dump fråga

sam1

Medlem
Gick med
9 Jan 2006
Ort
sthlm
Hoj
gpz 750 turbo. dominator.
undrar bästa stället att montera dumpen på en hoj, så nära spjällen är väl det ultimata va?

men var plockar man ut vacumet till dumpen då vacumet hamnar på motorsidan av spjällen, 1 cylinder puls är väl inte bra att ha vacumet styrt genom.

byglar ni alla 4 cylindrarna till en vacum slinga typ så det blir en jämn puls eller?

sam
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
sam1 skrev:
2063310 undrar bästa stället att montera dumpen på en hoj, så nära spjällen är väl det ultimata va?

men var plockar man ut vacumet till dumpen då vacumet hamnar på motorsidan av spjällen, 1 cylinder puls är väl inte bra att ha vacumet styrt genom.

byglar ni alla 4 cylindrarna till en vacum slinga typ så det blir en jämn puls eller?

sam
Jag har min dump på tryckröret mellan ic och plenum. Om det är det bästa vet jag inte, men det funkar fint.
Det räcker att koppla dumpen till en cylinder. Blir ju samma vacuum från en cylle och från alla fyra, där är ju inget flöde. Min är kopplad till en cylinder, slangen sitter på treans förgasare. Finns en anslutning där på cv34:eek:r som egentligen ska gå till bränslekranen så den öppnar. Funkar kanon och har inte haft några bekymmer.
 

sam1

Medlem
Gick med
9 Jan 2006
Ort
sthlm
Hoj
gpz 750 turbo. dominator.
ok men kopplar man till en cylinder borde ju vakumet bli något pulserande.
var 4 takt är ju insugs takt.

bränsle regulatorn vill man väl också ha på ett ställe där man har så jämn vakum som möjligt, för att slippa pulser som kan påverka soppatrycket.

en teori är att kanske koppla i hop alla4 i en vakumslinga funkar det?
jämnare vakum kan det ju inte bli.

sam
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
sam1 skrev:
2065502 ok men kopplar man till en cylinder borde ju vakumet bli något pulserande.
var 4 takt är ju insugs takt.

bränsle regulatorn vill man väl också ha på ett ställe där man har så jämn vakum som möjligt, för att slippa pulser som kan påverka soppatrycket.

en teori är att kanske koppla i hop alla4 i en vakumslinga funkar det?
jämnare vakum kan det ju inte bli.

sam



Aldeles riktigt

Vacum från alla 4 är rätt väg att gå , samt att anpassa fjädertrycket i dumpen så att den ej friblåser på tomgång

Dumpen ska öppna med hjälp av tryckstöten som blir vid snabb stängning av trotteln samt den undertrycksrusning som blir
Detta är RÄTT förfarande även om spaltmeter om polares saab bilar och diverse andra byggen har skrivits i detta forum
 

Steen

Mer hk än kg
Gick med
15 May 2004
Ort
-
Hoj
-
Regulatorn har jag satt på ett pitorör för att få ett jämt tryck då jag har haft problem med varierande bränsletryck.
 

Bo-gsxr turbo

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2006
Ort
Danmark- copenhagen
Hoj
Suzuki GSX R 750 '99 Turbo
i got a hks sqv from ebay, put i on the plenum and connected it to all 4 cyl. it does not neet to be ajusted ever. simple to fix "just" tig welded.
 

Dansk Fireblade

Ny medlem
Gick med
14 May 2005
Ort
Danmark
Hoj
Honda Fireblade SC33
Kik her...

