Bearbetning av Titan

Dr.Bike

Guest
Hej

Nån här som har erfarenheter av materialet Titan?
Främst fräsning då.

Vad krävs? Och hur är metodiken? Frånfräs el. dragande fräs?
Hastighet? Hög/låg?
Kylning osv osv.
jag har hört att det slukar verktyg...

Finns det några firmor som pysslar med sånt här i Sverige?
Jag tänkte göra vevstakar...

Försökte få loss stakar tidigare från MX-Composites, men de var inte intresserade i nuläget p.g.a svår process, dyra ställkostnader samt dyrt material. Sen har de aldrig gjort delade stakar.
Det de pysslar med är annars en slags komposit-metall (nåt sintrat jox) som är lättare ändå än Ti men starkare, om jag förstått saken rätt.
Häftiga grejer är det iaf, och de sponsrar Husabergs fabriksteam.
Kolla deras sida.
http://www.mxcomposites.com/
och även: http://www.nyteknik.se/art/40036

Detta var ju ett SAAB-bolag men knoppades av då inte hade tillräcklig avsättning samt att det tog tid att vidareutveckla det snabbt nog. Ett arbete som nu killarna med Stefan Asplund i spetsen fått kläm på! Hoppas det lyfter för dem så vi kan ha en prestanda-orienterad hi-techstake tillgänglig här hemma inom några år.

Kul med Svenska spetskompetensföretag!
 
Last edited:

t-röd

Absolut Pikant
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Enköping
Hoj
en skrapad & en fin
Har du hört med firmor som utför CNC vattenfräsning och dylikt? Jag vet inte om det går att köra just titan i en sådan, men om jag inte missminner mig går det att fräsa CrVa i såna riggar, så det kanske går?

Mälarlaser här i enköping har ju mycket skär- och fräsmaskiner (laser, vatten, mm).

Mvh martin
 

Fighterized

Dumfödd
Gick med
23 Aug 2004
Ort
Varierar
Hoj
zx7r
Vilka andra material har du övervägt? Är det så lämpligt med titanstakar egentligen, det är ju ett väldigt hårt material, så det måste vara ganska stor risk för brott/utmattning? Eller finns det legeringar som har tillräcklig seghet?

(Ta det inte som kritik) :)
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Valsriktningen är tydligen väldigt viktig. Ska man skära ur dom ur plåt så ska man tänka sig noga för. Stångmaterial borde då vara att föredra.
Med tanke på dom rimliga mängder som behövs så blir det inte så ohemult dyrt till en uppsättning stakar, för materialet. Men bearbetningen är desto tuffare. Vad jag har kommit fram till, dock ej provat, är att Titan är ungefär som Syrafast att bearbeta.
Mao, den som är duktig på det och har rätt verktyg, skär i det som i smör.

Ha själv också varit inne på att göra Titanstakar till Veteranhojen.
Antar att man grovbearbetar dom med vattenskärning. Pansarplåt skärs utan problem med vatten.

Det är inte bara det att det suger fett att köpa Carillo, det är lite fränt att göra själv. Speciellt saker man inte "får" göra själv. :yoparty
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Fighterized skrev:
2087322 Vilka andra material har du övervägt? Är det så lämpligt med titanstakar egentligen, det är ju ett väldigt hårt material, så det måste vara ganska stor risk för brott/utmattning? Eller finns det legeringar som har tillräcklig seghet?

(Ta det inte som kritik) :)

Titan är inte alls så hårt matrial, om du bearbetar det fel så härdar det och blir hårt.

Bearbetningsmässigt är det ungefär som RF.
 

Dr.Bike

Guest
t-röd skrev:
2087247
Mälarlaser här i enköping har ju mycket skär- och fräsmaskiner (laser, vatten, mm).

Mvh martin

Great! Tack för tipset!

Fighterized skrev:
2087322 Vilka andra material har du övervägt? Är det så lämpligt med titanstakar egentligen, det är ju ett väldigt hårt material, så det måste vara ganska stor risk för brott/utmattning? Eller finns det legeringar som har tillräcklig seghet?

(Ta det inte som kritik) :)

Jo jag har tänkt som du, men då det ju finns titanstakar så....
Och så håller jag med Mats:

Det är fränt att göra saker själv!

Färnbo skrev:
2088188 Titan är inte alls så hårt matrial, om du bearbetar det fel så härdar det och blir hårt.

Bearbetningsmässigt är det ungefär som RF.


Aha! Toppenbra.
Vet du månne vad "fel" är i detta sammanhang?

Och RF bearbetas med hög hastighet + låg matning eller?
(samt mycket kylning)
Skärvätska? Cu-baserad?
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Dr.Bike skrev:
2088203
Och RF bearbetas med hög hastighet + låg matning eller?
(samt mycket kylning)
Skärvätska? Cu-baserad?

