Turbo vs. Myndigheterna

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
VR-8 skrev:
2090981 Är det lika svårt med kompressor?

J
Jajjemänsan. Men din hoj är väl helfordonsgodkänd och då är det näst intill omöjligt att regga den med kompressor. Det får inte ändras ett dugg på den från originalutförande om reglerna ska hårddras, så om snubben på bilprovningen inte tar emot mutor så går det inte. Tyvärr.
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
lahi skrev:
2091068 Jajjemänsan. Men din hoj är väl helfordonsgodkänd och då är det näst intill omöjligt att regga den med kompressor. Det får inte ändras ett dugg på den från originalutförande om reglerna ska hårddras, så om snubben på bilprovningen inte tar emot mutor så går det inte. Tyvärr.


Shit..........
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
MEkman skrev:
2091367 Hur är det med papper på ljudnivå, vill dom ha det oxå?

/Micke
Om de tycker att hojen låter mycket så tar de fram sin mätutrustning, så några papper på det behöver man inte ta med sig. Min lät som en symaskin, så det var inte lönt att ta fram mätgrejorna. Jag monterade ett klent 2"-rör hela vägen bak och tryckte på ett Yoshimura slipon. Den bara fes, lät nästan ingenting :tummenupp
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
VR-8 skrev:
2090981 Är det lika svårt med kompressor?

J

Ta av remmen - vips så har du ingen kompressor längre.

Vissa bilar har klarat besiktningen på det sättet, vissa inte. Beror på hur grinig gubbe du får.
 

Ugglan

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
:-( Farfars trampcykel; Monark -68
lahi skrev:
2090897 130 hästar och 103 Nm är originaleffekt och -vrid i en GSX-R 1100 -86. Jag fick inte gå över den effekten alls, de där 20 procenten gäller tydligen inte på motorcykel, iallafall inte enligt han som utförde besiktningen på min hoj. Men Brink lyckades ändå :hihi De har nog väldigt olika åsikter om det mesta på de olika stationerna.
Det behöver inte bli så dyrt. Bänkning med papper kan inte vara så farligt dyrt. 400:- utan intyg brukar det ju ligga på ungefär för att få kurvorna. Hur mycket intygen kostar på firman där du eventuellt ska bänka vet jag inte, mitt var gratis :tummenupp Sen ska hojen vägas så du får vågsedel, kostade 250:- här. Reg.besiktningen kostade 600:-. Sen var det klart!

Så om man får allt godkänt i första svängen, så hamnar man runt 1250:- ...ev. över!!
Då kanske det inte är kört i alla fall! :banana
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Ugglan skrev:
2093659 Så om man får allt godkänt i första svängen, så hamnar man runt 1250:- ...ev. över!!
Då kanske det inte är kört i alla fall! :banana
Japp, någonstans i de krokarna! :tummenupp Lycka till!
 

gismo

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2005
Ort
Mölndal
Hoj
yamaha vmax 1985
H4 skrev:
2091941 Ta av remmen - vips så har du ingen kompressor längre.

Vissa bilar har klarat besiktningen på det sättet, vissa inte. Beror på hur grinig gubbe du får.
hur får jag in bensin i moton om komresson inte snurrar?(förgasare)
 

Gabor

Guest
lahi skrev:
2094394 Japp, någonstans i de krokarna! :tummenupp Lycka till!
kommer du ihåg från vilket år heltypsgodkännande är ??
Hur fungerar det med försäkringsbiten med turbohoj ?? om det händer något menar jag då ...
 

Peterr

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Martin Honda ZX9R
Heltypsgodkännande

Vad jag vet så gäller heltypsgodskännande från år 1999 men ska kolla det.
P
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Gabor skrev:
2100660 kommer du ihåg från vilket år heltypsgodkännande är ??
Hur fungerar det med försäkringsbiten med turbohoj ?? om det händer något menar jag då ...
Nja, jag tror att det är från och med 1999, men jag är inte helt säker. Plus/minus något år. Ang. försäkringen så vet jag inte hur det fungerar, men min hoj är ju reggad med turbo så det borde inte vara några problem. Det enda de kanske kan hänga upp sig på då är ju effekten, men de kan ju inte bara anta att jag höjt trycket. I papperna har jag mindre effekt är original :hihi Det är ju inte mitt fel att det är så lätt att höja effekten :hihi Men jag vet inte hur det blir, hoppas att jag slipper ta reda på det också...
 

