Aprilia SXV

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Körde en hyfsad tripp på 17 mil i lördags utan tillstymmelse till slir. Nu ruggade jag ju iofs ytorna på lameller och stålskivorna, så det kanske gjorde sitt till, men så för mig blir det iaf 75w90LS-olja framöver. Då ger man ju kopplingen bästa möjliga förutsättningar att föra sitt jobb iaf.

Så nu gäller det bara att hitta någon sån olja som säljs på annat än literburk så man slipper betala 150kr litern. 20l dunk känns ju mastigt, men någon kanske vill vara med och dela?

För tydlighetens skull och pga total avsaknad av självdistans svarar jag på mitt eget inlägg ang växellådsoljan;

OkQ8 säljer bara sin 75w90LS olja på 1-litare och för den tar dom 180+kr litern, om man lyckas få en av deras mackar att beställa hem överhuvudtaget.

Samma verkar gälla de flesta andra märken, finns bara 1-liters och pris därefter...

Hittade dock en helsynt 75w90LS olja i Agrols sortiment som säljs på Lantmännen/Granngården i 4 eller 20litersdunk. Med en 4a hamnade det på 116kr litern.

De hade dock även en mineralbaserad GL5-klassad 80w90LS hemma på hyllan i 4L som hamnade på knappa 70 kr litern så det fick bli en sådan. Den åker i vid nästa byte.

Enl rykten på nätet är det OkQ8 som gör Agrols oljor, sen kan märkesfanatikerna skrika bonnolja om dom vill. Den är ju ändå GL5-klassad

Agrol har även en helsynt 10w50 racingmotorolja (endast på 4L) som skulle fungera utmärkt i motorn på våra maskiner, men den är ändå ganska mkt dyrare än Okq8 SBK racing (ca 100kr/l, jfm 70 för sbk). Kan dock vara ett alternativ om man inte köper SBK på 20-liters.
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
OKQ8 kan man köpa hos Hydroscand och Swedol för betydligt mindre pengar än på macken.
 

TonyTiger_83

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Finspång
Hoj
2007 och 2010 Yamaha R1,2010 Aprilia SXV550
En annan sak jag undrar över hur är det att besikta sxv:n Det står 13 kw på pappren. Man känner ju rätt fort att det är mer än 13 kw i motorn. Är det någon annan som besiktat sin SXV550 är det något man behöver göra innan eller är det bara att rulla in och hoppas på det bästa?
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Ni som har lämnat in en 550 på kolvbyte och ventilkoll/justering...vad kostade det??
 

sampan

Pengarna ska rulla!
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Nybro
Hoj
sxv 550 -08 + PANIGALE!!
Fick hem en lapp om besiktning på min sxv, sitter givetvis silmoto system på den och jag förstår ju själv att den inte går igenom besiktning med det på..

Så är det någon som sitter på några idéer hur man kan göra för att slippa byta till orginal ? eller är det ett måste ?

Mvh!
 

Tomasol

Tjohooo
Gick med
10 May 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Sxv 550 -07
Original hjälper inte heller... Dom klagade på mitt original sist jag besiktade och jag ska in i år med. Det som gäller är 84 db +- 2 db. Den är ju reggad med 84 db i papprena (strypt). Den gången släppte han igenom mig men tyckte att den måste vara tom på stoppning och skulle stoppa om den..... men det är ju inget sånt i original burken så det blir svårt. Så jag ska klura på nån db killer/strypning innan jag ska dit.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jahapp! Då har det flyttat in en RXV450 i garaget ihop med de andra i apflocken..

Ruggigt lättkörd grusmaskin!
Finns det enbart originalplast att tillgå?(borde va samma som sxv på det mesta)
Passar fälgar från andra märken, skulle behöva 19-21 till vintern..
 

DWallman

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Saknas
10 mil är inga problem, har själv vart på 20-milatripper med min. Då är jag iofs ganska lätt (70kg) och min röv har viss cykelsadelvana... bara att träna :D På små kurviga vägar hinner man inte känna ngt iaf.

17t framdrev är skönt för transportsträckorna, och en 12-liters tank är bra då man bara tar sig 10 mil med originaltanken.

Kan du tänka dig att lägga en hel del tid på att läsa in dig på hur hojjen ska skötas och serva den efter det så kan jag bara säga köp!

Hur gör du med service vid en längre tripp? Känns mindre lockande att ta med olja o grejer och serva när man är på rundresa.
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Hur gör du med service vid en längre tripp? Känns mindre lockande att ta med olja o grejer och serva när man är på rundresa.

Vadå, vad menar du med längre tripp? Int behöver du serva med så korta intervaller?

Åkte 50 mil i söndags t.o.r oskarshamn linköping för att kolla på årsracet och det på enbart småvägar. Bytte olja (m+v) innan och är väl dags igen när hon är varm efter nästa kortdistans, typ 10-20 mil eller nåt, vad det nu blir.

Blir ju inte direkt raceslitage på grejerna när man kör på vägen, även om det är inspirerad körning på småvägar, så jag har inte dåligt samvete för de intervallerna.
 

Tomasol

Tjohooo
Gick med
10 May 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Sxv 550 -07
Enligt inside info så stämmer inte tim räknaren i styrenheten (06-07) + att den tänds på 13 tim om den är ställd på 15 tim. Så jag fick tipset att ställa den på 25tim för att det skulle ha gått 15tim och då tänds den då den gått runt 100mil.
 
Last edited:

MagicMotion

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
norrort
Hoj
SXV 550 -08
Halloj SVX rävar!

Blevjust ägare till en sxv 550 -08

Har ett stort problem med hojen vilket är att gasen "stannar kvar" ett par sekunder efter gassläpp..

Any ideas?

Till bakrundsstoryn hör att hojen köptes av tidigare ägare i samma skick. Tidigare har det vart ett simoto system på hojen och ska vara mappad efter det.

mao, gaasen är knas då den laggar vid gassläpp, hojen skjuter lite fågor då o då + att dämpar burken blir en aning varm..


Någon som kan leda mig i rätt rikting?

Tänkte även passa på o höra om någon har en Xv tuner cabel till låns, hyra alt försäljning i sthlms området?
 

Rubbe

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2005
Ort
Enköping
Hoj
sxv 5.5
Min är eventuellt till salu. Har för lite tid för att åka, känns mest som den har stått och samlat damm denna sommaren:(
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Halloj SVX rävar!

Blevjust ägare till en sxv 550 -08

Har ett stort problem med hojen vilket är att gasen "stannar kvar" ett par sekunder efter gassläpp..

Any ideas?

Till bakrundsstoryn hör att hojen köptes av tidigare ägare i samma skick. Tidigare har det vart ett simoto system på hojen och ska vara mappad efter det.

mao, gaasen är knas då den laggar vid gassläpp, hojen skjuter lite fågor då o då + att dämpar burken blir en aning varm..


Någon som kan leda mig i rätt rikting?

Tänkte även passa på o höra om någon har en Xv tuner cabel till låns, hyra alt försäljning i sthlms området?

Vad stannar kvar, varvtalet eller gashandtaget?
 

MagicMotion

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
norrort
Hoj
SXV 550 -08
varvtalet,..

Har efter lite efterforskning kommit fram till att jag köpt mr helmuts gamla hoj!

Troligtvis beror det på dåligt synkade spjällhus o nån risig mapp..

Dämparen blir även så varm att den smälter sadeln..:(
 

ohyran

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2005
Ort
hemma
Hoj
Aprilia RSW 125, Kawasaki KX 250,
tjena är det nån som har en cdi box till en 550 liggandes som ni kan tänkas sälja?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top