Får inte upp laddtrycket! Hjälp behövs...

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Nu har jag lite problem med hojen... Jag får inte upp laddtrycket! Under vinterns ombyggnation så har jag inte rört turbo och wastegate alls, det enda jag har gjort är att skruva av intercooler, tryckrör och plenum för målning och polering. Nu laddar den som mest 0,7 och den ska ladda det dubbla! Nu hade jag på low (high/low-switch) 0,5 och på high 0,7 bar. Brukar vara 0,8 resp. ~1,3-1,4.
Det verkar inte som jag har glömt någon trasa i turbon heller :hihi Det känns som wastegaten reglerar, men är det läckage på någon liten slang till wastegaten så ska för fasen inte trycket minska, det ska ju skena! Iofs fick jag upp trycket till 0,9 under en lång fullgasrepa, men det verkade som den segade sig upp, fick ingen ordentlig stabilisering. Talar lite för läckage i systemet, inte i slangarna till styrtryck till wg:en, men det ska vara tätt! Har ju precis skruvat dit grejorna...

Så anledningarna till lågt tryck kan ju vara:
Kass turbo, men den fungerade kanon innan jag satte in hojen i höstas (har kört 3 mil sedan dess), så turbon kan det inte vara.

Läckage i systemet, ska kolla imorgon men verkar inte troligt, alla slangklämmor sitter som de ska, tryckslangarna verkar vara hela och inga grejor är spruckna.

Wastegate utskruvad, men jag har inte rört den!

Bytt munstycke till hi/lo-switchen, men det har jag inte gjort!

Wastegate lös, men det är den inte! Kollade nyss.

Armen till wastegateluckan lös, men det är den inte. Har kollat.

Dumpen öppen, men det är den inte! Kollade idag.

Restriktion i turboinlopp, men jag har provat att köra utan filter, ingen skillnad.

Trasa i intercoolern, men jag är säker på att jag plockade ut alla trasor :hihi

Någon som kan komma på något annat som kan vara fel?
Till er som har Marklunds hi/lo-switch: munstycket ska väl vara mot kompressorhuset och inte på andra hållet? Det blir väl högre tryck om man går upp i storlek på munstycket? Det har jag helt glömt bort och jag kommer inte fram till något vettigt heller...

Någon som har några funderingar eller idéer?
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Har du oljetryck till turbon så den inte går trögt i lagren? ;)
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Gör så här
Fixa nån slangstump som passar på turboinloppet (kompressorn)

Svarva till nån klump som är lika stor som inloppsröret
i denna klump sätter du en tryckluftnippel

Iden är att trycksätta hela systemet direkt på turboinloppet (max 2 bar)

Nu ser du direkt vart du har alla läckage

Min gissning är spräckt IC eller plenum, väldigt vanligt och visar sig för det mesta bara under tryck

Alltså sätt tryck på komressorinloppet , du behöver inte korka igen avgasröret
kolvarna ställer sig automatiskt så att systemet blir helt tätt
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
lahi skrev:
2053824 Nu har jag lite problem med hojen... Jag får inte upp laddtrycket! Under vinterns ombyggnation så har jag inte rört turbo och wastegate alls, det enda jag har gjort är att skruva av intercooler, tryckrör och plenum för målning och polering. Nu laddar den som mest 0,7 och den ska ladda det dubbla! Nu hade jag på low (high/low-switch) 0,5 och på high 0,7 bar. Brukar vara 0,8 resp. ~1,3-1,4.
Det verkar inte som jag har glömt någon trasa i turbon heller :hihi Det känns som wastegaten reglerar, men är det läckage på någon liten slang till wastegaten så ska för fasen inte trycket minska, det ska ju skena! Iofs fick jag upp trycket till 0,9 under en lång fullgasrepa, men det verkade som den segade sig upp, fick ingen ordentlig stabilisering. Talar lite för läckage i systemet, inte i slangarna till styrtryck till wg:en, men det ska vara tätt! Har ju precis skruvat dit grejorna...

