80 talet, Sveavägen

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Roger_SWE skrev:
2086444 Jag glömde en viktig person från streetracingen i slutet på 80-talet.
Berra! Lekledaren som skötte alla starter på Kista-rakan :Bugar .
Var det inte han som omväxlande åkte en hinkig Renault laban och en potent Plymouth Valle med silltunnor till bakdäck och hystobreddade hjulhus? :)
/Jörgen
 

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen
Kapten Blåskägg skrev:
2086495 Bagarn var idolen :tummenupp
Fanns det inte nån rask herre som kallades Professorn :va
Jo det har jag för mig men jag kommer inte ihåg vad han hade för bil. Det fanns även en kille som hette Fredde som kör pick-up. Jag tror han kör fortfarande men nu i Pro-Mod. Har dålig koll numera, har som glidit över på det här med motorcyklar.

Kommer även ihåg att man suktade hårt efter de coola grabbarna som körde GSX1100E -81 och -82. Omlackade, låga, clip-on styre, med fet framlykta och med ett väldigt öppet V&H 4-1 system. Det var annat än alla halvhjärtade street-fighters som finns nu.... :rolleyes:

Edit: Bagarn var kung!! :tummenupp
 

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati x 3
Palmas skrev:
2086476 Ronnie, var det han som kallades Rullkams-Ronnie och förekom i Bilsport tillsammans med Tok-Åke Bagarn? Hade även en vass svart Camaro och Åke hade en Nova som till slut hade hel plastkaross.

Jag var inte där, ville gärna vara men bodde långt upp i norr på den tiden. Hade mitt eget slutet på 80-talet längs Nybrogatan i Härnösand. Åkte bara bil då och läste Power och Bilsport....

Det var vissa saker som var bättre förr, bensinpriset till exempel. Dock är hojarna mycket bättre nu.
Bagarn har fortfarande kvar sin Nova, ja dörrhandtagen och chassiplåten kanske. Resten är väll plast och cromemollyrör :tungan .
 

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
Ort
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
andersson turbo skrev:
2086373 Ja de va tider de

Då gasa man omkring på den gammla gröna Kawa 750an ,körde bakhjulet
så mycke man orkade

Körde även i ankdammen utanför Mcd , Jag och Fyrstenhoffen haha :D :D

make my day katanans ägare hänger här på forumet " Di max" tror ja han heter här

hehe där körde ja me i dammen minns du vem som fick motor stopp i dammen
inte va det ja i allafall va det sussie??
Fürstenhoff mins du när vi bytte tejpen på hojen efter att snuten komm o kollade hojjarna :yoparty
vi rersa ju i upplanda väsby uttregård putta bort mej me sin katana när ja hoppa me rd350 me sinders trimm :D ville inte köra mot mej :va
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
En annan rolig sak jag noterat är att den halvblonda, lite flickaktiga tjejen fortfarande jobbar kvar i kassan på Mc-Donalds, Sveavägen!
/J
 

smilee

Tillbaka igen
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Vaxholm
Hoj
Suzuki GSX R 750 -87
Jag är född 1967 så jag var väl runt 15 då. Jag satte mig på tåget från Västerhaninge och tog mig in till Sveavägen och Allmäna gränd för att kolla katanor och CBX1000. Ju ner neon och Öhlinare desto ballare.

Det dröjde till 2000 innan jag skaffade körkort och köpte hoj, Vad tror ni det blev?
 

Bifogat

  • Katana.jpg
    Katana.jpg
    60.3 KB · Visningar: 893
  • Picture.jpg
    Picture.jpg
    60 KB · Visningar: 928
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kapten Blåskägg skrev:
2086576 Har inte hon hunnit bli tant? :hihi
:)
Faktiskt tycker jag inte det, hon är fortfarande som en lite flicka till sättet.
Du har säkert sett henne, brukar ha hästsvans, rätt kort.
/J
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
"Professorn" är väl rätt vanligt som smeknamn på alla som har haft lite teorier kring trim. Den professorn jag kommer på är han som stoppade i en Corvair-6:a i en bubbla (eller var det en Porsche 6:a :va) Kommer ihåg att han aldrig körde ifrån någon med mer än ett par meter, men det var aldrig någon som slog honom, oavsett motor. Han menade att om man förnedrade dem så skulle de ledsna, förlorade de med någon meter skulle de åka hem och finslipa och komma tillbaka snart igen (och då slog han dem återigen med ett par meter :hihi)
 

