Hayabusa-tråden

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag kommer börja med att byta stator, tändhattarna samt ett kraftigare batteri då jag har monterat växelindikator med TRE funktion, xenon för både halv och helljus och PCV med Quickshift.
Förhoppningsvis får jag allt nästa vecka och där efter blir det mappning :)

Har du någon länk växelindikator med TRE funktion?
Har du någon länk till Xenonljusen ?
Var ska du mappa den ?
 

Markom

Medlem
Gick med
30 Jan 2011
Ort
Malmö
Hoj
Hayabusa, 1999
Har du någon länk växelindikator med TRE funktion?
Har du någon länk till Xenonljusen ?
Var ska du mappa den ?

Växelindikatorn är en GiPro ATRE, du hittar dem på eBay för runt 1000-1500kr inkl frakt, jag köpte min hos Motorsport Landskrona
Xenonljusen är också från eBay, sök HID 35W 6000K kit till Hayabusa
Mappningen sker också på Motorsport Landskrona =)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Finns det fortfarande intresse för en Hayabusa träff innan vintern har börjat?

Jag kommer vara nere v38 i Skåne. Men regnar det så blir nog Busan hemma !
Går nu och väntar på lite delar.
 

HasSse666

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2009
Ort
Luleå
Hoj
Suzuki GSX1300R Hayabusa 2001

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tänker byta lager i bakhjulet på Busan.
Det är vad jag kan se tre lager, ett under kedjedrevet, två i hjulet och så behövs det två axeltätningar.
Kommentarer till de förslagen. Eller gärna annat förslag i Sverige eller någon annan stans i Europa..
Som jag uppfattat det säljer Henderson
lagret under kedjedrevet för sig
lagren i hjulet för sig
och ingår axeltäningarna ?
https://www.hendersonbearings.co.uk...l-sprocket-carrier-bearing-kit-koyo-nsk.html?
https://www.hendersonbearings.co.uk...sa-2008-rear-wheel-bearing-kit-koyo-nsk.html?
och sedan kan man köpa PFI lager för halva priset av Koyo/NSK
https://www.hendersonbearings.co.uk/suzuki-gsx1300r-hayabusa-2008-rear-wheel-bearing-kit-pfi.html?
 

Margusxx

Medlem
Gick med
27 Mar 2011
Ort
södertälje
Hoj
k2 hayabusa
Last winter fun :)
92aa0e36614609fc9484fc701d814eab.jpg
35492ab769b04ffd12b1548aa87950ba.jpg
a9804bc98325b948f03e75f12002ff31.jpg
4cea83212f37f8ed05968ce76f479ae3.jpg
19d03254dfb93fe6d04c1d9adabfb59d.jpg
77c3dac33e1c4eeb5333c06a8e7de1c6.jpg


Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Margusxx,,,

En fråga..
vad är det för kåpglas du har på din Busa :va .Har bara sett liknande på Kawa zzr 1400.
Och viktigaste! funkar den,,
Ska ut på Europa resa nästa år och har provat en del, (dubbel bubbel m.m.) men tycker att orginalet fortfarande funkar bäst.
Hur är din erfarenhet av din kåpa, Och vad får man tag på en sån. :).
 
Last edited:

Margusxx

Medlem
Gick med
27 Mar 2011
Ort
södertälje
Hoj
k2 hayabusa
Margusxx,,,

En fråga..
vad är det för kåpglas du har på din Busa :va .Har bara sett liknande på Kawa zzr 1400.
Och viktigaste! funkar den,,
Ska ut på Europa resa nästa år och har provat en del, (dubbel bubbel m.m.) men tycker att orginalet fortfarande funkar bäst.
Hur är din erfarenhet av din kåpa, Och vad får man tag på en sån. :).
Jag tror att det är matter of taste, funkade bra till mig, jag ska kolla imorgon vem har tillverkat det.
IMHO viktigaste är hjälm, high speed körning funkar bra med airoh tr1 moped hjelm men AGV skyline började skaka galet mycket efter 140kmh

