Turbo vs. Myndigheterna

Ugglan

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
:-( Farfars trampcykel; Monark -68
Hur många av er här på forumet är det som kör inreggade som Turbo-hojjar?
...ärligt!! :fatta!

Om man nu vill vara en god medborgare, och köra lagligt på sin turbokonverterade MC. Hur ska man gå till väga då? Och hur dyrt kommer det att bli att bara äga/köra den?
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Jag har reggat min hoj med turbo, så nu står det "originalmotor med turbokonvertering" i mina papper. Kanske inte original i motorn, men besiktningsgubben skrev så. Men effekten som står i mina papper är ju kanske inte så värst överensstämmande med verkligheten :hihi
 

Ugglan

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
:-( Farfars trampcykel; Monark -68
lahi skrev:
2087444 Jag har reggat min hoj med turbo, så nu står det "originalmotor med turbokonvertering" i mina papper. Kanske inte original i motorn, men besiktningsgubben skrev så. Men effekten som står i mina papper är ju kanske inte så värst överensstämmande med verkligheten :hihi

Men då går det alltså att regga in den med turbo. För jag kommer att regga om den som ombyggt fordon när jag är färdig med mitt projekt.

Vad krävde besiktningsgubben av dig/cykeln för att få igenom den?

Effektmässigt har jag tänkt landa mellan 100 - 130 kusar. Så det borde ju inte vara så svårt, eller!? :confused:
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
Ugglan skrev:
Vad krävde besiktningsgubben av dig/cykeln för att få igenom den?

Effektmässigt har jag tänkt landa mellan 100 - 130 kusar. Så det borde ju inte vara så svårt, eller!? :confused:

Det har en hel del med årsmodell på hojen att göra.

I många fall är det enklare att ta bort turbon vid besiktiningen.

Till o med en nolla som jag klarar av det... tar en garage-kväll, sen e det klart!

Turbo ÄR kul.

//Anders
 
Last edited:

Ugglan

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
:-( Farfars trampcykel; Monark -68
Ps. Intressant artickel i Bomber om ditt 1400cc -projekt. Tack, heliac! :tuttar Ds.

Webspy skrev:
2087459 Det har en hel del med årsmodell på hojen att göra.

I många fall är det enklare att ta bort turbon vid besiktiningen.

Till o med en nolla som jag klarar av det... tar ett garage-kväll, sen e det klart!
//Anders

Men jag vill inte hålla på o demontera o montera.
Suger fett! Och sen, vad händer om man skulle ha oturen och smälla med hojjen!?
Vilka försäkringar täcker en olaglig hoj? :död
...och då är det inte bara skador på mig och min egendom jag tänker på.


Webspy skrev:
2087459Turbo ÄR kul.

//Anders

Jag vill oxå leka med turbo! :(
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Ugglan skrev:
2087413 Hur många av er här på forumet är det som kör inreggade som Turbo-hojjar?
...ärligt!! :fatta!

Kika efter inlägg från "R1 T" så får du veta hur han gjorde.

Även jag kör 100% laglig turbo-gixxer, det står "motor med turbo" i reg.beviset.
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
andersbrink skrev:
2087514 Kika efter inlägg från "R1 T" så får du veta hur han gjorde.

Även jag kör 100% laglig turbo-gixxer, det står "motor med turbo" i reg.beviset.

Vad har du för effekt när den är 100% laglig?
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
andersbrink skrev:
2088046 20% mer än originaleffekten, dvs 150 hästar. Men det är inget bilprovningen lägger någon vikt vid, utan enbart försäkringsbolagen.


Så du kör enbart med 150hk i din gathoj? Är den så slö för att du kör på E85? *ironismiley*

Varför turboladda om man inte ska ta ut mer effekt än en nästan 10 år gammal sporthoj? :va
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Webspy skrev:
Varför turboladda om man inte ska ta ut mer effekt än en nästan 10 år gammal sporthoj? :va

Därför att det annars ställer till problem vid registreringsbesiktningen att uppge en effekt över 20% av originaleffekten. Observera "uppge", besiktningskillen ville inte ens se några bänkpapper, än mindre provköra hojen.
 

Jonathan

Guest
andersbrink skrev:
2088086 Därför att det annars ställer till problem vid registreringsbesiktningen att uppge en effekt över 20% av originaleffekten. Observera "uppge", besiktningskillen ville inte ens se några bänkpapper, än mindre provköra hojen.

Har för mig nånstans att du besiktade den här i Tierp, eller var det med Banditen :confused:
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Ugglan skrev:
2087457 Men då går det alltså att regga in den med turbo. För jag kommer att regga om den som ombyggt fordon när jag är färdig med mitt projekt.

Vad krävde besiktningsgubben av dig/cykeln för att få igenom den?

