Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Lång historia kort så fylldes den med för myclet olja i förbindelse med ventiljustering. När väl jobbet var "klart" så brände jag 20mil med typ full gas och någon liter olja för mycket. Behöver jag nämna att oljan kom ut på alla ställen den inte skall komma ut?

Det var inte det enda.. Det tog över två år att få saken klar, och advokater var inblandade.

Jag tror inte att ventiljusteringen ens blev utförd om jag skall vara ärlig. Man måste ju riva hela hojen.

Vattenpumpen läckte också, det tror jag blev fixat. Men när jag fick tillbaka den så rann det ju olja ur det hålet.. Där det bara skall finnas vatten ;)

Grymt kul hoj iallafall!

Önskar att Honda eller yamaha kunde bygga en likadan!

//K
 

Carlsfre

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2017
Ort
Strömstad
Hoj
Buell XB12S -07, XB12SCG -09, EBR 1190SX -14
Asså? Vad fuckade dom upp? Vet att elhandtag kan ha sönder dom. Priset ser lite i överkant ut sett till milen. Hade du inte sagt att den var kass hade jag värderat den till 50.

Håller med angående hur jefla kul en 1125cr är. Ska nog ev sälja min till hösten för att få kapitalet som fattas till att skaffa en ebr 1190sx

Du kommer aldrig få råd med en 1190SX.. :hihi:hihi
 

MarcusLille

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2017
Ort
Ronneby
Hoj
2009, Buell 1125CR
Hallå!

Var ute och körde med min Buell 1125CR, i cirka 120 tänds oljelampan och växellådan slutade funka (Delar väl samma olja)

Slog av direkt men skadan verkade redan skedd då den slamrade i motorn, kollade stickan och den var helt torr. Fyllde på 2 (!) liter olja innan jag fick nivå på stickan, startade upp igen och allt lirade men efter 30 sek tomgång tänds lampan igen. Kollade stickan som nu var snustorr igen, vart tog all olja vägen?! Inga synliga läckage någonstans..

Någon som råkat ut för något liknande? Oljepump?

Mvh Marcus
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hallå!

Var ute och körde med min Buell 1125CR, i cirka 120 tänds oljelampan och växellådan slutade funka (Delar väl samma olja)

Slog av direkt men skadan verkade redan skedd då den slamrade i motorn, kollade stickan och den var helt torr. Fyllde på 2 (!) liter olja innan jag fick nivå på stickan, startade upp igen och allt lirade men efter 30 sek tomgång tänds lampan igen. Kollade stickan som nu var snustorr igen, vart tog all olja vägen?! Inga synliga läckage någonstans..

Någon som råkat ut för något liknande? Oljepump?

Mvh Marcus
Rök den inte kraftigt ut genom avgaset?
 

Buellist

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2017
Ort
Åmål
Hoj
-08, Buell XB12SS
Hej! Har skaffat mig en Buell xb12ss och är väldigt nöjd förutom en sak.
När jag ligger och smygkör, 70km eööer liknande, kör lugnt helt enkelt så rycker motorn till ibland. Ungerfär som en misständning. Lägger jag mig på ett högre varvtal i samma hastighet så rycker den inte lika ofta. Det är race ecu, öppet filter och uppgraderad dämpare. Allt ska va mappat och färdigt men ändå är den orolig på låga varv och ryckig i gången. Finns det nån här som känner igen detta och kanske kan vägleda mig vart jag ska börja felsöka?

Mvh Andreas
 

BBE

Habbiak me naggen
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Uppsala
Hoj
XB12Ss
Hej Andreas,

Njae, jag har en likadan 12ss som jag ägt sedan 2007, och det där problemet som du beskriver är väl litegrann av denna typ av maskins karaktär. Den rycker och knycker, stånkar och ruskar och håller på. Ibland hoppar den över något kolvslag utan att skämmas. Att köra mjukt och ryckfritt på låga varv klarar jag inte av utan att slira på kopplingen. Så jag gissar att det inte är något fel på din Buell, om så är fallet så har jag haft fel på min i 11 år :) Men jag har ju inte provat din hoj så jag kan ha fel.

...jo förresten, det finns en sak du kan kolla. På min hoj visade det sig att en trottelsensor var feljusterad, TPS kallas den. Efter att Probike i Täby kopplat in en laptop och justerat den så gick hojen bättre, åtminstone på tomgång.

/Björn
 
Last edited:

BBE

Habbiak me naggen
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Uppsala
Hoj
XB12Ss
En fråga:
Hur gör ni när ni byter däck?
Det verkar ju vara rätt så knepigt att montera loss bakhjulet och drivremmen, och framförallt att få dit det rätt efteråt.
Klarar en vanlig däckverkstad av det utan att klanta sig så hjullager och annat tar stryk?
Här i Uppsala finns ingen HD/Buell -verkstad så jag funderar på att montera av hjulet själv och ta det till en däckverkstad.
/Björn
 