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 

Margusxx

Medlem
Gick med
27 Mar 2011
Ort
södertälje
Hoj
k2 hayabusa
Margusxx,,,

En fråga..
vad är det för kåpglas du har på din Busa :va .Har bara sett liknande på Kawa zzr 1400.
Och viktigaste! funkar den,,
Ska ut på Europa resa nästa år och har provat en del, (dubbel bubbel m.m.) men tycker att orginalet fortfarande funkar bäst.
Hur är din erfarenhet av din kåpa, Och vad får man tag på en sån. :).
Jag gjorde lite research, jag tror att tillverkare är "MRA"
www.mrashop.de/com/selection-by-mod...busa-racing-windscreen-r-1999-2007?c=90005452

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Ort
North of Stan
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Jag har en double bubbel på min -14, fungerar bra, önskar att den var mindre ibland för att lätta på trycket på handlederna. Körde Stockholm - Sydtyrolen, Passeria dalen i somras, ca 500mil :banana
 

Markom

Medlem
Gick med
30 Jan 2011
Ort
Malmö
Hoj
Hayabusa, 1999
Liten uppdatering från mig och min Busa :
Har bytt laddningsregulator till en MOSFET, Generatorn är byt till en från eBay som ska generera 40% mer ström samt stoppat i nytt batteri Yausa 14 som sitter i Hayabusorna från 08 och uppåt samt nya tändhattar från CoilSpec.

Till det dåliga, hojen går sämre än förut och den gick inte alls bänka idag, ska prova att byta tillbaka till de gamla tändhattarna imorgon ( som är original ), jag undrar om någon har någon idé på vad det kan va som spökar? Någon som haft liknande upplevelse med sin Hayabusa?

Lång historia kort så började allt detta över en sekund när jag var ute och körde, hade kört en 2-3 mil, stannade och fikade och när man skulle hem var den svårstartad för att sedan bara stängas av.
När man sen kör cirka 2-3km och ska köra iväg från STOP så börjar den misstända?

Vanliga fel som drabbar Hayabusan? den har gått 7500mil och är en 99a.
 

Margusxx

Medlem
Gick med
27 Mar 2011
Ort
södertälje
Hoj
k2 hayabusa
Liten uppdatering från mig och min Busa :
Har bytt laddningsregulator till en MOSFET, Generatorn är byt till en från eBay som ska generera 40% mer ström samt stoppat i nytt batteri Yausa 14 som sitter i Hayabusorna från 08 och uppåt samt nya tändhattar från CoilSpec.

Till det dåliga, hojen går sämre än förut och den gick inte alls bänka idag, ska prova att byta tillbaka till de gamla tändhattarna imorgon ( som är original ), jag undrar om någon har någon idé på vad det kan va som spökar? Någon som haft liknande upplevelse med sin Hayabusa?

Lång historia kort så började allt detta över en sekund när jag var ute och körde, hade kört en 2-3 mil, stannade och fikade och när man skulle hem var den svårstartad för att sedan bara stängas av.
När man sen kör cirka 2-3km och ska köra iväg från STOP så börjar den misstända?

Vanliga fel som drabbar Hayabusan? den har gått 7500mil och är en 99a.
Ingen felkod? Många 99/00 har problem med bränslefilter ?, har du kollat?

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Last edited:

shobrey

Medlem
Gick med
21 Aug 2010
Ort
Timmernabben
Hoj
tlr -99, Busa -00, R1 -98
Tänkte göra en service inför vintern på min -00 Busa med Mcxpress-kit och undrar om någon vet vilka stift samt olja som är rekommenderad?
 

Markom

Medlem
Gick med
30 Jan 2011
Ort
Malmö
Hoj
Hayabusa, 1999
Ingen felkod? Många 99/00 har problem med bränslefilter ?, har du kollat?

Sent from my SM-G935F using Tapatalk

Har bytt bränslepump och bränslefilter för 2500mil sedan till en pump som ska flöda bättre, även spridarna rengjordes då hos en firma.

