Ljuddämpare till Suzuki XN85 Turbo

topchopvalle

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki XN 85 Turbo
Var kan få tag på någon bra ljuddämpare till en Suzuki XN 85 Turbo?
Orginaldämparen är helt sönderrostad! Hojen har bara gått 600 mil och är orginal i övrigt. Kan man skippa dämpare helt? Det verkar som turbon dämpar ganska mycket.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nån dämpare lär du väl ha för att leda bort avgaserna om inte annat? :va
Nu är ju inte XN85 världens vanligaste hoj, men nog borde det finnas på nån skrot? Eller så gör du ett eget! :)
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
topchopvalle skrev:
2057698 Var kan få tag på någon bra ljuddämpare till en Suzuki XN 85 Turbo?
Orginaldämparen är helt sönderrostad! Hojen har bara gått 600 mil och är orginal i övrigt. Kan man skippa dämpare helt? Det verkar som turbon dämpar ganska mycket.

Ljudämpare behövs ej om man inte är extremt ljudkänslig, men då finns ju EAR :D

Skämt åsido, turbon tar bortså mycket av ljudet så min personliga uppfatning är att det inte behövs, dessutom så tar säkerligen en orginaldämpare på din hoj bort lite effekt.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Jag tog bort ljuddämparen på min och hade bara ett avslut under/strax bakom höger fotpinne. Lät inte mer än ett ordinärt slipon men såg mycket mer coolt ut. :tummenupp

Snacka om att vara för sin tid, det stuket har Yamaha & Suzuki kommit på nu... :D

Kanske kan leta reda på bild om du är intresserad.

Hoztic skrev:
2057703 Nån dämpare lär du väl ha för att leda bort avgaserna om inte annat? :va
Nu är ju inte XN85 världens vanligaste hoj, men nog borde det finnas på nån skrot? Eller så gör du ett eget! :)
Det är ett rejält rörmokeri på den hojen, så nån ljuddämpare behövs egentligen inte. Att få tag i en begagnad gick inte ens för 5 år sedan, då alla rostat bort. Nytt eller bygga själv är enda alternativet. Beställde själv en av URM för att ha till besiktning men körde annars utan, bara en kort krök så att röret kom fram.

Edit: http://www.xn85turbo.com/index.html
 
Last edited:

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Finns det inte någon firma i Karlstad som har hur mycket prylar till gamla suckor som helst. Kan fan inte komma på namnet dock. Någon?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Ankan skrev:
2058000 Finns det inte någon firma i Karlstad som har hur mycket prylar till gamla suckor som helst. Kan fan inte komma på namnet dock. Någon?


Mc-Shopen
Tel 054/5311139
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Färnbo skrev:
2057953...dessutom så tar säkerligen en orginaldämpare på din hoj bort lite effekt.
Jodå, K&N-filter, 4 KOhm extra i elektroniken och dämparfritt gör hojen avsevärt piggare. Tyvärr är laddtrycksgränser och liknande hårdvarukodat (gamla grejer) så det kräver lite mer tankemöda, men laddtiden och varvilligheten blir bättre :)
 

Dalan

Sotare
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Timrå
Hoj
Hojlös pga skada
Jag har en kapad originaldämpare på min, dvs ingen dämpning alls.
Fick nästan en chock igår när jag hörde den för första gången, låter inte alls mycket, turbon tar bort en hel del.

Annars kostar en ny dämpare "bara" 2800 eller vad de var :)

Dra ett rör ut från Dp och led bort avgaserna bara :)

Jåke: Förklara gärna närmare det med 4Kohm. Har läst mig till att ett motstånd på LMM ska feta på för lite högre laddtryck men hur går det när temperaturerna skiftar? Blir inte blandningen lite sådär då?
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Dalan skrev:
2058036 Jåke: Förklara gärna närmare det med 4Kohm. Har läst mig till att ett motstånd på LMM ska feta på för lite högre laddtryck men hur går det när temperaturerna skiftar? Blir inte blandningen lite sådär då?
Det du gör att "lurar" mätaren för lufttemperaturen. Den tror att luften är kallare än vad den är och fetar på blandningen. Det gör den ju sen oavsett vad det egentligen är för temperatur ute, förhållandet bibehålls ju när lufttemperaturen ändras.

