80 talet, Sveavägen

sportbike

Guest
Jaha du
DÅ har vi säkert träffat varann :D

Björne å Greger , brukade Snylta på min magnusson kompressor, som reserv när deras egen riskerade att strejka på Kawan , och jag borrade o planade en dj--a massa motordelar till Björne

För Jugge, Folk som hängde på pråmen ,Eken hette/heter väl klubben.

,Malle, Tuben , Jocke Becker , Wallonen ( Affe Johansson) , Janne plåster, Kia, Cissi, Binge , Hasse Gustavson , Davo o Ducken ( Suzuki marodörerna) Iller Bosse ,Nina å Gugge Osv..

Japp,vi har defenitivt lirat i samma division,många gemensamma polare :tummenupp
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Ja, den sidan är bra, men det var inte den jag tänkte på.
(men på den här sidan kan man ju dreggla åt RG 500 också)
Sidan jag tänker på hade bara GSX-R 750, alla årsmodeller.

Jag tror det var sista årsmodellen med dubbla runda lysen som hade lite tunnare bak som jag gillade, jag ska se om jag hittar den.

http://www.suzuki-motor.hu/history/

:hihi

Nä, jag är inte sukkafantast...:tungan
 

Kunkel

Der zweitakt taliban #6
Gick med
27 Jul 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Nu med en CBR600RR 05:a, YZF750R 93:a, RDGV350rr, RD350 -84, TZ(r)250M -91:a åså nåra moppar(TZM50, Crescent GLX, Compact).
Pråmen jah!!!
Där var man väl mer eller mindre mantalskriven i slutet på 80-talen. Men du glömmer Kapten(RIP)

Kapten ja,det var en trist historia...:rolleyes:

Jooh!!!!!!!
:fattartil
Men det det var kuliare att dra en sväng....
Från Biskopen till Kornan t.ex -SISTEN PEJAR!:D

Faan vad man fick gasa med 400:an. Skålhamra svängen är inte att förglömma
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

För Jugge, Folk som hängde på pråmen ,Eken hette/heter väl klubben.

,Malle, Tuben , Jocke Becker , Wallonen ( Affe Johansson) , Janne plåster, Kia, Cissi, Binge , Hasse Gustavson , Davo o Ducken ( Suzuki marodörerna) Iller Bosse ,Nina å Gugge Osv..

Eken var det ja! Jag minns att jag fasciberades av hur dålig arbetsbekysning de hade där inne i verkstaden. Kallt blåvitt lysrörssken som på en perrong eller lagerlokal. Det var väl den stora takhöjden som sög i sig allt ljus.

Några av namnen klingar bekant! Men jag var ett glin när jag var där. 18-20 år.
/J
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Robban Lindqwist i Huddinge jobbar på Proline i Högdalen har en riktigt juste Sportster:tummenupp som mer liknar en Racer än en glidare. Men....nu har även han insett att "2-takts åkare gör det Dubbelt så ofta":2cool

Haha! Ok! :tummenupp
Jag gjorde tvärtom, började med tvåtakt. En Suzuki T20 från 69 med helkåpa var min första hoj. Tvåtaktandet slutade sedan via tre st HVA 390 och 500cc endurosar med en Kawa 500H1 som sedan försågs med en 750 H2-motor som trimmades. Det var ett reportage i Bike om den hojen som jag visat tidigare i tråden. Att bygga expansionskammare var kul.
Men jag älskar tvåtaktare fortfarande!
En vacker dag kanske jag skaffar en Kawa-trippel att bygga på igen.

/J
 

Bifogat

  • bikereportagesid1.jpg
    bikereportagesid1.jpg
    16.9 KB · Visningar: 2,141
  • bikereportagesid2.jpg
    bikereportagesid2.jpg
    15.9 KB · Visningar: 2,252

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Pråmen jah!!!
Där var man väl mer eller mindre mantalskriven i slutet på 80-talen. Men du glömmer Kapten(RIP)

Kapten ja,det var en trist historia...:rolleyes:

Ja jag tänkte fråga om honom, men mindes inte om han kallades Översten eller Kaptenen. Men Kaptenen var det ju. Han var ju populär minns jag, alltid folk runt honom. Vad hände? Är det känsligt så förstår jag om ni inte vill skriva det i tråden dock.

