80 talet, Sveavägen

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
IronMike skrev:
2086639 Min morbror hade en likadan samma år, fast svart :) ni har säkert råkats eller brassat ihop..


Jo jag vet Hehe men jag gillar att fool around lite Hehe, de va inte meningen att du skulle ta illa upp :hihi de va äldre kvinnor, som skämtet var riktat mot =)

Jag ska kirra fram en bild på den katanan, ser jäkligt tuff ut,.. kommer ihåg alla gamla berättelser om kistarakan, bogis å tullinge..även gamla storys om dåren fürsten på unga dar.. Min morbror la av efter andra vurpan då han va nära att dö 1990 :död samtidigt som min morsa råka jobba på akuten å öppna hans visir å såg att det var brorsan :( ..han har dock fått låna mina hojjar till å från. Still going strong å funderar på att become a biker igen :yoparty

Är dock lite sorgligt när man hört berättelserna, han hängde med ett gäng andra som åkte katana.. Dom va 7-8 snubbar som åkte katana tillsammans, 3 av dom lever idag :(

Jo det var mycket tok på den tiden, en vanlig grej under sommarnätterna var att ett helt gäng drog iväg och nattbadade, ibland på Djurgården ibland, någon stängd utomhusbassäng, minns ett lass hojkillar och tjejer som klättrade över staketet på Nälstabadet och kastade varann i 50-metersbassängen. Det kanske förekommer fortfarande bara det att man inte längre är bjuden! Haha!
Jo Furstenhoff var en kille man hörde talas om redan då...
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Matte6605 skrev:
2086116 Japp Lill Lasse hette han nog, Jodå jag ve en han gasade emot några ggr.. Min katana va knallrosa med texten Samuraj Motor på tanken.

/Matte

Om det inte finns flera sådana så hade min polare den hojen innan eller efter dig.. Skulle tro att det var typ runt -88/90 eller så han hade den..

EDIT: Det var nog ännu tidigare om nu när jag tänkt efter...
 
Last edited:

Johan31

Medlem
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RGV 250 VJ23, Honda RC45, Suzuki GSX-R 750, Suzuki GSX-R 50, Kawasaki Ninja 400, Suzuki RMZ 450
Jag&några polare började hänga(&gasa där :D )runt 1989 ungefär,det var många sköna "lirare" man blev polare med!!Batti,Micke"Drutten",Leon,Nisse,"Näbben","tokarna från Vallentuna"Feffer&Murpfy,Chrille med gröna Kawan,Andersson-Turbo(hade inte du en NicoBakker-Ram med Yamaha motor blå/röd?)Dea,"Snusen",Oskar,Johan Berg,Fursten(tror jag var ihop med nån brud på MC-Donalds),Flavia,Anneli,
Jocke"Betong".....många som hängde där,minns långt ifrån alla men det var iallafall ett jävligt roligt gäng!Alla finns inte med oss idag,inte bara pga.mc-åkning,men så är det tyvärr!!Är det nånannan som känner igen sig så ropa till :) :tummenupp !!!Det var nog bättre/roligare förr,kanske har vuxit upp också....hmm vem vet!!?? :confused:
 

Johan31

Medlem
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RGV 250 VJ23, Honda RC45, Suzuki GSX-R 750, Suzuki GSX-R 50, Kawasaki Ninja 400, Suzuki RMZ 450
Matte6605 skrev:
2086116 Japp Lill Lasse hette han nog, Jodå jag ve en han gasade emot några ggr.. Min katana va knallrosa med texten Samuraj Motor på tanken.

/Matte

Hmm Samuraj Motor,var inte det Hubbe Berg som ägde den firman?Lite skumma affärer där va......... :hihi ???
 

IronMike

Guest
SLADDVARNING skrev:
2086666 Hmm Samuraj Motor,var inte det Hubbe Berg som ägde den firman?Lite skumma affärer där va......... :hihi ???
Berätta mer :D de lär väl vara preskriberat nu ? ;)
 

Massivf

Medlem
Gick med
28 Jun 2003
Ort
Stockholm
Hoj
såld
Lill-Lasse??
Han hette väl iaf Grek-lasse!?? Hans polare, eller om det var hans bror, Babbis (den enarmade banditen, även kallad) körde en svart 240 turbo.
Fast grek-lasses vinröda 240 var nog fetast ändå! Fint ljud, flammor i avgasröret, aga-diff mm :)

Det var grejer det!

