Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

m_gsxr

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2004
Ort
Nora
Hoj
Buell s1, YZ 250 o Fiddy 110
Skjutsa på s1

Tja. Någon som vet anledningen till att ej tillåtet att skjutsa på s1-a från -98? Har det med sadellängd el dyligt måntro? Funkar ju ok om tjejen är nätt om bakdelen:)
Likadant på alla s1-or, eller olika typade kanske?
 

nihas

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2008
Ort
Oxelösund
Hoj
Buell xb9s 2003
Luftfilter

Var ute och åkte en sväng nyligen, första riktiga turen med hojen. XB9s -03. Blev en tur från Oxelösund - Nävekvarn - Nyköping och tillbaka. Som sagt är jag nybörjare det är min första hoj samt första gången jag överhuvud taget kör tungt i sverige, UNDERBART!

Nu är frågan, många säger ju Buellen när en bushoj, etc. Hur bär man sig åt för att lyfta hojen? Ska det bara vara att gasa, eller brukar man vara tvungen att "rycka" gasen i botten elelr bör man kunna krama upp den sakta? Inte för att jag ska prova detta ännu (efter bara 7mil), men då jag undrar om min hoj är som den ska i motor. Tänkte också på om jag ska rengöra luftfiltret, och hur man då gör? Det är annan ljuddämpare och annat luftfilter i.

tacksam för svar!

/stolt buell ägare:yoparty
 

kosefil

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2007
Ort
Sthlm
Hoj
2007 Buell XB12S
Var ute och åkte en sväng nyligen, första riktiga turen med hojen. XB9s -03. Blev en tur från Oxelösund - Nävekvarn - Nyköping och tillbaka. Som sagt är jag nybörjare det är min första hoj samt första gången jag överhuvud taget kör tungt i sverige, UNDERBART!

Nu är frågan, många säger ju Buellen när en bushoj, etc. Hur bär man sig åt för att lyfta hojen? Ska det bara vara att gasa, eller brukar man vara tvungen att "rycka" gasen i botten elelr bör man kunna krama upp den sakta? Inte för att jag ska prova detta ännu (efter bara 7mil), men då jag undrar om min hoj är som den ska i motor. Tänkte också på om jag ska rengöra luftfiltret, och hur man då gör? Det är annan ljuddämpare och annat luftfilter i.

tacksam för svar!

/stolt buell ägare:yoparty


Se å lär :)
http://bike.se/content/2323/
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Tja. Någon som vet anledningen till att ej tillåtet att skjutsa på s1-a från -98? Har det med sadellängd el dyligt måntro? Funkar ju ok om tjejen är nätt om bakdelen:)
Likadant på alla s1-or, eller olika typade kanske?

Vet inte hur det är med svenska regler, men i USA måste en hoj ha antingen strap över sadeln eller handtag på sidorna bak
för passageraren för att man ska få skjutsa på den. Troligen samma regler i Sverige.
 

the_predator

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Ort
.
Hoj
KTM 690 SMC
tjena!

nu har jag lite mer frågor!
ska serva hojjen nu å köpa lite nya däck till den!

Antar att jag köper oljefiltret på HD, men sen vilken olja ska man ha? 5w-40? eller någon delsyntet? hur mkt olja gåre i?

Å sen gärna lite tips på däck!, 180/55 r17 sitter ju på orginal, kan man klämma in ett 190/50 r17, eller kommer de påverka köregenskaperna mkt? å sen som sagt TIPS PÅ DÄCK!? å vart man kan köpa dom, lägger om dem själv på jobbet!!

tack för svar!

Alexis
 

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
...Tänkte också på om jag ska rengöra luftfiltret, och hur man då gör?...

/stolt buell ägare:yoparty

K&N-filter (eller motsvarande): http://www.knfilters.com/cleaning.htm

..Antar att jag köper oljefiltret på HD, men sen vilken olja ska man ha? 5w-40? eller någon delsyntet?...Alexis

Det har snackats oljor tidigare i tråden, men i manualen så anges (förstås) att man ska använda HD:s egna skrikande måsen-olja eller, om den inte finns att tillgå, en olja av god kvalitet klassad för turbodieslar. Viskositeten för Skrikande måsen tror jag är 20W-50.

