ER6-tråden

abaqus

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Karlstad
Hoj
GSX-R 750 1999
oj det var kort, knappt 600mil. tror du kommer sakna smidigheten på er6an :)
hur långt har ni andra kört med era?

Runt 250 mil i år. Helt kasst.
Men den är ju betald och när jag ställer av den kostar den mig 14:- i månaden garageförsäkrad så den får allt stå till våren så får vi se om det blir byte eller inte.
 

Zinkadus

Dont Force The Feel ,... Feel The Force
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Älvsborg
Hoj
Kawa ER6 07 orange med ABS -Såld ! Aprilia RSV 1000 Factory 04
Nu är min säsong slut. Tog tydligen sista svängen idag. Va ute och körde en timme ungefär, på väg mot garaget ca 70 meter från infarten så får jag motor haveri. All olja och vatten rinner ut och ja min säsong tog slut där och då! Undra om det går att få det på garantin? shit happen then you die

När jag hade inne min på 1200 mil service nyss så upplyste verkstaden mig om att garantin inte gäller om man byter olja själv :confused:
vilket jag har gjort sedan min cykel var ny
 

McMiss

skenet bedrar...
Gick med
13 Jul 2009
Ort
hemma
Hoj
BMW F800R
oj det var kort, knappt 600mil. tror du kommer sakna smidigheten på er6an :)
hur långt har ni andra kört med era?

Jag e nöjd med att ha kommit upp i ca 320mil i år. Har dock inte varit på mcsemester eller dyl. långturer. Årets längsta tur blev väl ca 20mil. Lite svårt att motivera sig till att åka långt när man inte har ngn att åka med...
 

MaudF

Liten, grön o elak!
Gick med
4 Jul 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
Kawasaki er-6f ABS -08, ZX6-RR -05, Ninja 650 2019
oj det var kort, knappt 600mil. tror du kommer sakna smidigheten på er6an :)
hur långt har ni andra kört med era?

I år har jag klämt ca 1300 mil. Mestadels på pendling men en del bankörning har det blivit också.

McMiss skrev:
Jag e nöjd med att ha kommit upp i ca 320mil i år. Har dock inte varit på mcsemester eller dyl. långturer. Årets längsta tur blev väl ca 20mil. Lite svårt att motivera sig till att åka långt när man inte har ngn att åka med...
Hindrar inte mig att åka långt bra för att jag åker ensam emellanåt. Sätt upp som mål att utforska nya vägar så kan det bli riktigt långa turer.
 

überkill

Guest
Jag e nöjd med att ha kommit upp i ca 320mil i år. Har dock inte varit på mcsemester eller dyl. långturer. Årets längsta tur blev väl ca 20mil. Lite svårt att motivera sig till att åka långt när man inte har ngn att åka med...

Jag körde hela min Gotlandstur själv och det var helt underbart...
 

Svanstedt

Viljan finns..
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Vara
Hoj
Suzuki GSX-R 600 -00
Någon som har en ER6-F och kan säga lägga några ord om den?

Lite sugen på en sån (2009) men vill höra om ev. brister först.

Dom ser ju skitsnygga ut med undertail, hugger och cuts (och ett tonat dubbelbubbelglas ;) )!
Frågan är ju om effekten räcker till!

Någon som vet föresten vad man plockar ut med öppet filter, slipon och en bra mappning?

Lär ju räcka ett tag till mig iallafall, det blir min första hoj :)
 

Zpophy

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2009
Ort
Lund
Hoj
2013, Kawasaki Z800
Köpte min Hoj i mitten av Juli typ.
har väl kört 320mil, där i krokarna. mer än vad farsan har kört med sin som han haft i 3 år eller något sånt. hähä :D
kunde ha blivit mer om man inte jobba så sent varje dag och varannan helg.
 

dizzy84

Egen titel? :P
Gick med
2 Jan 2008
Ort
Varberg
Hoj
ER6n -06 ABS Svart/Guld
Frågan är ju om effekten räcker till!

Folk som pratar om effekt och liknande bör lära sig att köra på riktigt, som många påpekar här och som kört Er6an på bana och även som kör väldigt "aktivt" i trafiken så är den betydligt mer kompetent än många andra tror och mer kompetent än många betydligt mer effektstarka hojar. :tummenupp

Har man inte kul med en Er6 och tycker "kraften inte räcker till" har man betydligt större problem än att välja hoj, då bör man lära sig köra hoj som en hoj ska och vill köras.

Det är dessutom betydligt viktigare om det är ens första hoj!

Någon som håller med eller har andra invändningar?
All respons (på egentligen allt som skrivs här i tråden) är viktig för trådens fortsatta intresse. :yoparty
 

JohnVanB

Flasktömmare
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Timrå
Hoj
TRIUMPH Street Triple-13, KAWA KLX 650 -93
Folk som pratar om effekt och liknande bör lära sig att köra på riktigt, som många påpekar här och som kört Er6an på bana och även som kör väldigt "aktivt" i trafiken så är den betydligt mer kompetent än många andra tror och mer kompetent än många betydligt mer effektstarka hojar. :tummenupp

Har man inte kul med en Er6 och tycker "kraften inte räcker till" har man betydligt större problem än att välja hoj, då bör man lära sig köra hoj som en hoj ska och vill köras.

Det är dessutom betydligt viktigare om det är ens första hoj!

