Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

Dark_Messenger

Guest
Mr.Buell skrev:
2184177 Buells egna förhöjda kåpglas med flammor är helt ljust med tryckta flammor i silver.
Ahh, så var det. Visste att jag sett någon med flammor på. Men du med din cykel så lär det ju se rätt ut pga färgen. Kan tänka mig att komforten ökar ganska mycket. Bullens standardglas kommer ju knappt en förkrympt pygmé in under :3freak

Sen kan man diskutera hur snyggt ett större glas är egentligen. Har aldrig sett buells live på en hoj, men det man sett av andra japshojar när ägarna bytt till större har varit antirace:igt. :lol

Dvs hela hojen (för de gör ju oftst det japanerna) andas rejser, sen har ägaren hängt dit en gubbruta som drar ner hela byket och förvandlar det till tourer...
 

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
Dark_Messenger skrev:
2184220 Ahh, så var det. Visste att jag sett någon med flammor på. Men du med din cykel så lär det ju se rätt ut pga färgen. Kan tänka mig att komforten ökar ganska mycket. Bullens standardglas kommer ju knappt en förkrympt pygmé in under :3freak

Sen kan man diskutera hur snyggt ett större glas är egentligen. Har aldrig sett buells live på en hoj, men det man sett av andra japshojar när ägarna bytt till större har varit antirace:igt. :lol

Dvs hela hojen (för de gör ju oftst det japanerna) andas rejser, sen har ägaren hängt dit en gubbruta som drar ner hela byket och förvandlar det till tourer...

Det är ju tokrace:igt med förhöjtkåpglas!! Då är man ju precis som alla tuffa pojkar i motogp jue :tungan Det var ju därför jag köpte min :D

Jag tror det kommer bli grymt skönt med den iaf!
Kan försöka komma ihåg att ta med mig kameran i helgen och ta bild på den så du får se.

/Björn
 

Dark_Messenger

Guest
Mr.Buell skrev:
2184494 Det är ju tokrace:igt med förhöjtkåpglas!! Då är man ju precis som alla tuffa pojkar i motogp jue :tungan Det var ju därför jag köpte min :D

Jag tror det kommer bli grymt skönt med den iaf!
Kan försöka komma ihåg att ta med mig kameran i helgen och ta bild på den så du får se.

/Björn
Jo jag vet. Kan bara inte med att det blir högre. Jag har alltid tyckt om låga feta hojar men jag vet. Det är bra. Var faktiskt skeptisk till hela grejen med kåpglas först. Men men, åker man R så får man kåpglas på köpet. Iofs är ju Buells smäckert i jämförelse med många andras. Sen är det ju så att det är skönt att "ha något" där framme. Gör en jädra skillnad mot och åka helt kåplöst när man måste brottas med hojen så fort man kommer över 130.

Så jag förstår om du vill ha lite mer o krypa in under. Min skepsis bottnar i att jag aldrig varit speciellt förtjust i NÅGOT kåpglas. Men hojen ser ju ut som den gör och kåpglaset harmoniserar med resten så jag antar att det får sitta. Antar att det finns, om man nu skulle vilja ha det, andra frontkåpor med glas till bullarna för eftermontering..? Det borde ju du känna till om så var läget va?

Men jag vet inte. Drömmen vore väl kombon att inte ha någon frontkåpa inkl kåpglas alls fram men ändå få till det där "låga - feta" på något sätt.. Låter kanske vridet. :va O jag vet, det finns ju alla de andra bullarna utan R-modellens framkåpa, men jag gillar just den modellen. I allafall nu och minst ett år framöver så man får en chans att prova ut den till fullo :hihi

Posta gärna lite bilder så man får se hur skapelsen tog sig. Gärna någon i profil också.
 

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
Dark_Messenger skrev:
2186157 Jo jag vet. Kan bara inte med att det blir högre. Jag har alltid tyckt om låga feta hojar men jag vet. Det är bra. Var faktiskt skeptisk till hela grejen med kåpglas först. Men men, åker man R så får man kåpglas på köpet. Iofs är ju Buells smäckert i jämförelse med många andras. Sen är det ju så att det är skönt att "ha något" där framme. Gör en jädra skillnad mot och åka helt kåplöst när man måste brottas med hojen så fort man kommer över 130.