Gabor

Guest
lahi skrev:
2100709 Nja, jag tror att det är från och med 1999, men jag är inte helt säker. Plus/minus något år. Ang. försäkringen så vet jag inte hur det fungerar, men min hoj är ju reggad med turbo så det borde inte vara några problem. Det enda de kanske kan hänga upp sig på då är ju effekten, men de kan ju inte bara anta att jag höjt trycket. I papperna har jag mindre effekt är original :hihi Det är ju inte mitt fel att det är så lätt att höja effekten :hihi Men jag vet inte hur det blir, hoppas att jag slipper ta reda på det också...

tack för infon, hade ingen koll på åren.
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
gismo skrev:
2100596 hur får jag in bensin i moton om komresson inte snurrar?(förgasare)

Vad menar du?? Kompressorn matar ju bara luft.......iofs så blir din förgasare helt fel inställd då luftmängden minskas rejält utan kompressor. Har man insprut och en PCIII så kan man ha en map färdig till motorn utan komp-matn. Hojen går väl inte kanon men lär ju vara helt körbar utan tjuvstopp eller eld ur avgassystemet.

J
 

Ugglan

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
:-( Farfars trampcykel; Monark -68
Hallå!

Vart inte klok på det hela, så jag åkte in till Bilprovningen i Jönköping (då jag pluggar där) med mina frågor. Jag fick gå till ett rum där bakom och satt mig ner tillsammans med två farbröder.

- Jag frågade hur det funkade om man skulle besikta hojjen med annan sving och/eller framgaffel.
- Svaret var att fordonet kommer att reggas som ombyggt fordon, då "mått" inte stämmer längre, samt att fordonets köregenskaper har förändrats.

- Sedan frågade jag hur det är med effektökningen. Hur mycket man får öka, utan att få följder. < Ungefär här brast det, de suckade djupt och himlade med ögonen om vart annat. För att sedan titta på varandra och svara med en nedlåtande röst > ...varför ska du höja effekten? Det finns ju redan hojjar med över 140 hästar?
Jag svarade att jag ville veta innan jag gör nått, och att jag gillar att mecka och kunna visa upp en "personlig" hoj.

Hur som helst så är det så här reglerna säger om effektökning:

"För att öka effekten på din hoj, ska du ta kontakt med Honda/Kawa/susuki för att för att få ett lovord att hojjen klarar av dessa krafter. Annars måste man byta bromsar och kanske även bättra på vägegenskaperna (sving, gaffel, ram). Någon speciell gräns på 15-20 % finns inte. Utan det är tillvekarna av hojjen som talar om hur mycket just din hoj klarar av."

Sedan frågade jag ang. Turbo-bygge. Jag sa att det finns ju de som åker turbohojjar med lagliga papper. Hur ska man göra för att få igenom ett sådant bygge?

Åter igen så vart det suck o stön. Jag började själv surna till och var på väg att resa mig upp o gå, då svarde de att man ska inte bygga turbo på en hoj. Finns ingen anledning, var svaret. Men jag frågade igen och undrade hur dessa har fått igenom sina byggen!

Åter igen så himlade de med ögonen och tyckte att jag skulle ta o prata med SFRO, och fick en adress till nån kunnigare person där.

Inte helt nöjd av deras bemötande o attityd, samt mina svar. Så tacka jag för mig och gick därifrån, medans de stirrade länge efter mig. Ush vad jag inte tyckte om situationen. Tycker att de borde vara glada att jag försöker göra rätt för mig, istället för att åka med ett olagligt (och kanske farligt) fordon på allmän väg.

Ska ta kontakt med SFRO.com och prata med någon seriös istället. Myndigheterna kan kyssa mig i :arsele ...och jag tänker göra som så många andra, mygla med papper!!!! Verkar inte finnas något annat sätt, då storebrors öga är grummligt och fyllt med grus!! :argpådato :gnissla
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Ugglan skrev:
2102970 Hallå!
Det verkar ju onekligen som om de olika besiktningsgubbarna har helt skilda åsikter om det mesta... Det är ju bedrövligt.. I Ängelholm där jag reggade min så var det inga problem alls med turbogrejorna. Ang. intyg från tillverkarna så stämmer nog det iaf, men jag ringde till KGK Suzuki och kollade om det gick att få hojen godkänd för mer än originaleffekten (med avseende på ram, bromsar mm), men det gick inte. Originaleffekt=godkänd maxeffekt, iaf på 1100R -86.
Hoppas det löser sig!
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
lahi skrev:
2100709 Nja, jag tror att det är från och med 1999, men jag är inte helt säker. Plus/minus något år...


Helfordonsgodkännandet inföll på allt som är reggat efter Juli 1999, efter det datumet så får man till exempel inte ens ta bort backspeglarna.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top