Sluta kasta sten i glashus.

Måste vi hojåkare bråka med varandra, eller bör vi stå enade mot hojhatarna istället?


  • Antal röstningar
    0

Wargen

Fjollhoj medlem
Gick med
18 Oct 2005
Ort
Borås
Hoj
DT 125 R -02*krashad* NSR 125 -96 *krashad*
lorkan skrev:
2088179 Ska vi inte hälsa på varandra för att det är gammalt ? :va
Det är inte samma sak att hälsa på en hojåkare som på vem som helst på stan. Hojåkaren har åtminstone samma intresse, nämligen att köra hoj. Det finns väl åtminstone generellt sett en starkare känsla av gemenskap mellan hojåkare än hos övriga trafikanter. Att gå fram och snacka lite skit med någon annan hojåkare när man har parkerat någonstans känns till exempel inte särskilt konstigt, men gör man så när man har parkerat bilen och går fram till en annan bilist blir man idiotförklarad. :D

Jag hälsar nästan alltid, kvittar om det är en sporthoj eller customhoj, och jag tror det har hänt fler gånger att sporthojsföraren inte har hälsat tillbaka...
Mycket bra skrivet :tummenupp
 

invisible

Yes baby...
Gick med
4 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-6R'06
Hälsa är bara en trevlig gest, förstår inte varför folk ifrågasätter det.

Det är frivilligt.. :tummenupp
 

nilzz

Det är kul i leran!
Gick med
28 Sep 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Ktm 690Enduro 08 och en röd skogs maskin.
War-psycho skrev:
2087913 Jag blir lite less när jag läser "Jamen hälsa då"-tråden...

Det är otroligt vad insnöade folk kan vara. :huvet

Dom allra flesta i tråden påstår att glidar/custom-hojarna inte hälsar.
Samtidigt ser man i pollen att nästan alla sporthojsåkare minsann hälsar på ALLA andra hojar.

Vilket skitsnack... snacka om att kasta sten i glashus. :6surkart

Själv började jag köra HD-chopper för ett par år sedan, efter 8 år som sporthojspilot.
Jag blev ganska förvånad över hur få sporthojar som hälsade på mig när jag satt på HD'n, dom flesta besvarade inte ens min vinkning.
Numer kör jag alltså BÄGGE typerna lika mycket, och kan alltså göra en hyfsat opartisk bedömning av hur det ligger till.

Så här ligger det till:

När jag kör sporthoj, så hälsar ca: 6 av 10 customförare på mig.

När jag kör HD'n , så hälsar ca: 3 av 10 sporthojsförare på mig.

Alltså kan man dra slutsatsen att sporthojsförare är sämre än customfolket, när det gäller att hälsa på andra hojtyper.

Att ni upplever att sporthojsförare hälsar mer än customförare, beror alltså endast på att ni själva råkar sitta på just en sporthoj.
Skulle ni sätta er på en customhoj, så skulle ni se den andra sidan av myntet också.

Så ni kan sluta upp med gnället på att customgrabbarna inte hälsar, för ni är inte ett dugg bättre själva. :mattias

Folk har olika smak vad gäller hojar, varför kan man inte respektera detta å sluta kasta skit på "dom andra" hela tiden?

Hojåkare som hojåkare föffan... :squid
Har vi MC-entusiaster inte tillräckligt med fiender, eller måste vi fajtas med varandra också ?


Hur orkar man lägga tid och energi på en sådan här sak?
 

Wargen

Fjollhoj medlem
Gick med
18 Oct 2005
Ort
Borås
Hoj
DT 125 R -02*krashad* NSR 125 -96 *krashad*
nilzz skrev:
2088425 Hur orkar man lägga tid och energi på en sådan här sak?
Hur orkar du lägga tid och energi på ett sånt otroligt onödigt inlägg?
 

nilzz

Det är kul i leran!
Gick med
28 Sep 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Ktm 690Enduro 08 och en röd skogs maskin.
Wargen skrev:
2088432 Hur orkar du lägga tid och energi på ett sånt otroligt onödigt inlägg?