Effektmässigt har jag tänkt landa mellan 100 - 130 kusar. Så det borde ju inte vara så svårt, eller!? :confused:
Hojar som inte är helfordonsgodkända går att regga med turbo, dvs från och med -98 eller -99 ungefär.
Besiktingsgubben krävde inte så mycket, bara bänkningsintyg och något papper som kunde visa vilken effekt och vrid hojen hade original. De uppgifterna har bilprovningen för nyare hojar, från runt -90 -91, men det fanns inte till min 86:a så det fick jag fixa själv. Först ville han ha intyg från KGK Suzuki, men det fick jag inte så till slut nöjde han sig med uppgifterna i en gammal Bike Test jag hade med mig :hihi Enligt gubben som besiktade min hoj så gällde inte de där +20% i effekt och +10% i vrid för hojar. Gällde tydligen bara för bilar, men om han hade rätt vet jag inte... Men jag fick iaf inte gå över 130 hästar och 103 Nm. Så jag bänkade och fick intyg på 128 hästar, men då var vridet en bra bit över 103 Nm, så det sket sig. Tillbaka till bänken och släppa av på gasen lite tidigare :hihi så fick jag siffror som låg under maxvärdena. Firman skrev intyg på effekten och att laddtrycket var begränsat till 0,1 bar :hihi (går inte att skruva ner trycket så långt bara...)
Annars kollade han bara att allt satt fast och såg ordentligt ut. Han fattade att trycket skulle höjas men han sade själv att han inte hade någonting med det att göra. Trevlig snubbe!
Man kan ju göra så att man tar bort turbon innan besiktingen, men blir man stoppad i flygande besiktning med turbogrejorna på så får man föreläggande om fullständig registreringsbesiktning = nästan helt kört att få hojen reggad och besiktad igen... Då måste alltihop byggas tillbaka till original och registreringsbesiktas innan man bygger om igen. Annars får man inte köra med sin hoj... Då är det en stor fördel att ha "motor med turbo" i papperna. Då slipper man allt det där och kan lugnt köra vidare :tummenupp
 

gismo

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2005
Ort
Mölndal
Hoj
yamaha vmax 1985
om hojjen är besiktigad utan tryckladning. o man sätter på trycket efteråt .kan man köra i klass snabbast i stan tryckladdat då? på en svemo arangerad tävling. utan att bli stoppad på besiktnig.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
gismo skrev:
2088967 om hojjen är besiktigad utan tryckladning. o man sätter på trycket efteråt .kan man köra i klass snabbast i stan tryckladdat då? på en svemo arangerad tävling. utan att bli stoppad på besiktnig.

I SSH-Turbo ska hojen uppfylla reglerna för SSH med undantaget att man får eftermontera en turbo, dvs medtag registreringsbeviset (det behöver alltså inte stå "motor med turbo" i det, men alla andra moddar ska vara typade). Skattad, besiktad och försäkrad är några av minimikraven, iaf för reglerna 2005 och tidigare. 100% exakta detaljer vet vi inte ännu eftersom VMS inte har fått ut regler och anmälningsblanketter.
 

Ugglan

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
:-( Farfars trampcykel; Monark -68
lahi skrev:
2088632 (nerkortad text:) Hojar som inte är helfordonsgodkända går att regga med turbo, dvs från och med -98 eller -99 ungefär.
...men det fanns inte till min 86:a så det fick jag fixa själv.
Men jag fick iaf inte gå över 130 hästar och 103 Nm. Så jag bänkade och fick intyg på 128 hästar, men då var vridet en bra bit över 103 Nm, så det sket sig. Tillbaka till bänken och släppa av på gasen lite tidigare :hihi så fick jag siffror som låg under maxvärdena. Firman skrev intyg på effekten och att laddtrycket var begränsat till 0,1 bar :hihi (går inte att skruva ner trycket så långt bara...)
Annars kollade han bara att allt satt fast och såg ordentligt ut. Han fattade att trycket skulle höjas men han sade själv att han inte hade någonting med det att göra. Trevlig snubbe!

Är 130 hästar nån generell siffra, eller har det med de tidigare hästarna att göra? För om det är 20% ökning, så skulle det innebära att min gräns ligger på 93 hästar.

Generellt så är det alltså svårt att få igenom en turboladdad hoj. Och för att lyckas så måste man ha kurvor o intyg från ett företag. Hmm... då känns det som om detta kommer bli "bra" mycket dyrare än vad jag först tänkt mig!
Kommer förmodligen kosta mera än vad det smakar!
:( :död :argpådato
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Ugglan skrev:
2090165 Är 130 hästar nån generell siffra, eller har det med de tidigare hästarna att göra? För om det är 20% ökning, så skulle det innebära att min gräns ligger på 93 hästar.

Generellt så är det alltså svårt att få igenom en turboladdad hoj. Och för att lyckas så måste man ha kurvor o intyg från ett företag. Hmm... då känns det som om detta kommer bli "bra" mycket dyrare än vad jag först tänkt mig!
Kommer förmodligen kosta mera än vad det smakar!
:( :död :argpådato
130 hästar och 103 Nm är originaleffekt och -vrid i en GSX-R 1100 -86. Jag fick inte gå över den effekten alls, de där 20 procenten gäller tydligen inte på motorcykel, iallafall inte enligt han som utförde besiktningen på min hoj. Men Brink lyckades ändå :hihi De har nog väldigt olika åsikter om det mesta på de olika stationerna.
Det behöver inte bli så dyrt. Bänkning med papper kan inte vara så farligt dyrt. 400:- utan intyg brukar det ju ligga på ungefär för att få kurvorna. Hur mycket intygen kostar på firman där du eventuellt ska bänka vet jag inte, mitt var gratis :tummenupp Sen ska hojen vägas så du får vågsedel, kostade 250:- här. Reg.besiktningen kostade 600:-. Sen var det klart!
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top