Hayabusa-tråden

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
-
lorkan skrev:
2094675 Hayabusan är väl otroligt känd, fråga nån som inte kan något om hojar efter en snabb hoj så säger de säkert Hayabusa. :D
Jajemän, visst känner många igen namnet, alltså även dom som inte åker hoj.. men det jag menade är att många verkar ha en åsikt om Busan oxå, både hojåkare och icke hojåkare (som kanske aldrig ens suttit på en, än mindre kört en) allt från lyrisk uppskattning till spydiga kommentarer om utséendet och ifrågasättande av dess existens, lixom lite som att endera älskas den eller så hatas den.. he he tycker det är lite häftigt, hade inte förväntat mej det.. Trodde att alla var lika lyrisk som jag varit sen första gången jag såg en, kändes som en blandning mellan lite småkinky hardcore och seriös romantik utan onödigt gullande efteråt :)
 
Last edited:

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
-
lpdata skrev:
2093568 Så fram med era bänkningspapper nu så vi får någon rätsida på detta.
Skriv gärna var ni bänkat och vad som är modifierat på busen.

//Lasse
Blir omkörning i bänken och mappning för min del, som jag nämnde..stiften skräckinjagande vita :skrämd Märkte oxå ett lite skumt tomgångsbeteénde häromkvällen, varven "hängde kvar" om man gasade till lite på tomgång.. liknande en gasarmotor som går för magert (har ingen erfarenhet av spruthoj sen tidigare) + att den tvekar till en smula vid hastigt vrid på rullen runt 3000 rpm.. kan det kanske orsakas av att den antagligen går apsnålt, iaf i låg å mellan registeret ?? eller kan det vara nåt krångel pga TRE grunkan ?? nån som har nån tanke ?
 

rocketer

Medlem
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Centralt
Hoj
Hayabusa 2008
Hmm - har för mig att S-Racing sade att tre inte påverkar de gamla modellerna alls - har också en tre men med ngn aktiv variant genom geartronic växelläges indikatorn, hade en vanlig förut som var problemfri, hört att de kan vara svåra att starta varm motor - hade själv inga sådan problem - kanske ngn kan skarva i ngt? Vita stift låter inte bra + att det börjar komma störningar.

Ta det lungt till du mappat den iaf eller kanske inte alls köra före :confused: ?

Angående att tomgången hänger låter väl mer som en läcka i någonstans - slangar/spricka?//R
 

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
-
rocketer skrev:
2101807 Hmm - har för mig att S-Racing sade att tre inte påverkar de gamla modellerna alls - har också en tre men med ngn aktiv variant genom geartronic växelläges indikatorn, hade en vanlig förut som var problemfri, hört att de kan vara svåra att starta varm motor - hade själv inga sådan problem - kanske ngn kan skarva i ngt? Vita stift låter inte bra + att det börjar komma störningar.

Ta det lungt till du mappat den iaf eller kanske inte alls köra före :confused: ?

Angående att tomgången hänger låter väl mer som en läcka i någonstans - slangar/spricka?//R
Jo, läckande insugsgummin var min första tanke, men det skumma är att när tomgångsvarven "hängt sej" och jag drar in kopplingen så sjunker det genast.. därav min tanke på TRE kontakten, har oxå noterat att det är knöligt att justera tomgångsvarven så till vida att de inte stannar kvar vid ca 1300 varv där jag vill ha det, utan det envisas med att sjunka tebax till 1000-1100..(vilket iofs är ok, dock lite lågt i min smak) när jag skruvar på plastskruven för tomgången så blir det "ketchupeffekt", först ingenting sedan ingenting tills det bär iväg upp direkt till närmare 2000.. Btw härstammar din hoj senast från Dalarna ? visst äre en -99:a ? Jag ringde på den men då var den nyss såld!! :mad: :)
 