Hey

Dette billede havde jeg liggende

DK-Fireblade
 

Bifogat

  • Haya-Turbolader6.jpg
    Haya-Turbolader6.jpg
    45.8 KB · Visningar: 122

Chippen

wwhhaa pttsssiii wwhhaa pttssiii whhaaaa
Gick med
4 Jan 2005
Ort
Strängnäs
Hoj
Turbo Gixxer
jag har ju den här på mitt plenum är det en öppen eller återcirkulerande? funderar på om man ska svetsa om plenumet så man får dit typ HKS eller liknade som kvittrar lite mer... :rodnar visst poser varning kanske men... :rolleyes:

mit100.jpg
 

Steen

Mer hk än kg
Gick med
15 May 2004
Ort
-
Hoj
-
Det är en återcirkulerande.

CHIPPEN_no1 skrev:
2082266 jag har ju den här på mitt plenum är det en öppen eller återcirkulerande? funderar på om man ska svetsa om plenumet så man får dit typ HKS eller liknade som kvittrar lite mer... :rodnar visst poser varning kanske men... :rolleyes:

mit100.jpg
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
CHIPPEN_no1 skrev:
2082266 funderar på om man ska svetsa om plenumet så man får dit typ HKS eller liknade som kvittrar lite mer... :rodnar visst poser varning kanske men... :rolleyes:

Det är rätt! :tummenupp Det ska kvittra! Kommer snart någon HKS-kopia på min hoj också :hihi En bekant har en sådan på sin bil och den pyser och kvittrar och fiser så in i he... Är man posör (nybliven, men ändå) så är man.
 

Chippen

wwhhaa pttsssiii wwhhaa pttssiii whhaaaa
Gick med
4 Jan 2005
Ort
Strängnäs
Hoj
Turbo Gixxer
lahi skrev:
2082325 Det är rätt! :tummenupp Det ska kvittra! Kommer snart någon HKS-kopia på min hoj också :hihi En bekant har en sådan på sin bil och den pyser och kvittrar och fiser så in i he... Är man posör (nybliven, men ändå) så är man.
ja lägger man ner dom summorna vi Turbo fnask gör ska det ju höras att man kommer ;)
visst pyser det nu med men...
OT: köpte DV kamera i går så nu jävlar skall det filmas Turbo åkning :yoparty
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
CHIPPEN_no1 skrev:
2082360 ja lägger man ner dom summorna vi Turbo fnask gör ska det ju höras att man kommer ;)
visst pyser det nu med men...
OT: köpte DV kamera i går så nu jävlar skall det filmas Turbo åkning :yoparty
Jajjemän, det är rätt inställning! Kan kanske dra till sig uppmärksamhet från länsman också, men skit i det :hihi Min är iaf reggad med turbo så jag kanske klarar mig :)
Ut och filma :tummenupp

Eastman skrev:
2082365 ...avlastar dock MYCKET på "systemet"! ...behöver nog en imorgon :fyllisar
Då blir det shopping. Ett tips är en sådan jag kör med. Saabs plastdump, eller bypassventil som det så fint heter, från Bosch. Membrandump, snabb och billig. Tror jag gav 218 spänn hos Saab och den funkar perfekt. Jag har ett litet litet K&N-filter på den. Den pyser lite, men inte så mycket som jag vill.
 

Eastman

Offroad Adventures!
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Mest på Hotel
Hoj
DR65SE, CBR900RR, GSX750R.
lahi skrev:
2082476 Då blir det shopping. Ett tips är en sådan jag kör med. Saabs plastdump, eller bypassventil som det så fint heter, från Bosch. Membrandump, snabb och billig. Tror jag gav 218 spänn hos Saab och den funkar perfekt. Jag har ett litet litet K&N-filter på den. Den pyser lite, men inte så mycket som jag vill.

Film, yes!! :tummenupp

Blev en Saab plastare här med dock icke Bosch utan ett an svenskt märke :yoparty ...duger finemang!
 

sam1

Medlem
Gick med
9 Jan 2006
Ort
sthlm
Hoj
gpz 750 turbo. dominator.
nice me sound men dumpen har ju också ett syfte,men det vet ni redan :)

tänker montera min dump på röret till trycklådan, men lådan hadde varit ultimat.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top