Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

Birdiegbg

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
HD
Mr.Buell skrev:
2191182 Har du kollat med Probike (H-D) GBG? Mothers?

Jag är inte på jobbet idag, inte många andra heller för den delen....
Har inte fått tag på nån än, dem är nog upptagna i butiken.
Dessvärre så skickar vi bara postförskott så även om vi får iväg den idag så tar det ju en liten stund för dig att få den (läs. efter helgen)
Om vi har den hemma dvs...

Men jag ska fortsätta jaga dem åt dig! :)

MVH
Björn


Har kollat med probike friggagatan , inget. skall kolla med mothers..

Snälla hör av dig om du hittar nått..
 

denimblack

rockstjärna
Gick med
24 Oct 2005
Ort
Suffer City
Hoj
XB12SX 2010
kolla med mc-konsult i lidköping också. (13 snabba mil från gbg) och prata med markus på 0510-24035. vi har aaaalldeles för mycket grejer på lager så det kan nog ligga nån sån vajer i ett hörn och skräpa. själv är jag hemma med VÄRSTA förkylningenså jag kan tyvärr inte kolla upp det åt dej.. :näsblod
 

ebloi

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2006
Ort
Skövde
Hoj
Buell XB9R & KX250
Tjoo!

Har precis inhandlat mig en XB9R & har lite funderingar kring trim &
effektljuddämpare (med gött ljud!!). Om någon vet var man lätt kan få tag i,
samt tipps om vilka prylar man bör leta efter så svara gärna!!!???
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
En fråga som gick förbi obesvarad är hur försäkringspremien ser ut på XB 12 R/S.

Alltså vad just du ger för premie, ange gärna ålder med.

Jag är fullt medveten om variationer men själv bor jag försäkringsmässigt fördelaktigt så jag gissar att min egen premie troligen hamnar i den lägre skalan av vad som (eventuellt) anges.

Tack på förhand
:pannkyss
 

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
ebloi skrev:
2191496 Tjoo!

Har precis inhandlat mig en XB9R & har lite funderingar kring trim &
effektljuddämpare (med gött ljud!!). Om någon vet var man lätt kan få tag i,
samt tipps om vilka prylar man bör leta efter så svara gärna!!!???

När det gäller roliga trim prylar så kan du kolla här:
http://www.hillbillymotors.com/xb_portal.html

Hillbilly Motors är Probike generalagent för i Sverige, dem har massa godsaker men ibland kan det vara lite väntetid ifrån dem... Men den som väntar på nåt gott ;)

Kolla annars här:
http://www.americansportbike.com/
http://www.britnett-carver.co.uk/trojanhorse/

Jag skulle montera ett öppnare luftfilter från K&N, antingen ett sånt som ingår i Buells racekit tillsammans med en XB12 luftburk som man kapar upp lite för att få ett bättre flöde.
Sen skulle jag skaffa en rolig ljuddämpare, den bästa slipon ljuddämparen verkar vara Drummer SS som handtillverkas i USA (www.kdfab.com)
Den är det dock lite leverans tid på och den är nog rätt så dyr...
Det mest ekonomiska alternativet är nog Jardine, dem kostar runt 5000:- här i Sverige. Dock så är dem inte dem absolut bästa när det gäller effekt, iaf inte vrid. Men dem duger till och låter en väldans massa :D

Ljuddämpare är ju lite av en smaksak, kolla runt på dem sidorna jag länkat till och kolla! Om pengar inte är ett problem så ser Microns helsystem grymt läckert ut :yoparty
Med hydroformade headers och allt.... :drool

När man monterat luftfilter och ljuddämpare måste man ju fixa till insprutet, där är det enklaste att välja Buells race ecm men vill man ha justerbart sprut (vilket egentligen är att föredra) så verkar Techlusions EFI box funka fint! Finns dyra alternativ, som tex Rapid Bike, men det är ju frågan hur djupt in i insprutet man vill gå och manipulera.
Techlusion har vi på vårat jobb provat i bänk och det funkade väldigt bra och var lätt justerat!

Sen kan man ju byta kammar, montera bigbore kit, porta toppar etc etc... Det är ju helt upp till ens egna ekonomi!! :)

MVH
Björn
 

Lennart

finns även med tinnitus !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ny i Örebro
Hoj
Buell XB12Ss
Blip skrev:
2191750 En fråga som gick förbi obesvarad är hur försäkringspremien ser ut på XB 12 R/S.

Alltså vad just du ger för premie, ange gärna ålder med.

Jag är fullt medveten om variationer men själv bor jag försäkringsmässigt fördelaktigt så jag gissar att min egen premie troligen hamnar i den lägre skalan av vad som (eventuellt) anges.

