ER6-tråden

martikainen

svarta åskan
Gick med
22 Mar 2009
Ort
Örebro, Norr
Hoj
09 Kawa ER-6n Black
Bara jag som är sjukt sugen på att plocka bort de värdelösa backspeglarna och köra utan?

Frågan är ju dock vad lagen säger om detta. Antar att man är tvungen att ha backspeglar, böter eller ombesiktning utan, någon som VET? (inga chansningar utan ren fakta)
 

MCR

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
O-hamn
Hoj
570FS -11
Bara jag som är sjukt sugen på att plocka bort de värdelösa backspeglarna och köra utan?

Frågan är ju dock vad lagen säger om detta. Antar att man är tvungen att ha backspeglar, böter eller ombesiktning utan, någon som VET? (inga chansningar utan ren fakta)

Lagen säger att du ska ha backspeglar.

Jag har alltid kört utan och tycker det funkar fint :yoparty
 

sideline

#11449
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vid sidan av Revingerakan...
Hoj
Gatmoppe: ER-6n -09 Banmoppe: cbr600rr -04
Tycker vi kan träffas ett gäng lite högre upp i Sverige, säg längs västkusten, typ Varberg så vi får besök av fler från Göteborg - Borås mm, Skåne känns så avlägset för de flesta av oss skulle jag tro! :D

Låter inte helt fel tycker jag. Varberg tar inte mer än två timmar på de mindre vägarna från Malmö så det är i princip nästgårds.

Lagen säger att du ska ha backspeglar.

Jag har alltid kört utan och tycker det funkar fint :yoparty

Du är ganska häftig du. Vet du vad är det för vite ifall du skulle åka dit?
 

dizzy84

Egen titel? :P
Gick med
2 Jan 2008
Ort
Varberg
Hoj
ER6n -06 ABS Svart/Guld
Låter inte helt fel tycker jag. Varberg tar inte mer än två timmar på de mindre vägarna från Malmö så det är i princip nästgårds.

Dessutom är ju Varberg en mkt bättre och finare stad än Halmstad :cool:
2 timmar, då är det risk för böter om farbror blå skulle vara i farten va :ajjabajja
 

dizzy84

Egen titel? :P
Gick med
2 Jan 2008
Ort
Varberg
Hoj
ER6n -06 ABS Svart/Guld
Bara jag som är sjukt sugen på att plocka bort de värdelösa backspeglarna och köra utan?

Frågan är ju dock vad lagen säger om detta. Antar att man är tvungen att ha backspeglar, böter eller ombesiktning utan, någon som VET? (inga chansningar utan ren fakta)


Varför inte små diskreta styrändsspeglar?
 

Bifogat

  • PICT2798.jpg
    PICT2798.jpg
    256.5 KB · Visningar: 222

hyll

Kör och fotar hoj!
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Bårran
Hoj
Såld!
Bara jag som är sjukt sugen på att plocka bort de värdelösa backspeglarna och köra utan?

Frågan är ju dock vad lagen säger om detta. Antar att man är tvungen att ha backspeglar, böter eller ombesiktning utan, någon som VET? (inga chansningar utan ren fakta)

Lagen är att man MÅSTE ha en på vänstersida...
Jag köpte en Rizoma backspegel till min, funkar bra och betydligt snyggare.
En eller två sådana kan jag rekommendera, visst dom är rätt dyra o så men riktigt najs blir det.
Det finns en mängd olika också, design, pris etc... ja allt finns, dom gör även andra saker till hojar.

rizoma1.jpg


rizoma3.jpg


rizoma4.jpg
 

dizzy84

Egen titel? :P
Gick med
2 Jan 2008
Ort
Varberg
Hoj
ER6n -06 ABS Svart/Guld
uuj! langa upp en webshop/biltema whatever på styret + styrändsspeglarna. Det där måste jag införskaffa direkt :D Såg ju riktigt snyggt ut!
Styret är biltemas Street.
http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=145230

Styrändsspeglar finns i mängder av varianter på bland annat ebay, där köpte jag mina.