//M
 

peterz

Gixxer rules...
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Sthlms Skärgård
Hoj
GSX-R750 Streetfighter
80-talet

Nice läsning, var själv där från 83 o framåt, körde RD sedan Gsxr750. Man tämligen bode där, även under vecko dagarna :) Det var mer hojar på den tiden, det var ju hojar från Odengatan ner till Rådmansgatans T-bana. Det var häftigt när hela Sveav tömdes på hojar för att det skulle rejsas på Kista-rakan..o sedan tillbaka igen :yoparty Detta gång på gång.......
Har lite kort från den tiden ska se om man kan scanna in dem...
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZR1100
LowFlyer skrev:
2085173 Mmm, på den tiden var det 4 hjul, hela inkomsten gick åt till en Charger och andra Chrysler-produkter från 60-70 talet. Bensinen var i alla fall billig på den tiden. Blev en del turer upp till tokholm och sveavägen på helgerna, mest streetrace, inte så mycket cruising.
Sveavägen, Kungsgatan, Valhallavägen, och tillbaka...
-Och så naturligtvis Kista-rakan! :)
Det var tider, det...
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZR1100
SLADDVARNING skrev:
2086656 Jag&några polare började hänga(&gasa där :D )runt 1989 ungefär,det var många sköna "lirare" man blev polare med!!Batti,Micke"Drutten",Leon,Nisse,"Näbben","tokarna från Vallentuna"Feffer&Murpfy,Chrille med gröna Kawan,Andersson-Turbo(hade inte du en NicoBakker-Ram med Yamaha motor blå/röd?)Dea,"Snusen",Oskar,Johan Berg,Fursten(tror jag var ihop med nån brud på MC-Donalds),Flavia,Anneli,
Jocke"Betong".....många som hängde där,minns långt ifrån alla men det var iallafall ett jävligt roligt gäng!Alla finns inte med oss idag,inte bara pga.mc-åkning,men så är det tyvärr!!Är det nånannan som känner igen sig så ropa till :) :tummenupp !!!Det var nog bättre/roligare förr,kanske har vuxit upp också....hmm vem vet!!?? :confused:
Ha-ha! Drutten har jag jobbat ihop med när han körde mc-bud! :yoparty
Patrik Feffer också. Han var mek. på Honda mc-center på vanadis när jag praktiserade där.

Roliga killar. Jag minns Feffer... Han var alltid rädd för snuten på jobbet, ringde det i telefon så fick alltid jag svara, och var det polisen så "var han inte där". :tungan
 

Puttra

Även lata kan bli trötta ibland
Gick med
22 Oct 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Suzuki katana 1295
Hittade en gammal Bike igår från 87 & där är det ett repotage om Lonny Blomberg & Samuraj Katanan. Riktigt läcker med sin ljusblåa färg & GPZ underdel
 

lappmögel

Elin racing
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Berget
Hoj
ZX9R svarten
70- talet

Jag kan dra tråden ytterligare lite bakåt i tiden:
Som liten valp var jag grymt imponerad av allt som hade med tvåhjul att göra.
För att förstå följande historia lära jag beskriva lite om mig själv, när jag inte fick som jag ville skrek jag inte, jag höll bara andan, tills jag blev blå i ansiktet antagligen funkade det bättre. I alla fall var jag sommarbarn i stockholm på sommrarna, min ursnälla farbror skulle ta med mig på grönan, problemet var bara det att jag vägrade gå in det stod ju cyklar utanför. Jag höll sålunda andan tills jag provsuttit samtliga cyklar (många). Min farbror har berättat om detta då detta var en högtraumatisk händelse för honom, han var bensäker på att han skulle avlivas den gången. Historien skulle nämligen upprepas på sveavägen en vecka senare, efter det vägrade han stanna när han såg en cykel i närheten. När man blev lite äldre satt jag och dreglade mitt emot när ni gasade med era oändligt grymma och färgglada raketer. Jo det var nog bättre förr. Inga bekymmer för en tioåring att sitta på stan då utan att ens päron höll på att dö av förtvivlan. Dra igång desa träffar igen och det kommer i alla fall en dalmas på besök. :yoparty
 

ilstallione

Be happy!
Gick med
11 Mar 2006
Ort
Malmö
Hoj
GSXR 750 1996
Var själv med bland glinen och dreglade på de färgglada hojarna på 80-talet, dock i en annan ände av Sverige. Cerisa och knallgula CBX:er, Katanor och allt vad det var. Resulterade i en Cerise RD 125:a i slutet på 80-talet. Hade man lackat hojen så idag hade Fab Five kommit snabbare än en höna skiter...

