Aprilia SXV

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Nån som vet vad alla lager och kolvar kostar ungefär? Dvs en motorrenovering i delar?

Nån som sitter på en bra motor till salu?
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Det är inget haveri än, jag tycker mig höra knack från ramlagren så då tänkte jag byta allt i motorn när man lix håller igång! Ja jag fick hojen 2007 och har bytt kolvringar en gång, i övrigt är den inte renoverad så man må väl säga att det hållt bra ändå ;)
 

Max99

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2010
Ort
Ljusterö
Hoj
Aprilia Sxv 550, Honda Crf 450
Nån som vet vad alla lager och kolvar kostar ungefär? Dvs en motorrenovering i delar?

Nån som sitter på en bra motor till salu?

Delarna till en 550 kostar i UK ca.
Ett par kolvar med ringar 3600:-
Ett par cyl 2500:-
Lager till vev + stakar 500:-
Packningar 600-800:-

Har en 550 motor liggandes med nya kolvar, cylindrar, lager.
Motorn är dock ej helt komplett.
Har även massor av nya växellåds delar liggandes.

Skicka PM om intresse finns.
 

simondeax

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2014
Ort
Mariestad
Hoj
Aprilia SXV 450
Hej! jag vill höja min sxv, tycker den är lite låg. Vilken är de man skruvar på dämparen för att få den lite högre??
gärna en bild på den man skruvar på skulle uppskattas :)

Tack i förhand

/ simondeax
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Sitter Akrapovic på min SXV och behöver antagligen en DBkiller för att få den igenom besiktningen. fick med en dbkiller vid köpet men den var nog till ett annat system för den passar inte.

Någon som har tips på var jag hittar en sådan, hur jag bygger en, eller om nån kring skåne/småland som jag kan låna av? :)
 

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Södra skåne
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Märkligt jag har ju ett original blås liggandes. Någon som vill ha det kan komma och hämta det.
:)
Sitter Akrapovic på min SXV och behöver antagligen en DBkiller för att få den igenom besiktningen. fick med en dbkiller vid köpet men den var nog till ett annat system för den passar inte.

Någon som har tips på var jag hittar en sådan, hur jag bygger en, eller om nån kring skåne/småland som jag kan låna av? :)
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Bezerk du har PM.. Missat ditt inlägg tills nu :(

En annan fråga till SXV-moben! Har fått ett lustigt fenomen. Med lite hjälp och tips från andra har jag lite idéer på var jag ska börja felsöka men innan jag slösar tid på det kan jag lika väl fråga om någon varit med om samma problem innan, kanske sparar mig lite besvär.

Nämligen att hojen slutar tända i tid och otid. Märkte när jag var ute en runda igår. Först tyckte jag den slutade tända när det skumpade mycket (dålig väg), hojen började då motorbromsa och blev helt oresponsiv på gasen i ca 1 sekund sen kom den tillbaka igen. Gjorde så några gånger vilket fick mig att misstänka att tippsensorn fått frispel och tror att hojen ligger ner när det skumpar.

Vid ett tillfälle slutade den tända helt och motorlampan lös då tills att jag vridit av nyckeln och sedan startat igen.

Men sen märkte jag att fenomenet också uppstod när jag låg på lågt varvtal och hastigt vred om gasrullen, samma sak där försvann tändningen i ca 1 sekund sen kom den tillbaka igen, ibland med en skön avgassmäll.

Har fått tips att tändpulsgivaren kan vara sliten, även att det skulle kunna bero på TPS, eller glapp i dödarknapp (märktes inget när jag fingrade på den dock). Tippsensor lär det ju knappast vara eftersom fenomenet uppstod enbart vid hastigt gasvrid.

Var ute en runda idag och kunde då inte framkalla problemet, men det var bara inom orten i låga hastigheter.

Nån som upplevt fenomenet? Får jag inga tips börjar jag med tändpulsgivare.
 