/J
 

Johan31

Medlem
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RGV 250 VJ23, Honda RC45, Suzuki GSX-R 750, Suzuki GSX-R 50, Kawasaki Ninja 400, Suzuki RMZ 450
Pråmen jah!!!
Där var man väl mer eller mindre mantalskriven i slutet på 80-talen. Men du glömmer Masen(RIP), Kapten(RIP),Sandy, Äpplet, Benke Palm, Svärdgren, Pejer å Agadir för att nämna några till som hörde hemma där.:tummenupp

Vad hände med Masen och Kapten?
 

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Elrulle
Det var Greger Wallin och Björn Gustavsson , Tjörde även Top fuel Kawa före 1200 yamaha

Tack för det! Är ju inte från Stockholm men var upp och handlade Yammadelar av dom, pratade mest med Greger var väl inte in speciellt mycket i verkstan där Björn höll till.
 

sportbike

Guest
Jörgen o Sladdvarning,har pm.

Jaså Jörgen det var du som satt i hörnet på pråmen med en massa reservdelar i knät ?????


(skoja bara)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jörgen o Sladdvarning,har pm.

Jaså Jörgen det var du som satt i hörnet på pråmen med en massa reservdelar i knät ?????


(skoja bara)

Jag satt faktiskt där med en spräckt H2-topp som ngn skulle se om det gick att svetsa minns jag.

Ngt som var kul på 80-talet var bla alla genuina mc-verkstäder som (med stor yrkestolthet renoverade allt, oberoende av märke) fortfarande fanns kvar. Där arbetade riktiga kärngubbar i tritvättad blekblå verkmästarrock. Glödlampsbelysning, träarbetsbänkar med oljehärdad masonitskiva. Där tronade Johanssons måttbitssats, slipad gjutjärnsplanskiva, mätklockor, mikrometrar, hyllmeter med Karlebo osv. Jag tänker tex på MC-Motor på Dalagatan.

En annan tvättäkta kärngubbe var ju Harry Lundberger när han på sin 98-kubikare kom ned om onsdagskvällarna till Biskopsudden (innan det skiftade till Brostugan på 90-talet). Alla vi yngre undrade till en början vad det var för en fossil ända tills vi såg de riktiga bikerrävarna som Björn Renvall mfl ödmjukt flockas runt honom.

/J
 
Last edited:

Kunkel

Der zweitakt taliban #6
Gick med
27 Jul 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Nu med en CBR600RR 05:a, YZF750R 93:a, RDGV350rr, RD350 -84, TZ(r)250M -91:a åså nåra moppar(TZM50, Crescent GLX, Compact).
Vad hände med Masen och Kapten?


Masen vill jag minnas att han fick cancer, vi var nog ett 30-tal fråm Eken som var med på begravningen.
Kapten...........tröttnade på allt en dag bara
Första mötet med Masen var minst sagt skrämmande, Jag var nere på pråmen med Sandy å fikade. När vi kom tibax till klubben så stog Masen i dörrhålet, arg som et bi och undrade "-Vem FAAN äär dät som tatt minn P-plats?" :huvet :dummer Men nästa gång visste jag var den var så då gick vi och fikade tillsammans.
Kapten var en sån som lätt fick allt för många, unga tjejer att flockas runt sej. Faan vet hur bar sej åt!
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Haha! Ok! :tummenupp
Jag gjorde tvärtom, började med tvåtakt. En Suzuki T20 från 69 med helkåpa var min första hoj. Tvåtaktandet slutade sedan via tre st HVA 390 och 500cc endurosar med en Kawa 500H1 som sedan försågs med en 750 H2-motor som trimmades. Det var ett reportage i Bike om den hojen som jag visat tidigare i tråden. Att bygga expansionskammare var kul.
Men jag älskar tvåtaktare fortfarande!
En vacker dag kanske jag skaffar en Kawa-trippel att bygga på igen.

/J


Som jag minns den hojen, måste varit typ 90? Eller? Jag satt o läste o sög i mig alla detaljer och allt jobb som gjorts. Vilka minnen det väcker. Fast jag trodde det var MCM? Tydligen inte.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Som jag minns den hojen, måste varit typ 90? Eller? Jag satt o läste o sög i mig alla detaljer och allt jobb som gjorts. Vilka minnen det väcker. Fast jag trodde det var MCM? Tydligen inte.