Så jag förstår om du vill ha lite mer o krypa in under. Min skepsis bottnar i att jag aldrig varit speciellt förtjust i NÅGOT kåpglas. Men hojen ser ju ut som den gör och kåpglaset harmoniserar med resten så jag antar att det får sitta. Antar att det finns, om man nu skulle vilja ha det, andra frontkåpor med glas till bullarna för eftermontering..? Det borde ju du känna till om så var läget va?

Men jag vet inte. Drömmen vore väl kombon att inte ha någon frontkåpa inkl kåpglas alls fram men ändå få till det där "låga - feta" på något sätt.. Låter kanske vridet. :va O jag vet, det finns ju alla de andra bullarna utan R-modellens framkåpa, men jag gillar just den modellen. I allafall nu och minst ett år framöver så man får en chans att prova ut den till fullo :hihi

Posta gärna lite bilder så man får se hur skapelsen tog sig. Gärna någon i profil också.

Jag har sett några front kåpor (tror dem var från tyskland) med kåpglas till XB'n, men dem såg inge vidare ut... Dem harmoniserade inte nånstans :tungan
Men jag förstår vad du menar, det är smäckert det som är orginal alltså!!!!
Jag har sett jänkare som byggt om sina XBr hojar med X1 lyse fram och ingen kåpa alls, dvs lite caféracer stukad. Det kanske vore nåt för dig då? Jag har sett två stycken, den ena var riktigt grym! Men jag har inte sett nåt bolt-on kit....

Så här ser min ut iaf:

HPIM0707.jpg


HPIM0708.jpg


HPIM0709.jpg


HPIM0710.jpg


HPIM0711.jpg


HPIM0712.jpg


Blev kanske lite mycket bilder bara för ett kåpglas, men har man väl börjat fota pärlan är det svårt att sluta! Man är nog lite skadad.... :3freak

MVH
/Björn
 

[Looser]

Summer Rocks
Gick med
23 May 2006
Ort
Falun
Hoj
ER-6n 07 Orange *Såld*
Tack för svaret Björn !!!

Jo, har en blå och skulle vilja buells svarta ruta. Kan du kolla upp priset vore det sjyst annars så får jag väl ringa och kolla.....
Hade en ducati innan men har nu alltså "konverterat" till lite mer race om man säger så men inte gjort avkall på anti-japs soundet :lol .
 

Jesper Cronelid

SDK #3863
Gick med
19 Apr 2006
Ort
...
Hoj
Ducati SS1000 & 848
Hehe.. Va å provsatt en gul buell av första modellen idag... Och det var nog kärlek jag kände...

Riktigt fina hojjar!!!
 

Lennart

finns även med tinnitus !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ny i Örebro
Hoj
Buell XB12Ss
Jesper Cronelid skrev:
2188296 Hehe.. Va å provsatt en gul buell av första modellen idag... Och det var nog kärlek jag kände...

Riktigt fina hojjar!!!
Blev bara nyfiken på vilken modell du menade?
Kanske det blir en tillökning i vår lilla skara med skadade människor? :hihi

Mr.Buell skrev:
2187145Blev kanske lite mycket bilder bara för ett kåpglas, men har man väl börjat fota pärlan är det svårt att sluta! Man är nog lite skadad.... :3freak

MVH
/Björn
B J Ö R N !!!!!! Du ska ÅKA på den!!!!! Inte bara fota och putsa!!!!!
Det är åka Buell som det är svårt att sluta med!!!! Inte fota Buell !!!!
:fatta! Ska du fota? :fatta! Nej.....inte fota mer... :fatta! NEEEEJ....
Jaja....den blir smutsig då....... :4skrika
Jag kommer och hoppar sönder kameran om inte nästa bild visar minst 50mil
på mätaren.... :huvet

:hihi

Edit: jag tillverkade en avatar åt dig Björn! Den ska du ha så länge den inte har rullat massa mil !! :D
 

Bifogat

  • mrbuell.jpg
    mrbuell.jpg
    18.7 KB · Visningar: 2,062
Last edited:

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
Birdiegbg skrev:
2189156 Tjaba..


Är det någon som har lite erfarenhet från Hillbilly motors i tyskland??


www.hillbilly-motors.com

Funderar på en konverterings sats till 1470cc från dom.
hur mycket tror ni man behöver modda sprutet?