Funkar riktigt bra ser mkt bättre i dessa speglarna än på orginal som man blev tokig på. Styret passar rakt av, sladdar och allt. Får iofs borra hål om man vill vara duktigt annars går det göra på enklare sätt! :tummenupp
 

überkill

Guest
Lagen är att man MÅSTE ha en på vänstersida...
Jag köpte en Rizoma backspegel till min, funkar bra och betydligt snyggare.
En eller två sådana kan jag rekommendera, visst dom är rätt dyra o så men riktigt najs blir det.
Det finns en mängd olika också, design, pris etc... ja allt finns, dom gör även andra saker till hojar.

rizoma1.jpg


rizoma3.jpg


rizoma4.jpg

Hmm du satsar på designerspeglar men har inte brytt dig om att få väck det fula varningsklistermärket på tanken?


VARNING FÖR HURRIC SLIPON!!

Läs min reklamation till Bikeshop;


-------------------------------------------------------------------
Hej,

Härmed vill jag reklamera det Hurric slipon som jag köpte hos er runt den 14/7. Idag är jag hemkommen från en bandag på Ring Knutstorp med SMC och har upplevt följande;

Jag fick påpekat redan innan dagen drog i gång att mitt slipon stack ut alldeles för långt och kunde vara en fara för mig vid kraftigare nerlägg. Jag trodde inte på detta men mycket riktigt visade det sig att Hurric tar i marken långt innan fotpinnarna och gör således att jag inte kan lägga ner särskilt mycket åt höger. Då Ring Knutstorp är en bana som går i högervarv för det mesta var min bandag helt förstörd. Jag kör i snabbaste gruppen och skulle träna körställning idag men det gick inte alls pga det slipon jag köpt av er. Hur kan man sälja ett slipon som modellanpassat till en mc modell om man vet att det tar i mycket tidigare än original? Vid kraftiga nerlägg riskerar jag att det tar i och gör att bakhjulet lyfter vilket kan medföra riktigt otäcka vurpor.

Jag vill reklamera detta köp och ha mina pengar tillbaka så jag kan köpa ett annat slipon som fungerar på hojen. Det fanns det två andra exempel på banan idag. Innan jag skriver på mc forum om detta elände så vill jag höra er version och hur ni tänker hantera min reklamation.



leende hälsningar

Sahand Kousha
-------------------------------------------------------------

Sedan kom detta svar...


---------------------------------------------------------------
Hej,

Kan tyvärr inte reklamera avgassystemet. Anledningen till detta är att det inte är något fel på pipan och att den är använd. Har inte hört någon tidigare som haft några problem utan den är riktigt omtyckt. Hurric-systemet är ett av markandens populäraste system till ER6:an och det är en och annan som även kör bana och inte haft några problem!

Er6:an är väl inte den optimala bancykeln så om pipan tar i före fotpinnarna har jag dålig koll på.

Har du verkligen monterat det rätt?

// Eric
-----------------------------------------------------------------

Jag svarade...

------------------------------------------------------------------
Hej igen,

Bifogar bild. Att påstå att jag monterat det fel var det dummaste jag hört. Bra då vet jag er inställning till säkerhet och er servicegrad. Att inte förstå att en mc svänger genom att man lutar den och att gå in i en diskussion om er-6n är en hoj att köra bana med eller inte var lågt. Då kan jag berätta om er inställning på mc forum och det kommer inte gynna er direkt. Själv har jag råd att slänga skiten och köpa något som passar.



Sahand Kousha
---------------------------------------------------------------------

Sedan kom detta svar...

---------------------------------------------------------------------
Hej,

Om du läser mitt mail så varken påstår jag att du monterat den fel eller diskuterat om det är en banhoj eller inte. Ang. monteringen var en fråga från min sida, man vet ju aldrig.
Du kommer säkert möta en hel del på forumen som är riktigt nöjda med sina Hurric-pipor!

// Eric
----------------------------------------------------------------------

Jag ska skicka dem länken till denna tråd.

--------------------------------------------------------------------------

Hej Hopp,

allt ni kan läsa om kring eländet med Hurric var självförvållat, jag tar tillbaka anklagelsen om att de sålt ett slipon som är farligt. Tack Pom Pom för att du insåg min tabbe och hjälpte mig att fixa det.
 
Last edited:

hyll

Kör och fotar hoj!
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Bårran
Hoj
Såld!
Hmm du satsar på designerspeglar men har inte brytt dig om att få väck det fula varningsklistermärket på tanken?

