ER6-tråden

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Går det att kontrollera om det är just bensinpumpen som tjuter på något sätt? Det har dykt upp ett tjutande som hörs enbart när jag har gaspådrag nämligen och det är inte tanken. Inte speciellt högt ljud, men märkbart med öronpluggar i hjälmen i landsvägsfart.
 

JohnVanB

Flasktömmare
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Timrå
Hoj
TRIUMPH Street Triple-13, KAWA KLX 650 -93
Min N gjorde 221 km/h (mätarfart), med originaldrevning men Arrow slip-on (ingen mappning). Måste varit lite medvind eller nåt, för jag har aldrig kommit upp i det igen. Runt 210 ca, men mätaren har stått på 221 iaf en gång. :tungan
Det räcker och blir över, blåser litegrand i de hastigheterna utan kåpa. :)

227 med en N tvivlar jag starkt på speciellt eftersom knappast en mappad N gör 210 som sagt på en F är mätaren Analog och N är digial! dock sitter det en hastighets sensor som ibland kan leva sitt eget liv därav så olika topphastigheter på N hojarna! Man skulle behöva kalibrera dem emellanåt!
och det bör man speciellt göra om man drevat annorlunda!

Kan dock rekomendera att sätta på en GPS tillfälligt för att testa skillnaden!
eller så träffas alla och drar som svin så ser man villken som går bäst! Hahaaha,:D
Kan intyga att min N gör på mätaren exakt 228 km/h. Detta med orginalburk på...
Att slipon och PC3:a skulle göra något för att öka effekten vidhåller jag fortfarande som bull....bara ett fint säljknep:D
 

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Ort
V.Götaland
Hoj
VTR1000F, NSR125R
Akrapovic + Er6 = Jäss !

Har fått på mitt akra och alles gut :tummenupp . Jag är helnöjd, fräckhetsfaktorn ökade på rejält.

014.JPG

007.JPG
 

kaw

Ny medlem
Gick med
16 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM SuperDuke 06
Sportstyre

Säljer nu mitt Suburban Machinerystyre. Se annons i Köp&Sälj.
 

MC Alex

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ny-06 950SM
Jaha!

Kan intyga att min N gör på mätaren exakt 228 km/h. Detta med orginalburk på...
Att slipon och PC3:a skulle göra något för att öka effekten vidhåller jag fortfarande som bull....bara ett fint säljknep:D

Wow låter ju fantastiskt! Så du tror inte på att det gör skillnad med kåpor mot utan! aller att slipon ell PC3 skulle göra ngn skillnad!?
Ok synd att du bor så himmla långt ifrån annars hade jag gladeligen testat min mot din!
 

HojHalloj

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2008
Ort
Finland
Hoj
2007, er-6n
Har nyligen hämtat ut en fjolårsmodell av er-6n och hos försäljaren märkte jag inget av detta problem. Men när jag kom hem och vrider nyckeln/tändningen till ON läge så hörs det alltid ett ”skårrande” ljud i knappt en sekund efteråt. Bränslepumpen surrar självklart också på som sig bör, men ljudet kommer inte därifrån. Detta ljud är mycket högre än bränslepumpens och låter typ som att något kugghjul skulle slira. Antar att ljudet kommer av att ECUn testar insprutningen/spjällen eller något åt det hållet.

Nu till frågan… Har även andra detta relativt höga ljud ljud när ni vrider tändningen i ON läge? Är det helt normalt? Om inte, vad kan det bero på? Hojen går för övrigt jättebra utan märkbara problem.
 

Newbie_stefan

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
20165, Suzuki GSR750A
....Men när jag kom hem och vrider nyckeln/tändningen till ON läge så hörs det alltid ett ”skårrande” ljud i knappt en sekund efteråt. Bränslepumpen surrar självklart också på som sig bör, men ljudet kommer inte därifrån. Detta ljud är mycket högre än bränslepumpens och låter typ som att något kugghjul skulle slira. Antar att ljudet kommer av att ECUn testar insprutningen/spjällen eller något åt det hållet...

Japp. Jag har samma ljud en kort sek när jag vrider på tändningen. Jag fick förklaringen att det antagligen var spjällen.
 

-Palle-

Medlem
Gick med
21 May 2008
Ort
Uppsala
Hoj
Suzuki SV1000N för gatan & Triumph TT600 för banan
Vad kan ni som bytt rekomendera för däck?