Tjaba :)

Vi (Probike) är generalagent för Hill-Billy motors. Dock så har vi inte tagit hem nåt bigbore kit än.
Jag vet om en hoj som är bigbore konverterad men med Axtell grejer. Det är välkända och pålitliga kit! Det du behöver är ett PowerCommander liknande program som fixar till sprutet. Just PowerCommander finns inte till Buell (inte som funkar bra iaf) men det finns lite andra varianter. Den varianten som vi prövat är Techlusions box, den justerar enbart bränslet. Den funkade fint, tror den räcker till utan problem för ett bigbore kit! Men man skulle nästan passa på att köpa ett sånt kit som man kan justera tändningen med, när man ändå håller på liksom...

Lennart: :D :tummenupp

MVH
Björn
 

Lennart

finns även med tinnitus !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ny i Örebro
Hoj
Buell XB12Ss
Birdiegbg skrev:
2189156 Tjaba..


Är det någon som har lite erfarenhet från Hillbilly motors i tyskland??


www.hillbilly-motors.com

Funderar på en konverterings sats till 1470cc från dom.
hur mycket tror ni man behöver modda sprutet?
Ingen aning.....Men visst blir man sugen på 1470cc........
Satt igår kväll och drömde om en S&S på 100 kubiktum....
Finns färdiga som är anpassade till XB......
VILL HA.... :huvet

Mr.Buell skrev:
2189194Men man skulle nästan passa på att köpa ett sånt kit som man kan justera tändningen med, när man ändå håller på liksom.
Kan du knäppa kort på ett sånt kit ??
:rofl :rofl :rofl

Nä nu ska jag vara snäll igen..... :fatta! fy mig....
 

Birdiegbg

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
HD
Mr.Buell skrev:
2189194 Tjaba :)

Vi (Probike) är generalagent för Hill-Billy motors. Dock så har vi inte tagit hem nåt bigbore kit än.
Jag vet om en hoj som är bigbore konverterad men med Axtell grejer. Det är välkända och pålitliga kit! Det du behöver är ett PowerCommander liknande program som fixar till sprutet. Just PowerCommander finns inte till Buell (inte som funkar bra iaf) men det finns lite andra varianter. Den varianten som vi prövat är Techlusions box, den justerar enbart bränslet. Den funkade fint, tror den räcker till utan problem för ett bigbore kit! Men man skulle nästan passa på att köpa ett sånt kit som man kan justera tändningen med, när man ändå håller på liksom...

Lennart: :D :tummenupp

MVH
Björn

Tack. Har påbörjat ett projekt vid namn Bullen 1.

tänkte leka lite med buellen
 

Buellmannen

Ny medlem
Gick med
25 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Buell S1 White Lightning-98
Hallå.

Ny här...Har inte kollat runt så mkt än..får se vad folk har skrivit.
'
Har haft min White Lightning sen 98...skruvat lite då...

Får se om man kan hitta nåt intressant..
 

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
Buellmannen skrev:
2189680 Hallå.

Ny här...Har inte kollat runt så mkt än..får se vad folk har skrivit.
'
Har haft min White Lightning sen 98...skruvat lite då...

Får se om man kan hitta nåt intressant..

Tjenare!

Grymt snygg hoj du har!! Snacka om Hot Rod på två hjul.... :yoparty :tummenupp

MVH
Björn
 

Ejker

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2005
Ort
Sörmland
Hoj
Buell XB9R Firebolt
Tjena
Jag går i tankarna att skaffa en XB9R eller en XB12R, jag skulle behöva lite hjälp med för och nackdelar av er som har erfarenheter av dessa hojjar.
Vad ska man kontrolera på en sådan hoj om man köper en privat, finns det något som brukar krångla mm.
Hur är försäkringarna på dessa hojjar?.

Mvh Therese
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Ejker skrev:
2189962 Tjena
Jag går i tankarna att skaffa en XB9R eller en XB12R, jag skulle behöva lite hjälp med för och nackdelar av er som har erfarenheter av dessa hojjar.
Vad ska man kontrolera på en sådan hoj om man köper en privat, finns det något som brukar krångla mm.
Hur är försäkringarna på dessa hojjar?.

Mvh Therese

Jag instämmer i dessa frågor och funderar på hur kvaliteten är efter ett par tusen mil? Hittade en på blocket för drygt 80k med nästan 900 mil på mätaren. När kommer problemen? Finns det någon här som kört sin hoj riktigt långt än?

Coolare hojar finns inte, dessutom har jag exakt rätt längd för att fälla in benen i ramen på XBR.
 