Det låter vettigt som Färnbo säger. Gör man fel så härdar materialet.
I stål ska man öka matningen om spånorna blir heta. Möjligtvis lägre varvtal.
Det låter lite bakvänt, men energin från friktionen följer med spånen ut från materialet. Ju gröver spån, ju mer värme leder man bort.
 

Fighterized

Dumfödd
Gick med
23 Aug 2004
Ort
Varierar
Hoj
zx7r
Dr.Bike skrev:
2088203
Jo jag har tänkt som du, men då det ju finns titanstakar så....
Och så håller jag med Mats:

Det är fränt att göra saker själv!

Tänker att de kanske mest används till racemotorer där man byter ut stakarna med jämna intervall, som tex inom dragracingen där man ibland kör med aluminiumstakar.

Men jag håller med dig, det bästa som finns är folk som bygger sina egna grejor, jag har själv jämnt tankar i de banorna.
Det blir nog bra när det är färdigt :tummenupp
 

Stromma

Medlem
Gick med
7 Oct 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha1400(900hp)Suzuki TL1000R
Titanvevstakar används inte i någon större utsträckning inom dragracing,
innom nitroracing använder man aluminiumstakar för att dom tar upp den värsta stöten och skyddar lager och vevaxel.Ska man göra egna så ska man använda smidda stakar eller plåt och som sagts tidigare så är det väldigt viktigt att man vet valsriktningen så man inte får den på tvären.Ska man trimma en motor för att köra på bensin så skulle jag rekommendera Carillo eller liknande! Titan är för F1 ,Indy car och liknande.
 

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Fighterized skrev:
2087322 Vilka andra material har du övervägt? Är det så lämpligt med titanstakar egentligen, det är ju ett väldigt hårt material, så det måste vara ganska stor risk för brott/utmattning? Eller finns det legeringar som har tillräcklig seghet?

(Ta det inte som kritik) :)

Det fanns en svensk firma som sålde ryska titanstakar till gsxr tror det var 4000kr st men det var några år sedan.
Skall kolla upp vad firman heter i eftermidag.
 

#57 Thundrace

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Hofterup
Hoj
Ducati 1098S
Jonas Gardèus skrev:
2088663 Det fanns en svensk firma som sålde ryska titanstakar till gsxr tror det var 4000kr st men det var några år sedan.
Skall kolla upp vad firman heter i eftermidag.

Var det inte så att det var titan från ryssland?
Har en nära vän som gör rätt mycket detaljer till nato i titan,och det är en djungel att få rätt på det...förstr rätt grade...sen valsriktningen..sen det faktum att du har ingen glädje av dem...satsa på alu istället...en helt stum vevstake innebär bara att du skickar smällen ännu djupare ner i moroten med mkt dyrare skador som följd... :tummenupp
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
nu var det ju några år sedan jag läste bearbetningsteknik, men jag vill bestämt minnas att titan oxiderar blixsnabbt och får en hård yta. Bör bearbetas i skyddad atmosfär mao, rikligt med skärvätska kanske räcker.
Titan till skillnad mot aluminium slits inte ut med tiden rent utmattningsmässigt om det är rätt dimensionerat, vilket är att föredra.
Vill minnas att det fanns ett australiskt företag som gjorde titanstakar till ducati ?
 

Dr.Bike

Guest
Stromma skrev:
2088375 Titanvevstakar används inte i någon större utsträckning inom dragracing,
innom nitroracing använder man aluminiumstakar för att dom tar upp den värsta stöten och skyddar lager och vevaxel.Ska man göra egna så ska man använda smidda stakar eller plåt och som sagts tidigare så är det väldigt viktigt att man vet valsriktningen så man inte får den på tvären.Ska man trimma en motor för att köra på bensin så skulle jag rekommendera Carillo eller liknande! Titan är för F1 ,Indy car och liknande.

Men RC30 har ju Titanstakar. original.

Jonas Gardèus skrev:
2088663 Det fanns en svensk firma som sålde ryska titanstakar till gsxr tror det var 4000kr st men det var några år sedan.
Skall kolla upp vad firman heter i eftermidag.

Låter högst troligt då det mesta av Ti kommer från Ryssland. De är stora på detta material.
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Dr.Bike skrev:
2088203 Great! Tack för tipset!



Jo jag har tänkt som du, men då det ju finns titanstakar så....
Och så håller jag med Mats:

Det är fränt att göra saker själv!




Aha! Toppenbra.
Vet du månne vad "fel" är i detta sammanhang?

Och RF bearbetas med hög hastighet + låg matning eller?
(samt mycket kylning)
Skärvätska? Cu-baserad?

Jag är ingen expert men, jag skulle säga tvärt om låg hast och relativt hög matning värmen ska så att säga följa med spånorna bort.

Jag ska försöka att få en som vet att svara.