Mitt bakdäck börjar bli lite platt på mitten... :hojbusa
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
nån som lyckas få upp ER-6an på 2an? på 1an går de hur lätt som helst.. men 2an orkar den fan inte på.. eller gör jag fel? btw hur kirrar man nytt baktill.. så man får bort den vidriga bögläppen (som man kallade de på moppen)=P

Jadå, hur lätt som helst att snärta upp den med koppling på tvåan om man gör rätt :) Får ge skapligt med gas bara.
 

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
Vad kan ni som bytt rekomendera för däck?

Mitt bakdäck börjar bli lite platt på mitten... :hojbusa

är nöjd med mitt bridgestone battlax, tror det heter 021..
Bytte det när mätaren stod på 630 mil för kanske tre månader sen!?...
nu står mätaren på 11111 och det är några mm kvar på mitten, typ en o en halv till slitagevarnaren, och jag har inte kört direkt snällt.
 

Böjjarn

Titel: :)
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Slutändan, Östra Dalarna
Hoj
YZF 1000 R
Jadå, hur lätt som helst att snärta upp den med koppling på tvåan om man gör rätt :) Får ge skapligt med gas bara.

KÄNSLA! Jag har inte specielt höga varv, det känner du när det e dax att koppla/gasa.... De enda som e viktigt är ju att f upp den i rätt läge så du kan slänga i 3:an skapligt snabbt, 4:an på det, sen börjar maskin bli för slö för mig iaf, har väl fått i 5-:an me dyk nån gång.....men man fegar väl me balanspunkten när farten ökar, då man vill vara farsa så länge som möjligt.....
(Iof har jag haft ktm640sm, den var skön att slanga på 5:an över krön på landsväg, o då var det runt 120 när man röck upp den, o full spis vid nerslag, men man blir visare med tiden, tro mig......"född 71"...)
Kör gärna gärnet, men kör med insidan, så vinner du, förhoppningsvis...
 

JGEEN

J
Gick med
30 Jul 2008
Ort
Nacka
Hoj
Yamaha R6
Äntligen ägare av Hoj!!!

Tjena!
Hittade detta forum via googel och tycker det känns helrätt att kunna snacka med andra med samma intresse! Nice!
Hämtade igår ut min sprojlans nya ER-6N, äntligen!!! Shit va grymm den är att köra, jag har svårt att jobba när jag vet att den står utanför och bara väntar på att släppa loss!

///J:tummenupp
 

klii

Mr
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Höganäs
Hoj
2011 Honda CBR600F
En trevlig överraskning!

Va inne för ett par veckor sen för o få 100-mila servicen fixad. Lämnar in o sätter mig för o dricka lite kaffe o bläddra i mc-tidningar.
Efter ca 40 min e den klar o jag frågar då om mina tillbehör för 7000:- som jag skulle ha. Gubben blev lite generad då han upptäckt att grejorna inte va beställda. Lite surt men han skulle beställa direkt.

Sen får jag reda på att jag hade fått fel pris på hojen. Hade köpt en abs-version men fått priset på en utan abs!!! :arsele
Haha! Ingen som fått samma hoj så billigt i Sverige sa dom! :D

Sen körde jag hem med ett stort smile i fejset!
 

JGEEN

J
Gick med
30 Jul 2008
Ort
Nacka
Hoj
Yamaha R6
Bensinkran och inkörning

Finns det bensinkran på ER-6N? (har inte kollat så noga än så)
När jag plockade ut min på AvaMc i förrgår så sa säljarna att någon speciell inkörning inte behövdes. Utan att det bara var att köra som vanligt, dock inte tokvarva. I boken står det ju max 4-5000 varv beroende på växel.

Någon som kan dela med sig av sina erfarenheter kunskaper kring detta?

/J
 

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
nope ingen bensinkran.

Inkörning är väl bäst o göra enligt boken så blir det inte fel iaf, inte för mycket segdragning o inte för mycket varv.

tokvarva kan man göra senare :tummenupp
 

Gamebox

Monster
Gick med
27 Feb 2006
Ort
Skåne
Hoj
Kawasaki Versys 1000
Vad kan ni som bytt rekomendera för däck?

Mitt bakdäck börjar bli lite platt på mitten... :hojbusa

Jag bytade till ett Bridgestone (Vet ej beteckningen) men det är ett sånt med hårda gummi i mitten och mjukare på sidorna. Så förhoppnings viss ska det inte bli för plant på mitten.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top