Hayabusa-tråden

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Är det någon vänlig själ på detta forum som råkar besitta vetskapen om vars man kan få tag på en skjutsdyna till en hayabusa modell 99-07 ?

Mvh // Björn

Släng in en köpesannons på hayabusa.nu...
Alternativen är Ebay eller www.cycle-parts.com (sprillans nya orginal delar men kostar därefter)
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Nån som har ett artikelnummer på ett biltema gelbatteri som passar i en Busa?? Känns som om ett batteri som kostar hälften och funkar lika bra är mer värt pengarna... :D eller så är jag bara snål... :D
 

Ohlzen

#666
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Borås
Hoj
BMW S1000RR
Nån som har ett artikelnummer på ett biltema gelbatteri som passar i en Busa?? Känns som om ett batteri som kostar hälften och funkar lika bra är mer värt pengarna... :D eller så är jag bara snål... :D

12Volt 8Amp 151 x 87 x 107 3,08 kg Art:80-816 349,00 kr <- Biltema
Den ska väl passa om man jämför måtten
Hayabusa -> Dimensions: 6" x 3.4375" x 4.1875"

http://www.solomotoparts.com/catalo...tery-for-GSX1300R-Hayabusa-99-07-p-29835.html

Ska nog fan köpa mig ett sånt batteri med, bra pris ju sen får man väl se hur kvaliteten är :fyllisar
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Hmm, nu är jag inte riktigt med. problemet är ju att xenon-H7an inte passar i lyktinsatsen eftersom den glappar rejält utan den distans som satt på original H7a. Kontakterna passar fint så det är inget problem.

Det hade iofs gått rätt fort att svarva en nylonspacer och sätta mellan xenonlampan och stålbygeln som låser den, men jag hann lämna igen grejorna innan jag kom att tänka på det...:huvet

Klippa sladdarna och sätta dit kabelskor... Såna där som gå in i varandra med
plasthöjle runt om... Kommer inte på vad dom heter... :seniltomte..
då kan man byta tillbaka till H7 hållaren om man vill enkelt..
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
12Volt 8Amp 151 x 87 x 107 3,08 kg Art:80-816 349,00 kr <- Biltema
Den ska väl passa om man jämför måtten
Hayabusa -> Dimensions: 6" x 3.4375" x 4.1875"

http://www.solomotoparts.com/catalo...tery-for-GSX1300R-Hayabusa-99-07-p-29835.html

Ska nog fan köpa mig ett sånt batteri med, bra pris ju sen får man väl se hur kvaliteten är :fyllisar

Passa som hans i greta!! Stort tack!
Dessvärre så hjälpte det inte mot startsvårigheterna med lyset på :(
så nu får det väl bli en diod för att se om det hjälper.. Jag HATAR knepigt elfel..:mad:

Hmm, nu är jag inte riktigt med. problemet är ju att xenon-H7an inte passar i lyktinsatsen eftersom den glappar rejält utan den distans som satt på original H7a. Kontakterna passar fint så det är inget problem.

Det hade iofs gått rätt fort att svarva en nylonspacer och sätta mellan xenonlampan och stålbygeln som låser den, men jag hann lämna igen grejorna innan jag kom att tänka på det...:huvet

Sorry, missuppfattade dig, trodde du pratade om sladdarnas inkoppling i sockeln....
H7:an sitter väl i halvljuset??
Där har du ju en bygel som låser fast lampan.. Nog för att det är
ett litet h-vete att få dit den och plastläppen måste sitta rätt men min sitter som berget när jag trycker dit den med bygeln...
Vet inte om du tagit ut instrumenteringen men det hjälper enormt när
man faktiskt ser att den sitter rätt.. Bara två bultar och sen sitter den
i plastpiggar... 5-56/silikon på dom rekommenderas för dom sitter satan..
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ok, jag ska kolla vidare på det.

Jag tappade för övrigt oskulden idag, 16 mil blev premiärturen på busan och jag är helnöjd!:banana

En sak jag måste fixa är nytt foder till hjälmen, det har satt ihop sig lite och det är rätt irriterande med en lössittande hjälm i 200+ för att inte tala om vad som skulle hända om man klotar...:näsblod
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Härligt att du är nöjd... Finns ju lite att ta av om man vill.. :D
Nytt foder?? Jag hade satsat på en helt ny hjälm, när fodret har satt ihop sig så är väl det mesta av hjälmen rätt slitet??
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Härligt att du är nöjd... Finns ju lite att ta av om man vill.. :D
Nytt foder?? Jag hade satsat på en helt ny hjälm, när fodret har satt ihop sig så är väl det mesta av hjälmen rätt slitet??

Det har du kanske rätt i, den har ju ett par år på nacken så det kanske börjar bli dags att pensionera krukan.

Nu får det gärna bli varmare väder så man kan börja åka på allvar här uppe i norr!
 