Tack!
Jag köpte och började snickra på den 84 tror jag. Fick köra den 1985 när jag vart 18. 750-snurran åkte i vintern -86. Jag reportaget gjordes av Bjorn Renvall på sensommaren -87. Men sedan hade han det på lager ett tag. Så det dök upp först i april 1989 i nr 4 av Bike.


/J
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jag satt faktiskt där med en spräckt H2-topp som ngn skulle se om det gick att svetsa minns jag.

Ngt som var kul på 80-talet var bla alla genuina mc-verkstäder som (med stor yrkestolthet renoverade allt, oberoende av märke) fortfarande fanns kvar. Där arbetade riktiga kärngubbar i tritvättad blekblå verkmästarrock. Glödlampsbelysning, träarbetsbänkar med oljehärdad masonitskiva. Där tronade Johanssons måttbitssats, slipad gjutjärnsplanskiva, mätklockor, mikrometrar, hyllmeter med Karlebo osv. Jag tänker tex på MC-Motor på Dalagatan.

En annan tvättäkta kärngubbe var ju Harry Lundberger när han på sin 98-kubikare kom ned om onsdagskvällarna till Biskopsudden (innan det skiftade till Brostugan på 90-talet). Alla vi yngre undrade till en början vad det var för en fossil ända tills vi såg de riktiga bikerrävarna som Björn Renvall mfl ödmjukt flockas runt honom.

/J

Hos MC-Motor på dalagatan balancerade jag flera Bonneville vevpartier. Kanonjobb, efter det ramlade inte nummerskylten av på grund av vibrationsutmattning längre.:tummenupp

Den sista jag byggde hade BOF 196. Undras vad som hände med den ? Verkar inte finnas längre :gnissla Den hade kort kedja sedan en mellanaxel och därefter en kedja till bakhjulet på höger sida. Skivbroms på bakhjulets vänstra sida. Riktigt fett bakdäck. Någon som har info?
 
Last edited:

Johan31

Medlem
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RGV 250 VJ23, Honda RC45, Suzuki GSX-R 750, Suzuki GSX-R 50, Kawasaki Ninja 400, Suzuki RMZ 450
Jag satt faktiskt där med en spräckt H2-topp som ngn skulle se om det gick att svetsa minns jag.

Ngt som var kul på 80-talet var bla alla genuina mc-verkstäder som (med stor yrkestolthet renoverade allt, oberoende av märke) fortfarande fanns kvar. Där arbetade riktiga kärngubbar i tritvättad blekblå verkmästarrock. Glödlampsbelysning, träarbetsbänkar med oljehärdad masonitskiva. Där tronade Johanssons måttbitssats, slipad gjutjärnsplanskiva, mätklockor, mikrometrar, hyllmeter med Karlebo osv. Jag tänker tex på MC-Motor på Dalagatan.

En annan tvättäkta kärngubbe var ju Harry Lundberger när han på sin 98-kubikare kom ned om onsdagskvällarna till Biskopsudden (innan det skiftade till Brostugan på 90-talet). Alla vi yngre undrade till en början vad det var för en fossil ända tills vi såg de riktiga bikerrävarna som Björn Renvall mfl ödmjukt flockas runt honom.

/J


Harry Lundberger"Professorn" kallad...ett geni alla kategorier..men väldigt speciell....Många många historier finns det om honom och dom FLESTA är sanna!Hans 98-kubikare står på museum på Isle Of Man...den åkte han dit på flera gånger..han är en IKON där...han hade konstruerat så att han kunde justera tändplattan ifall det gick för fort om polisen var i närheten...och käre Harry brydde sig inte så mycket om vart han sov när han var där..det kunde bli i en lada eller nåt liknande...."Esso" och Irene hade säkert några fingrar med i spelet också ifall det "knep"....!
Ja allt från söndersmulade dynamitgubbar i speedway-tanken till illaluktande andedräkt
i backtävlingssammanhang har det talats om..men vem vet..det är kanske bara skrönor...va vet jag...:) !?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top