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
Blip skrev:
2190079 Jag instämmer i dessa frågor och funderar på hur kvaliteten är efter ett par tusen mil? Hittade en på blocket för drygt 80k med nästan 900 mil på mätaren. När kommer problemen? Finns det någon här som kört sin hoj riktigt långt än?

Coolare hojar finns inte, dessutom har jag exakt rätt längd för att fälla in benen i ramen på XBR.

Hallå!

XB serien har inga specifika problem områden som uppstår vid vissa miltal.
Dem problem som funnits kan man säga är barnsjukdomar.
Belten som satt orginal på XB9r är väl lite sisådär, men efterföljarna funkar fint! Särskilt dem på 2006:eek:rna!!
Men det är inget stort problem på XB9:eek:rna, dem som jag känner som kör XB hojar har aldrig upplevt ett brott!!! Men på våran första demohoj som var en av dem första i landet så gick belten av tre gånger :3freak
Men tämligen fort efter det så fick vi en ny typ av belt så då var problemet putsväck! Detta var under typ den första månaden som XB9:an fanns här i sverige, sen kom den nya remmen.

När det gäller motor/låda så bara tuffar dem och går!! Dem är pålitliga!!!!!

Gafflar och stötdämpare är från Showa så dem funkar utmärkt!
Knapphus och blinkers och annan elektronik är ju från japan så den är inte bättre/sämre än nån annan tillverkares!

Det man kan kolla när man köper en XB9:a är att hjullager och sidostöd är bytt på garanti.
Hjullagrena ska ha en orange packbox och stödet ska ha stämplat ett R ovan på kontakt ytan mot marken.
Skulle dem sakerna inte vara åtgärdade så är det ingen stor sak, det är bara lämna in på auktoriserad verkstad så byter dem gratis!

Annars är det som vanligt skicket man bör gå efter när man köper hoj, och att service boken är fullstämplad!

Uppgraderingar som kan vara bra/roliga att veta om Buellen:

Till 2004 kom XB12:an och med det en helt ny belt som man inte behövde byta med lika tajt intervall som XB9:ans belt. Den belten funkar utmärkt!!

Till 2005 kom en fetare framgaffel. Och under modellåret började man använda en nyare bensinpump som inte låter lika mycket. På den gamla pumpen märkte folk i USA att man kunde suga luft vid väldigt inspirerad bankörning, har dock inte hört talats om det i svedala.

Till 2006 kom en ny smidigare växellåda där man inte flyttar själva dreven som man gjorde i den gamla lådan, så den tar inte lika mycket stryk.
Det är oxå en lättare koppling och nytt främre motorfäste. Samt nya lättare svingar på samtliga 2006:eek:r.
Dessutom kom en ny rem, utvecklad av GoodYear för att klara av grus mycket bättre! Det är en belts stora nackdel annars, om det fastnar för stora stenar mellan belthjul och belt så går remmen lätt av. Men denna rem är designad för att klättra över stenen istället så nu har dem tagit bort bytesintervallen på den!

Dessutom har man gjort om ramarna lite oxå!! Man har tagit bort det gamla luftintaget som gick igenom ramen på vänster sida så att man får ca 1 liter större tank. Luftintaget sitter numera uppe i tankdummyn vid tanklocket.

Kanske kul kuriosa om man ska köpa en beggad hoj?

Hoppas ni har lite nytta av detta!

MVH
Björn
 
Last edited:

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Mr.Buell skrev:
2190139 Hallå!

XB serien har inga specifika problem områden som uppstår vid vissa miltal.
Dem problem som funnits kan man säga är barnsjukdomar.
Belten som satt orginal på XB9r är väl lite sisådär, men efterföljarna funkar fint! Särskilt dem på 2006:eek:rna!!
Men det är inget stort problem på XB9:eek:rna, dem som jag känner som kör XB hojar har aldrig upplevt ett brott!!! Men på våran första demohoj som var en av dem första i landet så gick belten av tre gånger :3freak
Men tämligen fort efter det så fick vi en ny typ av belt så då var problemet putsväck! Detta var under typ den första månaden som XB9:an fanns här i sverige, sen kom den nya remmen.

När det gäller motor/låda så bara tuffar dem och går!! Dem är pålitliga!!!!!

Gafflar och stötdämpare är från Showa så dem funkar utmärkt!
Knapphus och blinkers och annan elektronik är ju från japan så den är inte bättre/sämre än nån annan tillverkares!