Hojen är två dagar gammal så haft varken ork eller brytt mig om att ta bort ett "fult" klistermärke på min tank, men om det stör dig så får du gärna komma hit o ta bort det...
 

motormania

kawaowner
Gick med
26 Jan 2005
Ort
skåne
Hoj
kawa zx7r
Bara jag som är sjukt sugen på att plocka bort de värdelösa backspeglarna och köra utan?

Frågan är ju dock vad lagen säger om detta. Antar att man är tvungen att ha backspeglar, böter eller ombesiktning utan, någon som VET? (inga chansningar utan ren fakta)

Bågen är helfordonsgodkänt! får inte ändra något överhuvudtaget...det är vad lagen säger. men jag håller med dig om det med att speglarna är asfula...
 

McMiss

skenet bedrar...
Gick med
13 Jul 2009
Ort
hemma
Hoj
BMW F800R
Tycker vi kan träffas ett gäng lite högre upp i Sverige, säg längs västkusten, typ Varberg så vi får besök av fler från Göteborg - Borås mm, Skåne känns så avlägset för de flesta av oss skulle jag tro! :D

Bra idé! :tummenupp Kommer gärna med om töser tillåts. Vbg funkar finfint för mig iaf. Har ni ngt prel. datum? En glass på "tre toppar" kanske hinns med då oxå? :)
 

MaudF

Liten, grön o elak!
Gick med
4 Jul 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
Kawasaki er-6f ABS -08, ZX6-RR -05, Ninja 650 2019
På min er-6f satte jag dit spegelförlängare så numer ser jag faktiskt bilarna bakom och inte bara mina armbågar.
 

MissMoonia

Member of The Pink Ladies
Gick med
14 Apr 2009
Ort
Ängelholm
Hoj
Kawasaki ER6f, grön - Till Salu!
Vi var några polare från Skåne som träffade några andra från Göteborg förra året. Då kom vi fram till att Halmstad ligger precis i mitten av Göteborg-Malmö. Det kanske kan vara något? :)

Det är jag med på!

Kul att se en ER6a med knäskrap i måndags förresten, du visade verkligen vad hojen kan! :)
Det var jag som stod och flaggade i neongul jacka i hårnålen :).
 

Kung Eilert

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Skåne
Hoj
(E)R-6
Det är jag med på!

Kul att se en ER6a med knäskrap i måndags förresten, du visade verkligen vad hojen kan! :)
Det var jag som stod och flaggade i neongul jacka i hårnålen :).
Hej där!

Kul att träffas!
Vi presenterade oss aldrig så jag visste inte vad du hette. Hur går det med bilderna? Fick du någon bra? :)
 
Last edited:

Kung Eilert

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Skåne
Hoj
(E)R-6
Svar till Bikeshop som om de vill behålla kunder borde agera!

VARNING FÖR HURRIC SLIPON!!

Läs min reklamation till Bikeshop;


-------------------------------------------------------------------
Hej,

Härmed vill jag reklamera det Hurric slipon som jag köpte hos er runt den 14/7. Idag är jag hemkommen från en bandag på Ring Knutstorp med SMC och har upplevt följande;

Jag fick påpekat redan innan dagen drog i gång att mitt slipon stack ut alldeles för långt och kunde vara en fara för mig vid kraftigare nerlägg. Jag trodde inte på detta men mycket riktigt visade det sig att Hurric tar i marken långt innan fotpinnarna och gör således att jag inte kan lägga ner särskilt mycket åt höger. Då Ring Knutstorp är en bana som går i högervarv för det mesta var min bandag helt förstörd. Jag kör i snabbaste gruppen och skulle träna körställning idag men det gick inte alls pga det slipon jag köpt av er. Hur kan man sälja ett slipon som modellanpassat till en mc modell om man vet att det tar i mycket tidigare än original? Vid kraftiga nerlägg riskerar jag att det tar i och gör att bakhjulet lyfter vilket kan medföra riktigt otäcka vurpor.

Jag vill reklamera detta köp och ha mina pengar tillbaka så jag kan köpa ett annat slipon som fungerar på hojen. Det fanns det två andra exempel på banan idag. Innan jag skriver på mc forum om detta elände så vill jag höra er version och hur ni tänker hantera min reklamation.



leende hälsningar

Sahand Kousha
-------------------------------------------------------------

Sedan kom detta svar...