Så anledningarna till lågt tryck kan ju vara:
Kass turbo, men den fungerade kanon innan jag satte in hojen i höstas (har kört 3 mil sedan dess), så turbon kan det inte vara.

Läckage i systemet, ska kolla imorgon men verkar inte troligt, alla slangklämmor sitter som de ska, tryckslangarna verkar vara hela och inga grejor är spruckna.

Wastegate utskruvad, men jag har inte rört den!

Bytt munstycke till hi/lo-switchen, men det har jag inte gjort!

Wastegate lös, men det är den inte! Kollade nyss.

Armen till wastegateluckan lös, men det är den inte. Har kollat.

Dumpen öppen, men det är den inte! Kollade idag.

Restriktion i turboinlopp, men jag har provat att köra utan filter, ingen skillnad.

Trasa i intercoolern, men jag är säker på att jag plockade ut alla trasor :hihi

Någon som kan komma på något annat som kan vara fel?
Till er som har Marklunds hi/lo-switch: munstycket ska väl vara mot kompressorhuset och inte på andra hållet? Det blir väl högre tryck om man går upp i storlek på munstycket? Det har jag helt glömt bort och jag kommer inte fram till något vettigt heller...

Någon som har några funderingar eller idéer?

Allvarligt har du kollat "trasa i ICn" ?
Känner en som för länge sedan har haft det felet?
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
zilog skrev:
2053840 Har du oljetryck till turbon så den inte går trögt i lagren? ;)
Jajjemän, oljetryck har jag!

andersson turbo skrev:
2053951 Gör så här
Fixa nån slangstump som passar på turboinloppet (kompressorn)

Svarva till nån klump som är lika stor som inloppsröret
i denna klump sätter du en tryckluftnippel

Iden är att trycksätta hela systemet direkt på turboinloppet (max 2 bar)

Nu ser du direkt vart du har alla läckage

Min gissning är spräckt IC eller plenum, väldigt vanligt och visar sig för det mesta bara under tryck

Alltså sätt tryck på komressorinloppet , du behöver inte korka igen avgasröret
kolvarna ställer sig automatiskt så att systemet blir helt tätt
Ska testa det där imorgon! Men det skulle vara konstigt om det har spruckit någonstans. Alltihop fungerade fint när jag satte in hojen i höstas, och på premiärturen igår så stannade laddtrycket för lågt direkt. Fick max runt 0,9 direkt. Inga 1,3-1,4 där inte...Jag fick ju inga powerwheelies i 4:an och 5:an. Kass.

sam1 skrev:
2054311 kan ju va laddet som trycker upp dumpen,
Skulle ju kunna vara, men det fungerade innan jag satte in hojen i höstas, och dumpen är stängd i viloläge. Kollat idag! Dessutom pyser den vid avslag, så den fungerar som den ska.

Färnbo skrev:
2054320 Allvarligt har du kollat "trasa i ICn" ?
Känner en som för länge sedan har haft det felet?
Nja, jag är nästan helt säker på att jag tog bort den trasan... :hihi Jag lossade tryckslangen nellan ic och turbo och försökte fiska lite med en ståltråd med en krok i änden, men utan resultat. Ingen tråd hängde med ut och den hakade inte upp sig någonstans, så där borde vara tomt.
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
lahi skrev:
2053824 Nu har jag lite problem med hojen... Jag får inte upp laddtrycket! Under vinterns ombyggnation så har jag inte rört turbo och wastegate alls, det enda jag har gjort är att skruva av intercooler, tryckrör och plenum för målning och polering. Nu laddar den som mest 0,7 och den ska ladda det dubbla! Nu hade jag på low (high/low-switch) 0,5 och på high 0,7 bar. Brukar vara 0,8 resp. ~1,3-1,4.
Det verkar inte som jag har glömt någon trasa i turbon heller :hihi Det känns som wastegaten reglerar, men är det läckage på någon liten slang till wastegaten så ska för fasen inte trycket minska, det ska ju skena! Iofs fick jag upp trycket till 0,9 under en lång fullgasrepa, men det verkade som den segade sig upp, fick ingen ordentlig stabilisering. Talar lite för läckage i systemet, inte i slangarna till styrtryck till wg:en, men det ska vara tätt! Har ju precis skruvat dit grejorna...

