Turbo tryck utan kompsänka

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Hur mycket laddetryck kan man ha om man inte kompsänker och inte har intercooler ?
Budget bygge med andra ord.
Polarn kör en gsxr 1100-91 och han tänker montera en kkk 03 turbo
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Laddtrycket är nästintill oväsentligt, uteffekten på bakhjulet är det man går efter. Mer än ca 180 hästar på slangen med 98 oktan utan IC lär inte funka speciellt bra. Med E85 som bränsle, kanske 250 hästar. Maximalt laddtryck beror på hur många parametrar som helst. För att svara kort på din fråga, allt från 0.2 till 1.5 Bar, beroende på hur mycket tur eller otur du har. Mycket mottryck och/eller mycket kompression = brända kolvar.

Men lixom, lyfta på toppen och cylinder och montera spacer är ju det minst jobbiga med ett turbobygge. Med 8:1 i komp kan man ladda på 300 hästar med E85 som bränsle utan intercooler.
 

bobcat

Grease Monkey
Gick med
10 Sep 2005
Ort
mest på jobbet
Hoj
Kawasaki gpz750 mod.
Men lixom, lyfta på toppen och cylinder och montera spacer är ju det minst jobbiga med ett turbobygge. Med 8:1 i komp kan man ladda på 300 hästar med E85 som bränsle utan intercooler.[/QUOTE]


Är det helt onödigt att köra med ic och e85 om jag bara tar ut mellan 200-250 häst ur min 810cc
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
bobcat skrev:
Är det helt onödigt att köra med ic och e85 om jag bara tar ut mellan 200-250 häst ur min 810cc

1 Bar laddtryck (hyffsat dimensionerat) med komp < 10:1 utan IC med E85 ger dubbla effekten. Med 8:1 i komp kan du ladda ca 1.5 Bar utan IC och E85. 1 Bar är ca dubbla effekten, 1.5 Bar ger således 250 hästar om du hade 100 från början, på ett ungefär. Varje motor och motortyp är unik, därför går det inte att säga mer exakt än så.
 

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Nu är det så att han inte vill öppna motor då den funkar perfekt.
Så med andra ord är 180hp på bakhjulet möjligt, det är inte fy skam :hihi .
Den är bänkad till 136hp som den står idag med orginal motorn i.
 

Ugglan

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
:-( Farfars trampcykel; Monark -68
För att spinna vidare på denna tråd.

Så håller jag på att renoverar en gammal Honda, inkl motorn. Har funderingar på att turbokonvertera den, mest för att jag är nyfiken och vill lära mig.

Med tanke på att motorn är gammal (men nyrenoverad), så hade jag tänkt att ladda ganska lågt, och med siktet inställt på att få en fungerande turbo-hoj, utan inriktning på prestanda. Eller, inte i dagsläget i alla fall. :banana

Om man nu bara ska ladda mellan 0,2 - 0,5 bar, räcker det med ett mindre/klenare turbo-agg, från exempelvis en volvo 460 TIC !?

Man måste ju börja nånstans, för att lära sig!
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Ugglan skrev:
volvo 460 TIC !?
Det sitter Garrett T2 på dom. Verkar som att dom räcker till ca 150-160 hk på bilen, men turbinen är ganska liten, så det är säkert högre mottryck än laddtryck då.
 

Ugglan

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
:-( Farfars trampcykel; Monark -68
Bearing skrev:
2087262 Det sitter Garrett T2 på dom. Verkar som att dom räcker till ca 150-160 hk på bilen, men turbinen är ganska liten, så det är säkert högre mottryck än laddtryck då.

Det stämer, 155 hk efter chippning.
Turbon i volvon har ett elektroniskt styrt laddtryck som styrs av gaspådraget, och orginal så laddar den 0,45 bar som max, (något mera vid belastning) som då ger 122 hk. Och efter chippning/trimmning så laddar den ca 0,7 bar. Men turbon ska i alla fall kunna ladda till 1,0 bar.

Jag tänker på att volvons motor är ju på 1'750 cc, eller så.
Och min honda på 750 cc.

Så även om jag ska ha ett lågt tryck (0,2-0,5), så behöver jag ha större aggregat? ...förslag?
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Jag råkar ha just en 440 turbomotor hemma. Jag har tagit loss turbon och ska sätta den på en liten motor med ca 50 hk orginal och har tänkt använda 1 bars laddtryck så att den får ca 100 hk. Om det kommer funka med mottryck o.s.v. vet jag inte eftersom Garrett vägrar ge mig de uppgifter om turbon jag vill ha (mappar). Ska testa ändå.
Ugglan skrev:
2087286Så även om jag ska ha ett lågt tryck (0,2-0,5), så behöver jag ha större aggregat? ...förslag?
Enkelt förklarat beror mottrycket på vilken effekt motorn får med det laddtryck du använder. Hög effekt och högt laddtryck=högt mottryck.
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Bearing skrev:
2087307 Jag råkar ha just en 440 turbomotor hemma. Jag har tagit loss turbon och ska sätta den på en liten motor med ca 50 hk orginal och har tänkt använda 1 bars laddtryck så att den får ca 100 hk. Om det kommer funka med mottryck o.s.v. vet jag inte eftersom Garrett vägrar ge mig de uppgifter om turbon jag vill ha (mappar). Ska testa ändå.
Enkelt förklarat beror mottrycket på vilken effekt motorn får med det laddtryck du använder. Hög effekt och högt laddtryck=högt mottryck.

Jag plockar ut 120hk vid 1.2 bar ur en 900cc Bonnie med ett T2 agg
 

Ugglan

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
:-( Farfars trampcykel; Monark -68
Bearing skrev:
2087307 Jag råkar ha just en 440 turbomotor hemma. Jag har tagit loss turbon och ska sätta den på en liten motor med ca 50 hk orginal och har tänkt använda 1 bars laddtryck så att den får ca 100 hk. Om det kommer funka med mottryck o.s.v. vet jag inte eftersom Garrett vägrar ge mig de uppgifter om turbon jag vill ha (mappar). Ska testa ändå.
Enkelt förklarat beror mottrycket på vilken effekt motorn får med det laddtryck du använder. Hög effekt och högt laddtryck=högt mottryck.

Ok, då börjar det klarna lite.
CB-motorn ger ca 77 hästar. Så motorn är förhållandevis effektsvag om man jämför med andra 750-motorer. Om jag laddar t.ex 0,7 bar så har jag "teoretiskt" ca 130 hästar.

...fast det där med mottryck greppar jag inte riktigt. ÄR det så att snurran som avgaserna går igenom, är underdimensionerad så att avgaserna inte kommer ut. Eller är det så att turbon är förliten för att orka bygga upp ett tryck, och då bromsas flödet upp för att turbon inte kan snurra tillräckligt fort?
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top