Inga som helst felkoder, kan det vara MAP sensorn?
Trodde först att det bara skulle vara tändhattarna då den både fick för mycket bränsle samt att den misstände och fick massa avgassmällar när jag släppte på gasen.
 

Margusxx

Medlem
Gick med
27 Mar 2011
Ort
södertälje
Hoj
k2 hayabusa
Har bytt bränslepump och bränslefilter för 2500mil sedan till en pump som ska flöda bättre, även spridarna rengjordes då hos en firma.

Inga som helst felkoder, kan det vara MAP sensorn?
Trodde först att det bara skulle vara tändhattarna då den både fick för mycket bränsle samt att den misstände och fick massa avgassmällar när jag släppte på gasen.
Prova att byta tillbaka oem plug coils.

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Hej alla busa medlemmar!
Behöver er hjälp med min busa ... det är en gen 1 1999 Hayabusa som började få avgassmällar när man släpper gasen, misständer och har börjat dra lite mer soppa än normalt. Man kan lukten av bensin från avgasrören.

När jag kör den med mycket låg gas upp till 3-4 K Rpm börjar cykeln att misstända, när jag passerar 4krpm och ger det mer gas går det bättre Men inte 100% Bra.

Jag har bytt tändstift, laddningsregulator (mosfet), rengjort luftfiltret och kontrollerat alla vakuumslangar.
Har lagt en order igår på ett nytt Yausa-batteri, stator, tändhattar, nya tändstift och ett nytt luftfilter.
Har fått tips att det kanske är MAP-sensorn, men jag vill höra er om någon hade samma eller samma problem?
(Jag har också ändrat / uppgraderat bränslepumpen, rengjort spridarna och bytt till bränslepumpslangar förra året)

Några tankar?

/ Marko


Har du kollat TPS:en??
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det lättaste först. Vilken är batterispänningen ?
Sjunker den under 12 Volt när du försöker starta den och den inte går igång så misstänker jag fel på laddningen.
Går utmärkt att köra. Hopplös att starta efter stopp.
Var för mig kass laddningsregulator.........på SV650S.
Även om det givetvis kan vara fel på generatorn också........

Lyckas du få igång den mät batterispänningen, den ska vara ca 14,3 Volt med tänd belysning redan på tomgång, ca 1200RPM. För det har min Busa med tänd belysning redan på tomgång.

Är batterispänningen OK så byt tillbaka Tändspolarna och byt till nya tändstift.
 

Markom

Medlem
Gick med
30 Jan 2011
Ort
Malmö
Hoj
Hayabusa, 1999
Hej igen.

Bytte tillbaka till OEM tändspolar och hojen går som ett skott igen.
Måste varit generatorn eller vevaxelsensorn som varit dålig antar jag.
Kommer köra cirka två veckor för att se hur tändstiften ser ut för att se om det är så att två stift fortfarande är mörkare.
Då kommer jag köpa nya tändhattar/tändspolar :).
Har ni några erfarenheter av eftermarknads tändhattar/tändspolar? Jag köpte CoilSpec på eBay för cirka 1000kr inkl frakt men dessa var det sämsta jag sett.
Väger inget jämfört med original samt att de känns väldigt plastiga.

/ Marko
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hej igen.

Kommer köra cirka två veckor för att se hur tändstiften ser ut för att se om det är så att två stift fortfarande är mörkare.
Då kommer jag köpa nya tändhattar/tändspolar :).

/ Marko

Jag hade först för det är lättast flyttat tändspolarna, dvs bytt tändspole med ljust tändstift med tändspole med mörkt tändstift. Med 4 stift blir det två byten. Är det fortfarande efter 2 veckor samma mörka och ljusa stift som idag så har det inte följt med tändspolarna och min slutsats är att tändspolarna är OK.
Då hade jag bytt stift om det inte redan är gjort.
Är det redan nya stift
så misstänker jag insprutningen och i Power Commander III finns möjlighet justera varje cylinder för sig. Lite mer eller lite mindre till en cylinder. Jämfört med grundinställningen. Och förmodligen samma eller ännu bättre i PC V.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top