Inget bättre för mig.... Men jag kan hålla med om att det var helt onödigt :rolleyes:
 
Last edited:
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
nilzz skrev:
2088425 Hur orkar man lägga tid och energi på en sådan här sak?
Kanske för att man till slut ledsnar på att höra skitsnack utan verklighetsförankring om customfolket hela tiden här.

Det är väl en sak om man inte själv gillar customhojar, men man behöver inte snacka dynga om den gruppen bara för det.
Speciellt inte dynga som inte ens stämmer.

Jag kör ju bägge typerna, och tycker det är så onödigt med denna negativa attityd gentemot andra MC-entusiaster.
Den har jag bara upplevt på just sporthojsforumet.

Varför måste just sporthojsfolket vara så intoleranta mot andra hojägare?
Varför kan man inte se likheterna, istället för skillnaderna?

Klart man tröttnar till slut, och säger ifrån.
 

nilzz

Det är kul i leran!
Gick med
28 Sep 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Ktm 690Enduro 08 och en röd skogs maskin.
War-psycho skrev:
2088465 Kanske för att man till slut ledsnar på att höra skitsnack utan verklighetsförankring om customfolket hela tiden här.

Det är väl en sak om man inte själv gillar customhojar, men man behöver inte snacka dynga om den gruppen bara för det.
Speciellt inte dynga som inte ens stämmer.

Jag kör ju bägge typerna, och tycker det är så onödigt med denna negativa attityd gentemot andra MC-entusiaster.
Den har jag bara upplevt på just sporthojsforumet.

Varför måste just sporthojsfolket vara så intoleranta mot andra hojägare?
Varför kan man inte se likheterna, istället för skillnaderna?

Klart man tröttnar till slut, och säger ifrån.

Kan inte annat än att hålla med dig. Det är riktigt tråkigt att det ska vara på det viset, när det i grund och botten är samma intresse som det handlar om.
Vi får väl hoppas på att det blir bättre i sommar.

Hej hopp!
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Jag hälsar på alla, men iofs vill jag helst inte hälsa på customhojar, men gör det ändå. De på customhojar som inte hälsar är oftast gröna 50+plus:are med körkortet på köpet som inte fattar bättre eller HA-wannabe´s på fula HD´s.

Skit samma vilket, men jag hälsar ändå.
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
mini-knutten skrev:
2088300 jag erkänner.... jag hälsar inte på motardåkare (om dom inte hälsar på mig först förståss). Inte för att jag har något emot motardåkare, tvärtom.... vill bara inte ge något moppefucko med trimmad Derbi Senda SM några idéer :död

haha inte mycket mera effekt i din cykel om vi räknar så... :va
o vad är felet på motard :s?
Man kör väll hoj för det är kul o inte för man tycker det är coolt?
o skall jag vara ärlig ser jag inte en sv 650 som en sporthoj...
så snälla skippa attityden.

OT: Hälsar alltid om jag inte har förhinder.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
De som kör sporthoj har helt enkelt annat att tänka på. :D och föresten, är man "dömmande" om man inte hälsar på hojar när man kör bil? :va
 

Friiipe

WannaB
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Enköping
Hoj
ZX6R
Jag upplever att alla hojåkare hälsar på varann i början av sommaren/våren som om alla e fyllda av lyckorus då.. sen avtar det i slutet i varje fall cromhojar.. själv vinkar jag till alla hela säsongen även mc-poliser och dom brukar heja ca.6/10 men då e det ju för att dom e motorcyklister inte poliser...
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Har skuffat omkring på hoj i ca 25 år och märkt att hälsandet nog har minskat överlag. Vet inte om det beror på att kreti och pleti kör hoj nu för tiden eller om det är en generationsfråga. Tror att när flera förbudsivrare gjorde sina röster hörda och tex "Rädda 125:an" höll på som bäst så svetsade det samman hojkolektivet medans det i dag håller på att luckras upp. Lite off topic: Handen på hjärtat! Hur många av er skulle stanna till för att erbjuda sin hjälp till en annan hojåkare om det verkar som han har problem vid vägkanten oavsett typ av hoj? Personligen så hälsar jag på dom flesta oavsett hoj, bara jag hinner se dom (Börjar bli gammal å skumögd). menar inte att alla ska göra det, för var å en har rätt att göra som dom vill. Det är kanske så att hälsandet är en återspegling av inställningen i samhället i övrigt? Nu ska jag inte spekulera mer utan bara spä på med lite fördommar :D