I XB12S går det i 2,4 liter olja, borde väl vara samma mängd i XB9:eek:rna.
 
Last edited:

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
tjena!

nu har jag lite mer frågor!
ska serva hojjen nu å köpa lite nya däck till den!

Antar att jag köper oljefiltret på HD, men sen vilken olja ska man ha? 5w-40? eller någon delsyntet? hur mkt olja gåre i?

Å sen gärna lite tips på däck!, 180/55 r17 sitter ju på orginal, kan man klämma in ett 190/50 r17, eller kommer de påverka köregenskaperna mkt? å sen som sagt TIPS PÅ DÄCK!? å vart man kan köpa dom, lägger om dem själv på jobbet!!

tack för svar!

Alexis

20w/50 typ castrol blev jag tillsagd att köra på av killen på Mickes motor??...ädra du däcksdimension så kan det spela roll i utgång av försäkrings ärende (alltid bra at veta) och här följer en liten länk till en bra ställe att köpa däck
http://www.mcdackonline.com/start.html
hemlevrerade och klart...allt du behöver är en polare med en däck krängnings apparat, däcksjärn, muskler, tålamod samt luft tryck!!...eller så tar de runt två-hundringen på närmsta däckföretag för kränga din däck åt dig!!

sen vet jag inte om den här funkar...har en annan länk själv men har tagits bort
http://www.thesparesnetwork.co.uk/manuals/download.php?action=byfileid&dl_id=10
eller den här om man kan med torrents
http://thepiratebay.org/tor/3787875/Motorcycles_Repair_Manual

så har du alla svar på oljor, däckstryck, mängder och Nm du behöver:)
 
Last edited:

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Äntligen!

Fick på Scorpion Syncs på min Uly i fredags istället för de gamla Dunlopdäcken. Grym skillnad! Hojen både faller in bättre i kurvor (det kan iofs ha haft med slitage på de gamla däcken att göra) och är totalt stabil genom hela hastighetsregistret. Pirelli for teh win!!111 :yoparty
 

the_predator

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Ort
.
Hoj
KTM 690 SMC
ok, beställt fr¨ån däckonline.com idag, michelin pilot sport!
har däckmaskin på jobbet!, gött som fan!=) ska bara lämna in dom på balansering!!

men servicen är vell bara oljefiltret sen pluggen i svigen`? eller ska pluggen under vid stödet oxå ut`? har hojjen olika motor och växellåde olja?
 

RickTM

RickTM
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Bromma
Hoj
Buell -08
Ok, det var ju bra att han svarade, så du fick någon klarhet i det hela.
Klart du ska handla prylarna du vill ha. Usps brukar inte vara några problem annars.
Jag har ju själv ingen XB 9r, men jag antar att vindskyddet hjälper till lite. Min är omdrevad med ett primärt utväxlingspaket, den gör ca 190-195 på femman sen får man ge sej (rödmarkering). Jag kör iaf inte så fort med hojen, det blåser för mkt. Att köra primärutväxlings paketet var finfint, den är ännu piggare i botten och går jämnare nu. Riktikt skönt att glida runt på hög växel.

Körde en 1125R i går och den lät ju riktigt illa och knackade på lågvarv, 1000-3000 rpm. Där går ju min XB 12a jämnare alltså. Jaja, i mitt tycke är Rotax motorn en felsatsning. Den blir för lik KTM, Aprilia, Ducati osv.. De skulle satsat på en 100ci luftkyld med kompressor eller turbo för sporthojen (1125R). Men vill man bara åka fort och skiter i karaktären så visst kan man köra Rotax.


Jag hade aldrig brytt mej om 1125R om det inte vart för at jag vet att det är Buell. Najn, det är fan fel utveckling... jag är lite besviken, de hade kunnat släppa något nytt, banbrytande. Nu får de ju slåss mot Gixxers och R1:eek:r... dumt....
Inte vet jag, men att sitta och höra det typiska sjungande ljudet från hojen..(F.A.S.T. kitet med öppningar i tankdummyn) och det dova morrandet från Tiforce systemet :yoparty är ju fan så mkt härligare än lyssna på den skrikande Rotax motorn.