Så anledningarna till lågt tryck kan ju vara:
Kass turbo, men den fungerade kanon innan jag satte in hojen i höstas (har kört 3 mil sedan dess), så turbon kan det inte vara.

Läckage i systemet, ska kolla imorgon men verkar inte troligt, alla slangklämmor sitter som de ska, tryckslangarna verkar vara hela och inga grejor är spruckna.

Wastegate utskruvad, men jag har inte rört den!

Bytt munstycke till hi/lo-switchen, men det har jag inte gjort!

Wastegate lös, men det är den inte! Kollade nyss.

Armen till wastegateluckan lös, men det är den inte. Har kollat.

Dumpen öppen, men det är den inte! Kollade idag.

Restriktion i turboinlopp, men jag har provat att köra utan filter, ingen skillnad.

Trasa i intercoolern, men jag är säker på att jag plockade ut alla trasor :hihi

Någon som kan komma på något annat som kan vara fel?
Till er som har Marklunds hi/lo-switch: munstycket ska väl vara mot kompressorhuset och inte på andra hållet? Det blir väl högre tryck om man går upp i storlek på munstycket? Det har jag helt glömt bort och jag kommer inte fram till något vettigt heller...

Någon som har några funderingar eller idéer?

-Backa tillbaka och tänk igenom exakt vilka komponenter du rört under vinterns gång, någonstans därpåvägen borde ju felet finnas.

-Fimpa laddtrycksstyrningen helt och använd wg klockan med endast fjädern och laddtrycket som styrning.

- Testa klockan med tryckluft och en regulator för att se vid vilket tryck den börjar att jobba.

- Kolla wg luckan så att den stänger och håller tätt som den ska.

Valfri ordning på punkterna men jag skulle börja med att "Fimpa laddtrycs......"

edit: Kolla insugsgummina oxå
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Färnbo skrev:
2055506 -Backa tillbaka och tänk igenom exakt vilka komponenter du rört under vinterns gång, någonstans därpåvägen borde ju felet finnas.

-Fimpa laddtrycksstyrningen helt och använd wg klockan med endast fjädern och laddtrycket som styrning.

- Testa klockan med tryckluft och en regulator för att se vid vilket tryck den börjar att jobba.

- Kolla wg luckan så att den stänger och håller tätt som den ska.

Valfri ordning på punkterna men jag skulle börja med att "Fimpa laddtrycs......"

edit: Kolla insugsgummina oxå
Tackar!
Det där första har jag försökt med, men jag har minne som en gnu...

Laddtrycksstyrningen har jag fimpat (dvs. dragit ner brytaren till "lo" = inget "utpysande" av styrtryck till wg:n alls), då verkar den kunna hålla 0,5 bar hyfsat, men innan laddade de 0,7 på lo. Kan ju vara att en eventuell spricka utvidgar sig mer över det trycket.
Ska testa wg:n med tryckluft och klocka idag. Testade den utan klocka igår och den läcker inte någonstans.
Wg-luckan är stängd med lite förspänning på wg:n (samma som jag hade innan) så där verkar det inte som det ska läcka. Jag testade att dra i den med en polygrip och den glappar inte.
Insugsgummina ska jag kolla idag med startgas, men den går jämnt och fint i motorn, även vid positivt ladd.

