Mappa turbohoj med PoweCommander?

Samuel

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
Gixxer 750 -98
Som tråden antyder, räcker ett PC till att mappa bränslet för turbohoj. Säg att jag ska ladda 0,7 bar övertryck och då väljer att skaffa ca 70% större spridare. Jag planerar använda progressiv bränsletrycksregulator för att ge soppaökning vid laddtryck, säg en 1:1.4 regulator. Räcker BTR:en till att ge tillräckligt noggrann bränsleökning för att kunna finjustera med PC:n (som ju saknar ingång för laddtryck, därav bränsletrycksregulatorn)? Kommer PC:n ha tillräckligt med "range" i bränslemappen eller har den bara typ +-10% soppa??
Dessutom, rekomenderas det kompsänkning för dom relativt moderata laddtrycken om jag dessutom använder intercooler och fetar på med soppa inom marginalerna för avgastemp?

Edit: Fan också va tidigt det är på morgonen :rolleyes: Hoppas det är läsbart och förståeligt :)
 
Last edited:

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
Jag skulle inte använda pc till turbo iaf. Den har ju ingen mappsensor och du kan bara mappa på trottelposition, men jag har för mig att det går att fläska på rejält med soppa om du vill. Ska du köra budget så dra till med kallstartsventiler och tryckswitch istället, det blir billigare.
 
Last edited:

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000
min fråga till dig e vad fan va du vaken kl 5 på morn :va
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Samuel skrev:
2122968 Kommer PC:n ha tillräckligt med "range" i bränslemappen eller har den bara typ +-10% soppa??..

Det enda jag klarar att svara på; Ja, den har tillräckligt med range. Det går t ex bra att öka/minska med några tusen %. (duty cycle och inte soppa såklart)
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Med en regulator med förhållande 1-3 så funkar Pc2a oförskämt bra

Jag körde länge min busa med den setupen och bänkade över 400 hk

Regulatorn måste dock mätas så att det faktiska förhållandet blir 1 - 3
 

Samuel

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
Gixxer 750 -98
andersson turbo skrev:
2126104 Med en regulator med förhållande 1-3 så funkar Pc2a oförskämt bra

Jag körde länge min busa med den setupen och bänkade över 400 hk

Regulatorn måste dock mätas så att det faktiska förhållandet blir 1 - 3

Låter bra:) Vill gärna turbomata men slipper gärna in i kablaget och pilla med eftermarknadssprut för mycket. Har gått igenom det med bilen redan och tycker det är ett helvete:) Men hur menar du att jag ska utföra mätningen av regulatorn?
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top