Dyna 2000

Eastman

Offroad Adventures!
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Mest på Hotel
Hoj
DR65SE, CBR900RR, GSX750R.
Katanapilot skrev:
2127528 Vilket gradtal på tändning?
Gsxr 1216 turbomotor(Marklund kit), (Kurre G ex.reservmotor)
Vilken retardkurva ,Dyna 2000?

Verkar va dåligt m folk som svarar...e alla lika :dummer som jah? :whip (omöjligt...då skulle int SH. gå runt!) :rolleyes:

Men komp. vill nog vetas & 98 oktan...oh vad filuren tänkt oh ladda? :hihi

Undrar även vad jag ska ratta in min B12:a på, 8,47 komp/0,8 bar/98 oktan/1157cc/kammar 104/104. Men vad ska rattas in? (mindre koll & inga papper att snegla på)... ...tänding ska väl egentligen upp i bänk oh ställas? :va ...fast jag har juh int så bråttom nu :kryckor ..några sidor/papper att läsa in sig på? Någon?
 

gixxertompa

villa,volvo,vovve
Gick med
9 Feb 2006
Ort
KALMAR
Hoj
en gixxer m fyra tassar, gixxer 1100R-Turbo. gixxer 7/11 streetfighter.GSX 1100E-Turbo, RG 50. nån kina leksak m
gasa t d rasa,nu ha ja ju tre! :banana :banana
 

Eastman

Offroad Adventures!
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Mest på Hotel
Hoj
DR65SE, CBR900RR, GSX750R.
gixxertompa skrev:
2131058 gasa t d rasa,nu ha ja ju tre! :banana :banana

:7peta :D ..själv ha jag väl bara 1 + 1/2 hoj :3freak ..bli nog o byta bil t sommaren...så man kan göra något i trafiken ivf...annars bli e såå mye öla & gotlands dricku :banana :cool:
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det är mest den dynamiska kompressionen som bestämmer förtändningen på en 4-ventilad (en 2-ventilad ställs ca 6 grader tidigare). Laddar du 1 Bar med 8:1 så blir det ca 14:1, förslagsvis ca 30 grader förtändning med bensin. Det är mest mellanregistret vid maxvridet som påverkas av förtändningen. För att vara lite på den säkra sidan kan du sänka till 28 grader.

I slutänden är det Dynobänken som säger vad du ska ha för förtändning, inte mitt orerande här på SH. :tungan
 

Eastman

Offroad Adventures!
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Mest på Hotel
Hoj
DR65SE, CBR900RR, GSX750R.
andersbrink skrev:
2131261 I slutänden är det Dynobänken som säger vad du ska ha för förtändning, inte mitt orerande här på SH. :tungan

:D :tummenupp Men Du e ju Guru... :yoparty :Bugar
Ska d tävlas nå för Din del i närheten av Smålands traktera i sommar?
 

Björk

Socio #3561
Gick med
23 Apr 2004
Ort
lite utanför uppsala
Hoj
Ducati
andersbrink skrev:
2131261 Det är mest den dynamiska kompressionen som bestämmer förtändningen på en 4-ventilad (en 2-ventilad ställs ca 6 grader tidigare). Laddar du 1 Bar med 8:1 så blir det ca 14:1, förslagsvis ca 30 grader förtändning med bensin. Det är mest mellanregistret vid maxvridet som påverkas av förtändningen. För att vara lite på den säkra sidan kan du sänka till 28 grader.

I slutänden är det Dynobänken som säger vad du ska ha för förtändning, inte mitt orerande här på SH. :tungan

En stilla fundering, vilka parametrar skiljer 4-ventilare vs 2-ventilare. Vad jag förstår så ska en 2-ventilare tändas tidigare, men varför?
mvh

[edit]
egentligen menar jag ju, senare, närmare TDC
[/edit]
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
En 2-ventilare har en kolvtopp och topplock som i sin design gör att flamfronten utbreds lite långsammare (i hela utrymmet) och därför kräver lite mer förtändning. Din "edit" var åt fel håll. Om en "standard" 4-ventilare tänder vid 36 grader brukar en 2-ventilare tända vid ca 42 grader F.Ö.D.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top