ER6-tråden

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Det där ska inte vara några problem alls.

Tillräcklig vinkel på skylten och avstånd mellan blinkers.

Men tänk på att du måste ha en röd reflex också. Den får inte sitta på skylten egentligen även om en och annan får godkänt så.
 

KawasakiJohn

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2019
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ER6-N ABS 2013
Tack, låter bra!
Har en reflexhållare men har inte monterat den ännu då det förstör den rena "looken" lite.
Slänger nog på den inför besiktningen :)
 

anders.666

Medlem
Gick med
3 May 2018
Ort
Gbg
Hoj
Yamaha YZF-R3 -20
Säsongens första soltur!

KawasakiJohn: Bra uppflyttad nrplåt där! Riktigt snygga blinkers också.

20190211_132553.jpg

H-e vilken oskön vind idag.... :p Fick testat nya Zero Gravity-rutan iaf! Ser fram emot slutet av veckan, läste nåt om sol och 7-8 grader heh :)
 

anders.666

Medlem
Gick med
3 May 2018
Ort
Gbg
Hoj
Yamaha YZF-R3 -20
Har kört ca 50 mil nu med Kawasaki'n senaste två veckorna efter jag köpte den.....och jag måste säga: jag gillar den! Bara en sån sak som ljudet med originaldämparen - bästa jag hört hittills (med de få hojarna jag har att jämföra med). Mkt positivt överraskad :) På MT-07:an satte jag på ett GPR men lär inte slösa massa pengar på det nu när det ändå låter så trevligt. Och CBR'en.....ja joo det lät bra original när man varvade skiten ur den ;)

Ut o köra lite efter jobbet nu innan regnet faller ikväll!
 

flyers90

Medlem
Gick med
17 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Tiger 900 Rally Pro -20
Tog och fixade nya blinkers som sitter i backspeglarna istället, och på blinkerns gamla plats tog jag och monterade ett par extraljus istället.
Måste säga att jag blev riktigt nöjd med resultatet, där man fick extraljus som är väldigt diskreta.

20190227_181935.jpg

20190227_181945.jpg

20190227_182449.jpg
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Som bilintresserad lär man sej snabbt att varje enskild modell/motor har sina egenheter. Antar att det är så med ER-6N med. Som nybliven ägare av denna cykel undrar jag så klart vilka fallgropar som den har. Speciellt årsmodell 2008 som jag har då. Är förstagångare på motorcyklar överhuvudtaget så det kan ju komma en del dumma frågor och det ursäktar jag för men alla är vi ju barn i början!

/Dave
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Hade en 08 i två år och kan inte direkt säga att jag hittade några problem.
Db-killern (dB egentligen men stor bokstav och mening och så...) lossnade pga att skruven som höll den på plats gängade ur på det Hurric-system som satt på den men det kan man nog inte anklaga kawa för tror jag :)
Kul hoj som jag trivdes med som sjutton men jag ville ha något större som det gick att hänga väskor på ordentligt. (ja och så gnällde uppkörningsinspektören på att jag tänkte köpa hornet/er6 under hela uppkörningen för han tyckte jag var för stor för en sådan :D)

/R
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Hade en 08 i två år och kan inte direkt säga att jag hittade några problem.
Db-killern (dB egentligen men stor bokstav och mening och så...) lossnade pga att skruven som höll den på plats gängade ur på det Hurric-system som satt på den men det kan man nog inte anklaga kawa för tror jag :)
Kul hoj som jag trivdes med som sjutton men jag ville ha något större som det gick att hänga väskor på ordentligt. (ja och så gnällde uppkörningsinspektören på att jag tänkte köpa hornet/er6 under hela uppkörningen för han tyckte jag var för stor för en sådan :D)

/R

Okäj, gött o höra. Vad jag kan bedömma är min cykel väl omhändertagen så då kanske det blir lite skruva och bara underhåll då. Storleken är lagom för mej känns det som nu iaf. Jag är blott 170 cm lång. Min dB-killern till det monterade Arrow-systemet ligger i en kartong vid sidan om för min del. Får se hur länge jag mäktar med det. Fräckt med brötigt ljud men jag har blivit bekväm.
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Skall det sitta en en kortare "hugger" på bakhjulet på årsmodellerna 2006-2008 original? Tycker mej hitta bilder med både och.