rocketer

Medlem
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Centralt
Hoj
Hayabusa 2008
Taco skrev:
2101859 Jo, läckande insugsgummin var min första tanke, men det skumma är att när tomgångsvarven "hängt sej" och jag drar in kopplingen så sjunker det genast.. därav min tanke på TRE kontakten, har oxå noterat att det är knöligt att justera tomgångsvarven så till vida att de inte stannar kvar vid ca 1300 varv där jag vill ha det, utan det envisas med att sjunka tebax till 1000-1100..(vilket iofs är ok, dock lite lågt i min smak) när jag skruvar på plastskruven för tomgången så blir det "ketchupeffekt", först ingenting sedan ingenting tills det bär iväg upp direkt till närmare 2000.. Btw härstammar din hoj senast från Dalarna ? visst äre en -99:a ? Jag ringde på den men då var den nyss såld!! :mad: :)

Ok - min reagerar direkt på tomgångs skruven så ngt är galet på din. Har runt 1100 i tomgång också - känns högt jämfört med bilmotorer som ligger oftast på 7-800 men men. Jepp 99:a - köpte den i Eskilstuna för ca halft år sedan.//R
 

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
-
rocketer skrev:
2101918 Ok - min reagerar direkt på tomgångs skruven så ngt är galet på din. Har runt 1100 i tomgång också - känns högt jämfört med bilmotorer som ligger oftast på 7-800 men men. Jepp 99:a - köpte den i Eskilstuna för ca halft år sedan.//R
Ja, Busan får stå till den ska upp i bänken (två veckor :( ) E-tuna, oki då var det nog inte samma hoj då.. den jag jagade var i Dalarna nånstans. Tänkte på färgen och års. samt framförallt uppgiven effektuppgift som stämde precis på den hojen oxå..
 

Busa Robban

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki Hayabusa
Jag har en tre med switch på min 1999 busa och tomgången lägger sig på ca 1500rpm när tre`n är påslagen. tomgången ökar med några hundra rpm

Robban
 

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
-
Busa Robban skrev:
2102292 Jag har en tre med switch på min 1999 busa och tomgången lägger sig på ca 1500rpm när tre`n är påslagen. tomgången ökar med några hundra rpm

Robban
Jo, lurade på om det kan ha nåt att göra med att min tomgång har tedendenser att "hänga" sej lite. Att jag fick för mej detta beror på att det i instruktionen till TRE står att man kan funktionskolla den genom att varva till 2.5 k rpm på tomgången, dra in kopplingen och då skall tomgången dimpa.. min dimper oavsett vilket varv jag tar den till verkar det som, iaf så är det inte specifikt vid 2.5 k.
 

Kuazimudo

Medlem
Gick med
23 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
GSXR1000'-K7'' Mv-Agusta RC'
Jag hadde samma problem på min för ett par veckor, efter det att den blev ommappad så går den kanon, den fick för lite soppa helt enkelt, de med tremoden att varvtalet sjunker är ok så ser man att den fungerar, så tipset är in med den & Mappa om den.
'' Kör klokt Bränn Gummi '' :fyllisar
 

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
-
Kuazimudo skrev:
2102940 Jag hadde samma problem på min för ett par veckor, efter det att den blev ommappad så går den kanon, den fick för lite soppa helt enkelt, de med tremoden att varvtalet sjunker är ok så ser man att den fungerar, så tipset är in med den & Mappa om den.
'' Kör klokt Bränn Gummi '' :fyllisar
Jepp, misstänker oxå att mager blandning, kanske i kombo med kylig luft kan vara orsaken.. ommappning skare bli ;) :fyllisar he he blev ett jävla fylleslag här
 
Last edited:

fajjerbläjde900

Gummi gör sig bäst på asfalt
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Västerås
Hoj
suzuki tl1000R
ciao....

Hur gick det för han som blev av med sin busa på haga parkgata i västerås? Ordnade det sig med en nyare modell till slut?
 

