Mikuni bryggfråga?

Dr.Bike

Guest
andersson turbo skrev:
2061580 VE på över 100 japp , helt möjligt BMW s M motorer har ett VE på 115%

Hayabusan har simulerats till 110% ( med trimkammar)

En räser 600 lär ha mer än så

En gjutjärns v-8a njae kanske inte


Att uppnå högre än 100% VE är ju precis vad portning ,kammar och overlap går ut på


JO exakt, men jag har nog inte hajat vas som är 100 s.a.s
100% gasfyllnad i cylindern?
Mer än så KAN man ju inte ha, för då går det ju ut genom skorstenen.
Om inte avgasventilen stänger tidigt och man laddar med turbo vill säga, då lär man lätt komma upp över 100 i min lilla värld.

Eller är 100 ett index på en otrimmad motor? Man vet att fyllnadsgraden brukar vara säg 65-75% av cyl.vol
Om detta är index 100 såå kan ju man lätt springa upp över 100.

Förklara gärna vad 100 är, och varför.
100 av vaddå?
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
100% är just som du tror att hela cyl volymen är full med luft som har samma tryck som atmosfären. För att få över 100 så måste man ha högre tryck och det kan man få genom avstämda insug, bra kammar och bra avgassystem. Sätter man bra fart på luften samt utnytjar tryckvågorna rätt så får man ett lufttryck som är högre en 100%
 

Dr.Bike

Guest
jojje1963 skrev:
2061847 100% är just som du tror att hela cyl volymen är full med luft som har samma tryck som atmosfären. För att få över 100 så måste man ha högre tryck och det kan man få genom avstämda insug, bra kammar och bra avgassystem. Sätter man bra fart på luften samt utnytjar tryckvågorna rätt så får man ett lufttryck som är högre en 100%

JO, men att avstämda insug osv skulle leda till övertryck i den såpass mycket större cylindervolymen trodde jag inte.
Pre-Chargeeffekt mot ventilen eller inte.

Tack för info!
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Dr.Bike skrev:
2061901 JO, men att avstämda insug osv skulle leda till övertryck i den såpass mycket större cylindervolymen trodde jag inte.
Pre-Chargeeffekt mot ventilen eller inte.

Tack för info!

Övertryck blir det, sen vet jag inte om man räknat in luffarturbon i dom exempel vi sett här.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Nu när SH samlade expertis är närvarande i samma tråd skulle vi kanske återgå till ursprungsämnet, borde killen montera RS40/HSR42 eller FCR 39/41 eller skall han hålla sig till Webrar och Holleys?

Mina teoretiska beräkningar säger att flödet räcker men vad säger ni motorgurus som lever i verkligheten? :)
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Boris JR skrev:
2061991 Nu när SH samlade expertis är närvarande i samma tråd skulle vi kanske återgå till ursprungsämnet, borde killen montera RS40/HSR42 eller FCR 39/41 eller skall han hålla sig till Webrar och Holleys?

Mina teoretiska beräkningar säger att flödet räcker men vad säger ni motorgurus som lever i verkligheten? :)

Hur stora förgasare kör HD folket med på exempelvis 200hk motor
( närmsta liknelsen i motorsetup) gentimot v8 aplikation???
 

Peaceinn

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Ort
bakomflötet
Hoj
suzuki
VA FAN!!!! Stibo snubben säger, nog går det, blir fan inte klok på det här och dom mattematiskatermerna gör att hjärnan kokar ska iallafall börja leta prylar och se vad summan landar på och därifrån se om det är värt att pröva.
Ett enda weber insug gick på 10000:- sen 4st IDA förgasare på det är inte billigt så får se vad mikuni summan landar på.
Men alla tips mottages fortfarande.
Tack!!!!!!!!
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Boris JR skrev:
2061991 Nu när SH samlade expertis är närvarande i samma tråd skulle vi kanske återgå till ursprungsämnet, borde killen montera RS40/HSR42 eller FCR 39/41 eller skall han hålla sig till Webrar och Holleys?

Mina teoretiska beräkningar säger att flödet räcker men vad säger ni motorgurus som lever i verkligheten? :)

Om man omsätter effekt kontra förgasare så har jag ett praktiskt exempel.

En Volvo 2,4 EVO motor ger ca 285 hk/7500 och på dessa motorer används stora Mikunis.

Motorn används i rallycross.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Peaceinn skrev:
2062023 VA FAN!!!! Stibo snubben säger, nog går det, blir fan inte klok på det här och dom mattematiskatermerna gör att hjärnan kokar ska iallafall börja leta prylar och se vad summan landar på och därifrån se om det är värt att pröva.
Ett enda weber insug gick på 10000:- sen 4st IDA förgasare på det är inte billigt så får se vad mikuni summan landar på.
Men alla tips mottages fortfarande.
Tack!!!!!!!!

Kostar Weber insugen 10kkr stycket plus förgasare :3freak?

För de pengarna kan du få mikunibryggor och handbyggda oneoffinsug och ändå spara pengar...
 
Last edited:

Peaceinn

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Ort
bakomflötet
Hoj
suzuki
Jo det är dyrt och helt emot mina principer att betala det för en liten bit aluminium därför jag började spåna på Mikuni + rallycross nissarna här uppe snackar så gott om dom.
 

pops

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
örebro
Hoj
gsxr 1000 k7
Färnbo skrev:
2062083 Om man omsätter effekt kontra förgasare så har jag ett praktiskt exempel.

