Aprilia SXV

acura

Root
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Här finns ett par bilder på den http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2225784&postcount=1109

Det första man slås av är den enorma bakfälgen, ingen har hittills missat att den är något i hästväg. Därefter kommer avgassystemet, det är så smutt och smidigt. När man startar den så krullar sig asfalten, gräset vissnar, ungar gråter och folk med klent hjärta avlider. Ljudet är så rått och distinkt, det låter så otroligt mycket brutalare än en Touno med akra pipor.

När man sätter sig på den så är den så smal och smärt att man till en början har svårt att greppa den med benen. Den skakar och lever om en del. När man drar i väg så går den på rullen med en gång.

Sen noterar man hur ruggigt snabbt den svarar på gasen, tidigare tyckte jag att en JDJetting kittad FCR39 svarade snabbt men inte nu längre. Tänk gas och den svarar direkt, detta med en grym precision i micrometerklass. Varje tag på gasen gör att den brölar grymt och drar i väg något enormt. När man drar i väg känner man verkligen hur man sugs bakåt, hur det stäcker i armarna och hur den bara vill ha mer. Motorn dra brutalt från botten men vid 7-8K RPM så börjar den dra än värre upp till omkring 10K RPM.

Chassiet är även det helt enormt, stabilt men ändå lätt att kasta från sida till sida. Uppe i 180Km/h så är den hur stabil som helst, min tidigare KTM var väldigt nervös redan i 150 och vill börja vobbla.

Bromsarna är inte att leka med de heller. Vilket bett och vilken känsla. Frambromsen är distinkt och samtidit lättdoserad utan någon av/på-känsla. Bakbromsen är den bästa jag varit med om. Den får bakbromsen på KTM:en att verka digital. Här är blir det aldrig några låsningar om jag inte vill det, utan man får en bra känsla av doseringen.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Kul med lite recension på Aprilian, låter riktigt grym.... :)
 

Monobike

Huliganus Slangus
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Aprilia RSV1000R Tuono,KTM 525EXC -04 Supermoto Urban Terror Edition (Såld), Honda XR650R SM -02 Big-gun helsystem (Såld), Honda VTR1000 Firestorm med F1 Slipons (Såld)
En annan väntar ivrigt på servicekostnader och driftsäkerhetsrapport, sugen blir man! :tummenupp
 

M13

South Coast Supermotards
Gick med
6 Aug 2003
Ort
karlshamn
Hoj
660 sprätteditione...
Monobike skrev:
2226528 En annan väntar ivrigt på servicekostnader och driftsäkerhetsrapport, sugen blir man! :tummenupp
ja hur e det med det?
ska man behöva vänta 1 månad på ett oljefilter eller finns sånna hemma?
e det ngn som kör lite aktivt med ngn hoj eller alla bara posar. håller det igentligen?
skulle kunna tänka mej en om de blir bra kritik på den!!
 

Evil M

?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en sketen lägenhet :-(
Hoj
450 Cross
acura skrev:
2225824 Här finns ett par bilder på den http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2225784&postcount=1109
Därefter kommer avgassystemet, det är så smutt och smidigt. När man startar den så krullar sig asfalten, gräset vissnar, ungar gråter och folk med klent hjärta avlider. Ljudet är så rått och distinkt, det låter så otroligt mycket brutalare än en Touno med akra pipor.

Antar att du har annat system än orginal? Med orginal systemet så låter den ju som en Eu moppe. När man kör bana och har en Aprilia efter sig hör man den ju inte alls.
 

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Ort
nu med 4st tjejer
Hoj
HOT AND BLUE
Evil M skrev:
2227880 Antar att du har annat system än orginal? Med orginal systemet så låter den ju som en Eu moppe. När man kör bana och har en Aprilia efter sig hör man den ju inte alls.
det kan jag skriva under på.. låter = 0
 

acura

Root
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Evil M skrev:
2227880 Antar att du har annat system än orginal? Med orginal systemet så låter den ju som en Eu moppe. När man kör bana och har en Aprilia efter sig hör man den ju inte alls.

Orginalsystem, det sitter en strypning i avgassystemet.
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Var sitter strypningen ?

Någon som bänkat 450,550n ?
Finns det effektavgassystem , vilka i så fall ?
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
M13 skrev:
2227747 ja hur e det med det?
ska man behöva vänta 1 månad på ett oljefilter eller finns sånna hemma?
e det ngn som kör lite aktivt med ngn hoj eller alla bara posar. håller det igentligen?
skulle kunna tänka mej en om de blir bra kritik på den!!
Vi är änsålänge två stycken som tävlar med Aprilia, min har gått lite över 20 timmar nu, inte haft några som helst problem utan den funkar kanonbra.

Aprilia har precis flyttat sitt huvudlager så det har varit lite sådär med reservdelar än men alla som vill sälja Aprilia offroadhojar måste hålla ett visst reservdelslager så det kommer bli riktigt bra. Sen delar den en hel del delar med andra hojar så det har gått bra ändå, oljefilter och kopplingsgrepp samma som Husqvarna, bromsgrepp och bromsbelägg samma som KTM/Husaberg, framdrev kan man använda Ducati med viss modifiering osv. så jag har inget ont om hojen att säga. Plus att de inte verkar gå sönder, det behövs inga delar. :)

Jösse skrev:
2228888 Var sitter strypningen ?

Någon som bänkat 450,550n ?
Finns det effektavgassystem , vilka i så fall ?
Strypningen sitter framför ljuddämparen, inte svår alls att ta bort och det måste göras.
En 550 finns bänkad med riktigt bra resultat och min ska justeras in i bänk i slutet av veckan.
Finns inga effektavgassystem att få tag på än men det lär ju komma snart, effekten duger bra ändå så det skulle väl vara för att det skulle låta mer isf om någon känner ett sånt behov. Jag tycker att det låter lagom mycket men bland alla enstånkor på banan så försvinner de i oljudet.
 
Last edited:

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Örebro
Hoj
zero
på träningen i tisdags i örebro stog jag och specialstuderade aprilian båden 450 och 550, när dom kom över hoppet hör man bara ett sus inget motorljud alls, riktigt snygga hoja och 550 verkar gå som satan
 

doordie

#500
Gick med
15 Mar 2005
Ort
Uppland
Hoj
KX500 för MX/Enduro/Motard/Isbana/Backe
TERMINATOR skrev:
2229025 på träningen i tisdags i örebro stog jag och specialstuderade aprilian båden 450 och 550, när dom kom över hoppet hör man bara ett sus inget motorljud alls, riktigt snygga hoja och 550 verkar gå som satan

Aprilia 550 kan jag verkligen intyga att den "går som satan" :Bugar :yoparty
(hade man inte redan den ultimata hojen så......) :D
 

Monobike

Huliganus Slangus
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Aprilia RSV1000R Tuono,KTM 525EXC -04 Supermoto Urban Terror Edition (Såld), Honda XR650R SM -02 Big-gun helsystem (Såld), Honda VTR1000 Firestorm med F1 Slipons (Såld)
RookieSM skrev:
2228991min har gått lite över 20 timmar nu.

Plus att de inte verkar gå sönder, det behövs inga delar. :)

Nä det är klart, den är ju knappt använd än :va
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Monobike skrev:
2229842 Nä det är klart, den är ju knappt använd än :va
Det beror väl på hur man ser det, jag anser den vara använd, skulle tro att det slits mer på bana än att posa på stan. :7peta

Och de verkar inte gå sönder, då menar jag inte bara min utan hojar över hela världen, inte varit några större problem, säkerligen färre än på motsvarande KTM-hojar.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top