Lambda = AF

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
nån som har en översättningstabell

lambda till AF

Hittar inte min å orkar inte räkna
hehe
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
"Alcohol" ? :va Är inte Etanol en alkohol? Den ska ju vara 9:1. Det borde stå Metanol.

Bättre med

Faktiskt AFR = Lambda * stökiometriskt AFR

Ännu bättre att skippa AFR helt och bara köra efter lambda, så slipper man bry sig om bränsletyp t ex med etanolinblandningen (om man har sådant)
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Jo, det är bättre att köra efter Lambda men när man designar ett system så måste man ju vet ungefär hur mycket soppa man måste mata motorn med.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
#Olsson# skrev:
2090328 "Alcohol" ? :va Är inte Etanol en alkohol? Den ska ju vara 9:1. Det borde stå Metanol.

Bättre med

Faktiskt AFR = Lambda * stökiometriskt AFR

Ännu bättre att skippa AFR helt och bara köra efter lambda, så slipper man bry sig om bränsletyp t ex med etanolinblandningen (om man har sådant)



Håller med , jobbar med Lambda numera

Vill bara ha AF lite under övergångsperioden så man vet ungefär vart man är

AF har ju alltid varit standard i dynojetbänkarna och är det man är uppfödd med

Tar tid för en gammal att förändra sig hehe :D

Ungefär som med vända växellägen , det tog bara 25 år innan jag gjorde det
hehe ( växlar nu rätt 93% av gångerna)
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
andersson turbo skrev:
2090414 AF har ju alltid varit standard i dynojetbänkarna och är det man är uppfödd med

Jag tror det är just det som ställer till det. Det kan bli struligt om man lämnar in en hoj med t ex 50% Etanol i tanken till en dynojet-operatör. Han kommer troligen justera den tills utrustningen säger AFR 13:1 (eller så) som vanligt. Men eftersom utrustningen inte kan läsa AFR, men lambda så blir det i verkligheten runt AFR 11:85:1. Den siffran syns aldrig. Lambdavärdet blir dock samma för båda bränslena oavsett om det var bensin eller 50/50 i tanken. Därför blir det korrekt utfört och inga problem, tills när folk skall prata om siffrorna med varandra. :D
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
jojje1963 skrev:
2090349 Jo, det är bättre att köra efter Lambda men när man designar ett system så måste man ju vet ungefär hur mycket soppa man måste mata motorn med.

Hmm, om jag förstår saken rätt så blir en bredbandslambdamed visning i AFR oanvändbar om man kör på Etanol, man kommer ju långt utanför mätområdet?

Etanol ska man väl ligga runt i AFR runt 8:1 vilket skulle betyda att AFR kommer att var långt utanför mätområdet?

Hoppas att jag gjort en tankevurpa i mitt resonemang?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Färnbo skrev:
2091360 Hmm, om jag förstår saken rätt så blir en bredbandslambdamed visning i AFR oanvändbar om man kör på Etanol, man kommer ju långt utanför mätområdet?

Etanol ska man väl ligga runt i AFR runt 8:1 vilket skulle betyda att AFR kommer att var långt utanför mätområdet?

Hoppas att jag gjort en tankevurpa i mitt resonemang?


Ja en lambdavisre som visar AFR genom lambda*stökiometriskt förhållande i bensin kommer troligen att hamna utanför skalan om man kör etanol. Skall man ha en lambdavisare som konverterar till AFR s är det läge att köpa en där man kan putta in stökiometriskt förhållande själv.

Ex denna http://www.widebandcommander.com/ från Dynojet, kör du med etanol så kommer skalan inte att stämma utan när du har nått korrekt stökiometriskt förhållande med etanol kommer visaren fortfarande att visa 12-13. DVS totalt kass om du kör med något annat än vanlig bensin
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Boris JR skrev:
<snip> ...kör du med etanol så kommer skalan inte att stämma utan när du har nått korrekt stökiometriskt förhållande med etanol kommer visaren fortfarande att visa 12-13. DVS totalt kass om du kör med något annat än vanlig bensin

Mjo, alltså att A/F inte kommer att stämma är ju helt klart. Detta beror ju på att en bredbandssensor bara tittar på syrehalten i avgaserna, den har ju ingen aning om ngt annat. Men... Lambda 1 är ju lambda 1, precis så som Olsson skriver ovan, oavsett bränsle. Så ur det perspektivet funkar A/F sensorn också. 14,65 är liksom bara en referens. Tror att de mer exklusiva bredbandssensorutrustningarna enkelt kan ställas in för olika stökiometriska förhållanden, t.ex. ETAS grejjorna.

Sen kan det vara intressant att veta att bredbandsensorer typiskt visar någon hundradel magrare än ett riktigt emissionsskåp, men det är kuriosa.

/J
 
Last edited:

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
RG500-Johannes skrev:
2092005 Mjo, alltså att A/F inte kommer att stämma är ju helt klart. Detta beror ju på att en bredbandssensor bara tittar på syrehalten i avgaserna, den har ju ingen aning om ngt annat. Men... Lambda 1 är ju lambda 1, precis så som Olsson skriver ovan, oavsett bränsle. Så ur det perspektivet funkar A/F sensorn också. 14,65 är liksom bara en referens. Tror att de mer exklusiva bredbandssensorutrustningarna enkelt kan ställas in för olika stökiometriska förhållanden, t.ex. ETAS grejjorna.