---------------------------------------------------------------
Hej,

Kan tyvärr inte reklamera avgassystemet. Anledningen till detta är att det inte är något fel på pipan och att den är använd. Har inte hört någon tidigare som haft några problem utan den är riktigt omtyckt. Hurric-systemet är ett av markandens populäraste system till ER6:an och det är en och annan som även kör bana och inte haft några problem!

Er6:an är väl inte den optimala bancykeln så om pipan tar i före fotpinnarna har jag dålig koll på.

Har du verkligen monterat det rätt?

// Eric
-----------------------------------------------------------------

Jag svarade...

------------------------------------------------------------------
Hej igen,

Bifogar bild. Att påstå att jag monterat det fel var det dummaste jag hört. Bra då vet jag er inställning till säkerhet och er servicegrad. Att inte förstå att en mc svänger genom att man lutar den och att gå in i en diskussion om er-6n är en hoj att köra bana med eller inte var lågt. Då kan jag berätta om er inställning på mc forum och det kommer inte gynna er direkt. Själv har jag råd att slänga skiten och köpa något som passar.



Sahand Kousha
---------------------------------------------------------------------

Sedan kom detta svar...

---------------------------------------------------------------------
Hej,

Om du läser mitt mail så varken påstår jag att du monterat den fel eller diskuterat om det är en banhoj eller inte. Ang. monteringen var en fråga från min sida, man vet ju aldrig.
Du kommer säkert möta en hel del på forumen som är riktigt nöjda med sina Hurric-pipor!

// Eric
----------------------------------------------------------------------

Jag ska skicka dem länken till denna tråd.


Att ER-6 kanske inte är den mest "optimala bancykeln" kan ni möjligen ha rätt i men nog tusan ska man kunna svänga ordentligt åt höger med den, vilket man VERKLIGEN inte kan om ljuddämparen sitter som det Hurric slip-on diskussionen nu gäller.

Det sitter alldeles för långt ut åt höger och tog i långt, långt innan fotpinne med "fegpinne" skulle tagit i om det vore möjligt.

Jag har skruvat av mina fegpinnar och har ändå fått i fotpinnen på höger sida utan några som helst problem, då fotpinnen viker sig och bakhjulet därmed stannar kvar på marken.

Skulle jag, som körde min ER-6n samtidigt som Ûberkill, lagt ner som på bild 0048 med ert slip-on hade jag i värsta fall fått åka ambulans därifrån efter att bakdäcket lyfts och totalt tappat greppet i 120+ km/h

OM blåset nu är rätt monterat (vilket det såg ut att vara) så borde det omedelbart sluta säljas innan någon råkar ut för en allvarlig olycka!

/Anders
-Väldigt nöjd ER-6 ägare med Leo Vince slip-on som (fram till idag) kört 100 mil bana i år.
Kommer bli många till... :)

.
 
Last edited:

LÖVTRÄ

ɯǝןpǝɯ
Gick med
28 Jul 2006
Ort
Skåne
Hoj
KTM 790 Duke -19
Det där sliponet är ju direkt farligt, bara en tidsfråga innan någon råkar ut för en otrevlig olycka, konstigt att ingen har reagerat på detta innan!
 

martikainen

svarta åskan
Gick med
22 Mar 2009
Ort
Örebro, Norr
Hoj
09 Kawa ER-6n Black
Lagen är att man MÅSTE ha en på vänstersida...
Jag köpte en Rizoma backspegel till min, funkar bra och betydligt snyggare.
En eller två sådana kan jag rekommendera, visst dom är rätt dyra o så men riktigt najs blir det.
Det finns en mängd olika också, design, pris etc... ja allt finns, dom gör även andra saker till hojar.

Ja de var ju riktigt snygga, kanske ska sätta på sån istället.


Bågen är helfordonsgodkänt! får inte ändra något överhuvudtaget...det är vad lagen säger. men jag håller med dig om det med att speglarna är asfula...

Har redan bytt slipon och belysning bak på den så den biten är nog redan körd. Det jag undrar mest är vad polismannen som stoppar mig för kontroll säger när man kommer utan backspeglar.
Har redan blivit stoppad då de pekat på skylt/blinkers bak och frågat om det är original, sa att så ej var fallet och visade hur pass bra de lös, de var de toknöjda med.

Men vissa saker ger ju böter direkt om man har otur. Får ta den chansen.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top