Men ärligt talat göra egna vevstakar i Titan, känns som det i just det fallet är svårt att göra något eget som är bättre än det som redan finns.

Men om någon lyckats, så är jag intresserad av "gammel gixxer" stakar om priset är det rätta :D
 

Dr.Bike

Guest
Färnbo skrev:
2089059 Jag är ingen expert men, jag skulle säga tvärt om låg hast och relativt hög matning värmen ska så att säga följa med spånorna bort.

Jag ska försöka att få en som vet att svara.

Men ärligt talat göra egna vevstakar i Titan, känns som det i just det fallet är svårt att göra något eget som är bättre än det som redan finns.

Men om någon lyckats, så är jag intresserad av "gammel gixxer" stakar om priset är det rätta :D


JOjo det skulle smaka det va? Gevalia Amalia! :lol

Visst finns det bättre osv, men när man är en fattig kille, men med mycket kontakter i mekanindustrin + att det ju är en tillfredsställelse att göra saker själv så...
Vill iaf prova.

Har CAD:at en stake från Firebladen, men den kanske passar flera hojar?
Ska kolla Blackbirdens stakar som en kille har ligger hemma.
Storänden är iaf 36 och lilländen 17. KOmmer ej ihåg cc:t just nu.
 

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Big twin servis i tumba sålde titanstakar men jag vet inte om firman finns kvar.

Vad jag vet så är inte titan så styvt, Varför tror ni att det används i cykelramar jo för att man kan få en mer konfortabelram. Flex !

Oxiderar gör det inte heller specielt mycket, det blir den där titanfinish.
 

wasa

Go fast Go hard
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Fagersta
Hoj
KTM RC8-08
Färnbo skrev:
2089059 Jag är ingen expert men, jag skulle säga tvärt om låg hast och relativt hög matning värmen ska så att säga följa med spånorna bort.

Jag ska försöka att få en som vet att svara.

Men ärligt talat göra egna vevstakar i Titan, känns som det i just det fallet är svårt att göra något eget som är bättre än det som redan finns.

Men om någon lyckats, så är jag intresserad av "gammel gixxer" stakar om priset är det rätta :D
Halloj...
Om man skall bearbeta titan så stämmer det att det skall va relativt låga varv å hög matning. Tex vid svarvning som ja pysslar med funkar 80-100 skärmeter å 0,3-0,5 i matning.
Men titan har ju blivit svindyrt på sista tiden, ligger ju på ca 6-700kr/kg.
En bra firman som pysslar med bearbetning å har bra kännedom av matrealet är en i Sunsvalls trakten Permascand.
De kan svara på myket av dina frågor skulle ja tro.

Lycka till............
 

Dr.Bike

Guest
wasa skrev:
2089519 Halloj...
Om man skall bearbeta titan så stämmer det att det skall va relativt låga varv å hög matning. Tex vid svarvning som ja pysslar med funkar 80-100 skärmeter å 0,3-0,5 i matning.
Men titan har ju blivit svindyrt på sista tiden, ligger ju på ca 6-700kr/kg.
En bra firman som pysslar med bearbetning å har bra kännedom av matrealet är en i Sunsvalls trakten Permascand.
De kan svara på myket av dina frågor skulle ja tro.

Lycka till............


Tack för superinfo!
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Dr.Bike skrev:
2089063 JOjo det skulle smaka det va? Gevalia Amalia! :lol

Visst finns det bättre osv, men när man är en fattig kille, men med mycket kontakter i mekanindustrin + att det ju är en tillfredsställelse att göra saker själv så...
Vill iaf prova.

Har CAD:at en stake från Firebladen, men den kanske passar flera hojar?
Ska kolla Blackbirdens stakar som en kille har ligger hemma.
Storänden är iaf 36 och lilländen 17. KOmmer ej ihåg cc:t just nu.

Tja,gixxer stakar i Titan.

Jag betalar matrialet på den färdiga,borde väl väga ca 300 g :D

Joda känslan är ju värt en del:"Ja åsså är det ju egna stakar titan å titan ventiler,ja brukar växla vid 14000.." :D
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Dr.Bike skrev:
2089063 JOjo det skulle smaka det va? Gevalia Amalia! :lol

Har CAD:at en stake från Firebladen, men den kanske passar flera hojar?
Ska kolla Blackbirdens stakar som en kille har ligger hemma.
Storänden är iaf 36 och lilländen 17. KOmmer ej ihåg cc:t just nu.

Hörde jag kaffe??? :öl

Jag ska rota fram en BB stake och jämföra med FB staken jag fick av dig.
Har själv länge grunnat på Titan stakar men inte fått nån som kan göra dom.
Men fick klart av grabbarna i Grillby att det gick att göra i nått annat material som skulle funka!
Kommer inte ihåg vad men det går ju alltid att ta upp igen nu när ritning finns. :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top