Motstyrningstråden 2.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Det var ett tag sen sist nu och Jag kör igång en ny tråd för er som fortfarande tror man svänger en hoj genom att luta åt respektive håll.

Alltså ska man svänga åt höger så styr man åt vänster och vise versa. Ut och testa ni som inte vet om detta,

Om man kommer för fort in i en kurva och inte är varm i rocken är det bra att veta då man annars kanske "tvingar" hojen åt fel håll om man krampaktigt styr åt det håll man vill svänga åt.

Hoppas tråden kan hjälpa någon och kanske förhindra en olycka i år.

Mvh Teo.
 

LowFlyer

#3570
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Västerås
Hoj
1098S '07, 749S '05, 750 SS.i.e '99
Jag kan inte förstå hur detta grundläggande koncept för att manövrera en motorcykel inte är punkt 1 på alla körskolors utbildningsplan för motorcyklister nuförtiden :confused:

Förvånansvärt många nya motorcyklister som inte har en aning om detta, tål att påminnas om igen, för deras skull.
 

JohanL

Osocial - Jobbar på det!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
2 med Duccemotor
MenförfanTeoskadethärvaranödvändigt!!!! :7peta
Jaha, då är det väl bara att luta sig tillbaka.... :corn
:)

/Johan
 

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Ort
Skåne
Hoj
Ingen just nu
LowFlyer skrev:
2108280 Jag kan inte förstå hur detta grundläggande koncept för att manövrera en motorcykel inte är punkt 1 på alla körskolors utbildningsplan för motorcyklister nuförtiden :confused:

Förvånansvärt många nya motorcyklister som inte har en aning om detta, tål att påminnas om igen, för deras skull.

Håller med. Är ju lika fundmentalt som att kunna bromsa
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Neeej, tokfan. Precis som att man skulle vrida ratten åt höger när man vill svänga vänster. :kocko




:rolleyes:
 

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sthlm/Tyresö
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Det bästa sättet att ta en kurva är att svänga åt det hållet man ska, samtidigt som man växlar upp 2 steg elller drar in kopplingen. :tummenupp
 

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gödeborg
Hoj
Hornet
Det förklaras enklast med:

Motorcykeln är byggd av två delar. Det som är framför styrhuvudet och det som är bakom. Det som är bakom styrhuvudet väger mest (dvs du, motor o hela skiten).

Newtons första lag:
En kropp förblir i vila eller likformig rörelse om inte krafter tvingar den att ändra detta tillstånd.

Alltså, massan kommer alltid att vilja gå "rakt". Svänger då hjulet åt höger, kommer massan gå åt "rakt" och luta åt ...trumvirvel .........VÄNSTER!!!

Lutar det som väger mest åt andra hållet, kommer du åka ditåt ;)

summa sumarum, styr inte dit du ska, utan styr så du kommer dit du ska. Åt fel håll alltså... :va
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
NoicE skrev:
2108391 Det förklaras enklast med:

Motorcykeln är byggd av två delar. Det som är framför styrhuvudet och det som är bakom. Det som är bakom styrhuvudet väger mest (dvs du, motor o hela skiten).

Newtons första lag:
En kropp förblir i vila eller likformig rörelse om inte krafter tvingar den att ändra detta tillstånd.

Alltså, massan kommer alltid att vilja gå "rakt". Svänger då hjulet åt höger, kommer massan gå åt "rakt" och luta åt ...trumvirvel .........VÄNSTER!!!

Lutar det som väger mest åt andra hållet, kommer du åka ditåt ;)

summa sumarum, styr inte dit du ska, utan styr så du kommer dit du ska. Åt fel håll alltså... :va

Härligt Noice! Jag blir glad samtidigt som man blir lite rädd över att det på så kort tid kommin in inlägg om att folk inte vet om motstyrning, och glad blir Jag för att då är det några som kommer lära sig något i den här tråden! :tummenupp

Ni som inte tror på det här: Som en vis SH medlem sa i förra tråden, -åk ut och testa, kör i 50-70 blås på en rak väg och lägg i friläge eller motorbromsa på en hög växel, släpp sedan styret och försök svänga genom att luta hojen med knäna, efter det tar ni tag i styret och styr åt t.ex vänster (inte lutar) och ser vad som händer samt vilket av momenten som ger störst utslag.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Noice då, kommer här o chockar oss andra med kunskaper utanför sprit- och kosttillskottområdet. När gick du o blev en fysiker? :hihi
 

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
XR600R SM -94
Hur gör man när man vill köra bakhjul då? Ska man försöka dunka ner framhjulet i backen?
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Men är detta så viktigt?

När man börja med moppe brydde man sig inte överdrivet mycket åt teorin i körtekniken. Sen har det rullat på och man kör som man alltid gjort. Jag hade inte innan den förra tråden tänk eller brytt mig om detta. Inte heller lagt nån vikt på det efter heller, och jag tycker jag klarat mig bra utan. Kör ju faktisk hyfsat fort.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jonte VSB R-T skrev:
2108622 Men är detta så viktigt?

När man börja med moppe brydde man sig inte överdrivet mycket åt teorin i körtekniken. Sen har det rullat på och man kör som man alltid gjort. Jag hade inte innan den förra tråden tänk eller brytt mig om detta. Inte heller lagt nån vikt på det efter heller, och jag tycker jag klarat mig bra utan. Kör ju faktisk hyfsat fort.


Ponera att du heter kenneth, är 47 och har köpt en rovdvårior. du har inte kört på ett jäkla tag utan är återfallsknutte (som inte vet om motstyrning...)
Du missbedömmer din hastighet in i en kurva som nyper åt skarpt till höger och inser att det i princip är kört, det ända du kan göra är att tvinga ner hojen och hoppas på att fästet är på din sida. Du hänger dig till höger och vrider styret åt samma håll i hopp om att kara situationen, att du vrider styret gör bara att hojen vil åt motsatt håll och blir tung att lägga ner.

Hade du lätt styrt åt vänster så hade hojen snällt lagt sig åt höger och du kanske klarat dig.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag lärde mig detta efter att ha läst på SH.com, inte nämde min körskola nåt om detta... :rolleyes:
 

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Va i...?! Aldrig hört talas om det här, varför står det inget i teoriboken eller varför sa aldrig min lärare nåt om det här?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top