Tack på förhand
:pannkyss

Jag betalar 8000:- Helförs/helår hos bilsport-mc...(smc rabatt)
-2006 XB12Ss..
39år.....kort i 20år.......Bor i Villa i Örebro....något överviktig.... Blåögd.....:tungan
 

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
Buellmannen skrev:
2192368 Har lagt in lite sköna bilder i Galleriet nu...Sök på Buell bara...

Så jäkla grym!! Riktig Rock N Roll moppe :yoparty
 

Buellmannen

Ny medlem
Gick med
25 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Buell S1 White Lightning-98
Jag betalar 4300:- Helår Helförsäkring på Trygghansa,Då bor jag i Centrala Gbg och parkerar på Gatan(med 6 lås).

Betalar månadsvis på autogiro,så jag betalar bara dom månader jag har den påställd.Sen går den över på Garageförsäkring...blir riktigt billigt det..
 

HILL

onanist
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
Honda X11
byta til buell xb12s

tjenar

Har varit sugen på att byta hoj till en buell ett tag nu. Jag kör just nu Honda X11, jäkligt skön hoj men den saknar det riktigt råa "looken" som buell`en har.
Vad säger ni är Buellen något att satsa på? Är det mycke mek? Många svaga länkar? Har förstått att växel lådan kan vara lite kinkig.
Vad ska man kolla särskilt när man köper beg.?
Tacksam för tips.
 

Dark_Messenger

Guest
Lennart skrev:
2192506 Jag betalar 8000:- Helförs/helår hos bilsport-mc...(smc rabatt)
-2006 XB12Ss..
39år.....kort i 20år.......Bor i Villa i Örebro....något överviktig.... Blåögd.....:tungan
Haha! :rofl
Den var bra!

Mr.Buell skrev:
2187145
Blev kanske lite mycket bilder bara för ett kåpglas, men har man väl börjat fota pärlan är det svårt att sluta! Man är nog lite skadad.... :3freak

MVH
/Björn
Ujj, snyggt blev det! Vart ju inte så farligt som jag hade trott. Kändes inte som någon monsterförändring direkt. Så frågan blir: Gjorde du det för du ville åt de "pheta" flammorna eller gjorde du det för att det verkligen är bekvämare och minskar fartvinden? :lol

Föresten, vad kostade bakspeglarna?

Off-topic: Snyggt golv. Har du verkstaden i vardagsrummet eller är det på firman?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag har lånat en sån...XBS9 nånting årsmod kanske -02 och ska ha den ngn vecka, tänkte hjälpa ägaren med att byta olja o filter, har aldrig varit så nära en HD motor som nu och undrar om det är ngt speciellt att tänka på? Filtret har jag men ingen olja.

Eller kanske ngn kan hjälpa till med en "walk-thru"? I övrigt är jag teknisk som fan.

Tack på förhand :)
 

Dark_Messenger

Guest
HILL skrev:
2194963 tjenar

Har varit sugen på att byta hoj till en buell ett tag nu. Jag kör just nu Honda X11, jäkligt skön hoj men den saknar det riktigt råa "looken" som buell`en har.
Vad säger ni är Buellen något att satsa på? Är det mycke mek? Många svaga länkar? Har förstått att växel lådan kan vara lite kinkig.
Vad ska man kolla särskilt när man köper beg.?
Tacksam för tips.
Som sagt, se Mr.Buells inlägg.
Kolla serviceboken samt "känn efter" vad det är för typ du köper av. Hur personen är och uppför sig brukar säga en del om hojen. Om inte annat kan en suspekt individ få alarmklockorna att ringa..

Chronic skrev:
2197114 Jag har lånat en sån...XBS9 nånting årsmod kanske -02 och ska ha den ngn vecka, tänkte hjälpa ägaren med att byta olja o filter, har aldrig varit så nära en HD motor som nu och undrar om det är ngt speciellt att tänka på? Filtret har jag men ingen olja.

Eller kanske ngn kan hjälpa till med en "walk-thru"? I övrigt är jag teknisk som fan.

Tack på förhand :)
Vad undrar du?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Vad undrar du?[/QUOTE]


Framgick det inte? Jag undrar var filtret sitter och hur man får bort det, jag undrar var oljepluggen sitter, jag undrar vilken olja det ska vara.
 

Dark_Messenger

Guest
Chronic skrev:
2197135 Vad undrar du?


Framgick det inte? Jag undrar var filtret sitter och hur man får bort det, jag undrar var oljepluggen sitter, jag undrar vilken olja det ska vara.[/QUOTE]

Filtret har du under spoilern. Skruva ur skruvarna tre-fyra på ena sidan, två fram, tre på andra sidan. Filtret är som vanligt, bara gänga ur. Passa dämparen under så du inte gläggar ner allt.

