Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

bjorn.kattstrom

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2016
Ort
Rättvik
Hoj
Suzuki Bandit
Hej!

Någon som vet en bra verkstad i mellansverige eller någon duktig som vill hjälpa mig (mot ersättning såklart)
Displayen flimrar och dör ibland, ibland dör motor av sig själv.... Det är en 1125R -08
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Hej!

Någon som vet en bra verkstad i mellansverige eller någon duktig som vill hjälpa mig (mot ersättning såklart)
Displayen flimrar och dör ibland, ibland dör motor av sig själv.... Det är en 1125R -08

Att motorn dör är ett ganska vanligt problem, det problemet fick min vita Buell 1125CR också. Jag tror att för mig var det relaterat till att verkstaden överfyllde den med olja vid ett tillfälle. (Dubbla urtappningspluggar!!)

Det finns ganska mycket på de internetationella forumen om just det. Jag är osäker på vad som fixade problemet.

Kolla detta:

- Kontakten på kopplingsgreppet (tror det är något med den och motorstopp funktionen/stödet, kommer inte ihåg)

- Oljennivå. (kolla så som man SKALL kolla nivån, med varmkörning, låta den stå på plan mark 5 minuter osv innan du mäter)

//K
 

frikie

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2006
Ort
Uppsala
Hoj
Buell 1125R, tidigare Suzuki sv 650s, Suzuki RG 125 - 87
Hej, har jag förstått det rätt att det inte finns någon justeringsskruv eller liknande för att justera tomgången på min Buell 1125r utan att den ska sköta sådant själv?
 

Hymer

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2016
Ort
Lidköping
Hoj
Mv Agusta F4R, Buell 1125CR
Funderar på att köpa mig en 1125CR, Tycker dom är sådär ful snygga. Något man bör tänka på? Dom felsta som ligger ute har ju gått 1000-1500mil.
 

Hymer

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2016
Ort
Lidköping
Hoj
Mv Agusta F4R, Buell 1125CR
Ingen här som har ägt en Buell 1125CR och kan ge mig lite info om hur ni tyckte den var att äga?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ingen här som har ägt en Buell 1125CR och kan ge mig lite info om hur ni tyckte den var att äga?

Om du googlar på
sporthoj.com 1125CR så hittar du en del. Redan 1a länken ger en massa sidor i Buelltråden och den länken går att utvidga
https://www.google.se/#q=sporthoj.com+1125CR+site:www.sporthoj.com&start=20

Jag är själv lite negativ för en kollega hade en Buell (troligen inte 1125CR utan äldre)
Inga större problem utom att saker och ting vibrerade av, ja när oljerör brast blev det ju bärgning.
När han sålt den frågade jag varför och svaret var: Vibrationerna var helt enkelt för mycket, omöjligt köra över 160km/h på grund av vibrationer. Men har du inga sådana ambitioner är det väl lugnt?
Varför inte skicka PM till de som haft 1125CR i tråden ovan.
Vill du bli avskräckt, läs lite länkar här, annars låt bli.
https://www.google.se/#q=buell+1125cr+problems
Och läser man här är problemet bland annat att Buell har slagit ihop och det kommer bli svårt hitta reservdelar. Om det inte är det redan
https://www.reddit.com/r/motorcycles/comments/3pb44j/buell_1125r_reliability/
 
Last edited:

Jonson

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2007
Ort
ESLÖV
Hoj
Buell 1125 R -08
Hej
har en fråga angående min buell 1125 r när jag håller inne frambromsen och gungar upp och ner har jag ett knäppande ljud men kan inte härleda var det kommer ifrån exakt. låter som något från framdämparen?
tacksam för svar Med vänlig hälsning Mattias
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej
har en fråga angående min buell 1125 r när jag håller inne frambromsen och gungar upp och ner har jag ett knäppande ljud men kan inte härleda var det kommer ifrån exakt. låter som något från framdämparen?
tacksam för svar Med vänlig hälsning Mattias

Hej
Det kan vara medbringarna till bromsskivorna som klickar, kan även vara bromsbeläggen som klickar mot sina styrningar i oken.
 

Jonson

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2007
Ort
ESLÖV
Hoj
Buell 1125 R -08
Jörgen var hittar jag nya medbringare till min buell och hur ser dom ut är det skruven som håller skivan?
beställt nya klossar, men kan inte hitta något om medbringarna skivan sitter med insexskruv allt som allt
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jörgen var hittar jag nya medbringare till min buell och hur ser dom ut är det skruven som håller skivan?
beställt nya klossar, men kan inte hitta något om medbringarna skivan sitter med insexskruv allt som allt

Jag är inte sakkunnig på just Buell 1125R, men de flesta moderna sporthojar har så kallade flytande skivor. Jag tror det är samma med din stora fälgmonterade skiva. Att skivan är flytande innebär att den har en viss rörelsemån i sin infästning. Detta för att skivan inte ska bli inspänd när den expanderar termiskt av värmen vid bromsning. Så det är inte ovanligt att det är ett klickande ljud om man tex nyper åt bromsen och försöker rulla hojen fram och tillbaks. I servicemanualen finns dock oftast angivet ngn form av service limit. Dvs hur stort glappet får vara innan man ska byta de slitdelar som överför skivans bromsmoment till hjulet.

Om du googlar på tex "Buell 1125r front brake fork clicking sound" så får man upp många mer initierade trådar från tex Buell-specifika forum.

Det är inte säkert att det klickande ljudet du noterat är ngt onormalt. Men kolla att det inte är glapp i tex styrlager, hjullager, ngn skruv som är lös osv.

