ER6-tråden

flyers90

Medlem
Gick med
17 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Tiger 900 Rally Pro -20
Då efter 5 år var det dags för en uppgradering.
Lämna in min ER6N som inbyte när jag köpte mej en ny Triumph Tiger 900 Rally Pro.


IMG_20200518_123405.jpg

IMG_20200528_153528.jpg
 

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
Vindruta??

Jag tänkte ev byta ut min Honda till något mindre nu är håret tappat färgen och pensionen kommer i brevlådan. Slog till och köpte en Er6n i maj månad.
Vill fråga om någon har erfarenhet av dom små vindrutor man kan montera på nakenhojen. Får man bara fartvinden upp mot visiret eller är det en förbättring?
 

Johnnie

Que?
Gick med
1 Mar 2007
Ort
Tibro
Hoj
MV Agusta F4:a, Aprilia RS250, Aprilia AF1 samt en Compact
Nån som har en hoj att sälja? Typ gds hoj eller lite ruffig! Har problem med en arm så vill testa nåt lite mer upprätt för att se om det går att köra nåt sånt så man kan åka längre än 5 minuter.
 

Ekendahl

Medlem
Gick med
19 Apr 2019
Ort
ULRICEHAMN
Hoj
GSX400F
Inte testat själv med vindruta, men hört lite olika.
Beror nog lite på din längd och vilken ruta.

En del har sagt att de blir enorm skillnad, andra att dom får allt på hjälmen.
 

Johnnie

Que?
Gick med
1 Mar 2007
Ort
Tibro
Hoj
MV Agusta F4:a, Aprilia RS250, Aprilia AF1 samt en Compact
Ju billigare ju bättre är väl ledordet????
Man får väl säga vad man vill ha för den och sen får jag väl ta ställning till det.
 

Komponenten

Medlem
Gick med
14 May 2019
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Hej!
Precis köpt en Er6 från 2011 till sambon att övningsköra med och undrar om det är nån som kanske sitter på en låg-sadel eller sänkningskit. Hon når ner nu men hade nog känts sig tryggare om hon kom ner nån cm.

Mvh
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Nu ska sambons er6n -09 avyttras. Uttagen -11. Knappt 1500 mil på mätaren. Rullat ett par timmar de senaste två säsongerna, det är svårt som småbarnsförälder med andra intressen att få till långkörningar. :)

Sänkt fram och bak, hon är kort så det behövdes. Slipon och fästring för Givi tankväska. Skyddsbåge istället för puckar. Originaldelar medföljer.

Ingen ABS. Inte strypt för A2- behörighet.

PM:a vid intresse.
 

jg723

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2020
Ort
söder
Hoj
1200xt
Tja, Har blivit intresserad ev en er-6f 2006. Den låter dock väldigt mkt vid ca 2 tuser rpm. Det är rutan/framkåpan som vibrerar och orsakar ljudet. Lägger man handen på rutan så dämpas oljudet väldigt mycket. Ljudet försvinner såfort varvet ökas eller minskas lite. Är det något som är standard på dessa? eller något fel på just denna? Även tacksam för tips om nån har lyckats åtgärda samma problem. Mvh
 

Feldt

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2020
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki,er6n-14
Hjälp med tips inför rostbortagning!

Hej, köpte mig i våras en Er6-2014 modell för att ta kortet med och nu när vintern närmat sig så är det dags med lite jobb för att fräscha upp den inför våren och jag tänkte börja med att ge mig på lite rostangrepp.

Har aldrig gjort detta förut men därav behöver jag lite tips och råd?
 