Nackdelen är att hojen kommer att gå fett när den inte laddar om det blir för kallt ute, säg under 10-12 grader. Men det kan man kanske leva med :hihi

...convince the computer in the back that the air temperature is cooler than actually it is, to make it inject more fuel. This you can accomplish by increasing the resistance output from the Air Temperature Sensor located within that big can Air Flow Meter. You'll find the cable-stem under the lefty hand cover, just above the air box. Cut the Light Green/Black cable and mount connectors. Then your up for some experimenting, because the resistance depends on the ambient air temperature where you live. In summertime the average riding temperature where I live might be ~ 17-20 degrees C. Consequently I'm using a resistance of roughly 3.9 K0hms with the K&N filter, anything more will feed the bike a much to fat fuel mixture off boost and make it hesitate in a roll-on...

Mina egna ord från forntiden nån gång 98-99...
 

Dalan

Sotare
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Timrå
Hoj
Hojlös pga skada
Jåke skrev:
2058079 Det du gör att "lurar" mätaren för lufttemperaturen. Den tror att luften är kallare än vad den är och fetar på blandningen. Det gör den ju sen oavsett vad det egentligen är för temperatur ute, förhållandet bibehålls ju när lufttemperaturen ändras.

Nackdelen är att hojen kommer att gå fett när den inte laddar om det blir för kallt ute, säg under 10-12 grader. Men det kan man kanske leva med :hihi

Mina egna ord från forntiden nån gång 98-99...

Då blir det ett motstånd på min också :) Ska dit med en pysventil bara jag får tillbaka den en polaren.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Lite bilder då'rå på ett ljuddämparlöst alternativ. Bry er inte i färgen, jag lackade om den sen... :3freak
 

Bifogat

  • 19.jpg
    19.jpg
    89.9 KB · Visningar: 111
  • 18.jpg
    18.jpg
    73 KB · Visningar: 193

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Jåke skrev:
2058079
Nackdelen är att hojen kommer att gå fett när den inte laddar om det blir för kallt ute, säg under 10-12 grader. Men det kan man kanske leva med :hihi


Eller så gör man en riktig "controller" med vass racingkarraktär :hihi En pot, ett buntband+lim och baksidan på ett visitkort. Lägg sensorn i kylen tillsammans med en termometer och mät sedan upp den. Här med skalan 20C - 5C.

edit: notera L och R (lean, rich) i nedre hörnen.
 
Last edited:

Jonas Brunström

fyrtakt???
Gick med
12 Sep 2005
Ort
Finland
Hoj
RGV 250 RG 500
jag har åxå en xn85 samma sak här ljuddämpparen rostad men kör endå den har inte mer ljud nu en med turbon på tycker jag :hihi
 

Dalan

Sotare
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Timrå
Hoj
Hojlös pga skada
Jag svetsade min häromdagen, så nu är den tät.
En fråga, hur långt har era XN gått? Min är inne på 4000 mil nu, har stått några år.

kompisen pillar mycket med el, och ska få fixa ett justerbart motstånd till mig så ska det gå att ställa upp lite mer tryck.
Finns för övrig en walkthrough på www.xn85turbo.com för den som ska ta bort laddtrycksspärren :)
 

sam1

Medlem
Gick med
9 Jan 2006
Ort
sthlm
Hoj
gpz 750 turbo. dominator.
är nog bra att det sitter ett rör efter downpipen om man kör utan ljuddämpare då den också leder bort värme från turbon!

ps: har kawasakis gpz 750 turbo 84. från samma tid som susukis xn

sam
 

topchopvalle

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki XN 85 Turbo
Tack för hjälpen!

Tack allihopa för hjälpen! Är helt ny på det här med hojar. Kör dragracing med en Cuda-70 i vanliga fall. XN 85:an är en 86:a som gått 600 mil.Helt orginal!
 

TooL

Nu med RR-Licens :D
Gick med
10 Mar 2003
Ort
I Skogen :D
Hoj
Aprilia Tuono 1000R, WR 450F
Många XN85 Turbo här......

Hade en sådan för många år sedan.
Jag hade Reg nr LOU 478

Den va till salu nyligen hade jag haft stålar hade jag köpt tillbaka den direkt.

Men den har haft många ägare nu kollade på VV och det är uppe i
10 st ägare nu.

Jag var ägare nr 2 och körde hojen från 2000 mil fram till 5700 då jag sålde den till en polare.

Konstigt nog springer jag på hojen då och då.
För några år sedan när jag bodde i Tokholm åkte jag till brostugan och
i kön över bron hamnade jag efter gamla bettan.

Så jag följde efter han som då ägde hojen och snackade lite skit.

En udda och kul hoj. :Bugar
 
Last edited:

smen

Intressanta män luktar diesel
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Blentarp
Hoj
Suzuki Katana-82 1327cc turbo.
Kör dragracing med en Cuda-70 i vanliga fall. :Bugar Du har inte några saker kvar som du inte behöver till din bil(inredning och motordelar bla). :rolleyes:
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top