En idiotfråga bara..

SmackMan

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2003
Ort
Varberg (tvååker)
Hoj
Yamaha rd lc ypvs -86
Tjena! jag har bara en liten fråga.. Det är väl ingen skillnad på en dumpventil och en wastergate?? om det nu är det vad är då skillnaden??

mvh
 

Dalan

Sotare
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Timrå
Hoj
Hojlös pga skada
SmackMan skrev:
2047842 Tjena! jag har bara en liten fråga.. Det är väl ingen skillnad på en dumpventil och en wastergate?? om det nu är det vad är då skillnaden??

mvh

Alla är idioter i början ;)

Dumpventil sitter på insugssidan, och öppnas när man släpper gasen, för att inte turbon ska stoppas av mottrycket som blir när spjället stängs. Saknar turbon in, tar det längre tid innan fullt laddtryck nås.

Wastegate luckan sitter oftast på turbon original på avgas sidan och släpper trycket med hjälp av vakuum när trycket blir för högt . Bra försäkring mot överladdningar med andra ord.
 

SmackMan

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2003
Ort
Varberg (tvååker)
Hoj
Yamaha rd lc ypvs -86
jaha så det e då det funkar... jag som var helt hundra på att det var samma sak.. fast annat namn... jaja alltid ska man lära sig någonting nytt.. tack för svaret!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Dalan skrev:
2047894 Alla är idioter i början ;)

Dumpventil sitter på insugssidan, och öppnas när man släpper gasen, för att inte turbon ska stoppas av mottrycket som blir när spjället stängs. Saknar turbon in, tar det längre tid innan fullt laddtryck nås.

Wastegate luckan sitter oftast på turbon original på avgas sidan och släpper trycket med hjälp av vakuum när trycket blir för högt . Bra försäkring mot överladdningar med andra ord.

Fast bara dom som inte frågar förblir idioter! :fakta

Dumpen gör också att man skonar turbon, eftersom det kan ta rätt tvärstopp när man slår av.

Wastegaten styr turbotrycket, och skyddar alltså inte enbart mot överladdning. Ibland vill man ju tex ha lågt laddtryck på ettan, lite högre på tvåan och fullt skaft på trean och uppåt. Det styrs med WG'n :)
 

Dalan

Sotare
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Timrå
Hoj
Hojlös pga skada
Det har du rätt i :) Var för trött igår för att orka tänka efter mer än så :)
 

nicce

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2004
Ort
PITEÅ
Hoj
hojlös
Krills skrev:
2048977 Japp, det är ju det dom allra flesta som är seriösa har :fakta

okej. funderade på att sätte en dump på bilen. men fick höra, att de skulle jag inte göra när jag hade en w-gate.
men tack för de.
 

Dalan

Sotare
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Timrå
Hoj
Hojlös pga skada
nicce skrev:
2048979 okej. funderade på att sätte en dump på bilen. men fick höra, att de skulle jag inte göra när jag hade en w-gate.
men tack för de.

Har du turbo, så har du ganska säkert en dump original, finns iofs vissa bilmodeller som saknar dump, men då är det lågtrycksturbo vi snackar om.

De flesta dumparna som sitter original på turbo bilar är återcirkulerande, alltså de skickar tillbaka luften de dumpar till insugsluften före turbon igen.
Detta är nästan ett måste på de bilar som har Luftmassa mätare, annars blir det så bilen fetar på för mycket bränsle.

Ofta monterar man en hybrid dump för att få lite mer dump ljud som är jätte coolt :tuttar Den dumpen dumpar en vissa del av luften tillbaka i insugsluften, och en del dumpas ut i fricka luften så det låter.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Dalan skrev:
2050142Ofta monterar man en hybrid dump för att få lite mer dump ljud som är jätte coolt
Det finns elektriska "dumpventiler", med högtalare, som låter som en dumpventil. Det skriker 240-raggare med moppefjun om det. Alltid lika skoj att höra bmw 318 med det obligatoriska M-märket och pysljud vid växlingarna :rofl

Lite OT, men en gång när jag tvättade bilen stog det en E46 touring mitt emot, med M-märke. Det var en 320 om jag inte missminner mig. Jag tänkte gå å påpeka att han hade en väldigt ovanlig bil, eftersom BMW aldrig någonsin byggt nån M3 Touring, M5 Touring finns, dock rackarns ovanliga...
 