Jooo, jag håller nog med dig lite där! 1125R är en helt galet underbar R-hoj, lik KTM, Ducce, Gixxare eller vad du vill MEN, kärleken är ju borta! Jag fick in min gammla XB12SS här idag, på säljuppdrag. Fan det va ju så det tårades i ögonen. JAG SAKNAR DEN!!!! Håller med om att Buell kanske bnorde göra som de alltid gjort innan. DVS gå mot strömmen. Längtar efter att få träffa några av er vildhjärnor den 7 de. Ha det bäst//Rickard
 

kosefil

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2007
Ort
Sthlm
Hoj
2007 Buell XB12S
Race-ECM någon??

Någon som är sugen på att köpa ett race-ECM till XB12 04-07?
Ev. ett k/n-filter + Jardine slipon också...
Nya prylar i kartong. PM'a isf...
Ha'de !
 

nihas

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2008
Ort
Oxelösund
Hoj
Buell xb9s 2003
Jag hade också funderat på att starta en Bulle tråd........
Bra initiativ.....
Bytte hoj i år från att ha kört japs i alla år.........skoj? JAAAAAAAAA.........
Bytte ut bakändan på min så fort jag fick den......
Köpte en från R&R customizing i Tyskland....Skit enkel att montera med
bra passform.......
Har även beställt ett nytt utblås från Special O.P.S i Usa....
Det kommer att dyka upp på posten under veckan..... :tomten
Det bästa med det systemet förutom att den kommer att låta riktigt gott
är att det är byggt av ett originalsystem med avgasventilen i så man behöver inte byta ECM....... Plockar man i ett KN filter eller så så måste man byta ECM i och för sig men..........jag tänker köra orignal för övrigt.....
Oj oj.....solen skiner ju........nu ska jag ut och åka!!!! :banana



Hej igen! Hur ser jag om tidigare ägaren har bytt ECM'n i min hoj? det sitter nämligen et K&N filter, + annan ljudburk som jag ännu inte identiferat...`?:confused:
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Hej igen! Hur ser jag om tidigare ägaren har bytt ECM'n i min hoj? det sitter nämligen et K&N filter, + annan ljudburk som jag ännu inte identiferat...`?:confused:

ECM:en är en liten svart box under sätet, ganska nära batteriet. Är den bytt står det troligen FOR RACE USE ONLY på den.
 

nihas

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2008
Ort
Oxelösund
Hoj
Buell xb9s 2003
ECM:en är en liten svart box under sätet, ganska nära batteriet. Är den bytt står det troligen FOR RACE USE ONLY på den.

okej tack.. ska ta mig en titt imorgon vad det är för ecm, är ledig i en vecka nu så tänkte pula lite med hojen. tänkte också plocka av ljuddämparn och göra den svart.. vad tror ni om att bara sandpappra o köra lite avfettnignsmedel samt spraya den med värmebeständig färg som tål typ 800grader från ok q8? det kanske inte går så bra ihop med stenskott osv? jag vet inte hur ytan blir med sån färg, om den är sprickkänslig?

just nu är den silverfärgat, ser nästan obehandlat ut. vet ej vad det är för dämpare på, inte orginal iaf. 2 utblås..

tacksam för funderingar /ideer

mvh / niklas:rolleyes:
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ljuddämparburken är nog i borstat rostrfritt stål i likhet med tex dina krökar. Djäkligt praktiskt , snyggt och rejsigt material tycker jag. Bara att putsa med scotch brite-duke, diskmedel och vatten om det bränts fast ngt tex. Vilket det lätt kan göra vid tex oljebyte om man slarvar, transoljeoljepluggen sitter ju snett ovan dämparen. Du kan ju tänka dig hur smart det blir att ha den heta burken målad med känslig mattsvart sprayfärg där den sitter i sprutet under hojen.