mángi

Medlem
Gick med
28 Jun 2010
Ort
i ett litet hus
Hoj
2003. Kawasaki ZZR 1200
hojhoj. är i funderingar utöka med en hoj till i stallet. Spanat in Buell på avstånd mest. Dock provkört en X1:a nu och den var lite kul att köra. Men det svårt bli bekant med en hoj en 10 minuters tur. kändes bra fast fick pilla med växlarna.. antar det är vanesak. Mina 2 objekt kollar på nu. Finns en mycket fint bevarad X1 Lightning ´99a helt i org skick och gått under 2k mil. Sedan finns det en XB12Ss Long 08, ungfr samma pengar för dessa. Svårt att åka och provköra XB'n för långt bort från :( Vad skall jag köpa ? Vill kunna ta med tjejen ibland också, om hon kan klänga sig fast någonstans... ni som kan dessa modeller dela med er av era kunskapens källa :yoparty ! Tacksam för råd :Bugar är allt bättre på nyare XB'n ? Hur med sadelplats ?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vad det gäller den äldre modellen med rörram så hade en kollega en sådan.
Men han lessnade på allt som vibrerade av. T.ex. oljerör.
Både han och hojen knäcktes av vibrationerna.
Sålde p.g.a. vibrationerna.
Lessnade också på att ringa kompisar och be om bärgning.
 
Last edited:

mángi

Medlem
Gick med
28 Jun 2010
Ort
i ett litet hus
Hoj
2003. Kawasaki ZZR 1200
Är det ingen som har nåt mer positivt eller negativt säga om Buell här i Buell tråden ?
Är det rena lotteriet om man får en hoj som funkar eller får en skithoj ? Vet det finns Buell sekter som blundar för alla ev problem, men såklart, flesta maskiner har någon/några akilles hälar som behöver kollas/hållas efter. Min fundering är om jag får en betydligt bättre hoj i XB12ss 2008:a än i X1 från 1999 ? det är nästan samma peng för dessa två. Såklart medveten om att någon utveckling skedde under dem här åren. Annat vore konstigt. Jag är som sagt ingen stuntförare eller dyl, utan är ute efter byta ut min stora zzr1200 mot något smidigare och samtidigt kul att köra. haft en v-twin innan och sugen igen på en rå twin med lite karaktär ;) kollat på Ducce men fan avtänder på dyra ventil/kontroller/justeringar i tid och otid. kör rätt mycket. Har endast kört X1 och inte möjlighet köra Xb12ss:an då den finns långt bort. Får jag en mycket pålitligare hoj eller är det marginella skillnader ? Eller skall man förtränga Buell och snöa in sig på nåt annat spår... :fyllisar vore kul med lite fler inputs :)
tacksam för alla tips :krama kom igen ... skriv nåt...ni som kan nåt om Buell :yoparty
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Är det ingen som har nåt mer positivt eller negativt säga om Buell här i Buell tråden ?
Är det rena lotteriet om man får en hoj som funkar eller får en skithoj ? Vet det finns Buell sekter som blundar för alla ev problem, men såklart, flesta maskiner har någon/några akilles hälar som behöver kollas/hållas efter. Min fundering är om jag får en betydligt bättre hoj i XB12ss 2008:a än i X1 från 1999 ? det är nästan samma peng för dessa två. Såklart medveten om att någon utveckling skedde under dem här åren. Annat vore konstigt. Jag är som sagt ingen stuntförare eller dyl, utan är ute efter byta ut min stora zzr1200 mot något smidigare och samtidigt kul att köra. haft en v-twin innan och sugen igen på en rå twin med lite karaktär ;) kollat på Ducce men fan avtänder på dyra ventil/kontroller/justeringar i tid och otid. kör rätt mycket. Har endast kört X1 och inte möjlighet köra Xb12ss:an då den finns långt bort. Får jag en mycket pålitligare hoj eller är det marginella skillnader ? Eller skall man förtränga Buell och snöa in sig på nåt annat spår... :fyllisar vore kul med lite fler inputs :)
tacksam för alla tips :krama kom igen ... skriv nåt...ni som kan nåt om Buell :yoparty

Vill du ha en hoj att meka med, ha stående i garaget är väl Buell ett bra val.

Vill du ha en hoj att köra med så har Honda, Suzuki och Aprilia byggt V-tvinnar.
Och Yamaha.
Och har bättre reservdelstillgång.
När det krånglar.
 
Last edited:

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Ja, Buell är en faktiskt en knallkul hoj när den rullar. Men det gör den inte så ofta.

Min körde jag en sommar och hade den två på verkstad.

Men jag köpte två andra hojar under tiden.. hahaha
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Men om du vill ha en twin och ens sneglar åt Buell, varför inte Ducati?

Visst, du får byta kamremmar och justera ventiler men för fan den FUNKAR ju i alla fall. Och är snygg!

Buell är ju ingenting liksom...


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
mángi skriver
kör rätt mycket

och så vill du ha en V-twin
Varför inte en Harley ?
I många år var en HD den hoj som toppade Motorrads 5000 mil test av hojar.
Toppade för minst strul under 5000 mil.
Och det var (och kanske är fortfarande) den enda HD Motorrad valt att testa.
 

mángi

Medlem
Gick med
28 Jun 2010
Ort
i ett litet hus
Hoj
2003. Kawasaki ZZR 1200
Inte det minsta. Men jag har ögon att se med och jag vet var den är gjord och av vad.


Buy quality, cry once

hmm... ja, nu skulle det passa bättre för mig med info och fakta ifrån folk som faktiskt vet vad dem pratar om och inte vad de tycker eller har hört. Du får ursäkta men förutfattade åsikter och fördomar är för mig totalt värdelösa i flesta sammanhang :7peta
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top