Byta front till nyare årsmodell? Går det? Med front menar jag strålkastare o mätarhus.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Mig veterligen är inte hugger standard, det är trots allt en instegshoj med förhållandevis lågt nypris.
Fronten får någon annan svara på men jag undrar om det är värt det.
 

KawasakiJohn

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2019
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ER6-N ABS 2013
Har en fråga kring ett par slangar som hänger ner vid växelreglaget. Har fått lära mig efter lite efterforskning att det är kondens från kylaren samt luft från tanken om jag inte missminner mig och att dom ska hänga fritt. Men placeringen känns märklig (väldigt nära växelreglaget) samt är dom ganska långa. Ska dom sitta där dom sitter och är det lugnt att korta dom lite typ 2-5cm?
IMG_0893.jpgIMG_0894.jpg
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Har en fråga kring ett par slangar som hänger ner vid växelreglaget. Har fått lära mig efter lite efterforskning att det är kondens från kylaren samt luft från tanken om jag inte missminner mig och att dom ska hänga fritt. Men placeringen känns märklig (väldigt nära växelreglaget) samt är dom ganska långa. Ska dom sitta där dom sitter och är det lugnt att korta dom lite typ 2-5cm?

Ja, de sitter på rätt plats. Du kan alltid justera runt dem så de hänger ut på ett lite bättre ställe, de ska trots allt bara droppa ut vätska. Det går bra att korta dem med, men det kan komma svart och kladdig vätska ur dem, så ha det i åtanke.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Hur mycket är det som skiljer de olika generationerna åt? Nån som vet? Är ramen den samma?
Nej, ram, sving och stötdämpare skiljer åt mellan generationerna.

Generation 2:
*2009 års ER-6N har dessutom fått en ny ram och svingarm
*en ny strålkastare, kåpdetaljer
*Framgaffeln har fått styvare fjädrar (ABS-modellen får ännu hårdare fjädrar)
*stötdämparen kommer från en ny leverantör
*Motor, styre och fotpinnar är numera gummiupphängda
*Motorn är oförändrad inuti - men den nya bränsleinsprutningen och modifierade tändinställningar samt en lätt ombyggnad av avgassystemet
https://www.fastbikes.se/index.php/sv/reportage/provkort/472-kawasaki-er-6n-09
Minns jag rätt är motorskillnaderna i mellanregistret och inte på topp. Jag vill också minnas att ABS i generation 2 är något bättre med när den väljer att gå in.

Generation 3:
*Trots att modellen fått en ny ram, ny svingarm och nya kåpdetaljer

*Hos 2012 års ER-6n är stötdämparen bak med 2 millimeter längre slaglängd än tidigare medan framgaffeln förlängts med 15 millimeter och fått 5 millimeter längre slaglängd. Samtidigt har fjädrarna blivit aningen mjukare

*Styret är 20 millimeter bredare än tidigare

*nya slimmade ramen gjort att respektive fot nu kan placeras cirka 50 millimeter närmare motorcykelns mittlinje

*Även sadeln har fått ny, tjockare stoppning

*Motorn, den bränsleinsprutade parallelltwinnen på 649 kubikcentimeter, har uppdaterats för att erbjuda mer kraft vid varvtal under 7000 rpm.
https://www.fastbikes.se/index.php/sv/reportage/provkort/4730-kawasaki-er-6n-2012-provkoerd
Jag vet också att motorns kompressionen sänkts från 11.3 till 10.8 i generation 3, samtidigt som toppeffekten ska vara den samma.

Sifferspecifikationer:
https://en.wikipedia.org/wiki/Kawasaki_Ninja_650R#Specifications
 
Last edited:

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Nej, ram, sving och stötdämpare skiljer åt mellan generationerna.

Generation 2:

https://www.fastbikes.se/index.php/sv/reportage/provkort/472-kawasaki-er-6n-09
Minns jag rätt är motorskillnaderna i mellanregistret och inte på topp. Jag vill också minnas att ABS i generation 2 är något bättre med när den väljer att gå in.

Generation 3:

https://www.fastbikes.se/index.php/sv/reportage/provkort/4730-kawasaki-er-6n-2012-provkoerd
Jag vet också att motorns kompressionen sänkts från 11.3 till 10.8 i generation 3, samtidigt som toppeffekten ska vara den samma.

Sifferspecifikationer:
https://en.wikipedia.org/wiki/Kawasaki_Ninja_650R#Specifications

Yeah! Det var ett bra svar. Gillar! Tack!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top