Tror aldrig dessa tider kommer tillbaka i samma form, mötena har blivit digitala istället. Idag möts vi på nätet, delar samma information genom text istället för att prata, upplever samma stunder genom video istället för att åka dit och titta osv osv.
Finns väl både för och nackdelar med detta... :)
 

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mitt i säntrum av Muppsala
Hoj
Svart Bandithona
ilstallione skrev:
Tror aldrig dessa tider kommer tillbaka i samma form, mötena har blivit digitala istället. Idag möts vi på nätet, delar samma information genom text istället för att prata, upplever samma stunder genom video istället för att åka dit och titta osv osv.
Finns väl både för och nackdelar med detta... :)

Jag låg och tänkte på detta innan jag somnade igår. Du har helt rätt med detta om digitala möten. Och det är både bra och dåligt. Saker som mekhörnan, säkerhet och utrustning mm är ju otroligt bra saker att kunna bara gå in och kolla upp..ovärdeligt eg.
Men även om samma stämning inte kanske återskapas precis så är det ju upp till oss alla nu att fixa muller på Sveavägen då hojar av alla de slag tar över stan ett par timmar :)
Till och med Miami Vice har återuppstått ;) så det borde inte vara omöjligt :hihi
 

Dr.Bike

Guest
2ono skrev:
2086451 Så gamla ni är :7peta ett tecken på det är när man tycker att allt var bättre förr :fakta

Allt VAR bättre förr!
Haja att vi har facit :lol

Eller som jag skrev om storpojkarna hemma som inspirerade med sina kawwor och hondor upp och ner längs Storgatan... Själv apade man efter och körde ner klackjärnen på bootsen när man wheelade så det gnistrade! Men det finns i en annan tråd det. Ljuva tider... ;)
 

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati x 3
Jörgen Karlsson skrev:
2086638 Den roligaste hojrepan jag såg på Kymlinge var när en trimmad katana med mattorange fluorescerande lack med bara trattar på förgasarna och med den sedvanliga lösningen på vevhusvent (en armerad genomskinlig pvc-slang uppdragen från kopplingskåpan) drog mot en annan hoj. Helt plötsligt bara förvann bägge hojarna i ett rökmoln från katanan efter ca 200 meter. Molnet efter katanan var helt kompakt och ogenomsynligt och nådde ända upp till gatlyktorna. Pvc-slangens mynning hade sugit in i en av förgasartrattarna så motorn sög i sig motoroljan i rask takt när den gick på fullgas. Den hade fått i sig över en liter på bara några sekunder! Mycket uppskattat av publiken. Killen fick hjälp med att få igång hojen och fick ny olja av någon minns jag.
Robusta motorer! =)
Jag minns lukten och ljudet från dom gamla GSX hojarna.
Lukten av förbränd Motul olja, ljudet från dom öppna insugstrattarna och ett helt tomt Vance & Hines rör :Bugar
 

Matte6605

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2006
Ort
Fjugesta
Hoj
Gsx1100x (s)
Bild på min gammla hoj....

katana80.jpg



Såldes till Gotland tror jag...

/Matte

Nåväl... som Nursey sa.... Vi kanske ska invadera Sveavägen igen..... FAn.. måste få min katana klar bara :)
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
HansJ skrev:
2086600 "Professorn" är väl rätt vanligt som smeknamn på alla som har haft lite teorier kring trim. Den professorn jag kommer på är han som stoppade i en Corvair-6:a i en bubbla (eller var det en Porsche 6:a :va) Kommer ihåg att han aldrig körde ifrån någon med mer än ett par meter, men det var aldrig någon som slog honom, oavsett motor. Han menade att om man förnedrade dem så skulle de ledsna, förlorade de med någon meter skulle de åka hem och finslipa och komma tillbaka snart igen (och då slog han dem återigen med ett par meter :hihi)

Precis. Jag tänker samma sak så fort någon säger "Professorn". Grå/silverfärgad bubla har jag för mig att det var.
 

Johan31

Medlem
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RGV 250 VJ23, Honda RC45, Suzuki GSX-R 750, Suzuki GSX-R 50, Kawasaki Ninja 400, Suzuki RMZ 450
N.Blomqvist skrev:
2086832 Ha-ha! Drutten har jag jobbat ihop med när han körde mc-bud! :yoparty
Patrik Feffer också. Han var mek. på Honda mc-center på vanadis när jag praktiserade där.

Roliga killar. Jag minns Feffer... Han var alltid rädd för snuten på jobbet, ringde det i telefon så fick alltid jag svara, och var det polisen så "var han inte där". :tungan

Jasså,hade inte Feffer jobbat som p-vakt också :lol ?Har för mig att det snackades om det,jag har kanske fel,vet du nåt eller?Synd med "Drutten" bara :död ......R.I.P :( Vad hade du för hoj,kanske vet vem du är?Jag hade RG125,sen blev det GSX-R750,GSX-R1100.Va en jävligt rolig tid,verkar vara en helt annan stämmning idag,inte lika avslappnat nu som då! :tummenner

IronMike skrev:
2086672 Berätta mer :D de lär väl vara preskriberat nu ? ;)

Nja jag vet inte så noga,men det försvann väl lite hojar.............. :ajjabajja

Matte6605 skrev:
2087054
katana80.jpg



Såldes till Gotland tror jag...

/Matte

Nåväl... som Nursey sa.... Vi kanske ska invadera Sveavägen igen..... FAn.. måste få min katana klar bara :)

Jasså,var det din hoj,kommer ihåg att jag såg den vid flera tillfällen :tummenupp
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top