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
-
Busan bänkad, gick inte snålt i mellan som misstänkt. A/F optimal enl. bänkoperatören. 163 hk 131 nm. Att stiften var vita förklarades med att sprutmotorers förbränning inte färgar stiften lika påtagligt som gasarmotorerna ? "Lock up" i kopplingen svetsad. Visste om det problemet, märktes enstaka ggr vid slirstart med kopplingen, dock hade mellanskivorna slagits sej en aning och lamellerna var slitna, antagligen småslirat lite omärkligt på högvarv, blev nytt lamellpaket. TRE kontakten demonterad och tendensen till lite "häng" på lågvarv och ryckig gång försvann, tappade lite gasrespons från tomgångsvarv och upp till ca 2-2.5 k rpm. Känns försummbart lixom. Nu går hojen skitfint :rock
 

Richard R

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Ort
nacka
Hoj
hayabusa -99
busa-tur på ond ??

Tänkte mest om de fanns några busor i sthlms regionen som e sugna på en tur på ons kväll. Vi e några som tänkte utgå ifrån nacka ev .Sen får man se vart vi hamnar ...

mvh/Richard
 

Busa78

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2003
Ort
dalarna
Hoj
Hayabusa -03 Biltema Editon
vrid gärna upp era tomgångar till 1300-1400
mc-motorer dör kamaxeldöden med tomgångar på 1100 å neråt, har jag fått lära mig av gudarna Roos och Brink här på sporthoj
 

swekat

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2003
Ort
Eken
Hoj
Busa ,, vad annars ???
Ahhh .. äntligen en läsvärd tråd !!!!
Nån som vet vad som hände med hayabusa.nu ??
 

Busa78

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2003
Ort
dalarna
Hoj
Hayabusa -03 Biltema Editon
swekat skrev:
2146105 Ahhh .. äntligen en läsvärd tråd !!!!
Nån som vet vad som hände med hayabusa.nu ??
ja, vad hände med hayabusa.nu
den har liksom legat nere skapligt länge nu. varför?
 

rocketer

Medlem
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Centralt
Hoj
Hayabusa 2008
h01hmt skrev:
2146153 ja, vad hände med hayabusa.nu
den har liksom legat nere skapligt länge nu. varför?

Mailade Martin tidigare och det fanns lite uppgraderings problem som ställde till det. Både hårdvaran och virusprogram etc behövde en kostsam uppgradering - vilket jag kan förstå. Det är dyrt och kräver manstimmar att drifta. Är ungefär vad jag kommer ihåg vad orsaken var - kanske ngn som kan rätta eller fylla på med mera info?//R

Richard R skrev:
2146051 Tänkte mest om de fanns några busor i sthlms regionen som e sugna på en tur på ons kväll. Vi e några som tänkte utgå ifrån nacka ev .Sen får man se vart vi hamnar ...

mvh/Richard
¨

När startar ni och var, kommer ni och ha fruntimren med eller är det solo som gäller?//R
 

Richard R

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Ort
nacka
Hoj
hayabusa -99
onsdagarunda

rocketer skrev:
2146791 Mailade Martin tidigare och det fanns lite uppgraderings problem som ställde till det. Både hårdvaran och virusprogram etc behövde en kostsam uppgradering - vilket jag kan förstå. Det är dyrt och kräver manstimmar att drifta. Är ungefär vad jag kommer ihåg vad orsaken var - kanske ngn som kan rätta eller fylla på med mera info?//R

¨

När startar ni och var, kommer ni och ha fruntimren med eller är det solo som gäller?//R


Tänkte vi kan träffas på mc-donalds i nacka,du vet där innan nacka strand precis ligger bredvid statoil o peugeot verkstan.. vid 18,00 ca brukar mest bli soloåkning
 
Last edited:

Richard R

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Ort
nacka
Hoj
hayabusa -99
rocketer skrev:
2148850 Oki - dyker upp - hur många väntas? Turbo hojar också?//R

borde kunna bli 5.6 stycken i bästa fall 8-nä nu ska gubben sova men vi syns imorgon!!
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top