Det man kan kolla när man köper en XB9:a är att hjullager och sidostöd är bytt på garanti.
Hjullagrena ska ha en orange packbox och stödet ska ha stämplat ett R ovan på kontakt ytan mot marken.
Skulle dem sakerna inte vara åtgärdade så är det ingen stor sak, det är bara lämna in på auktoriserad verkstad så byter dem gratis!

Annars är det som vanligt skicket man bör gå efter när man köper hoj, och att service boken är fullstämplad!

Uppgraderingar som kan vara bra/roliga att veta om Buellen:

Till 2004 kom XB12:an och med det en helt ny belt som man inte behövde byta med lika tajt intervall som XB9:ans belt. Den belten funkar utmärkt!!

Till 2005 kom en fetare framgaffel. Och under modellåret började man använda en nyare bensinpump som inte låter lika mycket. På den gamla pumpen märkte folk i USA att man kunde suga luft vid väldigt inspirerad bankörning, har dock inte hört talats om det i svedala.

Till 2006 kom en ny smidigare växellåda där man inte flyttar själva dreven som man gjorde i den gamla lådan, så den tar inte lika mycket stryk.
Det är oxå en lättare koppling och nytt främre motorfäste. Samt nya lättare svingar på samtliga 2006:eek:r.
Dessutom kom en ny rem, utvecklad av GoodYear för att klara av grus mycket bättre! Det är en belts stora nackdel annars, om det fastnar för stora stenar mellan belthjul och belt så går remmen lätt av. Men denna rem är designad för att klättra över stenen istället så nu har dem tagit bort bytesintervallen på den!

Kanske kul kuriosa om man ska köpa en beggad hoj?

Hoppas ni har lite nytta av detta!

MVH
Björn


Mycket kul, du är för buell vad andersson turbo är för turbohojar! :tummenupp

Tack för svaren.
 

swespeed

jaha joho
Gick med
22 May 2006
Ort
stockholm
Hoj
KTM RC 8
Goddag!

Har en XB9s som jag kört över 1000 hårda mil utan minsta problem ,och det
med den beryktade originalremmen.........(reserv i garaget) :)

Jag kör med Remus slipon , TFI-box , K&N och hojen går kalasbra.

Nån som vet?
Hur är det med tändningen?Är Buellen mappad för 91 oktan och/eller
har man nån glädje av 99 oktan?
Går tändningen att knäcka som på amerikanska bilar? :confused:

TL
 

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
swespeed skrev:
2190842

Nån som vet?
Hur är det med tändningen?Är Buellen mappad för 91 oktan och/eller
har man nån glädje av 99 oktan?
Går tändningen att knäcka som på amerikanska bilar? :confused:

TL

Halloj!

Tändningen är inte adaptiv om det var det du tänkte på?
Det går inte att få tändningen att anpassa sig efter bränslet, efter oktantalet. Så 99 oktan är slöseri med pengar....

Det är ju som på alla moderna fordon inbyggt en knacksensor funktion som backar tändningen om knackningar skulle uppstå, men det går inte att få tändningen att justera sig själv efter oktantalet tyvärr.

Det man kan göra är ju att köpa en box som kan justera tändningen samt insprutet för att höja grundinställningen på tändningen, för dem är snällt mappad orginal så dem ska klara av att gå på låga oktantal.

Denna har jag läst att folk bara har gott att säga om:
http://www.technoresearch.com/Products/Rapid-Bike/Rapid-Bike.htm

Dock så vet jag inte om nån i Sverige som provat den än...

MVH
Björn
 

Birdiegbg

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
HD
Blip skrev:
2190079 Jag instämmer i dessa frågor och funderar på hur kvaliteten är efter ett par tusen mil? Hittade en på blocket för drygt 80k med nästan 900 mil på mätaren. När kommer problemen? Finns det någon här som kört sin hoj riktigt långt än?

Coolare hojar finns inte, dessutom har jag exakt rätt längd för att fälla in benen i ramen på XBR.



Har kört 1200 mil med min,,,, inga problem alls... går som en klocka..


Första problemet kom igår....... Koppling virjern gick av.....
Finns ingen i gbg HJÄLP HJÄLP.

NÅN SOM KAN HJÄLPA MIG ATT FÅ FRAM EN....... HJÄLP
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top