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
Börjar bli längesen någon skrev i den här tråden så jag får väl göra de..Jag har lite funderingar på en busa och undrar: Hur mycke mer touring är de jämfört med en "riktig" sporthoj? Kawan känns ju ungefär 95% race 4.9% touring och 0.1% offroad.....Fråga nr 2. Hur åker en passagerare? är knävinkel o liknande lika bedrövligt som på sporthoj?....... Eller är hayabusa en ren sporthoj med kanske? :confused: Tacksam för svar....
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Börjar bli längesen någon skrev i den här tråden så jag får väl göra de..Jag har lite funderingar på en busa och undrar: Hur mycke mer touring är de jämfört med en "riktig" sporthoj? Kawan känns ju ungefär 95% race 4.9% touring och 0.1% offroad.....Fråga nr 2. Hur åker en passagerare? är knävinkel o liknande lika bedrövligt som på sporthoj?....... Eller är hayabusa en ren sporthoj med kanske? :confused: Tacksam för svar....

Körställningen på en Busa 08 är väldigt lika en ren sporthoj och knävinkeln likaså. Passagerare sitter mycket bättre på Busan. Det som skiljer Busan från rena sporthojar till det bättre för Busan är den är mycket starkare på lägre varv utan att vara svagare på fullvarv samt att den har bättre högfartsstabilitet. Busan är genomgående kraftigare dimensionerad och håller nog ihop bättre över ett längre miltal. Fjädringskomforten är ganska lika mellan hojtyperna som båda har utmärkt fjädringkomfort på väg. Fördelar för en ren sporthoj är förstås att de är mycket lättare vilket gör dem snabbare i snäva kursändringar och de är också mer förlåtande om man kommer lite fel och behöver korrigera. Det senare gör att man inte kan klassa Busan som en ren sporthoj även om det är vanligt att t.ex. jänkarna gör det. För egen del anser jag att Busan är det ultimata verktyget för nästan all typ av körning oavsett tempo men att det är ren sporthoj som gäller för bankörning och stuntövningar.
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Mycket bra skrivet!!! Kunde inte ha beskrivit det bättre!
Det är som du skriver att den största skillnaden är att busan har lite mer i massa att flytta på..
Har själv höjt min bak ~2cm och därmed fått en mycket mer lättstyrd hoj..
Nu har ju då jag en 99:a och går inte att jämföra med en 08:a eller nyare då
det mesta är omdesignat...
 

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
Körställningen på en Busa 08 är väldigt lika en ren sporthoj och knävinkeln likaså. Passagerare sitter mycket bättre på Busan. Det som skiljer Busan från rena sporthojar till det bättre för Busan är den är mycket starkare på lägre varv utan att vara svagare på fullvarv samt att den har bättre högfartsstabilitet. Busan är genomgående kraftigare dimensionerad och håller nog ihop bättre över ett längre miltal. Fjädringskomforten är ganska lika mellan hojtyperna som båda har utmärkt fjädringkomfort på väg. Fördelar för en ren sporthoj är förstås att de är mycket lättare vilket gör dem snabbare i snäva kursändringar och de är också mer förlåtande om man kommer lite fel och behöver korrigera. Det senare gör att man inte kan klassa Busan som en ren sporthoj även om det är vanligt att t.ex. jänkarna gör det. För egen del anser jag att Busan är det ultimata verktyget för nästan all typ av körning oavsett tempo men att det är ren sporthoj som gäller för bankörning och stuntövningar.






tack för ett bra svar, blir väl att ta med tanten på nån provkörning o se om de gnälls lika mycket över onda knän efter en liten sväng som de görs nu...
 

TLSD

Choklad för faan !
Gick med
7 Sep 2006
Ort
Mitt emellan tegelbruket & syltbäcken faktiskt !
Hoj
VTR SP1
Hayabusa-99

Har lite allmänna funderingar kring min -99 Hayabusa
Jag hittar ibland frilägen vid växling 4-5 samt 5-6 an
lite irriterande är detta något som andra upplever också?

sedan har jag ett fenomen vid inbromsning att gaffeln vibrerar vid vissa hastigheter känns som en bromsskiva eller kanske styrlager ? någon som smakat på något liknande..

Lite blurrig gång på låga varv och jämn gas men detta har jag sett flera nämna.

Faan detta börja se negativt ut... men det positva väger ju tungt över alla små irritationsmoment:tuttar
Annars är det ju den hoj som passat mig absolut bäst av de jag hittills provat det enda som kan vara bättre skulle väl vara den nya busan...:tummenupp
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Man får vara lite bestämd när man växlar och i ditt fall så låter det som om du hitta din plats i sadeln och då kanske det är dags att justera växelpetaren.. Den kan ju vara några mm för högt upp..
Då kan jag också få till pissväxlingar..

Ang. vibrationer så har jag dom också om jag bromsat hårt och sen precis innan den stananr så kan jag få små vibrationer. Blev efter att jag bytte till Brembo klotsar..

Ang. blurrig på lågvarv så är det som du säger lite av en sjukdom hos 99:eek:r och 00:eek:r framförallt.. Ska pröva att synca mina trottlar och se om det blir bättre... Ska ändå göras en gång om året/var 1200 mil så..