Last edited:

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Kolla flatstiftskontakterna på tändspolarna, de är av notoriskt dålig kvalité och vad jag läst blir där ofta glappkontakt som jag tycker passar in på din felbeskrivning.
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Kolla flatstiftskontakterna på tändspolarna, de är av notoriskt dålig kvalité och vad jag läst blir där ofta glappkontakt som jag tycker passar in på din felbeskrivning.

Stort tack för ditt tips, ska börja i den änden. Återkommer med resultat! :)
 

Ingjald

Ny medlem
Gick med
6 May 2011
Ort
Pålsboda
Hoj
Aprilia Sxv 550 09
Db killer

Original hjälper inte heller... Dom klagade på mitt original sist jag besiktade och jag ska in i år med. Det som gäller är 84 db +- 2 db. Den är ju reggad med 84 db i papprena (strypt). Den gången släppte han igenom mig men tyckte att den måste vara tom på stoppning och skulle stoppa om den..... men det är ju inget sånt i original burken så det blir svårt. Så jag ska klura på nån db killer/strypning innan jag ska dit.

Kom du på någon metod att få ner ljudet, ska nämligen iväg och besiktiga nästa vecka ....

Tack på förhand /emil
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
Hepp.

Har blivit med sån här touringhoj. Köpte en 06 hyffsat billigt, startar fint och går som man förväntar sig.
Dock så tvekar den gärna på låga varv, så jag antar att den eventuellt tjyvdrar luft någonstans? Bästa sättet att undersöka är med hjälp av startgas?
Om det inte är det, så får man ställa om min- och max-lägen?
Lika bra att slå till och köpa en tuneboy kanske. Har inte många MC-mekar kvar i stan och förmodligen ingen som kan Aprilia.
Det sitter "raka rör" på nu, så den låter ju som den bör! Men frågan är om den är mappad för dessa eller om det är någon originalmapp som ligger kvar som kan bidra till att den tvekar på låga varv?
Jag måste ändå slänga på orignalsystemet för besiktningen snart, så då märker jag väl om det blir någon skillnad. Hittar jag ingen tjyvluft och inte märker skillnad med originalsystemet så får jag nog ställa min- och max och då åker jag väl på en tuneboy i alla fall, å andra sidan kan det ju vara fint att ha och pilla med.

Den har gått 360 mil, kör väl denna säsongen, sen river jag skönheten till hösten och går igenom allt.

Hen jag köpte den av hade nog inte stenkoll på cykeln så det är väl säkrast att göra lite kontroller.
- Skruvarna till "korgen" till startmotorn?
- Olja + filter?
- Tändstift?

Något mer jag bör kontrollera innan jag tar den i bruk?
 

Vaporize

#111 Supermoto
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Uppsala
Hoj
CRF450-09 SM edition XR600R -86 Triumph Tiger 955i
En koll som du absolut bör göra är att kontrollera att insexskruvarna till statorn är ordentligt dragna.
Tråkigt med lösa kopparbitar i motorn.. :näsblod
 

Tomasol

Tjohooo
Gick med
10 May 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Sxv 550 -07
Kom du på någon metod att få ner ljudet, ska nämligen iväg och besiktiga nästa vecka ....

Tack på förhand /emil

Japp. Plockade isär 2 färgpennor (sånna man köper till bilar.Volvo) som jag hade på jobbet. Gjorda i aluminium och går precis in i slutröret. Klämde ihop dom på ena sidan för att få ett mindre utblås. Stoppade in dom och den vart lite tystare. Fick inget påpekande på ljud nivån denna gång i alla fall Kan fixa en bild om det kan hjälpa..
 

Ingjald

Ny medlem
Gick med
6 May 2011
Ort
Pålsboda
Hoj
Aprilia Sxv 550 09
Japp. Plockade isär 2 färgpennor (sånna man köper till bilar.Volvo) som jag hade på jobbet. Gjorda i aluminium och går precis in i slutröret. Klämde ihop dom på ena sidan för att få ett mindre utblås. Stoppade in dom och den vart lite tystare. Fick inget påpekande på ljud nivån denna gång i alla fall Kan fixa en bild om det kan hjälpa..

Ja lägg upp en bild :) vore snällt
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top