Dalan

Sotare
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Timrå
Hoj
Hojlös pga skada
Hoztic skrev:
2050238 Det finns elektriska "dumpventiler", med högtalare, som låter som en dumpventil. Det skriker 240-raggare med moppefjun om det. Alltid lika skoj att höra bmw 318 med det obligatoriska M-märket och pysljud vid växlingarna :rofl

Lite OT, men en gång när jag tvättade bilen stog det en E46 touring mitt emot, med M-märke. Det var en 320 om jag inte missminner mig. Jag tänkte gå å påpeka att han hade en väldigt ovanlig bil, eftersom BMW aldrig någonsin byggt nån M3 Touring, M5 Touring finns, dock rackarns ovanliga...

OT haha, joo epa raggare med fejk dumpar finns det gott om. Finns nog inte en 740 turbo utan värsting dump här i stan :) Sen att de är original skiter de i :)
 
Gick med
19 Oct 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
räser
Tja det kan även vara så att killen du såg i tvätthallen äger den enda byggda m3 touring som finns ! Det finns nämligen en kille som isåg att vill man ha en m3 touring så får man bygga den själv så han gjorde det ... Det resulterade en väldigt välbyggd bil så när som fabriksbyggd... Kanske lite tur att du inte sågade killen i tvätthallen för det kanske var han du såg. Det kan ibland vara svårt att skilja på en raggarslusk och ett geni när det gäller att bygga bilar.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jo, jag vet att det finns en hembyggd! Dock var det en E36'a om jag inte missminner mig, och dels var det fel färg på den här bilen. Jag är HELT övertygad om att den var dekaltrimmad :) Dessutom var det fel avgassystem på den, och han som tvättade den såg inte ut som en kille som kan bygga egna M3 Touring :)
 
Gick med
19 Oct 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
räser
Hoztic skrev:
2051079 Jo, jag vet att det finns en hembyggd! Dock var det en E36'a om jag inte missminner mig, och dels var det fel färg på den här bilen. Jag är HELT övertygad om att den var dekaltrimmad :) Dessutom var det fel avgassystem på den, och han som tvättade den såg inte ut som en kille som kan bygga egna M3 Touring :)
shit !! då finns det 2st i sverige grymt :arsele
 

SmackMan

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2003
Ort
Varberg (tvååker)
Hoj
Yamaha rd lc ypvs -86
Åter till ämnet! men är det inte bättre med en återcirkulerande dump? får man inte upp laddtrycket snabbare då?? lr e jag bara full nu??
 
Gick med
19 Oct 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
räser
SmackMan skrev:
2057744 Åter till ämnet! men är det inte bättre med en återcirkulerande dump? får man inte upp laddtrycket snabbare då?? lr e jag bara full nu??


Spelar ingen roll pga reutur är på sugsidan av turbon. det är bara när man kör insprut med luftmassa mätare som det är ett måste . Annars räknar massamätaren med den "dumpade" luften så motorn får för mycket soppa.
 

Dalan

Sotare
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Timrå
Hoj
Hojlös pga skada
Jag quotar mig själv...
"De flesta dumparna som sitter original på turbo bilar är återcirkulerande, alltså de skickar tillbaka luften de dumpar till insugsluften före turbon igen.
Detta är nästan ett måste på de bilar som har Luftmassa mätare, annars blir det så bilen fetar på för mycket bränsle.

Ofta monterar man en hybrid dump för att få lite mer dump ljud som är jätte coolt Den dumpen dumpar en vissa del av luften tillbaka i insugsluften, och en del dumpas ut i friska luften så det låter."
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top