Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

tompalompa

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2010
Ort
Åkersberga
Hoj
Järnsportster med thunderboltmotor. Xb12ss-08
Har ett rostfri Exan slip-on till salu passar Xb12/9 2008+ även tidigare modeller med adapter från tillverkaren. Nyskick, endast 260mil. Har även löstagbar dB-killer och katalysator för den som vill va laglig.


Nypris ca 4500kr+frakt. Säljes för 3000kr
 

tompalompa

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2010
Ort
Åkersberga
Hoj
Järnsportster med thunderboltmotor. Xb12ss-08
Tja helt ny här och behöver hjälp och råd! Köpte hojen i går inga problem så långt åker hem över med hojen 70mil bak i skåpet kommer hem lastar ur och startar upp den undertiden jag låser bilen och har på mig hjälmen så börjar motorlampan lysa?????!!!!!

Mkt besviken rullar jag in den i garaget och börjar kolla lite ser då att säkringen till fläkten har brunnit byter säkringen och tar av batteriet över natten för att hoppas att datorn ska bli nollad och problemet löst så vart inte fallet lampan hoppar på och lyser än! :huvet

Någon som har något tips eller alternativt sitter på en kabel och program för att kunna felsöka den rackarn och se vad som är galet ? :Bugar

Väldigt tacksam för alhjälp då det är första gathojen för mig.
Det här har säkert kommit upp 100 gg på denna tråd men sjukt mkt sidor att leta igenom:rolleyes:

Jag har kabel m.m norrort stockholm om du behöver hjälp.
 

micklen

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 900ss Nuda
Hej alla Buelliganer.
Är på jakt på lite delar, så hojta om ni hittar följande när ni vårstädar garaget!

Passagerar sadel till xb12R/1125
Cuts (över p. sadel) till xb12r/112r
Vindavisaren till xb12s
passagerar fästen till xb12X/XT

eller om någon vänlig själ vet var man kan hitta dessa. Har renkammat skrotar utan framgång.
Hojta gärna om någon vet vart man kan få tag i dessa delar.


//C
 

tompalompa

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2010
Ort
Åkersberga
Hoj
Järnsportster med thunderboltmotor. Xb12ss-08
Jag skulle kolla i staterna. E-bay samt skrotar. Blir ofta ingen tull m.m på saker under nån tusing.
 

Guru

Crash Dummy
Gick med
11 Jun 2005
Ort
Lund
Hoj
Vor 503sm, Buell XB9R, KTM380sm
Någon som har koll på om en XB12 motor passar utan modifiering i en XB9 ram?
 

Antepersa

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2014
Ort
Lit
Hoj
2001 Buell x1 lightning
Hejsan jag har en Buell x1 lightning -01. Den bluddrar över 5000 varv och håller på stannar. Är det någon som har någon aning om vad det kan vara ? :va
:)
 

buellkimmen

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2013
Ort
hedemora
Hoj
09 buell xb12scg
tja är det nån som kan ta sej in i ecm på min buell xb12 2009?
den får för magert med bränsle med både orginalbox samt ebrboxen
har jardine slipon och kn filter monterat.
skulle va trevligt att få hojen å må som bäst.
 

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nynäshamn
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
tja är det nån som kan ta sej in i ecm på min buell xb12 2009?
den får för magert med bränsle med både orginalbox samt ebrboxen
har jardine slipon och kn filter monterat.
skulle va trevligt att få hojen å må som bäst.

Undrar om jag inte har en kabel liggande. Ska kolla när jag kommer hem
 

MrMedin

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2010
Ort
Örebro
Hoj
XB12SST -07
Har haft lite problem med vibrationer i framhjulet alternativt sladdande bakdäck, märkte det tidigare i veckan när jag var ute och körde lungt med den. Väldigt svår kännsla att beskriva men den kändes på tendensen till vobbling vid hastigheter runt 90-110. Kolla igen lager och märker inga glapp i axlar eller till svingen. För ca 40 mil sedan bytte jag till nya däck och nu i mitt letande efter problemet som upptäckte jag att högersidan av fram fälgen inte ligger an mot dämparen riktigt, se bifogad bild avståndet är kanske 2-3 mm medans på andra sidan är det inget mellanrum. Är detta normalt eller ska jag börja kolla axeln till framhjulet om jag dragit åt med fel moment eller något i den stilen. Alla bultar till däck och motorupphägning sitter fint var ute och kände på allting ikväll.

Så något jag borde bry mig om den främre axeln eller fortsätta leta efter något annat?

22.jpg
 

Robertsson

Medlem
Gick med
15 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2009 Buell XB12Ss
Reagerade själv på detta när jag bytte däck så jag kollade polarens hoj. Hans var likadan så då lugnade sig mina nerver! Är fälgarna balanserade? Förutsätter att du har rätt däcktryck! Har du kollat lagrena bak?