/J
okej tack.. ska ta mig en titt imorgon vad det är för ecm, är ledig i en vecka nu så tänkte pula lite med hojen. tänkte också plocka av ljuddämparn och göra den svart.. vad tror ni om att bara sandpappra o köra lite avfettnignsmedel samt spraya den med värmebeständig färg som tål typ 800grader från ok q8? det kanske inte går så bra ihop med stenskott osv? jag vet inte hur ytan blir med sån färg, om den är sprickkänslig?

just nu är den silverfärgat, ser nästan obehandlat ut. vet ej vad det är för dämpare på, inte orginal iaf. 2 utblås..

tacksam för funderingar /ideer

mvh / niklas:rolleyes:
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
okej tack.. ska ta mig en titt imorgon vad det är för ecm, är ledig i en vecka nu så tänkte pula lite med hojen. tänkte också plocka av ljuddämparn och göra den svart.. vad tror ni om att bara sandpappra o köra lite avfettnignsmedel samt spraya den med värmebeständig färg som tål typ 800grader från ok q8? det kanske inte går så bra ihop med stenskott osv? jag vet inte hur ytan blir med sån färg, om den är sprickkänslig?

just nu är den silverfärgat, ser nästan obehandlat ut. vet ej vad det är för dämpare på, inte orginal iaf. 2 utblås..

tacksam för funderingar /ideer

mvh / niklas:rolleyes:

2 utblås och metallfärgat låter definitivt som ett Buell original racekitsystem. Jag skulle inte sandpappra ner det om jag inte verkligen ville - googlar man efter det verkar det vara täckt med något keramiskt material. Folk verkar ha mindre problem med rost på raceutblåsen (utom fästena) än med originaldämparna... :mattias
 

svenmolgan

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Buell S1 lightning -98
"It is that simple: If you ride fast and crash, you are a bad rider. And if you are a bad rider, you should not ride motorcycles."

Då är det väl bara att lägga av då... Eller man kanske kan skylla på gubben som körde ut framför. Finns det nån marknad för delar till en S1 lightning -98?
Vad kan man sälja och vad får man betalt för t.ex motorn? Verkar som allt är intakt förutom gaffeln, mätare styre och dyligt. Tacksam för svar.
 

Mr Skåne

Vad håller jag på med?
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Söderförort
Hoj
VESPA GRAND SPORT 200 CC -64
Hjälp..

XB12s:an la av idag, hade kört ca 1 mil, stannade o snackade med några kompisar o skulle sen iväg. När jag trycker in starten låter den som en jävla kulspruta, prrrrrrrt prrrrrrrt prrrrrrt liksom, som om startmotorn bara tickade runt, o den tände inte alls? Rullade igång den i nedförsbacke, gick i ca 30 sek sen lös varningslampan o den dog igen? Något annat märkligt var att klockan i displayen hade ställt om sig, från aktuell tid till 1:00..

Har inte en chans att lämna in den förrän om 2-3 veckor, nån som har nån idé om det kan vara nåt enkelt konstigt fel? Tacksam för alla svar......

Det är en -07 om det kan vara till nån hjälp..
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
XB12s:an la av idag, hade kört ca 1 mil, stannade o snackade med några kompisar o skulle sen iväg. När jag trycker in starten låter den som en jävla kulspruta, prrrrrrrt prrrrrrrt prrrrrrt liksom, som om startmotorn bara tickade runt, o den tände inte alls? Rullade igång den i nedförsbacke, gick i ca 30 sek sen lös varningslampan o den dog igen? Något annat märkligt var att klockan i displayen hade ställt om sig, från aktuell tid till 1:00..

Har inte en chans att lämna in den förrän om 2-3 veckor, nån som har nån idé om det kan vara nåt enkelt konstigt fel? Tacksam för alla svar......

Det är en -07 om det kan vara till nån hjälp..

Det låter som att laddningen/batteriet lagt av.
Snabbkoll kan vara att kolla att batteripolskorna är dragna samt ladda batteriet. Batterispänningen ska upp straxt över 14 volt om du varvar säg 3000, annars är laddningen kaputt. Det finns ett Sporster/Buell-standardfel som kan hända: isolationen på växelströmskabeln i transkåpan skavs till kortis mot en klamning. Lätt att mäta upp om du har en Haynes el Clymer

/J
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top