer att tappa en massa vrid och hk från 8000 rpm och uppåt, blir ju liksom lite avgaser som trängs och vill ut, skulle inte själv köra med det laddtrycket. Om du inte orkar bygga vidare på 2.5" blåset, bygg ett reglerbart spjäll i stället som vi snackade om......
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top