Vill du veta varför HD åkarna inte hälsar när man möter dom? För att det är omöjligt att köra skottkärra med en hand :)
 

ExHale

Vill inte åka T-bana
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Bromma
Hoj
Fireblade
Liljak skrev:
2088689 Hur många av er skulle stanna till för att erbjuda sin hjälp till en annan hojåkare om det verkar som han har problem vid vägkanten oavsett typ av hoj?

Stannar för alla hojar som behöver hjälp, ren självbevarelsedrift...
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Liljak skrev:
2088689 Lite off topic: Handen på hjärtat! Hur många av er skulle stanna till för att erbjuda sin hjälp till en annan hojåkare om det verkar som han har problem vid vägkanten oavsett typ av hoj?
För 10 år sen fick jag soppatorsk p.g.a. en felmonterad soppakran, en guldvingeägare (som dock satt i en riktig bil för tillfället), stannade å gav mig soppa. Vägrade t.o.m. ta emot pengar för soppan.

Förra sommaren fick jag chansen att betala tillbaka min "karma-skuld", när jag hjälpte en offroadåkare som pajat kedjan.
Jag bogserade honom med bilen till en närliggande mack, och skjutsade honom till hans möta som han var på väg till.

Så jag tror att dom flesta hojåkare hjälper varandra när det kommer till kritan.
(Fast kanske med undantag för oss "farliga" HD-knuttar, som inte alltid får hjälp lika lätt. :tungan)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Liljak skrev:
2088689
Vill du veta varför HD åkarna inte hälsar när man möter dom? För att det är omöjligt att köra skottkärra med en hand :)
Jag hälsar! ;-)
/J
 
Last edited:

Fresa

Ska väl ta kortet nu när man sålt hojen
Gick med
3 May 2004
Ort
stockholm
Hoj
Längtar efter 1000 cc
Min Mamma lärde mig en sak när jag var liten, Behandla andra så som du vill bli behandlad själv dvs. jag hälsar eftersom jag vill bli hälsad på.

Sedan har vi ju stockholmsattityden, "hälsar du på alla som du ser på gatan"
Svar: Nae kanske inte alla inne i stan men om man möts på en gångväg och tittar på varann varför kan man inte säga ett vänligt hej?

Ps jag hälsar på alla cyklar när jag övningskör.
 

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Ort
Där
Hoj
650
Freddola skrev:
2088627 haha inte mycket mera effekt i din cykel om vi räknar så... :va
o vad är felet på motard :s?
Man kör väll hoj för det är kul o inte för man tycker det är coolt?
o skall jag vara ärlig ser jag inte en sv 650 som en sporthoj...
så snälla skippa attityden.

OT: Hälsar alltid om jag inte har förhinder.

läs om, läs rätt, verkar ju snarare vara du som har attityd :7peta

Du ser alltid skillnaden mellan motard å moppefucko?
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
mini-knutten skrev:
2088850 läs om, läs rätt, verkar ju snarare vara du som har attityd :7peta

Du ser alltid skillnaden mellan motard å moppefucko?

ojj får ursäkta mig stämmer läste fel. :va

Får skylla på pilsnern ;)

Sry.. :(
 

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Falkenberg
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
Jörgen Karlsson skrev:
2088700 Jag hälsar! ;-)
/J

Dig skulle jag både hälsa och knäböja inför :Bugar
För du har en sån fräsig hoj :tummenupp
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top