Har haft lite problem med vibrationer i framhjulet alternativt sladdande bakdäck, märkte det tidigare i veckan när jag var ute och körde lungt med den. Väldigt svår kännsla att beskriva men den kändes på tendensen till vobbling vid hastigheter runt 90-110. Kolla igen lager och märker inga glapp i axlar eller till svingen. För ca 40 mil sedan bytte jag till nya däck och nu i mitt letande efter problemet som upptäckte jag att högersidan av fram fälgen inte ligger an mot dämparen riktigt, se bifogad bild avståndet är kanske 2-3 mm medans på andra sidan är det inget mellanrum. Är detta normalt eller ska jag börja kolla axeln till framhjulet om jag dragit åt med fel moment eller något i den stilen. Alla bultar till däck och motorupphägning sitter fint var ute och kände på allting ikväll.

Så något jag borde bry mig om den främre axeln eller fortsätta leta efter något annat?

View attachment 406522
 
Last edited:

MrMedin

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2010
Ort
Örebro
Hoj
XB12SST -07
Okej, var ute och körde lite igår kontrollerade däck trycket med, känns bättre nu. Inga tappade vikter, balanserade däcken med fälgarna nyss och inga glappande lager eller bultar som börjar släppa. Var nog bara hjärnspöken, allt verkar okej men det är klart att det vibrerar lite, det hör juh till :)
Reagerade själv på detta när jag bytte däck så jag kollade polarens hoj. Hans var likadan så då lugnade sig mina nerver! Är fälgarna balanserade? Förutsätter att du har rätt däcktryck! Har du kollat lagrena bak?
 

Ricksson

Ricksson
Gick med
27 Mar 2010
Ort
örbyhus
Hoj
Buell X1-Ducati monster900-Cagiva elefant900
Hallå har en buell X1:a -99.
som min lyftare e' slut på tickar som bara den på tomgången
är relativt tyst när den är kall/ny startad
men efter en liten stund så rasslar/tickar lyftarna!
Vad ska jag ha för lyftare?
helst bolt on med mina org stöt stänger...
nån som kan rekomendera vad jag bör ha. :3freak
 

nomis1

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2010
Ort
östersund
Hoj
Buell xb12x 06
1402655186611.jpg
Någon som vet vad slanganslutningen är till? XB12X. Är det bara någon luftning av något slag eller ska det gå någon slang dit?
 

Bifogat

  • 1402655067742.jpg
    1402655067742.jpg
    222 KB · Visningar: 73

nomis1

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2010
Ort
östersund
Hoj
Buell xb12x 06
Det skall sitta en "plomb" på den. Den anslutningen utnyttjas av hojjarna som finns i Californien pga restriktioner gällande utsläpp!

Jaha vet du vad den går till och vad den styr? Den sitter ju efter spjällhuset så jag antar att det inte är optimalt att den är öppen. Bullen kommer ifrån England så det kan ju kanske vara samma utsläppskrav? Kul med kunniga människor tack för svaret!
 

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Ska kolla på en XB12s snart, är ingen hoj jag har några erfarenheter av, så jag tänkte höra vad ni här har att säga om dom? Några modellspecifika problem på dom man bör veta om? Lättmekat om man vill skruva lite själv? Vad är det för serviceintervall? Och när gör man stor service?
 

Robertsson

Medlem
Gick med
15 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2009 Buell XB12Ss
Jaha vet du vad den går till och vad den styr? Den sitter ju efter spjällhuset så jag antar att det inte är optimalt att den är öppen. Bullen kommer ifrån England så det kan ju kanske vara samma utsläppskrav? Kul med kunniga människor tack för svaret!

Kan ge svar imonn!

Edit: den går till något som kallas Evaporative Emissions Control och det skall sitta en stor klump på staget som går precis ovanför transmissionen bakom oljekylaren.

Saxat från manualen:
Buell motorcycles sold in the state of California are equipped
with an evaporative (EVAP) emissions control system. The
EVAP system prevents fuel hydrocarbon vapors from escaping
into the atmosphere and is designed to meet the California Air
Resource Board (CARB) regulations in effect at the time of
manufacture.
 
Last edited:

Robertsson

Medlem
Gick med
15 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2009 Buell XB12Ss
Ska kolla på en XB12s snart, är ingen hoj jag har några erfarenheter av, så jag tänkte höra vad ni här har att säga om dom? Några modellspecifika problem på dom man bör veta om? Lättmekat om man vill skruva lite själv? Vad är det för serviceintervall? Och när gör man stor service?

Skulle behöva lite mer info om cykeln innan jag kan besvara dig! Vad är det för årsmodell?
Har man problem med cykeln finns det ett forum där folk inget hellre vill än att hjälpa till!
Enklast är att gå in på detta forum och ställa frågan där då det är folk från i stort sett världens alla hörn som alla har erfarenhet av cykeln! Leta upp buellxb.com få facebook!

Serviceintervall och vad som skall göras.
Serviceintervall.JPG
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top