Någon som håller med eller har andra invändningar?
All respons (på egentligen allt som skrivs här i tråden) är viktig för trådens fortsatta intresse. :yoparty

Jag skulle vilja säga att det är både och...
Kanske en viktigare fråga är; " var i registret finns effekten?"

Men som du säger, som nybörjare, och man inte har för avsikt att tävla bana, så bör man först lära sig köra hoj.
ER6:ans effekt kanske räcker till, OM MAN KAN KÖRA!
Däremot kan man som nybörjare välja en hoj med lite högre effekt, bara för att "få det där lilla extra".
Jag hävdar alltså att man måste kunna köra för att ha riktigt skoj på en ER-6.

Som nybörjare skulle jag faktiskt välja en hoj med mer bottenvrid än er6. Därmed inte sagt att er6 är en trött hoj. Den är riktigt bra!
 

dizzy84

Egen titel? :P
Gick med
2 Jan 2008
Ort
Varberg
Hoj
ER6n -06 ABS Svart/Guld
Däremot kan man som nybörjare välja en hoj med lite högre effekt, bara för att "få det där lilla extra".

Då tänkte jag kontra med att fråga vad du sen ska välja för att få "det där lilla extra"?

Jag menar köper du en hoj med 100+Hp som första hoj, vad kan du tänka dig att gå upp till/nöja dig med sen?

Alla som har en Er6 med 72hp får ju det där lilla extra bara att gå upp till 90+hp på sin andra hoj.

Tycker ingen som köper sin första hoj behöver "det där lilla extra" bara att ha och köra en hoj är lite extra i vardagen.
 

Dibbe75

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2006
Ort
Luleå
Hoj
Honda VFR 800 -08
Någon som har en ER6-F och kan säga lägga några ord om den?

Lite sugen på en sån (2009) men vill höra om ev. brister först.

Dom ser ju skitsnygga ut med undertail, hugger och cuts (och ett tonat dubbelbubbelglas ;) )!
Frågan är ju om effekten räcker till!

Någon som vet föresten vad man plockar ut med öppet filter, slipon och en bra mappning?

Lär ju räcka ett tag till mig iallafall, det blir min första hoj :)

jag köpte en er6f -08 i somras, körde tidigare en ZR7 så detta är min andra hoj. I början blev jag riktigt imponerad av motorn som jag trodde skulle vara betydligt tråkigare!

Nu efter 600mil har man väl blivit van men tycker ändå att den räcker till!
Motorn gjorde sig helrätt på de kurviga vägarna i Norge, behöver inte växla så förbannat mkt utan den har rätt bra vrid på låga varv!
Sen är den ju riktigt smidig också.

appropå motoreffekt så körde jag en hel del med en kollega med nytaget körkort som körde en CBR900 -98

eftersom han inte riktigt kunde hantera effekten så slutade det oftast med att jag åkte ifrån han i trafikljusen trots 40-50hk mer än mig! :D
 

Böjjarn

Titel: :)
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Slutändan, Östra Dalarna
Hoj
YZF 1000 R
Folk som pratar om effekt och liknande bör lära sig att köra på riktigt, som många påpekar här och som kört Er6an på bana och även som kör väldigt "aktivt" i trafiken så är den betydligt mer kompetent än många andra tror och mer kompetent än många betydligt mer effektstarka hojar. :tummenupp

Har man inte kul med en Er6 och tycker "kraften inte räcker till" har man betydligt större problem än att välja hoj, då bör man lära sig köra hoj som en hoj ska och vill köras.

Det är dessutom betydligt viktigare om det är ens första hoj!

Någon som håller med eller har andra invändningar?
All respons (på egentligen allt som skrivs här i tråden) är viktig för trådens fortsatta intresse. :yoparty

Jag har skrivit flertal ggr i forumet om detta...Skall man börja kosta på "trim" på denna hoj så har man nog valt fel från början! Har haft 1,0. 1,1 liter hojjar mm o det är kul, helt klart. Men att börja jaga några hk på en er6a känns ganska B enl mig iaf.
Jag har tillomed plockat av mitt Arrow slipon för ja tycker effekten är skönare med orginalsystemet +att man kan spöa hejvillt utan att reta upp folk som stör sig på hojjar som låter:tummenupp
 

JohnVanB

Flasktömmare
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Timrå
Hoj
TRIUMPH Street Triple-13, KAWA KLX 650 -93
Då tänkte jag kontra med att fråga vad du sen ska välja för att få "det där lilla extra"?

Jag menar köper du en hoj med 100+Hp som första hoj, vad kan du tänka dig att gå upp till/nöja dig med sen?

Alla som har en Er6 med 72hp får ju det där lilla extra bara att gå upp till 90+hp på sin andra hoj.

Tycker ingen som köper sin första hoj behöver "det där lilla extra" bara att ha och köra en hoj är lite extra i vardagen.

Man skippar helt enkelt köp av den " andra hojjen"- Då har man redan en hoj att växa i.
Street triple tex, är ett jättebra exempel.

Sedan är det jag menar med er6; den är ju inte så jättespännande på låg- & mellanvarven. Trevligare att ha något som levererar lite där, särskilt som nybörjare.....tycker jag.
 

PomPom

Woop Woop!
Gick med
17 Apr 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki ER-6N -09
Någon som har tips på ett bra, billigt främre depåstöd som passar ER-6n ? Inget av biltemas passar, varken vanliga eller den som man fäster i gaffelkronan. :/
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top