Frölunda123

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2020
Ort
Västra Frölunda
Hoj
ER6F
Hej! Jag är ny i tråden med en ER6F 2009 ABS inköpt förra sommaren, är det något liv kvar i tråden?
Vårkänslorna börjar komma och därmed ytterligare lust att ut och köra!
Jag efterlyser en pedagogisk verkstadshandbok, helst gratis på sökbar PDF, men är tacksam för alla tips.
Har laddat ned sökbar PDF och använt manual typ denna som hjälp när jag gjort vissa jobb, men tycker den är svår att följa:

Undrar även om någon har tips på, eller har en extra original tändstiftsnyckel att sälja?
Nyckeln som låg i påsen under sadeln pajjade till mitt milt sagt stora förtret.
Den fastsvetsade muttern på toppen vreds av direkt när jag skulle lossa första stiftet, och jag äger ingen svets så jag kan laga den.
Nyckeln är ju speciell då man inte har fri höjd att använda vilken nyckel/hylsa som helst, utan måste ha en böjd modell och dessutom måste man ju även kunna komma till med momentnyckeln.
Klarade biffen ändå med verktyg och hylsor jag hade hemma, men originalnyckeln hade underlättat framtida stiftbyten betydligt.

Ha en bra helg!
 

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
Hej! Jag är ny i tråden med en ER6F 2009 ABS inköpt förra sommaren, är det något liv kvar i tråden?
Vårkänslorna börjar komma och därmed ytterligare lust att ut och köra!
Jag efterlyser en pedagogisk verkstadshandbok, helst gratis på sökbar PDF, men är tacksam för alla tips.
Har laddat ned sökbar PDF och använt manual typ denna som hjälp när jag gjort vissa jobb, men tycker den är svår att följa:

Undrar även om någon har tips på, eller har en extra original tändstiftsnyckel att sälja?
Nyckeln som låg i påsen under sadeln pajjade till mitt milt sagt stora förtret.
Den fastsvetsade muttern på toppen vreds av direkt när jag skulle lossa första stiftet, och jag äger ingen svets så jag kan laga den.
Nyckeln är ju speciell då man inte har fri höjd att använda vilken nyckel/hylsa som helst, utan måste ha en böjd modell och dessutom måste man ju även kunna komma till med momentnyckeln.
Klarade biffen ändå med verktyg och hylsor jag hade hemma, men originalnyckeln hade underlättat framtida stiftbyten betydligt.

Ha en bra helg!
hej

jag köpte också en Er-6 förra våren, dock nakenmodellen och utan ABS, men samma årgång 2009. Gjorde något inlägg men måste konstatera att tråden inte är särskilt livaktig. Jag bläddrade igenom halva tråden men det handlade till största delen om att byta avgassystem för att få mer ljud och om huruvida man ska ha DB-killer. tänkte jag skulle lära mig något matnyttigt men icke.
2009 så ändrade man en hel del på konceptet så denna årgång har fördelar jämfört med tidigare. min har nu bara gått knappt 500 mil, så det är nyskick på den och långt till byte av tändstift
Det borde ju finnas många Er6-ägare ute i verkligheten så konstigt att det inte skrivs något i denna tråden?? kanske för att det är en bra konstruktion och ganska problemfri hoj??
 

zm

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2005
Ort
Thailand
Hoj
Er6n -13
Är tillbaka på sh.com efter 8 års paus utan hoj.
Kört 929 rr, 1000rr och sista jag hade var gsxr1000 - 09.
Bor i Asien sedan 3.5 år och kört runt på 150cc scootrar. Bestämde mig för att handla en större. Blir dock inte superracer då vi kör många utflykter. Köpte polarens 2013 ganska billigt. 2700 mil, kawaservad, nya bromar och däck b la. Aja här är en bild
 

Bifogat

  • hojen.jpg
    hojen.jpg
    284.4 KB · Visningar: 31
Last edited:

Ekendahl

Medlem
Gick med
19 Apr 2019
Ort
ULRICEHAMN
Hoj
GSX400F
många köper er6 som första hoj, sen byter efter något år.
Då blir det mycket snack om avgas mm sen dör tråden ut.
Iår blir tredje året med min, ska hänga med ett tag till
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top