En Volvo 2,4 EVO motor ger ca 285 hk/7500 och på dessa motorer används stora Mikunis.

Motorn används i rallycross.


hur stora mikunis?
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
pops skrev:
2062214 hur stora mikunis?

Jag skall ta reda på storlek och betäckning så snart jag kan.

Annars får vi väl logga in på nåt forum där det snackas bilar och rallycross, gissar att någon på zatzy har koll
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Enklast att föreställa sig ett VE på över 100% är att acceptera att luft har en massa, dvs man nyttjar dess rörelseenergi. Trots att kolven är på väg upp fylls cyllindern fortfarande av bränsleblandning från insuget. Ju högre fart på luften desto bättre fyllandsgrad efter kolvens nedre vändpunkt. Det är det fenomenet man maximerar vid portning/plastning, inte den ökade volymen utan just trögheten som luften i rörelse har.

Dr.Bike skrev:
2061901 JO, men att avstämda insug osv skulle leda till övertryck i den såpass mycket större cylindervolymen trodde jag inte.
Pre-Chargeeffekt mot ventilen eller inte.

Tack för info!
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Boris JR skrev:
2061130 Hur är det nu med matten här.....
Om jag har förstått dig rätt så betyder det att vid 7000RPM kan din motor max suga i sig 6000L/min och cylinder DET ÄR ETT MAXIMUM cylindern kan inte överfylla sig själv.

Redan på -60talet hade man fyllnadsgrad på 105-110 procent.

Som tidigare sagt, kammar och portning osv. Men insugningsrör, "luftburkar" och avgasrör är väldigt betydelsefulla för "överladdningen".

Energin till "överladdningen" får man av värmen som blir över efter förbränningen, utnytjas till att öka gashastigheten i avgasrören och vips sätter man igång ett ekorrhjul med processer och flöden.
 

Dr.Bike

Guest
andersbrink skrev:
2062452 Enklast att föreställa sig ett VE på över 100% är att acceptera att luft har en massa, dvs man nyttjar dess rörelseenergi. Trots att kolven är på väg upp fylls cyllindern fortfarande av bränsleblandning från insuget. Ju högre fart på luften desto bättre fyllandsgrad efter kolvens nedre vändpunkt. Det är det fenomenet man maximerar vid portning/plastning, inte den ökade volymen utan just trögheten som luften i rörelse har.


Absolut - jag är fullt medveten om det där + som jag sa pre-chargeeffekt osv, men.... jag kunde aldrig tro att det skulle leda till en stor VE-ökning! :)
Har inte studerat detta matematiskt utan bara rent praktiskt, och då blir det ju bara uppskattningar.

Peaceinn: Hur stora är hålen i topparna på din V-8?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Mats757 skrev:
2063710 Redan på -60talet hade man fyllnadsgrad på 105-110 procent.

Som tidigare sagt, kammar och portning osv. Men insugningsrör, "luftburkar" och avgasrör är väldigt betydelsefulla för "överladdningen".

Energin till "överladdningen" får man av värmen som blir över efter förbränningen, utnytjas till att öka gashastigheten i avgasrören och vips sätter man igång ett ekorrhjul med processer och flöden.

Visst klart man kan ha VE över 1 men jag har svårt att tänka mig att man var det i en 2v jänkemotor, i de simuleringar av jänkeåttor jag sett har man alltid legat vid VE under 1 därför satte jag VE till 0,95 i mina beräkningar.

Där var väl någon hottad zxr400 eller nått ditåt som gav mer effekt på bakhjulet än vad 100% VE skulle gett på veven.
 

Dr.Bike

Guest
Ja - och det är det jag ställer mig frågande till på en sugmotor: VE över 100.

Luffarturbo kan säkert bidraga lite avstämda insug gör det ju, men bara kring det avstämda varvtalet och dess noder.

Ni som har koll på detta, vart hämtar ni siffrorna på VE, och var finner ni VE på 100 och däröver på sugmotorer.
Och ja - att en gammal 2v V8:a skulle ha så högt VE ställer jag mig högst tveksam till. Tittar man på insugskanaler original på många av de gamla spisarna så ser de ju ut som min fars kranskärl...
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Boris JR skrev:
2063789 Visst klart man kan ha VE över 1 men jag har svårt att tänka mig att man var det i en 2v jänkemotor, i de simuleringar av jänkeåttor jag sett har man alltid legat vid VE under 1 därför satte jag VE till 0,95 i mina beräkningar.

Där var väl någon hottad zxr400 eller nått ditåt som gav mer effekt på bakhjulet än vad 100% VE skulle gett på veven.

Ni som är duktiga att räkna, vad har man för teoretisk fllnadsgrad på en MotoGP hoj tex en honda 260 hk vid 16000 och 990 cc.

Skulle vara intresant att veta, bara för att få lite perspektiv på saker och ting.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Det går inte att få fram med bara dom siffrorna. Man behöver veta motorns verkningsgrad, bränslets energiinnehåll samt stokiometriskt blandningsförhållande och säkert något annat jag inte har koll på.

Knappar man in siffrorna i det enkla excelarket jag skrivit om tidigare och antar vanlig bensin samt 35% verkningsgrad på motorn (hög verkningsgrad tror jag) blir fyllnadsgraden 116%, med 31% verkningsgrad blir fyllnadsgraden 130%.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top