Oljepluggen sitter på vänstersida under transen. Baktill..jaja..

Olja = vanlig HD.. SAE 20/50 (har jag för mig..)
 

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
Chronic skrev:
2197114 Jag har lånat en sån...XBS9 nånting årsmod kanske -02 och ska ha den ngn vecka, tänkte hjälpa ägaren med att byta olja o filter, har aldrig varit så nära en HD motor som nu och undrar om det är ngt speciellt att tänka på? Filtret har jag men ingen olja.

Eller kanske ngn kan hjälpa till med en "walk-thru"? I övrigt är jag teknisk som fan.

Tack på förhand :)

Detta kan jag som Buell mekaniker hjälpa till med

Det ska vara H-D's Formula+ olja i primärtransmissionen/växellådan
och H-D's 20/50 mineral olja. Jag skulle personligen inte använda andra oljor men det är upp till dig...
En H-D snurra skiljer sig ju rätt ordentligt från andra, det sitter hydraul lyftare, veven är rulllagrad etc etc.... Och H-D's olja är framtagen för just det.

Det går åt strax över två liter i motorn, häll i två liter först sen varmkör du tills fläkten går igång. Ställ sen hojen på stödet på en plan yta och kolla nivån med hjälp av oljestickan.

I Transmissionen/växellådan går det åt cirka 0,7 liter och den fyller man på när hojen står upprätt. Man ska fylla tills den kommit upp lite på kopplingskorgen.

Oljepluggen sitter i svingen. Vxllådspluggen sitter i tanskåpan, dvs på vänster sida. Du ser den nere vid ljuddämparen. Det är 5/8 dels skallar på dem pluggarna om jag inte missminner mig.

Transkedjan ska oxå kollas!!!! Det är JÄKLIGT viktig!!!
Den brukar vara glapp på dem första servicearna eftersom kedjan sträcker sig, sen är det inte så farligt.
Men är kedjan för tight så kortar du ju naturligtvis livslängden på lager, kedja och allt sånt med det blir oxå svårare att växla!!
Och för stort spel leder till en ryckig gång...

Spelet ska på en kall motor vara lika stort som kedjan är hög. Om du förstår hur jag menar? Man kollar alltså från sidan vart länkarnas övre del är, sen när man pressar upp den så ska den undre delen av kedjan hamna på samma ställe. Justeringen ser du under transkåpan, det är bara en bult med en låsmutter så släpp på muttern och dra upp bulten tills spelet är schysst.

Sen är det viktigt att smörja och justera kopplingen, den är lite svårare att förklara så här via text...

När ska du serva den? Jag är ledig idag, men jag skulle kunna faxa lite bilder och text från service manualen. Så det inte blir några fel.... Vill ju inte att fina hojen ska fara illa

Om du har fler frågor så är det bara ställa dem!!

MVH
Björn
 

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
Dark_Messenger skrev:
2197104 Haha! :rofl
Den var bra!


Ujj, snyggt blev det! Vart ju inte så farligt som jag hade trott. Kändes inte som någon monsterförändring direkt. Så frågan blir: Gjorde du det för du ville åt de "pheta" flammorna eller gjorde du det för att det verkligen är bekvämare och minskar fartvinden? :lol

Föresten, vad kostade bakspeglarna?

Off-topic: Snyggt golv. Har du verkstaden i vardagsrummet eller är det på firman?

:lol Egentligen var jag ju bara ute efter det bekväma, men nu skulle jag inte kunna leva utan dem "pheta" flammorna :hihi
Det var den enda rutan vi hade hemma så det blev en sån helt enkelt....

Backspeglarna är orginal!!! Dem är bara lite uppiffade :)

Hojen står i entrédelen till verkstan, ett litet rum där kunderna kan sitta och vänta på sina hojar. Det är U.C.C's föredetta lokaler så det är döskallar i väggarna etc etc... Lite fränt :)

MVH
Björn
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Mr.Buell skrev:
2197179 Detta kan jag som Buell mekaniker hjälpa till med

Det ska vara H-D's Formula+ olja i primärtransmissionen/växellådan
och H-D's 20/50 mineral olja. Jag skulle personligen inte använda andra oljor men det är upp till dig...



Stort tack, jag blir bara lite osäker på om jag verkligen bara ska byta motoroljan + filter, eller om kanske du kan göra en service åt mig enligt det du skriver. Om du kan/har tid alltså.

Svara här eller PMá mig om du är intresserad, pris & tid.

:banana
 

swespeed

jaha joho
Gick med
22 May 2006
Ort
stockholm
Hoj
KTM RC 8
Mr.Buell!
Var inne på BWB och lurkade lite....
Vita tråden .....nr 8!

Kan du berätta lite mer om detta...... :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top