Inte så mycket svar på dina frågor dessvärre utan mer jämförelser med min egen men du är alltså inte ensam.. :D
 

TLSD

Choklad för faan !
Gick med
7 Sep 2006
Ort
Mitt emellan tegelbruket & syltbäcken faktiskt !
Hoj
VTR SP1
Man får vara lite bestämd när man växlar och i ditt fall så låter det som om du hitta din plats i sadeln och då kanske det är dags att justera växelpetaren.. Den kan ju vara några mm för högt upp..
Då kan jag också få till pissväxlingar..

Ang. vibrationer så har jag dom också om jag bromsat hårt och sen precis innan den stananr så kan jag få små vibrationer. Blev efter att jag bytte till Brembo klotsar..

Ang. blurrig på lågvarv så är det som du säger lite av en sjukdom hos 99:eek:r och 00:eek:r framförallt.. Ska pröva att synca mina trottlar och se om det blir bättre... Ska ändå göras en gång om året/var 1200 mil så..

Inte så mycket svar på dina frågor dessvärre utan mer jämförelser med min egen men du är alltså inte ensam.. :D

Det låter ju bra att det inte är något unikt rassel på just min hoj då.... det är lätt att man blir lite överpetinessig då man inte haft grejorna så länge.

Då jag körde TL1000 så fick jag friläges symptom även på denna men efter ett par gånger så slog rovan tvärnit då växelföraren delade sig och låste växellådan:( lite skärrad blir man då det börjar med sådant igen eftersom vägen inte riktigt var dimensionerad för entusiastisk farbror i 100 knyck med låst bakhjul......till skogs bar det med fart !
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Jag skulle iaf pröva att justera ner växelpetaren lite och se om det hjälper...
Annars får man kanske kolla på det...

Jag blir faen mer och mer nojjig ju längre jag ägt nåt bara för att man lär sig hur det ska låta och kännas och sen förändras det alt. man inte kört på hela vintern.. Då blir jag asnojjig...
Tycker ventilerna tickar mer än vanligt, var det verkligen så här tungväxlat osv osv.. :hihi
Men sen vänjer man sig...
Fast jo jag ska kolla ventilerna och synca trottlarna om ca 150 mil bara för att....... ja är nojjig :D
 

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Östra åkern
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
Jag skulle iaf pröva att justera ner växelpetaren lite och se om det hjälper...
Annars får man kanske kolla på det...

Jag blir faen mer och mer nojjig ju längre jag ägt nåt bara för att man lär sig hur det ska låta och kännas och sen förändras det alt. man inte kört på hela vintern.. Då blir jag asnojjig...
Tycker ventilerna tickar mer än vanligt, var det verkligen så här tungväxlat osv osv.. :hihi
Men sen vänjer man sig...
Fast jo jag ska kolla ventilerna och synca trottlarna om ca 150 mil bara för att....... ja är nojjig :D

Har också råkat ut för att man måste vara hmmmm... lite mer bestämd när jag växlar, men av nån jäv.. anledning är det bara till och från, och har inte hittat nån gemensam nämnare än varför.

Thyg0d: Satt i helvetesköerna förbi SEB huset i Rissne vid 17-tiden igår, när en guldfärgad buse lugnt passerade förbi på vägrenen.... möjligtvis du??
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Har också råkat ut för att man måste vara hmmmm... lite mer bestämd när jag växlar, men av nån jäv.. anledning är det bara till och från, och har inte hittat nån gemensam nämnare än varför.

Thyg0d: Satt i helvetesköerna förbi SEB huset i Rissne vid 17-tiden igår, när en guldfärgad buse lugnt passerade förbi på vägrenen.... möjligtvis du??

Skulle JAG?? I vägrenen??
Näääähäääää... Finns inte på kartan...
Jag kör alltid lagligt och väldigt duktigt och...

JAJA... Det kanske var jag då... :D
Om det var en med Arai RX7 Jolly Roger hjälm och gortex samt rygga
så... Det finns en till nämligen, men han har orginalsystemet på sin..
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Min -99:a går också rätt ryckigt när man är inne i stan och finåker, det sitter en PC2:a i den så frågan är om det är fuskat med mappningen på låglast?

Irriterande är det i alla fall...:gnissla
 

TLSD

Choklad för faan !
Gick med
7 Sep 2006
Ort
Mitt emellan tegelbruket & syltbäcken faktiskt !
Hoj
VTR SP1
Min -99:a går också rätt ryckigt när man är inne i stan och finåker, det sitter en PC2:a i den så frågan är om det är fuskat med mappningen på låglast?

Irriterande är det i alla fall...:gnissla

Nja .. inte går min ryckigt men man kan ju höra att det låter lite ....chokladpudding ibland dvs. det låter lite orent men inget man känner av har originalsystem och inga xtra saker överhuvudtaget.

Tipset med att justera växelpetaren var ju faktiskt helt genialt TACK!!
Det är ju oftast det enkla man glömmer att fixa innan de svarta molnen i sinnet börjar välla fram. Nu har jag kört idag utan minsta krångel med växlingar:) :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top