IronMike

Guest
Jörgen Karlsson skrev:
2086597 Jaha, då var vi där igen =/
Har du varit där, klivit på :rofl

--
får man inte skojja till det.. måste man vara tråkmåns å alltid sak-korrekt :)
 

Frodie

Murphys lag regerar!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
Honda CRF450R -09 #715, Husaberg 650FE -07 #81
IronMike skrev:
2086601 Har du varit där, klivit på :rofl

--
får man inte skojja till det.. måste man vara tråkmåns å alltid sak-korrekt :)

Jag förstår att Nisse ville anställa dig...samma humor...men det e trevligt :D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
IronMike skrev:
2086601 Har du varit där, klivit på :rofl

--
får man inte skojja till det.. måste man vara tråkmåns å alltid sak-korrekt :)

Klart jag gillar skämt, men det är så trist med den sortens humor du visade ovan tycker jag, det är bara sexistisk åldersrasism. Du kan nog vara roligare än så! ;-)

Tror att jag kan sett din morbrors Katana, minns att jag sett en dito med bildäck på Svea nämligen =)

/J
 

IronMike

Guest
Jörgen Karlsson skrev:
2086614 Klart jag gillar skämt, men det är så trist med den sortens humor du visade ovan tycker jag, det är bara sexistisk åldersrasism. Du kan nog vara roligare än så! ;-)

Tror att jag kan sett din morbrors Katana, minns att jag sett en dito med bildäck på Svea nämligen =)

/J
Hehe va inte meningen att vara nåt åldersskämt, bara sexistiskt nedvärderande om nån flicka till åldern skulle läsa :rofl

..han hade en knall-gul katana, med bildäck, sugistrimmad till 160 hk har jag för mig. Han åkte mycket med en kille som heter peter, min morbror heter Lars aka Larsa från nacka. Hans katana brann upp på södermalm till slut :död

Kan se om jag kan scanna in en bild, där jag som grabb sitter på hans gula katana på uppfarten där jag bodde :)
 
Last edited:

Gradin

If it´s too loud, your too old
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Palmas skrev:
2086507Kommer även ihåg att man suktade hårt efter de coola grabbarna som körde GSX1100E -81 och -82. Omlackade, låga, clip-on styre, med fet framlykta och med ett väldigt öppet V&H 4-1 system.
Ja me! Fick gåshud när Tommy kom glidandes på sin feta gula GSX "2X750" nerför Nybrogatan i H-sand. Har aldrig viljat ha ngn annan hoj egentligen..
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
IronMike skrev:
2086620 Hehe va inte meningen att vara nåt åldersskämt, bara sexistiskt nedvärderande om nån flicka till åldern skulle läsa :rofl

..han hade en knall-gul katana, med bildäck, sugistrimmad till 160 hk har jag för mig. Han åkte mycket med en kille som heter peter (polis-peter), min morbror heter Lars aka Larsa från nacka. Hans katana brann upp på södermalm till slut :död

Kan se om jag kan scanna in en bild, där jag som grabb sitter på hans gula katana på uppfarten där jag bodde :)

Men det är ju kanhända inte så upplyftande för någon tjej att läsa inlägg som ger bilden att man inte acceptaras när man paserat 40. Nog om det.

Ja jag tänkte just skriva det! Att den verkligen var pippigul den katanan jag såg!

Den roligaste hojrepan jag såg på Kymlinge var när en trimmad katana med mattorange fluorescerande lack med bara trattar på förgasarna och med den sedvanliga lösningen på vevhusvent (en armerad genomskinlig pvc-slang uppdragen från kopplingskåpan) drog mot en annan hoj. Helt plötsligt bara förvann bägge hojarna i ett rökmoln från katanan efter ca 200 meter. Molnet efter katanan var helt kompakt och ogenomsynligt och nådde ända upp till gatlyktorna. Pvc-slangens mynning hade sugit in i en av förgasartrattarna så motorn sög i sig motoroljan i rask takt när den gick på fullgas. Den hade fått i sig över en liter på bara några sekunder! Mycket uppskattat av publiken. Killen fick hjälp med att få igång hojen och fick ny olja av någon minns jag.
Robusta motorer! =)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top