Sen kan det vara intressant att veta att bredbandsensorer typiskt visar någon hundradel magrare än ett riktigt emissionsskåp, men det är kuriosa.

/J

Vilket betyder att....när min WB visar AFR 11,8 med E85 i tanken så har jag i praktiken ett blandningsförhållande som är likvärdigt med AFR 11,8 om jag hade kört på bensin?

Men det verkliga AFR för E 85 är ca 11,8 * 0,7 = 8,26 = BRA

Storleken på siffrorna på mätaren är ju i sig självt inte så intressant, det intessanta är veta var på skalan man ska ligga.

Boris JR skrev:
2091723 Ja en lambdavisre som visar AFR genom lambda*stökiometriskt förhållande i bensin kommer troligen att hamna utanför skalan om man kör etanol. Skall man ha en lambdavisare som konverterar till AFR s är det läge att köpa en där man kan putta in stökiometriskt förhållande själv.

Ex denna http://www.widebandcommander.com/ från Dynojet, kör du med etanol så kommer skalan inte att stämma utan när du har nått korrekt stökiometriskt förhållande med etanol kommer visaren fortfarande att visa 12-13. DVS totalt kass om du kör med något annat än vanlig bensin

Nej, det har ingen betydelse om den visar AFR 12 när verkligheten med E85 är ca 8,0 bara jag vet att jag ligger lite på den feta sidan.

Relativt sett kommer den ju då att fungera utmärkt.
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Färnbo skrev:
Vilket betyder att....när min WB visar AFR 11,8 med E85 i tanken så har jag i praktiken ett blandningsförhållande som är likvärdigt med AFR 11,8 om jag hade kört på bensin?

Nej, alltså vi ska inte blanda ihop A/F med lambda. Lambda 1 är när du har i tillräckligt med bränsle för att i princip få full omsättning av allt syre i luften (nu händer inte riktigt det, men ok). Detta är oavsett bränsle, det kan vara ved vi eldar. Din lambdasensor har ingen aning om vad du stoppar in i din förbränning, den ser bara syremängden ut ifrån din förbränning. Du kan stoppa in den i din vedeldade spis och optimera hur mycket ved eller pellets i förhållande till ditt luftspjäll du har så att den visar lambda 1.

Sedan vid vilket A/F det händer det är en annan sak. Så, för att tillslut svara på din fråga, när din bredbandslambda visar 11,8 (dvs lambda 0,81) så menar den egentligen ett "E85 A/F" på 7,81. dvs lambda * stökiometriska förhållandet. Men lambda är detsamma.

/J
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Färnbo skrev:
2092905 ...när min WB visar AFR 11,8 med E85 i tanken...

Jag tror du uppfattat det mesta rätt. Men när din WB visar AFR 11.8 och om du har E85 i tanken så finns det två scenarion(minst). (du nämnde ingen av dem)

a) Du har talat om för WB;n att du kör med E85 i tanken: Om instrumentet visar AFR 11.8 säger det att du kör extremt magert. Instrumentet visar korrekt AFR, uträknat med hjälp av stökvärdet för E85 som du angett.

b) Du har inte talat om för WB;n att du kör med E85: WB;n räknar fram ett AFR-värde med 14.7(bensin) som referens. Instrumentet visar AFR 11.8:1 vilket är en felvisning pga missmatch mellan faktiskt bränsle i tanken och bränslet wb;n använder som referens. Men, som du tidigare nämnt går det bra att använda (b), då tillsammans med bensinreferensen 14.7 om målet är att läsa förbränning.
 
Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Färnbo skrev:
2092905 Vilket betyder att....när min WB visar AFR 11,8 med E85 i tanken så har jag i praktiken ett blandningsförhållande som är likvärdigt med AFR 11,8 om jag hade kört på bensin?

Men det verkliga AFR för E 85 är ca 11,8 * 0,7 = 8,26 = BRA

Storleken på siffrorna på mätaren är ju i sig självt inte så intressant, det intessanta är veta var på skalan man ska ligga.



Nej, det har ingen betydelse om den visar AFR 12 när verkligheten med E85 är ca 8,0 bara jag vet att jag ligger lite på den feta sidan.

Relativt sett kommer den ju då att fungera utmärkt.




Japp om man nu är van med AFR siffrorna så spelar det ingen roll
vilket bränsle man spiller i


Om man nu tänker sig tabellen ovan som en mätare och tänker sig en markör som rör sig efter lambda skalan och där bensin angivits som referens
så kan man tuta vidare å titta även på AFR skalan ( strunta i att dom faktiska värdena blir fel)


Men för att undvika missförstånd så är ju lambda skalan bättre att jobba med
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
andersson turbo skrev:
2094677 Japp om man nu är van med AFR siffrorna så spelar det ingen roll
vilket bränsle man spiller i


Om man nu tänker sig tabellen ovan som en mätare och tänker sig en markör som rör sig efter lambda skalan och där bensin angivits som referens
så kan man tuta vidare å titta även på AFR skalan ( strunta i att dom faktiska värdena blir fel)


Men för att undvika missförstånd så är ju lambda skalan bättre att jobba med

Bra svar från alla ovan.

Finns risk för missförstånd ja, men det viktiga är ju att den som trycker på knapparna vet om det är snålt, fett eller bra.

Snålt brukar ju oxå visa sig genom att man får vistas en stund i garaget :D
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top