Ska se om jag kan göra som Andersson Turbo skrev, dvs. trycksätta skiten och se om det läcker.
 

sam1

Medlem
Gick med
9 Jan 2006
Ort
sthlm
Hoj
gpz 750 turbo. dominator.
kan ju vara avgastrycket som trycker upp wastegateventilen me avgastryck men då måste ju mot fjädertrycket i wastgaten vara något knas på typ.

sätt på en extra fjäder utanpå klockan som drar i armen och kolla om trycket påverkas positivt.(lite kraftigare fjäder)

tänk på att nu leker man me säkerheten, kan ju tokladda!!!!!!


sam
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Jag har trycktestat med tryckluft enligt "Andersson Turbo-metoden" idag, inga läckor förutom det vanliga vid spjällaxeln. Men jag började fundera lite på olja nu... Hojen har ju stått ett tag, och ibland på sidostödet och ibland har den lutat ännu mer när jag skulle se över lamellerna, så det kan ju vara så att olja har runnit in i kompressorhuset och täppt igen slangen till hi/lo-switchen. Där kom lite olja igår (ända upp till switchen på styret) och turboinloppet var oljigt. Turbon är hel, det är jag säker på. Om slangen täpps igen av olja så höjs inte trycket med switchen. Kan ju vara så... jag har blåst och torkat och försökt fiska upp lite olja från kompressorhuset, och hojen står på depåstöd. Ska provköra när det blir väder till det.


sam1 skrev:
2056766 kan ju vara avgastrycket som trycker upp wastegateventilen me avgastryck men då måste ju mot fjädertrycket i wastgaten vara något knas på typ.

sätt på en extra fjäder utanpå klockan som drar i armen och kolla om trycket påverkas positivt.(lite kraftigare fjäder)

tänk på att nu leker man me säkerheten, kan ju tokladda!!!!!!


sam
Kanske kanske. Jag har nog ett gammalt fjäderarrangemang liggande som jag kan skruva på. Har provat det där förr. Har till och med svetsat på en extra arm till wg-luckan enbart för en extra fjäder :tummenupp

Om den lokladdar gör inget, laddet har skenat förr :hihi Trodde jag skulle kröka nålen runt stoppet på 1,5 bar i höstas, så jag är van. Vet inte hur mycket den laddade då, men det var faktiskt ganska kul :)
Men, förresten, jag ryckte slangen till hi/lo-switchen igår, och då laddade den som fan. Tanken i huvudet på 5:an :tummenupp Så det är kanske inte avgastryck på luckan som spökar. Jaja, man kan ju alltid prova!
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
lahi skrev:
2056808 Jag har trycktestat med tryckluft enligt "Andersson Turbo-metoden" idag, inga läckor förutom det vanliga vid spjällaxeln. Men jag började fundera lite på olja nu... Hojen har ju stått ett tag, och ibland på sidostödet och ibland har den lutat ännu mer när jag skulle se över lamellerna, så det kan ju vara så att olja har runnit in i kompressorhuset och täppt igen slangen till hi/lo-switchen. Där kom lite olja igår (ända upp till switchen på styret) och turboinloppet var oljigt. Turbon är hel, det är jag säker på. Om slangen täpps igen av olja så höjs inte trycket med switchen. Kan ju vara så... jag har blåst och torkat och försökt fiska upp lite olja från kompressorhuset, och hojen står på depåstöd. Ska provköra när det blir väder till det.



Kanske kanske. Jag har nog ett gammalt fjäderarrangemang liggande som jag kan skruva på. Har provat det där förr. Har till och med svetsat på en extra arm till wg-luckan enbart för en extra fjäder :tummenupp

Om den lokladdar gör inget, laddet har skenat förr :hihi Trodde jag skulle kröka nålen runt stoppet på 1,5 bar i höstas, så jag är van. Vet inte hur mycket den laddade då, men det var faktiskt ganska kul :)
Men, förresten, jag ryckte slangen till hi/lo-switchen igår, och då laddade den som fan. Tanken i huvudet på 5:an :tummenupp Så det är kanske inte avgastryck på luckan som spökar. Jaja, man kan ju alltid prova!

har du identifierat felet, var det oljan till pysventilen som spökade?
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Färnbo skrev:
2073341 har du identifierat felet, var det oljan till pysventilen som spökade?
Nja, jag har inte hunnit provköra än. När det har varit fint väder så har jag inte haft tid och när jag har haft tid så har det pisseregnat :huvet Men snart ska det testas!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top