För att se om det är bromsbelägg eller skruvarna/medbringarna till skivan som klickar/glappar, så kan man prova att lägga fingrarna vid dessa ställen för att se om dessa delar rör sig när du provocerar fram klicket. Måhända måste man ta hjälp av ngn. Men än en gång, klick från medbringare alt bromsbelägg är inget onormalt, det är av temperaturutvidgningsskäl, som skivor och bromsbelägg är "lösa" i kallt tillstånd. Så är det tex på min hoj och alla delar i men framända är helt nya.

Lycka till
 
Last edited:

Jonson

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2007
Ort
ESLÖV
Hoj
Buell 1125 R -08
Jag är inte sakkunnig på just Buell 1125R, men de flesta moderna sporthojar har så kallade flytande skivor. Jag tror det är samma med din stora fälgmonterade skiva. Att skivan är flytande innebär att den har en viss rörelsemån i sin infästning. Detta för att skivan inte ska bli inspänd när den expanderar termiskt av värmen vid bromsning. Så det är inte ovanligt att det är ett klickande ljud om man tex nyper åt bromsen och försöker rulla hojen fram och tillbaks. I servicemanualen finns dock oftast angivet ngn form av service limit. Dvs hur stort glappet får vara innan man ska byta de slitdelar som överför skivans bromsmoment till hjulet.

Om du googlar på tex "Buell 1125r front brake fork clicking sound" så får man upp många mer initierade trådar från tex Buell-specifika forum.

Det är inte säkert att det klickande ljudet du noterat är ngt onormalt. Men kolla att det inte är glapp i tex styrlager, hjullager, ngn skruv som är lös osv.

För att se om det är bromsbelägg eller skruvarna/medbringarna till skivan som klickar/glappar, så kan man prova att lägga fingrarna vid dessa ställen för att se om dessa delar rör sig när du provocerar fram klicket. Måhända måste man ta hjälp av ngn. Men än en gång, klick från medbringare alt bromsbelägg är inget onormalt, det är av temperaturutvidgningsskäl, som skivor och bromsbelägg är "lösa" i kallt tillstånd. Så är det på min hoj och alla delar i men framända är helt nya.

Lycka till

Tack för svaret Jörgen ska kolla över den nu i veckan:)
Med vänlig hälsning Mattias
 

KoomZog

Ny medlem
Gick med
24 May 2017
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen sporthoj just nu
Så, jag har också gått och blivit Buell XB-intresserad. Jag var på MC-träff i Huskvarna Folkets Park i förra veckan och hoppades hitta en man kunde kika och klämma lite på, men inga exemplar av denna ovanliga hoj dök upp. Finns det någon runt Jönköping som man skulle kunna få provsitta och sådär? Helst en XB12S Lightning, men vad som helst är bättre än inget, så man kan bilda sig en uppfattning. Har läst allt jag kan hitta om dem och sett videos och så, men det är ju inte samma som the real thing.

Någon som vet om någon XB12S Lightning till salu förresten? (förutom blocket-utbudet) Tänkte satsa på 2008 eller nyare, med tanke på uppdateringarna.

Vad skiljer en S från en CityX? Är CityX bara en XB "Cross Country", lite exta plast typ? Eller skiljer höjd, dämpning och annat sånt?
 

Hymer

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2016
Ort
Lidköping
Hoj
Mv Agusta F4R, Buell 1125CR
Gå med i buell owners sverige på facebook så kommer du säkert få hjälp där. ????
 

LinusN

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2006
Ort
Jämtland
Hoj
Buell XB9R -03, Suzuki GSX 750 ES
NCCR i Delsbo.
Jens Krüper är en gammal räv inom Buell-svängen, och har vad jag vet även varit lite engagerad i EBR (Eric Buell Racing).
 

Jaco

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Uppsala
Hoj
Buell xb9sx 2005
Tja,
Om någon nu eventuellt skulle vara intresserad av en Buell Xb9sx -05 så har jag en till salu.
Självklart är den omgjord men originaldelar finns kvar.
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Då var min gamla hoj ute igen.

Kan varmt rekommendera att man undviker den här cykeln:
https://www.blocket.se/stockholm/Buell_1125CR_74179208.htm?ca=15&w=3

Verkstaden fick byta in den efter att ha klantat sig rejält. Jag har inte köpt den för mer än 25000:-

5312730744.jpg

Jag tog hand om den som mitt enda barn, och den var verkligen i nyskick trots milen. Enda undantaget var nog rosten på ljuddämparen som man inte verkar kunna undgå.

Detta är nog den i särklass roligaste hoj jag kört. Med alla sina fel och brister.

//K
 

Hymer

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2016
Ort
Lidköping
Hoj
Mv Agusta F4R, Buell 1125CR
Då var min gamla hoj ute igen.

Kan varmt rekommendera att man undviker den här cykeln:
https://www.blocket.se/stockholm/Buell_1125CR_74179208.htm?ca=15&w=3

Verkstaden fick byta in den efter att ha klantat sig rejält. Jag har inte köpt den för mer än 25000:-

View attachment 438259

Jag tog hand om den som mitt enda barn, och den var verkligen i nyskick trots milen. Enda undantaget var nog rosten på ljuddämparen som man inte verkar kunna undgå.

Detta är nog den i särklass roligaste hoj jag kört. Med alla sina fel och brister.

//K


Asså? Vad fuckade dom upp? Vet att elhandtag kan ha sönder dom. Priset ser lite i överkant ut sett till milen. Hade du inte sagt att den var kass hade jag värderat den till 50.

Håller med angående hur jefla kul en 1125cr är. Ska nog ev sälja min till hösten för att få kapitalet som fattas till att skaffa en ebr 1190sx
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top